Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka  (Luettu 81175 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Jos kunnon renkailla ja ketjuilla ei loppuun ajetulla voimansiirrolla niin eipä kauaksi tuosta arviosta jää.
Onko tosiaan kantavuus vain 10 t.
Meillä päin ei kukaan noihin talkoo hommiin lähde enään mitä retku mainitsi niissä kun ei tienaa mitään. :D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
65cm on köntyksen maavara perämurikan kohdalta. tähän mennessä 4 kertaa on hinattu kaivurilla, metsästä. aina traktori uppoaa ensin

nyt sassi faktat haltuun.

En usko että 580 pääpuomi on 370 pitkä. 3 metriseltä näyttää
Evin ohjekirjassa ei tuota tähteä nostotaulukossa ollut siitä virhe se myönnettäköön..Evi 565 puomi on 3,20 eli lyhyt on tuo palmsin puomi.
Tuskimpa nyt 580 on lyhyempi kuin 565.Köntyksen hinta on jossain 50-65 th välissä eli paljon pitää ajaa jotta saa tienattua,rahtiajoahan ei metsässä maataloustratorilla kannatta tehdä.Maavaraa tosiaan moittivat köntyksessä kuten videolla nähdään,en usko kyllä tuohon 65 senttiin.
Mä uskon Retkun sanaan.
***valmistaja tekee asiakkaan mitoilla ja asiaakkaan haluamilla varusteilla noita vaunuja.  noi esitteen tiedot suuntaa-antavia.  ei se liikaa lupaile maavaraa eikä ainakaan kantavuutta. 10t kantavuudella olevia kärryjä löytyy hieman hennompirakenteisenakin ;-)

mulla pyörät on 1600mm korkeat.
Kyl tuossa yli 60cm maavaraa on :D    

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Jos kunnon renkailla ja ketjuilla ei loppuun ajetulla voimansiirrolla niin eipä kauaksi tuosta arviosta jää.
Onko tosiaan kantavuus vain 10 t.
Meillä päin ei kukaan noihin talkoo hommiin lähde enään mitä retku mainitsi niissä kun ei tienaa mitään. :D
sempä takia tuo eläkeukko ajaakin tuota yhistelmää.... siihenköhän se kannattavuus perustuu ;)

Lassukka

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Koneviesti 11/11: köntys 36000€ sis. alv. 18,4,2026 kumeilla.
Vertailuksi: tuolla sassin 65000€ saa jo uuden kronos 140wd (53000€) vaunun oikealla vedolla, 600/50/22,5 kumeilla.
Eikös köntyksessä ole kuormauton taka-akseli vai?

Nyt ketjua seuranneena ehdottaisin aloittajalle teleskooppi jalkoja jotta voi uralla pysähtyä ja laskea tassut puita varomatta. Ja suoraan tappii se pumppu ilman nivel-akselia.
Minä taasen korjaan kallistelu ongelma laittamalla etuakseli jäykistyksen tilaukseen  ;)

Viimeksi muokattu: 04.01.15 - klo:23:35 kirjoittanut Lassukka

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8377
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Ajan välillä kymppikympillä metässä, mut itellä on silti mettäkärrynä yksakselinen, ylettimetön rimpula. Mutta silti sillä rimpulalla tekee maanviljelystaistelussa ihmeitä. Metästäkin tulee kaikennäköistä tavaraa ilman kärryvetoa tai edes teliä.

