Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mercantil - 21.03.15 - klo:13:30

Otsikko: Viljakärry?
Kirjoitti: Mercantil - 21.03.15 - klo:13:30
Eli hakusessa olisi viljakärryt mikä olisi kuutio ja lompakko ystävällisin vaihtoehto?
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.15 - klo:14:09
ERT.

Edullinen ja hyvä.

Toistan taas samaa viisautta: "Se on nyt kuitenkin vaan raktorin peräkärry."
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: meidän Isä - 21.03.15 - klo:19:54
Eiköhän noilla kriteereillä se vanhasta kuorma-autosta poikkaistu värkki?
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: -SS- - 21.03.15 - klo:20:15
Luomutuki. Saat 160 euroa, etkä tarvitse viljakärryä.

-SS-
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: meidän Isä - 21.03.15 - klo:21:59
Tuo luomutuki kyllä ratkaisee homman täydellisesti. Siinä muuttuu "velat" saataviksi, eikä tarvitse hallitilaa.
Menettele noin ja raportoi tänne 2020?

Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Don Essex - 21.03.15 - klo:22:35
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mopomies - 21.03.15 - klo:22:56
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: MacGyver - 21.03.15 - klo:23:29
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: meidän Isä - 21.03.15 - klo:23:37
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: -SS- - 22.03.15 - klo:00:02
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

Tuo joka vuosi vaikka kuuden tonnin sato lienee aivan mahdollista, rukiilla, kauralla, vehnällä, ohrallakin, kiertoa rypsillä, herneellä, kun käyttää erikoisaineita, lähes kaikki muut ravinteet paitsi typpi on saatavissa saman teollisuuden tai tehomaatalouden sivuvirtoina tai ennen rikastusta, kali, fosfaatti, Viljo-lannoite, tuhka. Sitten viherlannoituksia keräämällä laajalta viheralueelta massaa, tai vahvaa typpipitoista lantaa, niin ei ole mikään ongelma saada kuudenkin tonnin satoja nykylajikkeista. Etanat saa pois syysrukiilta samoilla luvallisilla aineilla, jopa pyretroideja saa luonnonmukaisina, rapsikuoriaista tai vakavaa kahukärpäsinvaasiota torjumaan. Se lannan liukoisen typen vähättely  on siinä mielessä sumutusta, että lantaan joskuskin panostanut tietää, että kyllä se kokonaistyppi siinä pitkällä tähtäyksellä pätee, eikä vain se liukoinen typpi. Näitä luomun tehomannekiineja pitää olla, jottei pelkkä vahva maan rakenteen viljely, ei-tuotannon harjoittaminen antaisi viestiä suuria aloja eläintuotantoon rohmuavasta ja lähinnä tilan sisäisen ravinnekierron pyörittämiseen perustuvasta maan palvonnasta, enemmänkin kuin ravintotuotteiden toimittamisesta väestön tarpeisiin.

Siihen tarvitaan lehtikuviin räpidit ja portaattomat kylvämään, ja isot traktorit ja kerrostalon kokoiset puimurit, hauskojen ruiskukkien ja valvattipuuvillan sekaan puimaan...

Juurikin 2012 satokisan voittaja käytti ylivoimaisesti eniten rahaa lisättyihin ravinteisiin, mutta koska sadon hinta on luomutavaran markkinapuutteen takia ravitsemusarvoonsa verrattuna moninkertainen hinnaltaan verrattuna tavan viljelyn tuotteisiin, talouskisan voitot tulivat helposti. Ainoa kiinnostava seikka on, milloin luomuyhteisö alkaa rajoittaa ns. tehoviljelyn-omaista luomuviljelyä, ja vaatii jyrkennetysti pitämään yllä maan lepo- ja latausvuosia, jotka siis kuuluvat luomutieteen paradigmaan olennaisesti.

Ja minusta myös on olennaista vielä joskus tulevaisuudessa keskustella luomun ehkä liiallisestakin riippuvuudesta tehomaatalouden ja muun teollisuuden sivuvirroista. Että tehokarja, joka ei pääse laitumelle, saa kuitenkin toimia lantalähteenä luomutalouteen, ilman moraalista dilemmaa.

