Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljakärry?  (Luettu 14431 kertaa)

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Viljakärry?
Eli hakusessa olisi viljakärryt mikä olisi kuutio ja lompakko ystävällisin vaihtoehto?

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Viljakärry?
ERT.

Edullinen ja hyvä.

Toistan taas samaa viisautta: "Se on nyt kuitenkin vaan raktorin peräkärry."
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Viljakärry?
Eiköhän noilla kriteereillä se vanhasta kuorma-autosta poikkaistu värkki?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19860
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Viljakärry?
Luomutuki. Saat 160 euroa, etkä tarvitse viljakärryä.

-SS-

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Viljakärry?
Tuo luomutuki kyllä ratkaisee homman täydellisesti. Siinä muuttuu "velat" saataviksi, eikä tarvitse hallitilaa.
Menettele noin ja raportoi tänne 2020?

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Viljakärry?
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.
Don Essex

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Viljakärry?
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

MacGyver

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Viljakärry?
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Viljakärry?
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19860
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Viljakärry?
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

Tuo joka vuosi vaikka kuuden tonnin sato lienee aivan mahdollista, rukiilla, kauralla, vehnällä, ohrallakin, kiertoa rypsillä, herneellä, kun käyttää erikoisaineita, lähes kaikki muut ravinteet paitsi typpi on saatavissa saman teollisuuden tai tehomaatalouden sivuvirtoina tai ennen rikastusta, kali, fosfaatti, Viljo-lannoite, tuhka. Sitten viherlannoituksia keräämällä laajalta viheralueelta massaa, tai vahvaa typpipitoista lantaa, niin ei ole mikään ongelma saada kuudenkin tonnin satoja nykylajikkeista. Etanat saa pois syysrukiilta samoilla luvallisilla aineilla, jopa pyretroideja saa luonnonmukaisina, rapsikuoriaista tai vakavaa kahukärpäsinvaasiota torjumaan. Se lannan liukoisen typen vähättely  on siinä mielessä sumutusta, että lantaan joskuskin panostanut tietää, että kyllä se kokonaistyppi siinä pitkällä tähtäyksellä pätee, eikä vain se liukoinen typpi. Näitä luomun tehomannekiineja pitää olla, jottei pelkkä vahva maan rakenteen viljely, ei-tuotannon harjoittaminen antaisi viestiä suuria aloja eläintuotantoon rohmuavasta ja lähinnä tilan sisäisen ravinnekierron pyörittämiseen perustuvasta maan palvonnasta, enemmänkin kuin ravintotuotteiden toimittamisesta väestön tarpeisiin.

Siihen tarvitaan lehtikuviin räpidit ja portaattomat kylvämään, ja isot traktorit ja kerrostalon kokoiset puimurit, hauskojen ruiskukkien ja valvattipuuvillan sekaan puimaan...

Juurikin 2012 satokisan voittaja käytti ylivoimaisesti eniten rahaa lisättyihin ravinteisiin, mutta koska sadon hinta on luomutavaran markkinapuutteen takia ravitsemusarvoonsa verrattuna moninkertainen hinnaltaan verrattuna tavan viljelyn tuotteisiin, talouskisan voitot tulivat helposti. Ainoa kiinnostava seikka on, milloin luomuyhteisö alkaa rajoittaa ns. tehoviljelyn-omaista luomuviljelyä, ja vaatii jyrkennetysti pitämään yllä maan lepo- ja latausvuosia, jotka siis kuuluvat luomutieteen paradigmaan olennaisesti.

Ja minusta myös on olennaista vielä joskus tulevaisuudessa keskustella luomun ehkä liiallisestakin riippuvuudesta tehomaatalouden ja muun teollisuuden sivuvirroista. Että tehokarja, joka ei pääse laitumelle, saa kuitenkin toimia lantalähteenä luomutalouteen, ilman moraalista dilemmaa.

-SS-

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Viljakärry?
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

Tuo joka vuosi vaikka kuuden tonnin sato lienee aivan mahdollista, rukiilla, kauralla, vehnällä, ohrallakin, kiertoa rypsillä, herneellä, kun käyttää erikoisaineita, lähes kaikki muut ravinteet paitsi typpi on saatavissa saman teollisuuden tai tehomaatalouden sivuvirtoina tai ennen rikastusta, kali, fosfaatti, Viljo-lannoite, tuhka. Sitten viherlannoituksia keräämällä laajalta viheralueelta massaa, tai vahvaa typpipitoista lantaa, niin ei ole mikään ongelma saada kuudenkin tonnin satoja nykylajikkeista. Etanat saa pois syysrukiilta samoilla luvallisilla aineilla, jopa pyretroideja saa luonnonmukaisina, rapsikuoriaista tai vakavaa kahukärpäsinvaasiota torjumaan. Se lannan liukoisen typen vähättely  on siinä mielessä sumutusta, että lantaan joskuskin panostanut tietää, että kyllä se kokonaistyppi siinä pitkällä tähtäyksellä pätee, eikä vain se liukoinen typpi. Näitä luomun tehomannekiineja pitää olla, jottei pelkkä vahva maan rakenteen viljely, ei-tuotannon harjoittaminen antaisi viestiä suuria aloja eläintuotantoon rohmuavasta ja lähinnä tilan sisäisen ravinnekierron pyörittämiseen perustuvasta maan palvonnasta, enemmänkin kuin ravintotuotteiden toimittamisesta väestön tarpeisiin.