Kyllä se ajokone sinne mettään on tehty ajohommiin ja raktorit ovat ihan johonkin muuhun.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
niin, eikös se tuo pienellä kalustolla metässä ajo ole ihan korvien välistä kiinni?   itekin teen välillä tiliä, kavereille ajamalla reellä puuta!                               vanhuspatu nivelaisalla on etopeli monessa paikassa fiuden perässä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Kutsun Retkun Sassin metsäajokurssille ,kun taitaa nyt homma olla pois hallinnasta kun kaivurilla pitää harvase päivä
auttaa pois metsästä. :D
Toki paljon on kiinni siitä kuinka ajourat on suunniteltu ja yritetäänkö talvileimikkoa korjata kesällä.Ammatti metsurit on
kyllä aika velikultia jättämään niitä puita tosi pahasti kun ei tarvitse itse ajaa niitä pois ja onhan se työssä kestämisenkin vuoksi ymmärrettävää.
Vinssi on oiva väline millä saa pahoista paikoista puut kätevästi uran varteen ja tuulenkaatojen keräämisessä aivan verraton.
Ehdotankin Hogi että ostat 7 m puomilla olevan kotimaisen metsäkärry yhdistelmän ja Valtran eteen niin sitten homma alkaa
tapahtumaan ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,sitä vaan ei tahdo oppia kuin kokemuksen kautta
Ajokoneiden kanssa ei kannatta lähtee kylille kilpailemaan.
Terveisin : nimimerkki yli 40 vuotta hankinta hakkuita. ;)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Kutsun Retkun Sassin metsäajokurssille ,kun taitaa nyt homma olla pois hallinnasta kun kaivurilla pitää harvase päivä
auttaa pois metsästä. :D
Toki paljon on kiinni siitä kuinka ajourat on suunniteltu ja yritetäänkö talvileimikkoa korjata kesällä.Ammatti metsurit on
kyllä aika velikultia jättämään niitä puita tosi pahasti kun ei tarvitse itse ajaa niitä pois ja onhan se työssä kestämisenkin vuoksi ymmärrettävää.
Vinssi on oiva väline millä saa pahoista paikoista puut kätevästi uran varteen ja tuulenkaatojen keräämisessä aivan verraton.
Ehdotankin Hogi että ostat 7 m puomilla olevan kotimaisen metsäkärry yhdistelmän ja Valtran eteen niin sitten homma alkaa
tapahtumaan ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,sitä vaan ei tahdo oppia kuin kokemuksen kautta
Ajokoneiden kanssa ei kannatta lähtee kylille kilpailemaan.
Terveisin : nimimerkki yli 40 vuotta hankinta hakkuita. ;)

Onki vähä eria asia ajaa muutama sata mottia hankintapuita kun se että puuta ajetaan ammatimaisesti. Sillon sattuu ja tapahtuu ja välil tarvitaan kaivuria tai muuta vetoapua. Kaikki mettät kun ei oo niitä kuivia mäntykankaita  ;)

Simon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Retkulle sen verran että palms 840 nostovoimat on hieman pienemmät kuin 565 Evin,palms ilmoittaa ilman kouraa ja kääntäjää.Pikkupuomin päässä evi nostaa 600 kiloa palms 340.
Pystyssä ei tuo Palms kärry pysy millään vaikka olisi sammakkojalat.
Puomisto on erikoinen kun pääpuomi on vain 3.10 ja pikkupuomi huimat 4,80 ja pieni näyttää olevan pikkupuomin taittosylinteri eli on vaikeaa nostaa kourallista huippuetäisyyksillä .
Tuohan on 6,50 metrisen kuormaimen puomisto mutta yksi jatke enemmän.Aika erikoinen on ratkaisu ,voimattomuus ja jatkeitten hitaus on tuon kuomaimen heikoin lenkki.Kääntölaite mate in polski.
Tutulla oli Farmi siinä samat ongelmat pikkupuomin voimattomuus oli hermoja raastavaa ja eipä kauaa sitä pitänyt kun pisti myyntiin.
Kysymys Hogille miksi ulottuvuus pitää olla noin suuri ,mitä hyötyä siitä on jos hakkuuran varteen hakataan?
Edellisessä Evissä oli sammakko jalat joista ei ollut metsässä mitään hyötyä,mutta haittaa kylläkin piti aina katsoa mihin toppaa että ei ota puuhun ja tassun kohta meni aina polanteelta pois sulaan kohtaan .Kasalla tosiaan tarvitsee pitemmän puomin jos sammakojalat koska ei pääse lähelle.
Jos teleskooppijalat ottaa pyöriin on vetokoukku erikoisen sisällä traktorissa tai kuormain ja kärry väärin suunniteltu.

