Pää liittyy kenkään sitten mutterilla. Eli tämän tyypin kenkä:
https://www.autodoc.fi/alca/18743372
Juottaminen vielä puristuksen jälkeen olisi hyvä mutta siinä pitää sitten poistaa eristettä tarpeeksi kauas ja muistaa pujottaa korvaava kutistesukka johtoon...
Noilla eväillä ja 70 mm² kaapeleilla olen saanut aikaan ihan kunnollisia liitoksia jotka ei lämpene ja hukkaa voltteja. Myöhemminkään.
Natikkaan ei tommonen kenkä käy kun Comfort 2000 hyttisessä metallinen akkukotelonkansi on melkein navassa kiinni. Kansi on sitten taas osa hytin lattiaa. Taitaa vanhempien koneisen huononeva käynnistyvyys usein johtua huonokuntoisista akkujohdoista tai kun ne on vaihdettu pahasti alamittaisiin.
Niin tietysti, hyvä huomio. Mulla kun ei ole koskaan ollut yhtään Natikkaa :-/
Itse johto nyt hyvin harvoin varsinaisesti heikkenee, mutta päät ja niiden hapettuneet liitokset. Lattamalllin paljaat punosmaajohdot kyllä 'lahoavat' ja niiden kontakti runkoon...
Ja kyllä ne startitkin vanhuuttaan huononevat. Kollektori likainen ja huonot hiilet ja solenoidikin kytkee huonolla kontaktilla.
Sitten kun vielä koneen itsensä käynnistyvyys heikkenee kun puristukset laskee ja suuttimet ovat ehtoopuolella...
Yhteisvaikutus on sitten huomattava.
Joskus tulee vastaan koneyksilöitä jotka nyt vaan tuntuvat olevan kamalan huonoja käynnistymään. Varsinaista syytä ei tahdo löytyä. Pyörittää kyllä mutta ei vaan oikein lähde vaikka kaiken pitäisi olla ihan OK.
Mullakin on yksi tuollainen Perkkiisseli.... ei pitäisi olla väljä, kannessa kaikki laitettu, suuttimet kunnossa, ruiskupumppu peruskorjattu, sähköt kunnossa. Mutta saa veivata toisinaan pitkäänkin, savumerkkiä antaa mutta ei käynnisty.
Nelos-Valtra tuntuu taas vanhanakin olevan yllättävän herkkä lähtemään, kunhan edes vähän pyörähtää niin käyntiinhän se pukkaa heti mustan savun saattelemana. Tuossa on Stanadyne vaihdettu Boschin VP:hen ja suuttimet vakiota isommat. En tiedä vaikuttaako nuo asiaan jotain vai ei.
Sitten taas kun käy lämpimänä niin polttoaineenkulutuksessa on aika iso ero noiden välillä, Perkinsin eduksi.
Molemmat koneet noin 12 000 - 15 000 h ajettuja.