Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylmäkäynnistys  (Luettu 26825 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66044
Vs: Kylmäkäynnistys
en ihan tajua mikä ideana oikein on.    kun se käynnistys aina käyttää ns. kiihtytyspumppua kaasarissa tahi mikä se noissa onkaan..  ja aika hupsulta tuntui pari vuotta sitten kun pihatielle oli kääntymässä nuoskalla yks mese.   vaimikäsenytoliakaan.    kun luisti niin kun painoi kytkimen pohjaan sammui ja kun yritti taas käyntiin ni sit lähtiessä sutaisi j ne..   siinä se hankasi monta kertaa ja aina sammui väliin..    hain hiekkaa pyörien allekin mutta sitten se vaan peruutti reilusti alaspäin pihatietä ja siitä ympäri ja parkkiin tienposkeen...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4424
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys
en ihan tajua mikä ideana oikein on.    kun se käynnistys aina käyttää ns. kiihtytyspumppua kaasarissa tahi mikä se noissa onkaan..  ja aika hupsulta tuntui pari vuotta sitten kun pihatielle oli kääntymässä nuoskalla yks mese.   vaimikäsenytoliakaan.    kun luisti niin kun painoi kytkimen pohjaan sammui ja kun yritti taas käyntiin ni sit lähtiessä sutaisi j ne..   siinä se hankasi monta kertaa ja aina sammui väliin..    hain hiekkaa pyörien allekin mutta sitten se vaan peruutti reilusti alaspäin pihatietä ja siitä ympäri ja parkkiin tienposkeen...

Noita ei ole taidettu suunnitella tänne Pohjolan vaativiin oloihin :-)

Yleensä sen start/stop-automagiikan saa kyllä tilapäisesti kytkettyä poiskin. Ja kovin kylmällä moottorilla ei sitä kai edes tarjota.
Fiksuimmillaan se taitaa olla jossain Priuksessa jollaisessa se iso yhdistetty akunlataus- ja ajomoottori toimii myös starttimoottorina. Sitä ei edes kuule kun automatiikka käynnistää kun ei siellä ole mitään hammasrattaita vauhtipyörälle tai muuta vastaavaa mekaanista starttimoottoria tai yhteyttä.

Typerimmillään jossain dieselkoneisessa karkeammassa autossa.

Parashan oli yksi iso Mersun paku: se ei halunnut pellolla liikkua yhtään mihinkään kun heinikossa aina jokin korsi härnäsi parkkitutkia. Sai senkin toiminnon jostain pois ettei tarvinnut lähteä viikatetta noutamaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66044
Vs: Kylmäkäynnistys
on hienoa kun autoissa on toimintoja jotka on erikseen otettava pois käytöstä jotta voi ajaa.   kuten se mese joka kiipesi lumipenkalle kun ei parkkitoiminto tunnista loivaa aurapenkkaa...   taskuparkkia kylkysellään.   emelin malliin... ;D ;D

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: Kylmäkäynnistys
Tulipa luettua keskustelun avaava kirjoitus ja ainakin osa vastauksista.

Tykkään historiasta ja joskus osuu eteen juttu mitä ei yhdestäkään ylä-asteen historiakirjasta aikoinaan löytänyt.

Japani sai juuri ennen sodan loppua valmiiksi kaksi runkoisen sukellusveneen jonka tarkoitus oli toimittaa lentokoneita (muistaakseni 6kpl) Amerikan itärannikolle pommitus tehtäviin. Panaman kanava ja Sandiegon telakka olivat muistaakseni kohteina.

Koska ilmavoimat olivat jo tehokkaita sukellusveneen torjunnassa, tuli ongelmaksi lentokoneiden moottoreiden nopea lämmitys pinnalle nousun jälkeen. Moottori kun on hieman viileä kun on ollut pitkän aikaa meren pinnan ala. Ratkaisuksi keksittiin laittaa esilämmitetyt öljyt lentokoneeseen pinnalle nousun jälkeen että ei tarvitse odottaa tuntia moottorin lämpenemistä vaan kone voidaan käynnistää heti kun lämpimät öljyt on lisätty koneeseen ja kun muut toiminpiteet tehty, kone voi lähteä suorittamaan tehtäväänsä.

Sodan loputtua isoisälläni oli kolme kuorma-autoa ja ne kuulemma lämmitettiin kylmällä laittaen jäteöljyastia tai klapikasa öljypohjan alle palamaan aamulla enne käynnistystä.

