Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Palms vai Oniar  (Luettu 36966 kertaa)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Palms vai Oniar
Tähänhän sitä tuli tultua, että kun vetokone vaihtui, niin viimeinenkin osa koneketjusta täytyy päivittää tälle vuosituhannelle.

Eli hankinnassa kaksijatkeinen, hydraulisella esiohjauksella, yli 8 metrinen nosturi kärrinaisalle.

Tällä hetkellä itsellä mielessä joko Palms 825 tai Oniar 83. Molemmat painivat samassa hintaluokassa 15-18 K€ alvillisena.

Onko kokemuksia, kumman ottaisitte tai olisiko vielä jokin muu merkki samaan hintaluokkaan.

Käyttö on siis harrastustoimintaan, omien metsien ajoon lähinnä.

Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:16:13 kirjoittanut jth1976

Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
Vs: Palms vai Oniar
Mainittiinko Koneviestin vertailussa kuormaajien ja kärryjen valmistusmaita?

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3610
Vs: Palms vai Oniar
Mainittiinko Koneviestin vertailussa kuormaajien ja kärryjen valmistusmaita?



Mihin tuollaista tietoa tarvitaan????..........eikös se ole Viro noilla molemmilla......näkötuntumalta ainakin Palms  näyttää hyvin kevytrakenteiselta...tiedä sit materiaaleista

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Palms vai Oniar
Kärry pitää olla tuon alle jos aika raskas ja leveä,jos meinaa että se pystyssä pysyy.
Seinäjoen Valralla 8000 sarjan Valmetti jossa Fiskarssin kopio itämailta ,on ulottuvuutta ja järeyttä.
Nuo on vähän lapsen tekemiä palmsit ja onierit.
Oman pumpun tuollainen jo vaatii ehdottomasti ja yleensä aina .

Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:18:32 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Palms vai Oniar
ite kanssa noilla mitoilla kattelisin jotain pikkasen viksumpaa merkkiä.   aika rimpulan tasoisia noi näyttävät olevan jo noilla ulottuvuuksilla kun vielä aattelee miten tollasen puomisto on mitoitettu kestämään.   kun jostain on noissa hinnoissa yleensä tingitty.                            mutta saattaapa nekin sentäs kestää kun nätisti ajelee...

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Palms vai Oniar
Kärrinä mulla on Tekon vetävä 12 tonninen. Todellakaan ei urakointoon vaan omassa metsässä pyörimiseen, sitäkin kun on ihan riittävästi vapaa-aikana tehdä.  Ja lisää tullut matkan varrella hankittua ja ehkä jatkossakin, jos pitää turvata hyvien passipaikkojen pysyvyys metsästyskäytössä. Joku voisi sanoa, että hullun hommaa. Sitä se onkin.

Tuntuu, että noita kahdella jatkolla olevia ei kovin kauheasti ole käytössä, ainakaan ei ammattilaisilla.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Palms vai Oniar
Farmalla on toki vielä 8,5 vai liekö 8,3 metrinen ketjujatkolla.

Noissa on suht isoja sylkkyjä, joten lisäpumppu ei olis tosiaan pahasta. Traktorissa lie kuitenkin 90 l hydrauliikka ? Sillä tullee jo auttavasti toimeen.

Noissa 'hinnat alkaen' merkeissä voi pahimmillaan joutua varautumaan pieniin rakennelapsuksiin, ahtaisiin letku\putkilinjoihin ja huonosti suojattuihin asennuksiin. Päällisin puolin palms on ehkä noista etelän tuotteista fiksuimpia, mut vertaamalla vastaaviin Keslan, cranabin, epsilonin ym. tuotteisiin huomaa ainakin yksityiskohdissa eroja. Jos käyttö ei ole urakointia, niin noilla eroilla ei lie juuri merkitystä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

anakonda

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Palms vai Oniar
Mulla on toi palmsin 840 kuormain ollu nyt kolmisen vuotta. Eikä sitä ole tarvinnu mistään korjailla. Käyttötunteja kuormaajassa jotain 700 paikkeilla. Olen ollu tyytyväinen.

HEINÄMIES-07

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 299
  • Sivutoimista Sisuilua vuodesta -94 alkaen.
Vs: Palms vai Oniar
Mulla on käytössäni JOUTSA 33 vm. 2001 .Se on tietääkseni Oniar 83 tänä päivänä. Nosteltu jo miljoonia kiloja säilöheinäpaaleja ilman vikoja !
Tarkemmin en tiedä mitä eroja on Oniariin verrattuna, mutta jos ei suuria niin voin suositella. Painavahan se toki on. Oma kuormaimeni on nykyään kuorma-auton vaihtolavassa kiinni ja pelkästään kuljetuspuolella nosturina. Tuli hankittua keväällä peltokäyttöön se Nokka, kun kuljettaminen on nykyään ympärivuotista.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Palms vai Oniar
Kärrinä mulla on Tekon vetävä 12 tonninen. Todellakaan ei urakointoon vaan omassa metsässä pyörimiseen, sitäkin kun on ihan riittävästi vapaa-aikana tehdä.  Ja lisää tullut matkan varrella hankittua ja ehkä jatkossakin, jos pitää turvata hyvien passipaikkojen pysyvyys metsästyskäytössä. Joku voisi sanoa, että hullun hommaa. Sitä se onkin.

Tuntuu, että noita kahdella jatkolla olevia ei kovin kauheasti ole käytössä, ainakaan ei ammattilaisilla.
Nyt kyllä alkoi kiinnostamaan, että paljonko sitä metsää pitää olla että kannattaa oma kärry hommata?

