Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kerääjäkasvi  (Luettu 498749 kertaa)

kepsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Kerääjäkasvi
Tätä kerääjäkasvi asiaa tuntuu olevan jo niin monta sivua, että alkaa käydä työlääksi koko ketjun lukeminen läpi.  :)

Itse olen ajatellut kylvää kerääjäkasveja ohran kylvön yhteydessä kylvökoneen piensiemenlaatikon kautta. Aikaisempaa kokemusta kerääjäkasvien viljelystä ei ole. Lohkot jolle kerääjäkasveja tulee ovat maalajiltaan KHt tai HHt. Ravinteiden ja happamuuden suhteen kunnossa olevia lohkoja. Lohkot ovat olleet yksipuolisessa viljan viljelyssä joten jospa kerääjäkasvit toisivat maahan "eloa".

Mutta kun sitä aiempaa kokemusta näistä ei ole niin nyt olenkin pähkäillyt että mitä kylvää ja ennen kaikkea, kuinka paljon? Valkoapila tulee tod. näk. toiseksi 3 kg kylvömäärällä. Mutta mitä toiseksi? Paljon puhuttu italianraiheinä vai pitäisikö olla englanninraiheinää? Timoteikin tietysti mutta se sitten talvehtii ja tuleeko siitä ongelmia seuraavana vuonna... Kaikki kerääjäkasvi lohkot on tarkoitus kyntää vasta seuraavana keväänä. Sitten mietityttää että jos italianraiheinä "lähtee käsistä". Kyseisiltä lohkoilla satotaso on hyvä, oli vuosi sitten kuiva tai märkä. Eli voisiko sopiva seos olla valkoapila 3 kg + italianraiheinä 4 kg? Ei varmaan ainakaan liikaa ole. Mieluummin kylväisin vaikka hiukan liian vähän kuin hiukan liikaa jotta puinti onnistuu jne jne... Olettaisin kuitenkin että tuolla määrälläki kuitenkin syksyllä on jotakin vihreää pellossa...  ::)

Tulipas pitkästi, ei kukaan varmaan jaksa edes lukea...

Uskoisin, että tuolla tekniikalla ja noilla siemenmäärillä tulee riittävän peittävä kasvusto normivuonna. Jos itse kylväisin seoksena niin todennäköisesti puolittaisin apilan siemenmäärän. Seoksen käyttö rajaa useimmat rikkakasvien torjunta-aineet torjunta-aineet pois. Vrt.
http://www.farmit.net/kasvinviljely/2015/04/03/viljan-rikkakasvien-torjunta-keraajakasveilla

Itse olen jo hieman aloitellut kylvöjä. Kaksitahoisen ohran oheen laitoin n. 5 kg/ha Italian raiheinää samoin heinäsiemenen kylvölaatikosta, pintakylvönä. Siemenkustannus vajaa 10 eur/ha.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maanviljelysneuvos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Kerääjäkasvi

Uskoisin, että tuolla tekniikalla ja noilla siemenmäärillä tulee riittävän peittävä kasvusto normivuonna. Jos itse kylväisin seoksena niin todennäköisesti puolittaisin apilan siemenmäärän. Seoksen käyttö rajaa useimmat rikkakasvien torjunta-aineet torjunta-aineet pois. Vrt.
http://www.farmit.net/kasvinviljely/2015/04/03/viljan-rikkakasvien-torjunta-keraajakasveilla

Itse olen jo hieman aloitellut kylvöjä. Kaksitahoisen ohran oheen laitoin n. 5 kg/ha Italian raiheinää samoin heinäsiemenen kylvölaatikosta, pintakylvönä. Siemenkustannus vajaa 10 eur/ha.

Ok. Tuon torjunta-aine homman olen huomioinut. Tarkoitus oli laittaa rikka-aineeksi tuo classic sx. Sitten tautiaineet (delaro varmaan) ja korrensääde(moddus) samaan satsiin. Saa nähdä mitä siitä seoksesta tulee... Gramitreliäki tarvis viä mutta taitaa tulla semmonen sotku kerta ruiskutukselle että oksat pois... Nuo tautianeet ja korrensääteet ei ilmeisesti haittaa kerääjäkasveja?