Tuli vain mieleen että keskustelun avaus oli vuodelta muistaakseni 2009 ja ensimmäiseksi keinoksi tuli mieleen kitkan hyödyntäminen moottorin lämmittämiseksi kun jo 1944 oli muitakin mielestäni jopa helpompia vaihtoehtoja käytössä. Tosin monella tavalla tehokas ja turvallisin niistä on hieman pilattu kun uudempiin koneisiin ei monesti saa kuin moottorin kylkeen pultattavan "säteily lämmittimen" kuin ennen oli vastus suoraan vesitilassa. "Webasto" yleensä myös kierrättää lämintä nestettä koko järjestelmässä mikä Japanilaisilla oli tavallaan ideana jo aikoinaan.

Tuli nyt vain mieleen kun autoni Webasto on nyt vikatilassa ja ennemmin ajattelin saada sen toimimaan kuin rakentaa jonkin laitteen joka vain pyörittäisi konetta jotta öljy lälmpenisi, saati sitten sisätila. Vika kun on ilmeisesti vain hupi akussa.

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Kylmäkäynnistys
Tulipa luettua keskustelun avaava kirjoitus ja ainakin osa vastauksista.

Tykkään historiasta ja joskus osuu eteen juttu mitä ei yhdestäkään ylä-asteen historiakirjasta aikoinaan löytänyt.

Japani sai juuri ennen sodan loppua valmiiksi kaksi runkoisen sukellusveneen jonka tarkoitus oli toimittaa lentokoneita (muistaakseni 6kpl) Amerikan itärannikolle pommitus tehtäviin. Panaman kanava ja Sandiegon telakka olivat muistaakseni kohteina.

Koska ilmavoimat olivat jo tehokkaita sukellusveneen torjunnassa, tuli ongelmaksi lentokoneiden moottoreiden nopea lämmitys pinnalle nousun jälkeen. Moottori kun on hieman viileä kun on ollut pitkän aikaa meren pinnan ala. Ratkaisuksi keksittiin laittaa esilämmitetyt öljyt lentokoneeseen pinnalle nousun jälkeen että ei tarvitse odottaa tuntia moottorin lämpenemistä vaan kone voidaan käynnistää heti kun lämpimät öljyt on lisätty koneeseen ja kun muut toiminpiteet tehty, kone voi lähteä suorittamaan tehtäväänsä.

Sodan loputtua isoisälläni oli kolme kuorma-autoa ja ne kuulemma lämmitettiin kylmällä laittaen jäteöljyastia tai klapikasa öljypohjan alle palamaan aamulla enne käynnistystä.

Tuli vain mieleen että keskustelun avaus oli vuodelta muistaakseni 2009 ja ensimmäiseksi keinoksi tuli mieleen kitkan hyödyntäminen moottorin lämmittämiseksi kun jo 1944 oli muitakin mielestäni jopa helpompia vaihtoehtoja käytössä. Tosin monella tavalla tehokas ja turvallisin niistä on hieman pilattu kun uudempiin koneisiin ei monesti saa kuin moottorin kylkeen pultattavan "säteily lämmittimen" kuin ennen oli vastus suoraan vesitilassa. "Webasto" yleensä myös kierrättää lämintä nestettä koko järjestelmässä mikä Japanilaisilla oli tavallaan ideana jo aikoinaan.

Tuli nyt vain mieleen kun autoni Webasto on nyt vikatilassa ja ennemmin ajattelin saada sen toimimaan kuin rakentaa jonkin laitteen joka vain pyörittäisi konetta jotta öljy lälmpenisi, saati sitten sisätila. Vika kun on ilmeisesti vain hupi akussa.
Tähän liittyen olen usein ajatellut, että tämä moottorien lämmitys tehdään väärästä päästä. Jos öljyn saisi lämmittämällä juoksevaksi lähtisi kone kuin palmun alta. Ja säteilylämmitys nostaisi lämpöä palotilaan. No, ymmärrän sen, että vaatisi öljypohjiin uutta suunnittelua. Itsellä sattuu olemaan VW-1303S jossa moottorilämmitin. Tosin en koskaan kokeillut kun kesäauto. Mutta jäykistä öljyistä se käynnistysongelma yleensä johtuu. Niin, vanhaan hyvään aikaan laitettiin hiilipata alle, omat riskinsä siinäkin.