***nyt olet kattonu tietoja hiukka väärin.¨

ensinnäkin miksi vertaat 1 jatkoista 6.5m eviä 2 jatkoiseen 840 palmsiin? eikö oikea verrokki olisi evi 580.

vertaappa ulottuvuuksia, evi nostaa 6.5m 600kg niin kuin kerroit (tosin ilman kouraa ja kääntäjää) palms 840 nostaa vielä 2m kauempanakin 480kg, toisin kuin kerroit.

nostotehot 4m evi 1000kg palms 1120kg.

kuinkapitkä on evin pääpuomi? äkkiseltään katottuna lyhyempi kuin palms.

eikö evissä ole hitsattu kääntökotelo? valukotelo on vankempi.

jos verrataan samassa kokoluokassa evi 580 ja palms 840 niin evi jää tehoissa aika paljon maksimietäisyydellä 80kg vähemmän kuin palms 40cm kauempaa.
4m etäisyydellä palms nostaa huimat 270kg enemmän.

mun mielestä palmsin puomisto on niin ku pitääkin. painoa 200kg enemmän kuin saman kokoinen evi. evin puomistossa hitsaussaumat puomin ala ja yläpinnassa=puomi ei jousta koska hitsisauma ei veny. samasta syystä puomin sivuun hitsatut sylinterikorvakkeet saattaa revetä koska hitsejä ei voi päättää/aloittaa puomiston sivulla olevaan  hitsisaumaan. palms 840 hitsisaumat puomin sivuilla ja sylinterikorvakot hitsattu juuri oikein,aivan niin kuin ammattinostureissa.

palmsin taittopuomissa on peräylitys, se on välttämätön lähikuormausominaisuuksien takia. lisäksi rankakasojen ja risukasojen teosa ehdoton.

tässä kuvassa evi 580 jossa ei ole peräylitystä taittopuomissa. eihän tuolla saa korkeaa pinoa tehtyä saatikka risu/puukuormia metsäkärryyn kun kahmari roikkuu fiiatin katon korkeudella...
http://evimet.com/kuvia/kuormainkuvat/evi_580_kuva2_06_10.jpg

--------------

en halua eviä sen kummemmin moittia saatikko palmsia kehua. kumpakaan merkkiä mulla ei ole (mulla cranab fc80,kesla600t,kronos 5000)  ominsilmin havaittuja juttuja kaikki. paljon olen molemmista kuullut myös kentältä, mutta niistä ei sen enempää...

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
K ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .
Tähän pitää sen verran tarttua, että paljon riippuu maastosta, missä ajourat ovat tarviiko vetoa vai ei. Toki varmasti pärjää ilman sitäkin, mutta sen jälkeen kun vedollinen kärry on ollut, niin ei ainakaan itsellä ole paluuta vedottomaan. Se apu, mitä veto tuo juuri kriittisessä paikassa on uskomaton.  Vinssi on erittäin käyttökelpoinen väline ja itselläkin käytössä, mutta en kyllä sanoisi, että sillä korvaisi vedon.

Esimerkkinä mielummin tulen vedon kanssa hitaasti ylös Salpausselän rinteillä menevää noin 300 mökin mökkitietä (näinä talvina tuppaa olemaan peilijäässä aina) kuin että vedän useampaa lauttaa vinssillä perässä ko. tietä myöden.

Kyllä varmaan tulisi ilman vetoakin ketjuilla vai ruovittaen, mutta vedon kanssa täysi kuorma tulee paljon nätimmin.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Kutsun Retkun Sassin metsäajokurssille ,kun taitaa nyt homma olla pois hallinnasta kun kaivurilla pitää harvase päivä
auttaa pois metsästä. :D
Toki paljon on kiinni siitä kuinka ajourat on suunniteltu ja yritetäänkö talvileimikkoa korjata kesällä.Ammatti metsurit on
kyllä aika velikultia jättämään niitä puita tosi pahasti kun ei tarvitse itse ajaa niitä pois ja onhan se työssä kestämisenkin vuoksi ymmärrettävää.
Vinssi on oiva väline millä saa pahoista paikoista puut kätevästi uran varteen ja tuulenkaatojen keräämisessä aivan verraton.
Ehdotankin Hogi että ostat 7 m puomilla olevan kotimaisen metsäkärry yhdistelmän ja Valtran eteen niin sitten homma alkaa
tapahtumaan ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,sitä vaan ei tahdo oppia kuin kokemuksen kautta
Ajokoneiden kanssa ei kannatta lähtee kylille kilpailemaan.
Terveisin : nimimerkki yli 40 vuotta hankinta hakkuita. ;)

