Tätä kerääjäkasvi asiaa tuntuu olevan jo niin monta sivua, että alkaa käydä työlääksi koko ketjun lukeminen läpi.
Itse olen ajatellut kylvää kerääjäkasveja ohran kylvön yhteydessä kylvökoneen piensiemenlaatikon kautta. Aikaisempaa kokemusta kerääjäkasvien viljelystä ei ole. Lohkot jolle kerääjäkasveja tulee ovat maalajiltaan KHt tai HHt. Ravinteiden ja happamuuden suhteen kunnossa olevia lohkoja. Lohkot ovat olleet yksipuolisessa viljan viljelyssä joten jospa kerääjäkasvit toisivat maahan "eloa".
Mutta kun sitä aiempaa kokemusta näistä ei ole niin nyt olenkin pähkäillyt että mitä kylvää ja ennen kaikkea, kuinka paljon? Valkoapila tulee tod. näk. toiseksi 3 kg kylvömäärällä. Mutta mitä toiseksi? Paljon puhuttu italianraiheinä vai pitäisikö olla englanninraiheinää? Timoteikin tietysti mutta se sitten talvehtii ja tuleeko siitä ongelmia seuraavana vuonna... Kaikki kerääjäkasvi lohkot on tarkoitus kyntää vasta seuraavana keväänä. Sitten mietityttää että jos italianraiheinä "lähtee käsistä". Kyseisiltä lohkoilla satotaso on hyvä, oli vuosi sitten kuiva tai märkä. Eli voisiko sopiva seos olla valkoapila 3 kg + italianraiheinä 4 kg? Ei varmaan ainakaan liikaa ole. Mieluummin kylväisin vaikka hiukan liian vähän kuin hiukan liikaa jotta puinti onnistuu jne jne... Olettaisin kuitenkin että tuolla määrälläki kuitenkin syksyllä on jotakin vihreää pellossa... 
Tulipas pitkästi, ei kukaan varmaan jaksa edes lukea...
Nuo määrät riittävät varmasti. Raiheinää tuosta ei kovin hirveästi tule, mutta ehkei kannata puinnin takia laittaakaan enempää. Ennemmin ehkä kuitenkin laittaisin westerwoldinraiheinää. Se on korsiintuvampana puintiaikana kuivempaa ja rapeampaa ja talvehtii italialaisain huonommin. Itse aion laittaa pelkkää valkoapilaa. Sitä riittää parikin kiloa, jos itävyys on ok. Heinäkasvien etu on tietysti se, että ne pyydystävät typpeä. Apilan etu taas on se, että se tuottaa sitä. Molempi parempi, mutta puinnin takia laitan pelkkää apilaa.
Se on typerää, ettei tällä systeemillä sa perustaa monivuotista kasvustoa. Puna-apila ja timotei / nadat olisi hyvä yhdistelmä. Ei takuulla haittaa puintia ja kuitenkin seuraavana olisi jo komea kasvusto.
Sitäkin olen miettinyt, että jos laittaisi valkoapilan (+raiheinän?) kaveriksi monivuotiset kasvit. Yksivuotiset olisivat siellä kerääjäkasvina ja monivuotiset muuten vain. Tuskin kelpaa valvojalle tämäkään.