-SS-
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Tupajumi - 22.03.15 - klo:00:45
Kyllä osaava luomutilallinenkin kärryjä tarvitsee. Satotaso on osaavilla parempi, kuin tavanomaisilla keskimäärin. Itse en vielä kuulu osaaviin, mutta muutaman vuoden kuluttua.... Kärryjä on jo valmiiksi odottamassa.

Asiaan. Viljakärryissä ratkaisee pitkälti, mikä on kuljetusmatka ja tarve. Jos kuljetetaan lyhyitä matkoja vaikka 120 hl kuivuriin, on esim Junkkarin 10 tn tarjouskärry ihan riittävä. Jos kuljetusmatka on pitkä ja tarpeeksi suuri traktori käytössä, voisi kärry olla tuplakokoinen. Silloin jonkun pajan valmistama kuorma-autopohjainen voisi olla edullisin. Sitten pitää vielä huomioida mahdollinen muu käyttö. Viljanajo on kuitenkin kärryille helppoa hommaa verrattuna vaikka maanajoon. Omille kärryille yksityistien ojamaiden ajo on tuottanut enemmän vahinkoa muutamassa vuodessa, kun 20 vuoden viljanajot konsanaan.

Viljakärryksi ottaisin joko em Junkkarit, tai kiinteälaitaiset Ryskyt, joihin naapuri on ollut hyvin tyytyväinen.

Eli jokavuosi vehnää n. 4000kg? esimerkiksi?
Taitaa noita osaajia olla todella harvassa. Tämä luomupuolen kummitus aina ihmetyttää, kun unohdetaan ne viherlannoitusvuodet. Jos tuollaisen vertauksen heittää, niin laskee auki sadon vaikka 10v keskiarvona. Luomu on todella kaukana...

Tuo joka vuosi vaikka kuuden tonnin sato lienee aivan mahdollista, rukiilla, kauralla, vehnällä, ohrallakin, kiertoa rypsillä, herneellä, kun käyttää erikoisaineita, lähes kaikki muut ravinteet paitsi typpi on saatavissa saman teollisuuden tai tehomaatalouden sivuvirtoina tai ennen rikastusta, kali, fosfaatti, Viljo-lannoite, tuhka. Sitten viherlannoituksia keräämällä laajalta viheralueelta massaa, tai vahvaa typpipitoista lantaa, niin ei ole mikään ongelma saada kuudenkin tonnin satoja nykylajikkeista. Etanat saa pois syysrukiilta samoilla luvallisilla aineilla, jopa pyretroideja saa luonnonmukaisina, rapsikuoriaista tai vakavaa kahukärpäsinvaasiota torjumaan. Se lannan liukoisen typen vähättely  on siinä mielessä sumutusta, että lantaan joskuskin panostanut tietää, että kyllä se kokonaistyppi siinä pitkällä tähtäyksellä pätee, eikä vain se liukoinen typpi. Näitä luomun tehomannekiineja pitää olla, jottei pelkkä vahva maan rakenteen viljely, ei-tuotannon harjoittaminen antaisi viestiä suuria aloja eläintuotantoon rohmuavasta ja lähinnä tilan sisäisen ravinnekierron pyörittämiseen perustuvasta maan palvonnasta, enemmänkin kuin ravintotuotteiden toimittamisesta väestön tarpeisiin.

Siihen tarvitaan lehtikuviin räpidit ja portaattomat kylvämään, ja isot traktorit ja kerrostalon kokoiset puimurit, hauskojen ruiskukkien ja valvattipuuvillan sekaan puimaan...

Juurikin 2012 satokisan voittaja käytti ylivoimaisesti eniten rahaa lisättyihin ravinteisiin, mutta koska sadon hinta on luomutavaran markkinapuutteen takia ravitsemusarvoonsa verrattuna moninkertainen hinnaltaan verrattuna tavan viljelyn tuotteisiin, talouskisan voitot tulivat helposti. Ainoa kiinnostava seikka on, milloin luomuyhteisö alkaa rajoittaa ns. tehoviljelyn-omaista luomuviljelyä, ja vaatii jyrkennetysti pitämään yllä maan lepo- ja latausvuosia, jotka siis kuuluvat luomutieteen paradigmaan olennaisesti.

