Vaan sitten kun ihmiset tajuavat pistää yli 50% Suomen pelloista luomulle jolla tuotetaan rahaa eikä viljaa, niin luuletko PP että sekään pidemmän päälle kantaa? Onko luomutukia saatavilla loputtomasti tukioptimointiin joka ei edistä ruuan tuotantoa sen enempää kuin ympäristön tilaakaan.
Ja lisähehtaarin viljelykustannukset ovat selvästi matalammat kuin sen ensimmäisen, tähän peltojen vuokrat osaltaan perustuvat. 450 eurolla vuokrattu lisähehtaari läheltä harvoin laskee tulosta jos joka tapauksessa viljellään yli 50 ha.
Aijaa, mä kun luulin että sinunkaan mielestä minun konseptini ei ole se tuottavin
Antti hei, on monta tapaa nostaa tilan rahallista tuottoa, vihaamasi luomu ei ole se ainoa.
Maan hinnan laskeminen on yksi isoimmista, koneet toinen.
Tuo lisähehtaarin kustannus toteutuu useimmilla tiloilla juuri päinvastoin, eli 100ha hoitetaan x-hintaisella kalustolla ja 200 ha 3x-hintaisella kalustolla. Itse olen laittanut esimerkiksi traktorivaihdot kokonaan jäihin ja huoltanut hyvin vanhaa kalustoa.
Yksi tapa nostaa tuottoa on tuottaa jotain mistä maksetaan ja josta ei ole ylituotantoa, maito ei ole nyt ratkaisu, eikä 450 euron vuokrat
Toisaalta sinäkin todistit laskelmissasi, että maatalous tuottaa edelleen ihan hyvin vaikka erityisesti juuri maitotilalliset kauheasti valittavatkin ja pääosin ihan syyttä. Maitotiloilla lihavien vuosien aikana vähän mopo karkasi kustannusten kanssa ja nyt ahdistaa kun markkinatalous sian, viljan ja naudan tapaan alkaa vähän puraista maidossakin. Nautatilat ja ne vihaamasi luomutilat ovat tottuneet karuun meininkiin, niin nykyiset tuki- ja hintapudotukset on nielty hiljaa ja kestetty hyvin vähän toimintaa hiomalla ja säätämällä.