Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?  (Luettu 13507 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Ruotsissa perävaunu ja sen perään täysperä tavalisia, tuhtin vankkuria on silloin tällöin myynissä blocket.se. Olen silloin tällöin haaveilut m85sen perään m85 vankkuri, varsinkin kauran ajossa ei tulis valtavia kokonaispainoja. Parit mäet matkalla rahtkuivuriin arveluttaa, mitä jos ei veturi saa pitoa, ja ei nousekaan.

Etummaiseen kärryyn vaan silppureista tutut koukkuratkaisut ja koukun jopa näkisi hyvin kun kippaisi kipin ylös kun peruttaa etummaisen kärryn kiinni taaimmaiseen.

Puimureista mallia, vinssillä vetää ja vaatii kuitenkin hyd tukijalkaa takavaunuun ja letkut etumaiseen

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Sitten ei ruveta vinssailemaan yli 10 tonnin vankkurikärryjä. Ovat keskiarvoisesti hengenvaarallisia surmanloukkuja kun se kärry menee ihan miten sattuu. Perjaatteessa joku jatkettava aisa kävisi. Mutta ei se kyllä vaadi mitään ihmeellisyyksiä taaimmaiseen kärryyn jos etummaisessa on hydraulinen koukku kuten vaikka raktorissa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Eikös se takimmainen kärry olis helpompi vankkurina? Ei tulis aisapainoa etummaisen kärryn pyörille ja olis helpompi ottaa koukkuun/vetokitaan.
Mystinen kesälaatumies

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Eikös se takimmainen kärry olis helpompi vankkurina? Ei tulis aisapainoa etummaisen kärryn pyörille ja olis helpompi ottaa koukkuun/vetokitaan.

voisi olla mutta kun itse mietin omaa paalinajoa niin yhteen kärryyn menee se 10 paalia eli 6 alas ja 4 päälle niin painoa on sen 12-15 tonnia. Tämä on suhtkoht asiallinen kuorma mikä tulee pellolta kelillä kun kelillä tuolla 160 heppasella. Epäilen vaan että sama kuorma vankkureilla ei hieman märempään aikaan tulekaan. Siksi siis molempien kärryjen pitää olla normi perävaunuja. Asfalttitiellä ja kylätiellä sitten tulisi se 30 tonnia perässä eli jossain päälle 5 kilsan matkalla ne kannattaisi kytkeä peräjälkeen. Lainsäädäntö kun vain sallisi ko yhdistelmän pituus ja painovaatimuksineen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Tottakai vankkuri takimmaisena kulkee kevyemmin vrt 2 tavallista kärryä peräkkäin. Vankkuri ei painota etummaista kärryä, mikä vaikeuttaa kulkemista se kylmän kärryn painottaminen. Sitten tilanne muuttuu, jos etummaisessa kärryssä veto. Nyt on alkanut tulla markkinoille asiallisen oloisia napavetoratkaisuja  ;)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Tottakai vankkuri takimmaisena kulkee kevyemmin vrt 2 tavallista kärryä peräkkäin. Vankkuri ei painota etummaista kärryä, mikä vaikeuttaa kulkemista se kylmän kärryn painottaminen. Sitten tilanne muuttuu, jos etummaisessa kärryssä veto. Nyt on alkanut tulla markkinoille asiallisen oloisia napavetoratkaisuja  ;)
Tässä on ajatusmalliero että pitääkö kärryt saada kulkemaan kevyesti silloin kun ne on peräkkäin vai silloin kun ne on erillään. Itsellä on ajatuksena että sillä ei ole enää kauheasti väliä mitä painaa silloin kun ovat yhdessä koska silloin ollaan joka tapauksessa pitävällä ja kantavalla pinnalla mutta yksittäistä kärryä vetäessä pitää kulkukyvyn olla kohdallaan. Se koukku pitäisi olla tehty niin että taaimmaisen kärryn paino kohdistuisi etummaisen kärryn telille eikä kevittäisi etummaisen kärryn aisapainoa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?

Tässä on ajatusmalliero että pitääkö kärryt saada kulkemaan kevyesti silloin kun ne on peräkkäin vai silloin kun ne on erillään. Itsellä on ajatuksena että sillä ei ole enää kauheasti väliä mitä painaa silloin kun ovat yhdessä koska silloin ollaan joka tapauksessa pitävällä ja kantavalla pinnalla mutta yksittäistä kärryä vetäessä pitää kulkukyvyn olla kohdallaan. Se koukku pitäisi olla tehty niin että taaimmaisen kärryn paino kohdistuisi etummaisen kärryn telille eikä kevittäisi etummaisen kärryn aisapainoa.

Tuo rakenne tarkoittaa, että takimmainen kärry oikaisee mahdollisimman paljon.
Eikös jonkun säännöksen mukaan ensimmäisen kärryn tarvitse olla painavampi kuin takimmaisen? Pienempi kärry nousee pellolta vankkurimallisenakin.
Mystinen kesälaatumies

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?

Tässä on ajatusmalliero että pitääkö kärryt saada kulkemaan kevyesti silloin kun ne on peräkkäin vai silloin kun ne on erillään. Itsellä on ajatuksena että sillä ei ole enää kauheasti väliä mitä painaa silloin kun ovat yhdessä koska silloin ollaan joka tapauksessa pitävällä ja kantavalla pinnalla mutta yksittäistä kärryä vetäessä pitää kulkukyvyn olla kohdallaan. Se koukku pitäisi olla tehty niin että taaimmaisen kärryn paino kohdistuisi etummaisen kärryn telille eikä kevittäisi etummaisen kärryn aisapainoa.