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Kylmäkäynnistys
en ihan tajua mikä ideana oikein on.    kun se käynnistys aina käyttää ns. kiihtytyspumppua kaasarissa tahi mikä se noissa onkaan..  ja aika hupsulta tuntui pari vuotta sitten kun pihatielle oli kääntymässä nuoskalla yks mese.   vaimikäsenytoliakaan.    kun luisti niin kun painoi kytkimen pohjaan sammui ja kun yritti taas käyntiin ni sit lähtiessä sutaisi j ne..   siinä se hankasi monta kertaa ja aina sammui väliin..    hain hiekkaa pyörien allekin mutta sitten se vaan peruutti reilusti alaspäin pihatietä ja siitä ympäri ja parkkiin tienposkeen...

Noita ei ole taidettu suunnitella tänne Pohjolan vaativiin oloihin :-)

Yleensä sen start/stop-automagiikan saa kyllä tilapäisesti kytkettyä poiskin. Ja kovin kylmällä moottorilla ei sitä kai edes tarjota.
Fiksuimmillaan se taitaa olla jossain Priuksessa jollaisessa se iso yhdistetty akunlataus- ja ajomoottori toimii myös starttimoottorina. Sitä ei edes kuule kun automatiikka käynnistää kun ei siellä ole mitään hammasrattaita vauhtipyörälle tai muuta vastaavaa mekaanista starttimoottoria tai yhteyttä.

Typerimmillään jossain dieselkoneisessa karkeammassa autossa.

Parashan oli yksi iso Mersun paku: se ei halunnut pellolla liikkua yhtään mihinkään kun heinikossa aina jokin korsi härnäsi parkkitutkia. Sai senkin toiminnon jostain pois ettei tarvinnut lähteä viikatetta noutamaan.
Itse olen sitä mieltä, että tuolla start stop systeemillä ei saada mitään säästöä aikaan, ei missään mielessä. Päin vastoin, kyllä startti moottoreiden vikaantuminen lisääntyy, samoin luulen, että aina kun moottori käynnistyy, on hetkellinen kulutus polttoaineissa suuri. Onneksi sen saa pois tilapäisesti, mutta pitää aina tehdä jos välillä auto sammutettu, ainakin ASX:ssä oli näin. Mutta tämähän on nyt sitä "viherryttämistä".

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5919
Vs: Kylmäkäynnistys
Joskus 1950-60-luvulla on ollut tarjolla automaattinen auton lämmityskäyttöjärjestelmä. Siinä moottorin lämpötilan ohjaamana rele käynnisti auton ja vastaavasti taas sammutti sen kun moottori oli saatu lämpimäksi. Lisäksi vaihdevivussa olevan katkaisijan avulla oli varmistettu se että auto sammuu jos sillä yrittää ajaa lämmityskäytön aikana.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Kylmäkäynnistys
Lainaus
Tähän liittyen olen usein ajatellut, että tämä moottorien lämmitys tehdään väärästä päästä. Jos öljyn saisi lämmittämällä juoksevaksi lähtisi kone kuin palmun alta. Ja säteilylämmitys nostaisi lämpöä palotilaan. No, ymmärrän sen, että vaatisi öljypohjiin uutta suunnittelua. Itsellä sattuu olemaan VW-1303S jossa moottorilämmitin. Tosin en koskaan kokeillut kun kesäauto. Mutta jäykistä öljyistä se käynnistysongelma yleensä johtuu. Niin, vanhaan hyvään aikaan laitettiin hiilipata alle, omat riskinsä siinäkin.
-05 sarjan Valmetissa on ainakin paikka öljynlämmittimelle, en ole missään nähnyt vastusta paikoillaan.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66044
Vs: Kylmäkäynnistys
ja kait nuo öljytkin on kehittyny vuosien saatossa.   ei enää ole semmoista tervaa kuin esim. 1960-luvulla..     mutta toisaalta onhan nuo nykykoneetkin semmosia himmeleitä et melkein vettä pitäs olla järjestelmissä kiertävä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4424
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kylmäkäynnistys

Itse olen sitä mieltä, että tuolla start stop systeemillä ei saada mitään säästöä aikaan, ei missään mielessä. Päin vastoin, kyllä startti moottoreiden vikaantuminen lisääntyy, samoin luulen, että aina kun moottori käynnistyy, on hetkellinen kulutus polttoaineissa suuri. Onneksi sen saa pois tilapäisesti, mutta pitää aina tehdä jos välillä auto sammutettu, ainakin ASX:ssä oli näin. Mutta tämähän on nyt sitä "viherryttämistä".

