Kait sinne päistetielle nyt pitäis osua kun kerran koko pellonreuna rumppua..
Noi kärryjunat saa heti unohtaa näillä mäkisillä teillä ja munkin toi pisempi paalivaunu menee sillä 11 metrin lavalla jo laittoman puolelle, kun suomessa traktoriyhdistelmän suurin pituus 16,5 metriä.
Niin ja itse aiheeseen, taloudellisuutta suurempi haaste on löytää autokalustoa paalien tai lannan ajoon ja yleensä se peltopää asettaa rajoituksia pehmeään aikaan, jota tuntuu ainakin täällä etelässä olevan suurin osa talvestakin. Nytkin täytyy ajella kotio vaan semmosia paalikasoja, jotka ihan tien varressa, pellolle ei mitään asiaa.
Ite ajatan traktorikalustolla paaleja ja lantaa paljon talvisaikaan, siis urakoija ajaa mun traktoria ja suurin syy se, että osaavaa työvoimaa on paremmin saatavilla talvisaikaan kun urakointipuolella hiljaisempaa
Traktorikaluston kiinteät kulut paljon pienempiä, joka kompensoi hiukan polttoainekulua, tosin paalinajossa traktorilla kuorma paljon isompi kuin autolla pelkällä nupilla ajaen ja koko yhdistelmällä erittäin harvaan paikkaan pääsee perille asti pellolla. Auto on halvempi ostaa kuin traktoriperävaunu, mutta verot vakuutukset ja katsastaminen nostaa hinnan pilviin.