Oma veikkaus tuollaiselle varustukselle 1000ha --->.

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Palms vai Oniar

Nyt kyllä alkoi kiinnostamaan, että paljonko sitä metsää pitää olla että kannattaa oma kärry hommata?

Oma veikkaus tuollaiselle varustukselle 1000ha --->.

Eihän harrastukset koskaan kannata  ;) etenkään vetokoneeksi vielä hommata uutta traktoria :D . Ei tuo kärri vielä mikään paha investointi ollut, oli verottomana 8500 €:n paikkeilla kolme vuotta sitten.  Kuten sanottua hullun hommaa.

Jos lasketaan näin päin, että sen maksimin verovapaan osuuden tekee omassa mettässä energiapuuta vuodessa tienlaitaan, sitten tulenkaadot yms. maisemahakkuut hankintana ja porukkametsästä sekä puolison mettästä vielä ajelee puut pois, niin olisko sellainen parikymmentä vuotta noilla kuoletusaika tolle kalustolle.

Ei ole nelinumeroinen luku hehtaarit, ainakaan vielä.  :P

Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

Julle

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
Vs: Palms vai Oniar
Kärrinä mulla on Tekon vetävä 12 tonninen. Todellakaan ei urakointoon vaan omassa metsässä pyörimiseen, sitäkin kun on ihan riittävästi vapaa-aikana tehdä.  Ja lisää tullut matkan varrella hankittua ja ehkä jatkossakin, jos pitää turvata hyvien passipaikkojen pysyvyys metsästyskäytössä. Joku voisi sanoa, että hullun hommaa. Sitä se onkin.

Tuntuu, että noita kahdella jatkolla olevia ei kovin kauheasti ole käytössä, ainakaan ei ammattilaisilla.
Nyt kyllä alkoi kiinnostamaan, että paljonko sitä metsää pitää olla että kannattaa oma kärry hommata?

Oma veikkaus tuollaiselle varustukselle 1000ha --->.

Nyt puhuttiin harrastuksesta..! silloin ei lasketa kannattavuutta  ;)

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Palms vai Oniar


Nyt puhuttiin harrastuksesta..! silloin ei lasketa kannattavuutta  ;)

Juuri näin ja omalle ajankäytölle ei lasketa ollenkaan mitään hintaa, kun kyse on terapiasta työelämän vastapainoksi. Sitä oli tänäänkin niin terapiteuttista olla kasista kolmeen Huskua ulkoiluttamassa, saaden lunta niskaan niin, että varusteet riisuessa ne oikein valui, eikä kaikki ollut hikeä :)

Mutta sekin nuorenmetsän hoitokohde näyttää helvetin paljon paremmalta siltä osin tämän päivän jälkeen.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Palms vai Oniar
No harrastuksensa kullakin, mikäs mä olen niitä tuomitsemaan.

Itse en vaan osaa kuvitella itseäni nauttimassa siitä että istun traktorin kopissa ja lastaan puita (saatika että laittaisin rahaa siihen).
Itse asiassa en kertaakaan ole huvikseni laittanut metsäkärryä traktorin perään käyttääkseni sitä vaikka molemmat löytyykin ennestään.

jth1976

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Palms vai Oniar
JD6630:lle

Se riippuu hyvin paljon mitä tekee työkseen mistä nauttii harrastuksena. Vähän pitää avata mitä teen työkseni, jotta ehkä pystyt kuvittelemaan sen fiiliksen. Eli käytännössä istun päivät palavereissa ja pyrin kehittämään ja ohjaamaan erikokoisissa ryhmissä asiakkaiden toimintaympäristöä ja sitten kehitän heidän avuksi ohjelmistoja, joiden koodaamista ohjaan kun tunnen substanssin hyvin. Eli työni tulos on hyvin vaikea nähdä samantien ja kokoajan täytyy olla hyvin sosiaalinen; paljon ihmisiä ympärillä.

Sitten siihen vastapainoksi metsätyöt kaikessa muodoissaan; on hyvin konkreettista esim. olla raivaamassa ja nähdä heti kättensä jälki. Samoin lumisessa metsässä pimeällä puita ajamassa valoa ympärillä riittävästi ja lämmin hytti, jossa radio pauhaa. Taikka eräs metsänhoitotyön muoto (samalla liikennneturvallisuustyötä) eli koiran kanssa hirvimetsällä. Saa olla omien ajatustensa kanssa kahdestaan.

Olen siis ihan maatilalta lähtöisin, ehkä siksi konkreettinen työ tuntuu hyvältä harrastukselta. Koneiden korjausta en halua harrastaa, kun en sitä riittävän hyvin osaa, siksi mulla on erikseen tekninen tuki. Ja siksi kalustoon on ehkä investoitu vähän enemmän. 

Joku tykkää esim. veneillä ja siihenkin saa helposti sen 20 000-30 000 menemään, eikä ole kummoinenkaan paatti. Mä taasen laitan ennemmin sen rahan metsäkoneisiin. Traktori vaihtui tosin toisaalta ihan täysin matemaattisen laskennan pohjalta; ei voinut olla käyttämättä tilaisuutta hyväksi, että saa hyvitystä melkein kaksi kertaa niin paljon kuin mitä 9 vuotta sitten maksoi käytetystä 6300 sta.

Nosturi vielä olisi uusittava, niin sitten noilla varmastikkin mentäisiin seuraavalle vuosikymmenelle ennen harrastusvälineiden seuraavaa uusintaa.
Harrastuksien pitää maksaa, jotta ei näytä niin köyhältä.