Siihen tarvitaan lehtikuviin räpidit ja portaattomat kylvämään, ja isot traktorit ja kerrostalon kokoiset puimurit, hauskojen ruiskukkien ja valvattipuuvillan sekaan puimaan...

Juurikin 2012 satokisan voittaja käytti ylivoimaisesti eniten rahaa lisättyihin ravinteisiin, mutta koska sadon hinta on luomutavaran markkinapuutteen takia ravitsemusarvoonsa verrattuna moninkertainen hinnaltaan verrattuna tavan viljelyn tuotteisiin, talouskisan voitot tulivat helposti. Ainoa kiinnostava seikka on, milloin luomuyhteisö alkaa rajoittaa ns. tehoviljelyn-omaista luomuviljelyä, ja vaatii jyrkennetysti pitämään yllä maan lepo- ja latausvuosia, jotka siis kuuluvat luomutieteen paradigmaan olennaisesti.

Ja minusta myös on olennaista vielä joskus tulevaisuudessa keskustella luomun ehkä liiallisestakin riippuvuudesta tehomaatalouden ja muun teollisuuden sivuvirroista. Että tehokarja, joka ei pääse laitumelle, saa kuitenkin toimia lantalähteenä luomutalouteen, ilman moraalista dilemmaa.

-SS-

Ilkka Herlinhän äskettäin kirjoitti maastullissa tutustuneensa  kalifornian matkallaan organic farmingiin, joka käsittääkseni on jonkintyyppistä teho-luomua, jossa monentyyppisillä kierrätyslannoitteilla, mm. ruuanjätteistä tehdyillä, on oleellinen osuus lannoittamisessa. Tiukkapipoisimmille luomuilijoille tuo organic farming ei oikein kelpaa, mutta realistista on kai, että eläinten lannan ja typensitojakasvien rinnalle tarvitaan lisää vaihtoehtoja ravinnelähteiksi.

Viimeksi muokattu: 22.03.15 - klo:00:51 kirjoittanut Tupajumi

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Viljakärry?
No luomu ei tule tässä tapauksessa kysymykseen... Joten kärry tarve on ja pysyy, maksimi satoja haetaan.. Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella  ja koko luokassa 16-20 kuutiota saisi mahtua kyytiin.. jotenkin karsastan noita kuorma-autoista tehtyjä painavia ja usein pellolla raskaita vetää?? ja mitä olen hintoja seurannut pyytävät lähes samaa hintaa kuin uusista tehdastekosista... Kiinostais kovasti rysky/kiren kiinteälaitanen onko kokemuksia? Kärry toimisi samalla viljan säilytys varastona kun puintikausi on ohitse... 

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Viljakärry?
Alkuperäiseen kysymykseen. Uusi tuhti, ne on sijoitus jonka arvo nousee.

Parit luomutiloja lähistöllä jotka ei tarvii hävetä. Varmaan yhtä isot kärryt ja siilot kun puolet pienempi teho tila, puolet luomussa aina typpi tai puolikesantona. Ei ole juolaa,ohdake tai valvattia näkynyt niiten pelloilla. Paskat kompostiin ja möyhii vähän välii. Nurmet ne lopetaa kultivoimalla elokuun helteillä viikotain, marraskuussa kyntö. Keväällä äestävät ensin tosi aikaisin ja kylvävät myöhään. Pari kertaa rikka äkeellä. jne,jne

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Viljakärry?
Lainaus
Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella

Noilla kriteereillä taitaa uusi Tuhti lisälaidoilla tulla kuutiohinnaltaan vähiten kalliiksi. Hyvät puolet: >12t teli joka kestää sen kuorman ja vakiona hieman paremmat renkaat kuin Junkkari, ja jarrutkin saa ostaa siihen.

Haittapuolena pirun raskaat laidat käsitellä ja ne vuotavat jo uusina jyviä läpi, sekä peruutus/työvalojen puuttuminen. Rypsin kuljetus ei tule kuuloonkaan ilman tiivistämistä. Jos paljon maantie-km niin ehkä pitkällä tähtäimellä kiinteälaitainen jousituksella olisi parempi, mutta tietysti tuplahintainenkin.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Viljakärry?
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.