Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF 565 peräkärryn kippi..??  (Luettu 9473 kertaa)

Dr.Who

  • Vieras
Vs: MF 565 peräkärryn kippi..??
Voi sitä ihan tutustua siihen käyttöohjekirjaan jos sellainen on,Ja kysyä edelliseltä omistajalta niistä liittimistä.Näkemättä konetta neuvojen antaminen hankalaa.Mutta jos siinä on se kolmitieventtiili se on käännettävä ulosotto asentoon,ja edelleenkin suosittelen niiden liittimien putsausta tai vaihda uusiin.
Liittimet ovat täysin purettavissa jos ovat fergun alkuperäiset push pull liittimet.

sonde

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: MF 565 peräkärryn kippi..??
No nyt lähti, tuossa transport asennossa kun on sisempi vipu ja sitten tuo ulompi down asentoon.
Meni peräkärryn urosliitin helposti kii ja lukittui tuohon oikeanpuoleiseen ulostuloon. Ei tuossa tosiaan ole mitään kolmitieventtiili ohjausta tai vipuja ainakaan hytinpuolella.
Entiseltä omistajalta taas mahdoton kysyä kun tämä on perintötila hän on siis kuollut, pakko vaan itse opetella.
Kiitokset kaikille avustajille, syy siis oli että taisi olla paineet väärällä puolella sylinteriä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF 565 peräkärryn kippi..??
Sen sisemmän vivun idea on seuraava:

Säätökaaren takaosassa, välipysäyttimen takapuolella, on nostovarsien asennonsäätö. Takana varret ovat alhaalla ja siinä 'transport' asennossa ylhäällä. Riippuen vähän sen pysäyttimen paikasta, vivuston säädöistä ja vetokoukun nostotankojen pituudesta jossakin kohtaa mennään yläasennon 'yli' eli varret eivät voi enää nousta mutta pumppu painaa yhä eli paine nousee maksimiinsa ja menee varoventtiilin läpi. Se 'constant pumping' on asento jossa näin tapahtuu varmasti, käytännössä jo jossain aikaisemmin. Näitä takana olevia lähtöjä on sitten vaihtelevalla tavalla liitetty siihen samaan painepiiriin, eli jos öljy pääse sinne niin esim kippi nousee.

Se oikeanpuoleinen vipu sitten liittyy periaatteessa työntövarresta tehtävään vetovastustunnusteluun. Vipu täysin takana totellaan vain sokeasti sitä sisempää vipua, vipu täysin alhaalla ei yritetä missään tilanteessa nostaa mitään vaan lasketaan koko ajan. Jossain välillä on sitten kohta jossa tilanne on tasapainossa, ei nouse eikä laske, paikka riippuu työntövarren kiinnityshahloon kohdistuvasta kuormasta. Sillä voi periaatteessa säätää vaikka kyntöaurojen syvyyttä mitatun vastuksen perusteella.

Jos mitään ulkopuolista laitetta ei käytetä, sisempää vipua ei pidä pitää niin edessä että nostolaitteet ovat äärimmäisessä yläasennossaan. Tällöin nimittäin hydrauliikka painaa väkisin koko tuottonsa jatkuvasti varoventtilin läpi, ja rasittuu turhaan kovasti. Fergun mäntäpumppu tai se varoventtili alkaa usein naputtaa tai kolkuttaa jos näin käy, kuulee sen moottorin äänestäkin.

Alue siitä 'constant pumping' kohdasta eteenpäin on sitten paineensäätöalue jota et luultavasti koskaan tarvitse. Siinä voi säätää painetta (voimaa) jolla esim nostolaite pyrkii jatkuvasti nostamaan. Alunperin se oli kai tarkoitettu hinattavien työkoneiden hallittuun keventämiseen ja takapyörien pidon parantamiseen, siihen kuului erityinen painonsiirtokaari jolla vaikka kärryn aisaa nostettiin sopivalla voimalla. Siinä constant pumping -kohdassa annetaan täydet paineet ja siellä edessä alhaalla hyvin vähän painetta.

Viimeksi muokattu: 23.03.15 - klo:16:02 kirjoittanut metsajussi

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: MF 565 peräkärryn kippi..??
Se on tuo fergun ,siis vanhempien nostolaitelogiikka erikoinen vaatii alussa opettelua jos on "normaalia" konetta käyttänyt.Siis kuten metsäjussi mainitsi ulompi vipu on tarkoitettu maan sisässä kulkevien työkoneiden hallintaan esim kyntöaura.Sillä säädetään työsyvyys vetovastustunnusteluun perustuen joka tulee työntövarren kautta korvakkeelle.Normaalissa nostolaitekäytössä vipu pidetään aina takaasennossa.Toimiva systeemi kyllä kun siihen perehtyy.