Ja minusta myös on olennaista vielä joskus tulevaisuudessa keskustella luomun ehkä liiallisestakin riippuvuudesta tehomaatalouden ja muun teollisuuden sivuvirroista. Että tehokarja, joka ei pääse laitumelle, saa kuitenkin toimia lantalähteenä luomutalouteen, ilman moraalista dilemmaa.

-SS-

Ilkka Herlinhän äskettäin kirjoitti maastullissa tutustuneensa  kalifornian matkallaan organic farmingiin, joka käsittääkseni on jonkintyyppistä teho-luomua, jossa monentyyppisillä kierrätyslannoitteilla, mm. ruuanjätteistä tehdyillä, on oleellinen osuus lannoittamisessa. Tiukkapipoisimmille luomuilijoille tuo organic farming ei oikein kelpaa, mutta realistista on kai, että eläinten lannan ja typensitojakasvien rinnalle tarvitaan lisää vaihtoehtoja ravinnelähteiksi.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mercantil - 22.03.15 - klo:08:29
No luomu ei tule tässä tapauksessa kysymykseen... Joten kärry tarve on ja pysyy, maksimi satoja haetaan.. Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella  ja koko luokassa 16-20 kuutiota saisi mahtua kyytiin.. jotenkin karsastan noita kuorma-autoista tehtyjä painavia ja usein pellolla raskaita vetää?? ja mitä olen hintoja seurannut pyytävät lähes samaa hintaa kuin uusista tehdastekosista... Kiinostais kovasti rysky/kiren kiinteälaitanen onko kokemuksia? Kärry toimisi samalla viljan säilytys varastona kun puintikausi on ohitse... 
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: klapikasa - 22.03.15 - klo:08:49
Alkuperäiseen kysymykseen. Uusi tuhti, ne on sijoitus jonka arvo nousee.

Parit luomutiloja lähistöllä jotka ei tarvii hävetä. Varmaan yhtä isot kärryt ja siilot kun puolet pienempi teho tila, puolet luomussa aina typpi tai puolikesantona. Ei ole juolaa,ohdake tai valvattia näkynyt niiten pelloilla. Paskat kompostiin ja möyhii vähän välii. Nurmet ne lopetaa kultivoimalla elokuun helteillä viikotain, marraskuussa kyntö. Keväällä äestävät ensin tosi aikaisin ja kylvävät myöhään. Pari kertaa rikka äkeellä. jne,jne
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Cynic - 22.03.15 - klo:09:04
Lainaus
Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella

Noilla kriteereillä taitaa uusi Tuhti lisälaidoilla tulla kuutiohinnaltaan vähiten kalliiksi. Hyvät puolet: >12t teli joka kestää sen kuorman ja vakiona hieman paremmat renkaat kuin Junkkari, ja jarrutkin saa ostaa siihen.

Haittapuolena pirun raskaat laidat käsitellä ja ne vuotavat jo uusina jyviä läpi, sekä peruutus/työvalojen puuttuminen. Rypsin kuljetus ei tule kuuloonkaan ilman tiivistämistä. Jos paljon maantie-km niin ehkä pitkällä tähtäimellä kiinteälaitainen jousituksella olisi parempi, mutta tietysti tuplahintainenkin.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mopomies - 22.03.15 - klo:09:32
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mercantil - 22.03.15 - klo:09:47
Lainaus
Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella

Noilla kriteereillä taitaa uusi Tuhti lisälaidoilla tulla kuutiohinnaltaan vähiten kalliiksi. Hyvät puolet: >12t teli joka kestää sen kuorman ja vakiona hieman paremmat renkaat kuin Junkkari, ja jarrutkin saa ostaa siihen.

Haittapuolena pirun raskaat laidat käsitellä ja ne vuotavat jo uusina jyviä läpi, sekä peruutus/työvalojen puuttuminen. Rypsin kuljetus ei tule kuuloonkaan ilman tiivistämistä. Jos paljon maantie-km niin ehkä pitkällä tähtäimellä kiinteälaitainen jousituksella olisi parempi, mutta tietysti tuplahintainenkin.