Aika koominsta tekstiä ihmiseltä joka on oletettavasti aika kokenut touhuaja. Kaikki on kuitenkin aika paljon kiinni maastosta ja se kokemus mikä itsellä on niin ylivoimaisesti helpoiten ja nopeiten tulee tuulenkaadot kerättyä kun kärryllä käy ne hakemassa. Vinssi voi jossain tapauksessa olla hyvä mutta puoli ammatikseen tekevälle siitä touhusta ei tule yhtään mitään. Metsässä ei tartte olla kuin 2 metrin kinkama niin vedoton kärry ei siitä nouse kuormalla. Suunitella voi sitä sun tätä mutta varsinkin kun touhuaa muiden mettissä niin ne suunittelut ja maastotietämykset on aina vajaavaiset ja harvoin sitä suunnittelutyötä pääsee laskuttamaankaan. Siksi toi kärryn kulkuominaisuudet kannattaa mitoittaa käytön ja tarpeidensa mukaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka
Siitähän se on kiinni mitä tekee, missä tekee ja kenelle tekee.

Helpossa maastossa ja omissa puuhasteluissa menee heikommatkin systeemit, ja joidenkin yksittäisten tuulenkaatojen hakeminen voi olla niin periaatekysymys kuin harrastekin samaan aikaan. Siinä voi sitten vaikka vinssailla, puljata sitä ja tätä ja ajella pikku nökkösiä kerrallaan jos ei täysi kuorma kulje.

Sitten kun joku muu sanoo että puut on juu tuolla parin mäen takana, reittihän menee tuosta rinnettä mistä edellisen hakkuun ajokones meni ja sitten siitä mätästetyn aukon yli. Pinon paikka on so***** tuonne tien kulmaan, ei kai siinä muuta?
Silloin on vähän pakko olla sellaiset systeemit että homma onnistuu.

Vedottomalla kärryllä on vetäjän painolla ratkaiseva merkitys, turha siihen on jotain höyhensarjan A93:a eteen tarjota. Joku >6 tonninen alkaa jo pärjätä kohtuullisessa maastossa. Tässä lajissa paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa - ja nyt ei ollut siis kyse suoleimikoista... Tai sitten pitää käydä pinolla jokusen kertaa useammin ja tyytyä vajaisiin kuormiin. Myös tavaran pituudella on suuri merkitys, 61 tukit alkavat olla vähän epäedullisia painonjakautuman suhteen. Tässä talvena eräänä asiakas teki kaikki suurimmat tyvet tuohon mittaan ja niiden kanssa sai pikkuisen vehdata. Paksuutta tyvissä sen verran että huskulla piti sahata kaatokolonkin puolelta  keskeltä että sai ne kannosta irti. Pituudelle oli kyllä hyvä peruste - tarvittiin sen pituista hirttä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka


tuossa vois olla kova kärry myös:

http://www.kuldnebors.ee/search/metsandus/metsatoomasinad-ja-tarvikud/metsaveokaru/search.mec?pob_post_id=19342114&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10797&pob_image_id=798d36e90497ed88a8528cc2ad6e9e1f&pob_browser_offset=&pob_view_language_id=


Tuommosessa vois olla hyvä sellainen ominaisuus, että sais teliä siirrettyä hydraulisesti. Samalla vois tietty kuormatila jatkua kun ei kauhean pitkältä tuossa näyttänyt.