Viimeksi muokattu: 30.04.15 - klo:17:30 kirjoittanut maanviljelysneuvos

maanviljelysneuvos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Joo tarkoitus ei olisi tässä mitään "rehupeltoa" perustaa. Mitä nuita oppaita nyt on tullu selailtua nii niissä lukee että valkoapila 2-8kg + italianraiheinä 5-10 kg. Siis jos tekee noiden seoksen. Ja sit vielä sanotaan että jos ei kokemusta aiemmin nii suosítellaan nuita suurempia kiloja.  :o Kuulostaa jotenki rajulta... Siinä kyllä lähtee v-käyrät äkkiä nousuun jos italianraiheinä puskee läpi ohrasta ja sitten kunnon ukkoskuuro päälle ja ohrat maata myöden lakoon. Koita siinä sitten puida... Mutta kaikkea pitää kokeilla...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Joo tarkoitus ei olisi tässä mitään "rehupeltoa" perustaa. Mitä nuita oppaita nyt on tullu selailtua nii niissä lukee että valkoapila 2-8kg + italianraiheinä 5-10 kg. Siis jos tekee noiden seoksen. Ja sit vielä sanotaan että jos ei kokemusta aiemmin nii suosítellaan nuita suurempia kiloja.  :o Kuulostaa jotenki rajulta... Siinä kyllä lähtee v-käyrät äkkiä nousuun jos italianraiheinä puskee läpi ohrasta ja sitten kunnon ukkoskuuro päälle ja ohrat maata myöden lakoon. Koita siinä sitten puida... Mutta kaikkea pitää kokeilla...

Nyt ei saa sekottaa luomuoppaita tähän keissiin, olettaen et käytät muutakin kun mykoritsaa ja mielikuvitusta.

Jos sää tollasen määrän laitat hehtaarille ni se on sit luomua. 2kg raita TAI 1kg valkoapilaa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Joo tarkoitus ei olisi tässä mitään "rehupeltoa" perustaa. Mitä nuita oppaita nyt on tullu selailtua nii niissä lukee että valkoapila 2-8kg + italianraiheinä 5-10 kg. Siis jos tekee noiden seoksen. Ja sit vielä sanotaan että jos ei kokemusta aiemmin nii suosítellaan nuita suurempia kiloja.  :o Kuulostaa jotenki rajulta... Siinä kyllä lähtee v-käyrät äkkiä nousuun jos italianraiheinä puskee läpi ohrasta ja sitten kunnon ukkoskuuro päälle ja ohrat maata myöden lakoon. Koita siinä sitten puida... Mutta kaikkea pitää kokeilla...

Kokeile myös pienemmillä määrillä...

Siis mä laitin sen 2 kg valkoapilaa ja kilon raita. Jokaisella kämmenenalalla on useita itäviä siemeniä  :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Köntys

  • Vieras
Vs: Kerääjäkasvi

Siis mä laitin sen 2 kg valkoapilaa ja kilon raita. Jokaisella kämmenenalalla on useita itäviä siemeniä  :'(

Montakx kämmentä menee hehtaarille?  ??? ::)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kerääjäkasvi

Siis mä laitin sen 2 kg valkoapilaa ja kilon raita. Jokaisella kämmenenalalla on useita itäviä siemeniä  :'(

Montakx kämmentä menee hehtaarille?  ??? ::)

Riippuu hanskan koosta. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19926
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kerääjäkasvi
Mittasin tanskalaisen sertifioidun valkoapilan 1000 siemen painon. Se oli 0,762 g/1000 siementä. Itävyys 86%. Tästä seuraa, että kilon kylvömäärästä itäviä siemeniä tulisi 1128608 kpl. Tämä jaettuna neliömetrille tarkoittaa 112 kpl.

Kämmenen alana käytin omaa 11.5 koon rukkasta. Sain 0,0198 m2 . Eli tästä seuraa, että kilon täydellisesti onnistuneesta valkoapilankylvöstä hehtaarille tulisi 2 kpl versoja kämmenen alalle. Mikä on kesällä pintaankylvetyn valkoapilan onnistumisprosentti, ilman multausta ? Jos olisi 50%, tulisi vielä 1 verso kämmenen alalle.