Maantie ajoa ei paljoa ole joten ei juuri painopistettä tie ajolle... Ja laitojen purkua ei tarvitse miettiä pidettäisiin aina paikallaan laidat, kiinteä laitainen aina parempi tässä tapauksessa. Kaikki ylimääräinen olisi turhaa ei  jarruja ei minkäänlaisia jousituksia. Renkaat olisi hyvä olla vähintään 500 ei muuta.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Viljelijä - 22.03.15 - klo:09:59
 Kun nyt Luomu tuli esiin, niin viljan varma menekki on ollut positiivinen asia luomussa, ja parempi hinta.Aivan mukavasti ollut viljakärryille käyttöä. Lisäksi maatlouskaupassa käyntejä vähemmän. Nurmipuolella ei merkittävää eroa, apilaa ja nurmea kasvaa hyvin.Juolavehnä ainut haaste.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Kaupoi - 22.03.15 - klo:10:37
ERT.

Edullinen ja hyvä.

Toistan taas samaa viisautta: "Se on nyt kuitenkin vaan raktorin peräkärry."
Juuri näin.

ERT GR.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mercantil - 22.03.15 - klo:11:03
No missä hinnassa nää ert huitelee todellisuudessa?
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Kaupoi - 22.03.15 - klo:11:40
No missä hinnassa nää ert huitelee todellisuudessa?
http://www.nettikone.com/yritys/konesa
Rohkiasti vaan yhteyttä myyjään. Malleja on erilaisia.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Viljelijä - 22.03.15 - klo:14:15
 Viljakärryn kannatta tehdä itse, jos aikaa ja taitoa?
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: MacGyver - 22.03.15 - klo:15:16
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D

Tohon Hardox-pohja, 710 renkaat ja viljakasetti niin 14500€. Vähän yli kymppi siis.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Köyhä - 22.03.15 - klo:16:10
Eli hakusessa olisi viljakärryt mikä olisi kuutio ja lompakko ystävällisin vaihtoehto?
Tuossa
http://www.hyvakone.com/fin/Tarjoukset/.25.579.html?query=&cat=0
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: metsajussi - 22.03.15 - klo:16:38
Eli hakusessa olisi viljakärryt mikä olisi kuutio ja lompakko ystävällisin vaihtoehto?
Tuossa
http://www.hyvakone.com/fin/Tarjoukset/.25.579.html?query=&cat=0

Ei anna oikein hyvää kuvaa jos jo pienellä vehnäkukkuralla mennään pari tonnia  luvatun kantavuuden yli.

150 hl x 82 kg/hl => 12,3 t

Tietysti jos ajaa vain hallan panemaa luomukauraa... uskaltaa kääntää kuorma päällä asvalttipihallakin.
Edullinenhan se kyllä on.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mopomies - 22.03.15 - klo:19:54
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D

Tohon Hardox-pohja, 710 renkaat ja viljakasetti niin 14500€. Vähän yli kymppi siis.

Tuolta joskus hommasin. Marginaaliverollisiahintoja. Eli ei alvia.

http://www.nettikone.com/yritys/belmentor

Kyllä ne siellä virossa räätälöi minkälaisen vaan haluaa.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: winha35 - 22.03.15 - klo:20:28
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D

Tohon Hardox-pohja, 710 renkaat ja viljakasetti niin 14500€. Vähän yli kymppi siis.


Eikös tuolla hintaa sais jo pari kappaletta vanhoja kuorma-autoja soralavalla joka varmastikin kestää kaiken tarvittavan, ja ei tarvi rattoria siihen eteen. ::)
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: Mopomies - 22.03.15 - klo:20:35
ERT 18 tn maansiirtokärry. On Hardoksia ja tuplakippiä. Hintaa vähän yli kymppitonni. Viljakasetilla parikymmentä mottia helposti kyytiin.

Sitten jos ajoa on paljon ja pitkiä matkoja, kuorma-auton perästä tehty jousikärry perässä tulee kuin sukkasillaan. Pirun hyvä. Yksi on tuossa ollut ja maailmaa nähnyt.

Sitten jos oikein ajoa on, niin puolikas tai täysperä.

Mistä "vähän yli kymppitonnilla"??

No joo, kolmetoista tonnia. ;D

Tohon Hardox-pohja, 710 renkaat ja viljakasetti niin 14500€. Vähän yli kymppi siis.