Tuo rakenne tarkoittaa, että takimmainen kärry oikaisee mahdollisimman paljon.
Eikös jonkun säännöksen mukaan ensimmäisen kärryn tarvitse olla painavampi kuin takimmaisen? Pienempi kärry nousee pellolta vankkurimallisenakin.
Mun käsityksen mukaan nykysäännöt ei tue tällaisia rakenteita lainkaan kun pituus ja painorajat tulee heti vastaan. Teoriassa ajattelin että jos ensimmäisen kärryn teliin kytkisi kolmannen kevyehkön akselin mikä kelluisi jouten siellä takana ja siihen akseliin tekisi tän koukkusysteemin niin silloin se toinen kärry ei vaikuttaisi yhtään tän ensimmäisen painosuhteeseen ja se toinen kärry seuraisikin paremmin kun vetopiste olisi taaempana.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Jostain kumman syystä tuos VMS1 ajatus ei ole ottanut tulta Suomessa. ::)
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Jostain kumman syystä tuos VMS1 ajatus ei ole ottanut tulta Suomessa. ::)

Mun mielestä tätä jonkinverran harrastetaan. Että kärryjä vedetään varsinkin tyhjänä junamuodostelmassa. Täälläkin on esiintynyt video västäräkistä joka kiskoo kahta kärryä. Mun mielestä vaan pituuksissa ainakin ylitetään säädökset.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
  mitä järkee on leikkiä kahden tuhdin yhdistelmällä kun voi vetää yhtä isompaa jossa kulkee ne kahden tuhdin tavarat.
FIXIT

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
tulee ajeltua kaikki paalit vankkurimallisella sinne ei mennä missä liian pehmeää että vetokyky ei riitä.sopii muuten paljon pienemmistä liittymistätulee ajeltua 12-20 paalia kerralla 120 paaleja sopii 7 peräkkäin.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Onseny kovaatouhua taas toisaalla kysellään 3akselista paalikärryä ja täällä laitetaan jo parikin kärryä peräkkäin :o Entiä mulla on vissiin liianpieniä vetureita kun eioikein tunnu luontevalta. Tulee väliin ajeltua tuolla koneenkuljetus ritilällä paaleja, ja kun siihen niitä sen20 kpl laittaa niin ei oikeen kauheesti mäenpäällä ole enään vauhtia :-[ Jos edes pääsee ylösasti. Saati sitte jossain pellolla tai peltotiellä :o Yleensä ajelen noin 10-15kpl kuormia pääseekin vähän jonnekkin. Tänäänki toin 10 paalia ritilällä ekä jaksanu vanhus tulla valtion tielläkään kuin noin 40kmh tasasella mäkiosuuksista puhumattakaan. Aikalailla vastustaa tommonen märkäsoratie tai oikeammin savitie :-[ Joko teillä on hyvät tiet ilman mäkiä tai aika rajut veturit.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Joukunen numero takaperin oli englannin profissa testissä kolme massikkaa luokassa 150 heppaa. Muuten samat, mutta vaihteisto eri eli dyna4 ja -6 sekä portaaton. Kutonen oli polttoainetalouden osalta paras sitten nelonen ja selvästi huonoin oli portaaton, oikeastaan yllättävänkin huono.

Tuosta junasysteemistä on itellä vajaan parinkymmenen vuoden kokemus. Erilaisia yhdistelmiä on tullut vedettyä, mutta pääidea on se, että kaksi normaalia kippikärryä on peräkkäin. Kaikissä kärryissä meillä on kiinteä vetokita, johon seuraava vaunu kytketään. Kaikissä on tietysti valopistoke perässä ja yhdessä kärryssä on myös kippi- ja jarruletkutus ja liittimet.

Pääosa junalla ajoa on paalinajoa ja tarvittaessa vuokraan kaverilta kymppimetrin lavalla olevaa paalikärryä toiseksi. Nämä kaksi yhdistemää ovat mitoiltaan melko samat, mutta ominaisuudet poikkeavat melkoisesti.

Kippikärryjä voi käyttää moneen muuhunkin työhön, mutta vastaavasti nivelen kohdalla jää tila johon ei voi kuormaa laittaa eli hyötykuorma on pienempi.

Junan ketteryys on aivan toista luokkaa yhden pitkän kärryn. Aina ei ole mahdollisutta valita niitä leveitä liittymiä, mistä paaleja ajetaan, joten sinnen mennään junalla ja pitkällä kärryllä ajetaan sitten parempiin paikkoihin.

Juna on vaikeampi peruuttaa kuin yksi kärry.

Aisapaino tulee junassa pienemmäksi, koska takavaunu keventää etummaisen aisaa. Pellolla paaleja kerräillessä asiasta on hyötyä, kun jalka ei uppoa peltoon, mutta jossakin tilanteessa haittaa, kun traktorin paino rajoilla.

Vankkuri takavaununa kiinnosti aikanaan itseäkin, kun olisin kaksi lietevaunua laittanut peräkkäin mutta se oli ainakin josku kielletty. Enkä oikein näin jälkeenpäin itsekään näkisi vankkuria kovin järkevänä. On vielä vaikeampi peruuttaa ja jarrut pitäisi olla sellaiset, että vankkurin taka-akseli aloittaisi jarrutuksen, koska muuten on vaikea hallittava, varsinkin vähänkään liukkaalla. Lisäksi vankkuri oikaisisi enemmän kuin tavallinen kärry.

Perävaunun perässä meillä kulkee myös muita hinattavia laitteita esim. jyrä ja äes.

Etummaisen vaunun on tosiaan oltava taempaa painavampi (sekä lain mukaan mutta myös turvallisuuden takia), mutta yleensähan näin tulee automaattisesti, kun aisapaino painottaa etuvaunua vaikka kuormat olisivat samat.