Olen sitä mieltä, että 5-6 kg/ha on vähimmäiskylvömäärä, että versoja edes alkaa näkyä. Puhumattakaan Savenmaan viskan poikkisuuntaisesta kylvön tasaisuudesta. Jopa Solo käsikoneen säädöt ovat 100 kertaa paremmat kuin sen Savenmaan levittimen.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19926
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Raiheinän saa aina pysymään alhaalla tilkalla Broadwayta !

-SS-

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kerääjäkasvi
Mittasin tanskalaisen sertifioidun valkoapilan 1000 siemen painon. Se oli 0,762 g/1000 siementä. Itävyys 86%. Tästä seuraa, että kilon kylvömäärästä itäviä siemeniä tulisi 1128608 kpl. Tämä jaettuna neliömetrille tarkoittaa 112 kpl.

Kämmenen alana käytin omaa 11.5 koon rukkasta. Sain 0,0198 m2 . Eli tästä seuraa, että kilon täydellisesti onnistuneesta valkoapilankylvöstä hehtaarille tulisi 2 kpl versoja kämmenen alalle. Mikä on kesällä pintaankylvetyn valkoapilan onnistumisprosentti, ilman multausta ? Jos olisi 50%, tulisi vielä 1 verso kämmenen alalle.

Olen sitä mieltä, että 5-6 kg/ha on vähimmäiskylvömäärä, että versoja edes alkaa näkyä. Puhumattakaan Savenmaan viskan poikkisuuntaisesta kylvön tasaisuudesta. Jopa Solo käsikoneen säädöt ovat 100 kertaa paremmat kuin sen Savenmaan levittimen.

-SS-

SS:llä on tainnut nauttia tajuntaa laajentavia huimausaineita kun jaksaa laskea :)

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Joo tarkoitus ei olisi tässä mitään "rehupeltoa" perustaa. Mitä nuita oppaita nyt on tullu selailtua nii niissä lukee että valkoapila 2-8kg + italianraiheinä 5-10 kg. Siis jos tekee noiden seoksen. Ja sit vielä sanotaan että jos ei kokemusta aiemmin nii suosítellaan nuita suurempia kiloja.  :o Kuulostaa jotenki rajulta... Siinä kyllä lähtee v-käyrät äkkiä nousuun jos italianraiheinä puskee läpi ohrasta ja sitten kunnon ukkoskuuro päälle ja ohrat maata myöden lakoon. Koita siinä sitten puida... Mutta kaikkea pitää kokeilla...

 It-rai ei puske ohrasta läpi, ohralle otollisilla kasvuolosuhteilla, lakoontuneen se syöpi suihinsa, ei tarvii tappuroida. Valko-apilassa lajikeki vaikuttaa, osa kasvaa matalana ja loput yltää kontion vartta puoleenväliin. Reippaiden typpimäärien vallitessa sen ei ehkä pitäis villiintyä. Enkku tykkää typestä ja kasvaa ylöspäin, reippaasti.
 Nuo ehdotetut siemenmäärät vaikuttaa aikaslailla rajuilta, kylvölaitteen ehdoilla, joissain vanhoissa jukottimien piensiemenlaitteissa ei ollu sekoitinakselia, voipi holvata, tasaisella pellolla.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kerääjäkasvi
No huh...

Mä laitin kilon rairuohoa/ha ja jo nyt kaduttaa.. Nurmille joskus tullut laitettua 4 kg/ha ja se hukutti kaiken alleen  :'( Että tuo 5 kg/ha kuulostaa "melko vihreältä puitavalta"

Raiheinän saa aina pysymään alhaalla tilkalla Broadwayta !

-SS-

Ookkona kokeillu ohralle?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kerääjäkasvi
Mittasin tanskalaisen sertifioidun valkoapilan 1000 siemen painon. Se oli 0,762 g/1000 siementä. Itävyys 86%. Tästä seuraa, että kilon kylvömäärästä itäviä siemeniä tulisi 1128608 kpl. Tämä jaettuna neliömetrille tarkoittaa 112 kpl.