Eikös tuolla hintaa sais jo pari kappaletta vanhoja kuorma-autoja soralavalla joka varmastikin kestää kaiken tarvittavan, ja ei tarvi rattoria siihen eteen. ::)

Jos on kiinnostusta, osaamista ja aikaa ropailla ja direktiivipäivät käyty, niin puolikas on hyvä harrasteluun. Tai sitten ihan vaan kuorma-auto.

Raktorilla tuppaa vaan pääsemään useimmilla keleillä sinne tänne.
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: JackSparrow - 23.03.15 - klo:13:36
Paljonko noin suunnillern kannattaisi maksaa vanhasta puolperävaunusta? 2akselinen toimivalla kipillä, lava kaipaa vähän huolepitoa. Tässä myös tuuletin ja ilmakanavat....
Otsikko: Vs: Viljakärry?
Kirjoitti: JösseJänis - 23.03.15 - klo:16:54
No luomu ei tule tässä tapauksessa kysymykseen... Joten kärry tarve on ja pysyy, maksimi satoja haetaan.. Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella  ja koko luokassa 16-20 kuutiota saisi mahtua kyytiin.. jotenkin karsastan noita kuorma-autoista tehtyjä painavia ja usein pellolla raskaita vetää?? ja mitä olen hintoja seurannut pyytävät lähes samaa hintaa kuin uusista tehdastekosista... Kiinostais kovasti rysky/kiren kiinteälaitanen onko kokemuksia? Kärry toimisi samalla viljan säilytys varastona kun puintikausi on ohitse...

Muutama vuosi sitten tuli hankituksi tuollainen kiinteälaitainen 15 tonnin ja 19 kuuton Kire (Rysky on sama kärry, mutta paskanruskeana). Hintaeroa saman kokoluokan Junkkariin tai Multivaan on sellaisen 10-12 kuution perusviljakärryn verran. Toki Multiva on vähän hienostuneempi ja viimeistellympi ja siihen saa vetoaisajousia jne., mutta kun itsekin olen tällainen hiomaton timantti, niin tuollainen peruskärry kelpaa mainiosti. Kärryn hitsaustyö on tehty Virossa, mutta kokoonpano ja maalaus tapahtuvat Suomessa. Suomalaista on myös ainakin Nummi-kippi ja Nokian-renkaat.

Hydraulinen takalaita toimii asiallisesti. Valot on suojattu ja saranoitu rikkojen välttämiseksi. Pelti on paikoin millin ohuempaa kuin kilpailijoilla, mutta eiköhän se viljan kulutusta kestä. Ja onhan sitä viljaa viety jopa Weckmannin vetelillä, kyllä tämä sellaiseen kattopeltikärryyn verrattuna on jämerää tekoa. Painoa on puolisen tonnia vähemmän kuin Junkkarissa tai Multivassa. Pohjapelti on palasista kasattu, joten siinä on poikittaisia saumoja toisin kuin Multivassa. Sauma tietysti saattaa vähän jarruttaa ja ottaa herkemmin ruostetta kuin yhtämittainen plootu, mutta tällaisista se hinnanero muodostuu. Kuka mistäkin haluaa maksaa.

Maalipinta on paikoin vähän ohut, mikä jossain koneviestin artikkelissakin on mainittu. Toisaalta 200 euron lisähintaan kärryn saa sinisenä, ja siinä on yksi maalikerros enemmän, koska sinisen värin peittävyys on heikompi kuin vihreän tai ruskean. Kärryn saa myös punaisena, mustana tai muissakin sävyissä, jos sellaista arvostaa Väristä riippuen lisäkustannus on luokkaa satasen tai pari. Muutkin lisävarusteet, kuten peressut, isommat renkaat tai pienempien mallien jarrut (tässä toki vakiona) ovat maltillisesti hinnoiteltuja. Ja jos jotain valittamista tulee, niin firman patruuna on itse maatalousnäyttelyissä osastolla, joten palaute menee reaaliajassa. Muutenkin meininki on rehtiä ja asiallista. Kahden Kiren kokemuksella sanoisin, että jos nyt ostaisin uuden kärryn, niin todennäköisimmin päätyisin samaan merkkiin.