Ylipäänsä vois sanoa noista ihmisten metsäyhdistelmistä, että vähemmälläkin varmasti pärjäisivät. Perustelen tätä sillä että paljon on suhteellisen kalliita yhdistelmiä vajaakäytössä, niillä ajetaan muutamana viikkona vuodessa keskimäärin muutama sata mottia puuta. Vetämättömällä kärryllä ja peruspilkilläkin pärjää jos on ajomaastot tiedossa. Omilla maillahan voi vaikka käydä jälkiä polkemassa ja ajaa roudan aikaan, silloin ei kummia vaadita kalustolta. Ittekin on tullut pahimpia maastoja ajatettua metsäkoneella, eihän ole mikään pakko käyttää omaa kalustoa, jos järkiseikat eivät sitä puolla. Lisäksi omilla mailla ei sekään ole poissuljettua että käyttää kaivinkonetta ja parantelee uria tai tekee talvitienpohjaa.

Tuosta Palmsista vielä, itse olisin sammakkojalkojen kannalla, tukevat leveämmältä ja toimivat nopeasti. Lisäksi tukea voi ottaa vaikka tukkikasan päältä. Toki tuossa palmsissa näkyivät olevan asennetut kääntösylkkyjen kohdalle, Nokassa ovat mielestäni fiksummin sijoitettu kääntösylkkyjen ja sermin väliin, jolloin ne eivät tule sermin reunaa ulommas.

Viimeksi muokattu: 05.01.15 - klo:16:33 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka


tuossa vois olla kova kärry myös:

http://www.kuldnebors.ee/search/metsandus/metsatoomasinad-ja-tarvikud/metsaveokaru/search.mec?pob_post_id=19342114&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10797&pob_image_id=798d36e90497ed88a8528cc2ad6e9e1f&pob_browser_offset=&pob_view_language_id=


Tuommosessa vois olla hyvä sellainen ominaisuus, että sais teliä siirrettyä hydraulisesti. Samalla vois tietty kuormatila jatkua kun ei kauhean pitkältä tuossa näyttänyt.


Ylipäänsä vois sanoa noista ihmisten metsäyhdistelmistä, että vähemmälläkin varmasti pärjäisivät. Perustelen tätä sillä että paljon on suhteellisen kalliita yhdistelmiä vajaakäytössä, niillä ajetaan muutamana viikkona vuodessa keskimäärin muutama sata mottia puuta. Vetämättömällä kärryllä ja peruspilkilläkin pärjää jos on ajomaastot tiedossa. Omilla maillahan voi vaikka käydä jälkiä polkemassa ja ajaa roudan aikaan, silloin ei kummia vaadita kalustolta. Ittekin on tullut pahimpia maastoja ajatettua metsäkoneella, eihän ole mikään pakko käyttää omaa kalustoa, jos järkiseikat eivät sitä puolla.

Tuosta Palmsista vielä, itse olisin sammakkojalkojen kannalla, tukevat leveämmältä ja toimivat nopeasti. Lisäksi tukea voi ottaa vaikka tukkikasan päältä. Toki tuossa palmsissa näkyivät olevan asennetut kääntösylkkyjen kohdalle, Nokassa ovat mielestäni fiksummin sijoitettu kääntösylkkyjen ja sermin väliin, jolloin ne eivät tule sermin reunaa ulommas.
Niin tuli nyt väärin ymmärrys joillekin ,kuten edellä jo kerroin EI KANNATA kilpailla ajokoneiden kanssa eli toiselle puiden ajaminen on täysin tappiollista hommaa.Vinssillä tarkoitin sitä että vedetään puut tuulen kaato alueella urien varteen siitä on mukava hakea ne.
Jos toiselle ajaa taksa vähänkin paremmilla koneilla pitää olla tunti taksa siellä 80-120 € välillä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäkärryn tukijalat + oma hydrauliikka

toiselle puiden ajaminen on täysin tappiollista hommaa.

Näin äkkiseltään ajatellen siinä on nyt jotain hassua että saman pöllin siirto omassa metsässä on paljon arvokkaampi kuin jonkun toisen metsässä.
Minusta sen  ei pitäisi olla. Jos sitä ei kannata ajaa naapurin metsästä, ei sitä kannata omastakaan. Ellei siis pidä kehittävästä harrastuksesta... ja siinä olen samaa mieltä että aika tuottamattomia investointeja isännänlinjalle tehdään.

Päätehakkuut eivät tietysti tähän juttuun kuulu, ja toisaalta maataloudessa on muita nostotarpeita.