No ei sillä täällä mitään teekään. Isojen kaupunkien ruuhkissa ja lämpimämmässä ilmastossa tuo kulutushyödyn.
Tuossa jotain tekniikasta ja tilastoista. Eipä ole suomalaisia kaupunkeja tuossa hyötylistassa, maaseudusta nyt puhumattakaan.
Ruuhkaisissa paikoissa on tuon tilaston mukaan 240 vuorokauden aikana seisottu ruuhkassa 50-90 tuntia:

https://www.autodoc.fi/info/mita-tarkoitusta-varten-start-stop-jarjestelma-on

Ja saahan sillä jonkun testisyklin mukaisen virallisen kulutuksen näyttämään pienemmältä.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Kylmäkäynnistys
Öljypohjaan on ollu tarjolla magneettikiinitteistä lämmitintä ja varmaan muutakin,mutta kyllä ne jäähynesteet pitää lämmittää myös.
Kovaa hommaa tuo öljyn lämmitys,pahkeisella se lämmönjohtavuus oo niitä parhaita,suattaa jopa tuhkautua siinä hommassa.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3165
Vs: Kylmäkäynnistys
Täs nyt kun oli pakkasta, mun sosiaalisessa virrassa testi videoita vaikka kuinka kun öljyä kaataa eri pakkasissa.
Jäykistyyhän ne, jossain vaiheessa, kun tarpeeksi pakkasta.

ru54? tuubista kokeili ladan öljypohjaan asenettua induktio? liesilämmitin nimenomaan öljyjen lämmitin.
Voisko semosen käytää kompsiitti öljypojassa?

Ilmajäähdetyt deuzit, eikö niissä jos on lämmitys töpselistä,  lämmitti öljyt?

Joku testi tai yritys mettäkone puolella kun kahdessa vuorossa se yön yli peitää moottorikopan jollain teknilisellä peiteellä että edes jotain lämpöä jää seuraavaan aamuun ja kuulema toimi, lyhyempi lämmitys ajo aamulla.

Firmassa, uudet nuoret kuskit,vailla mitään kokemuksia pakkasen ajosta ja samnakaltaiet inssit työnjohdossa. Joitain koneita ilman töpseliä ja tost noin vaan ilman mitään hekutusta ja vov vov, v#tt# mikä p#ska. Jättää siihen. Työn johto sitten seuraava ja sama. Oli useita semosia sitten rivissä. Kiva, eikä vaikka kuinka seilitää että ei ihan noin vaan kun oli sen liki 30 pakkasta, -niin miks ne ei käynisty, onko ne viallisia? Kysyy insii.
On semmone tuote missä kopissa lukee isosti Lue ja ymmärrä ohjekirjaa ennen koneen käyttöä......
On ohjeita töpselikäytöstä hehkun käytöstä jne yleishyödylistä siinä kirjassa miten pakkasessa toimitaan, mut kun ei-

Sitten vielä erään ison puljun edustamat koneet kyllä lähtee, siten ajoon vaan. Merkivalot huuta ja lopulta rajoitaa tehoo, matele kotiin moodi päälle, ad sinisen pumppu jumi.......

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66044
Vs: Kylmäkäynnistys
rehukuski just haasto kuin yks kuski ( nuori ) oli ajanu kompuran juntturaan just pakkasella kun ei ollu yhtään lämmitykäyttäny sitä.   oli kuulema ollu pomo ihan pähkinöinä...  kun sentäs ajoja olis....          just tuo jonkinlainen ennakointi kait jo vanhoilla selkärankassa mut ei noilla nuorilla....  - kyl miä tiijä,   oonhan koulut käyny!                   mut oli hauska jyräyttää valu käyntiin kun oli seissy kylymässä hetken...   sitä pössyn määrää..   mut hyin toimi kuiteski!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1654
Vs: Kylmäkäynnistys
Mites se Vallu liittyi rehuauton kompuran jäätymiseen?

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3471
Vs: Kylmäkäynnistys
rehukuski just haasto kuin yks kuski ( nuori ) oli ajanu kompuran juntturaan just pakkasella kun ei ollu yhtään lämmitykäyttäny sitä.   oli kuulema ollu pomo ihan pähkinöinä...  kun sentäs ajoja olis....          just tuo jonkinlainen ennakointi kait jo vanhoilla selkärankassa mut ei noilla nuorilla....  - kyl miä tiijä,   oonhan koulut käyny!                   mut oli hauska jyräyttää valu käyntiin kun oli seissy kylymässä hetken...   sitä pössyn määrää..   mut hyin toimi kuiteski!
Jahas taas on nuori sälli syypää. Noo saihan Oksa taas naureskella selkäkeikkanauruja.