Kämmenen alana käytin omaa 11.5 koon rukkasta. Sain 0,0198 m2 . Eli tästä seuraa, että kilon täydellisesti onnistuneesta valkoapilankylvöstä hehtaarille tulisi 2 kpl versoja kämmenen alalle. Mikä on kesällä pintaankylvetyn valkoapilan onnistumisprosentti, ilman multausta ? Jos olisi 50%, tulisi vielä 1 verso kämmenen alalle.

Olen sitä mieltä, että 5-6 kg/ha on vähimmäiskylvömäärä, että versoja edes alkaa näkyä. Puhumattakaan Savenmaan viskan poikkisuuntaisesta kylvön tasaisuudesta. Jopa Solo käsikoneen säädöt ovat 100 kertaa paremmat kuin sen Savenmaan levittimen.

-SS-
Eli 2 kilolla tulee 4/kämmenenala ja neljä on jo "useita"  8)

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Kerääjäkasvi
Tätä kerääjäkasvi asiaa tuntuu olevan jo niin monta sivua, että alkaa käydä työlääksi koko ketjun lukeminen läpi.  :)

Itse olen ajatellut kylvää kerääjäkasveja ohran kylvön yhteydessä kylvökoneen piensiemenlaatikon kautta. Aikaisempaa kokemusta kerääjäkasvien viljelystä ei ole. Lohkot jolle kerääjäkasveja tulee ovat maalajiltaan KHt tai HHt. Ravinteiden ja happamuuden suhteen kunnossa olevia lohkoja. Lohkot ovat olleet yksipuolisessa viljan viljelyssä joten jospa kerääjäkasvit toisivat maahan "eloa".

Mutta kun sitä aiempaa kokemusta näistä ei ole niin nyt olenkin pähkäillyt että mitä kylvää ja ennen kaikkea, kuinka paljon? Valkoapila tulee tod. näk. toiseksi 3 kg kylvömäärällä. Mutta mitä toiseksi? Paljon puhuttu italianraiheinä vai pitäisikö olla englanninraiheinää? Timoteikin tietysti mutta se sitten talvehtii ja tuleeko siitä ongelmia seuraavana vuonna... Kaikki kerääjäkasvi lohkot on tarkoitus kyntää vasta seuraavana keväänä. Sitten mietityttää että jos italianraiheinä "lähtee käsistä". Kyseisiltä lohkoilla satotaso on hyvä, oli vuosi sitten kuiva tai märkä. Eli voisiko sopiva seos olla valkoapila 3 kg + italianraiheinä 4 kg? Ei varmaan ainakaan liikaa ole. Mieluummin kylväisin vaikka hiukan liian vähän kuin hiukan liikaa jotta puinti onnistuu jne jne... Olettaisin kuitenkin että tuolla määrälläki kuitenkin syksyllä on jotakin vihreää pellossa...  ::)

Tulipas pitkästi, ei kukaan varmaan jaksa edes lukea...

Nuo määrät riittävät varmasti. Raiheinää tuosta ei kovin hirveästi tule, mutta ehkei kannata puinnin takia laittaakaan enempää. Ennemmin ehkä kuitenkin laittaisin westerwoldinraiheinää. Se on korsiintuvampana puintiaikana kuivempaa ja rapeampaa ja talvehtii italialaisain huonommin. Itse aion laittaa pelkkää valkoapilaa. Sitä riittää parikin kiloa, jos itävyys on ok. Heinäkasvien etu on tietysti se, että ne pyydystävät typpeä. Apilan etu taas on se, että se tuottaa sitä. Molempi parempi, mutta puinnin takia laitan pelkkää apilaa.

Se on typerää, ettei tällä systeemillä sa perustaa monivuotista kasvustoa. Puna-apila ja timotei / nadat olisi hyvä yhdistelmä. Ei takuulla haittaa puintia ja kuitenkin seuraavana olisi jo komea kasvusto.

Sitäkin olen miettinyt, että jos laittaisi valkoapilan (+raiheinän?) kaveriksi monivuotiset kasvit. Yksivuotiset olisivat siellä kerääjäkasvina ja monivuotiset muuten vain. Tuskin kelpaa valvojalle tämäkään. :-\