Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?  (Luettu 13508 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Itseasiassa raktorikuljetuksissa polttoaineen kulutus on varsin toissijaista. Enemmänkin on kiinni siitä miten itse työvaihe sujuu. Sen päivän bisnekset on pilalla kun tiputtaa kerrostalon kokoisen paalikärryn peltoliitymässä ojaan. Pahimmillaan alkaa tuntien homma saada kärry tyhjäksi ja pois ojasta jne. Se on vaativampi löytää juuri sen kokoluokan koneet että työ sujuu ilman häiriöitä niin tehokkasti kuin mahdollista.


Keinurajoitetulla telillä käy ihan hyvin.

Sen vertaa on kokemuksia että kun tollasen päälle 15 tonnia vetää liitymässä sisäpuolen ojaan ja kärry kallistuu sinne telin puolelle niin vaatii keskivertoa enemmän voimaa että se kärry siitä nousee. Siksi yhtälö että saisi kaksi kärryä peltokäyttöön mitkä kytkisi peräjälkeen tielle olisi maatalousajossa varsin kätevä ja tehokas vaihtoehto. Osaavissa käsissä tää kärryjunan liitäminen olisi kuitenkin varsin pieni operaatio.


Ne on noi säilörehuhommat ihan oma lajinsa

Kyllä se on sama homma ihan jokaisella maatalouden sektorilla. Se 30 motin vehnäkuorma voi olla melko tiukka vetää jostain mettäpellolta tielle mutta kun saa kaksi 15 tonnin kärryä puimurilta pois niin seuraavat 15 kilsaa sujuu kärryt pötkylänä asfalttitiellä ihan hyvin. Sama homma on keväällä apulantakärryllä kun se 20 tonnin kärry on jollain mökkitiellä\peltotiellä täydessä kuormassa uppeluksissa paikassa johon kylvökoneella ei pääse lähellekään niin se voi tuoda yllättäviä haasteita. Silloinkin se jaettu kuorma olisi aika kiva homma.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nämäkin siis aina tapauskohtaisia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Zetor

  • Vieras
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nämäkin siis aina tapauskohtaisia.


Niin, mutta kuinkas sitten talvella, eihän nuo vankkurit kekkosen teillä tottele.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Kait sinne päistetielle nyt pitäis osua kun kerran koko pellonreuna rumppua..

Noi kärryjunat saa heti unohtaa näillä mäkisillä teillä ja munkin toi pisempi paalivaunu menee sillä 11 metrin lavalla jo laittoman puolelle, kun suomessa traktoriyhdistelmän suurin pituus 16,5 metriä.

Niin ja itse aiheeseen, taloudellisuutta suurempi haaste on löytää autokalustoa paalien tai lannan ajoon ja yleensä se peltopää asettaa rajoituksia pehmeään aikaan, jota tuntuu ainakin täällä etelässä olevan suurin osa talvestakin. Nytkin täytyy ajella kotio vaan semmosia paalikasoja, jotka ihan tien varressa, pellolle ei mitään asiaa.
Ite ajatan traktorikalustolla paaleja ja lantaa paljon talvisaikaan, siis urakoija ajaa mun traktoria ja suurin syy se, että osaavaa työvoimaa on paremmin saatavilla talvisaikaan kun urakointipuolella hiljaisempaa  :)

Traktorikaluston kiinteät kulut paljon pienempiä, joka kompensoi hiukan polttoainekulua, tosin paalinajossa traktorilla kuorma paljon isompi kuin autolla pelkällä nupilla ajaen ja koko yhdistelmällä erittäin harvaan paikkaan pääsee perille asti pellolla. Auto on halvempi ostaa kuin traktoriperävaunu, mutta verot vakuutukset ja katsastaminen nostaa hinnan pilviin.

Viimeksi muokattu: 16.11.14 - klo:14:19 kirjoittanut Paalinpyörittäjä

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nämäkin siis aina tapauskohtaisia.


Niin, mutta kuinkas sitten talvella, eihän nuo vankkurit kekkosen teillä tottele.

Niin mutta jos keli on sellainen että vankkurit ei tule kotia tai mene työmaalle niin ei myöskään kulje se tuplakokoinen kärry mihinkään. Silloin voi toki ajaa yhdellä pikkukärryllä kuitenkin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Zetor

  • Vieras
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nämäkin siis aina tapauskohtaisia.


Niin, mutta kuinkas sitten talvella, eihän nuo vankkurit kekkosen teillä tottele.

Niin mutta jos keli on sellainen että vankkurit ei tule kotia tai mene työmaalle niin ei myöskään kulje se tuplakokoinen kärry mihinkään. Silloin voi toki ajaa yhdellä pikkukärryllä kuitenkin.


Siis mikä pakko änkeä sitä isoa kärryä täyteen, sopivasti vaan aisapainoa niin menee pienemmälläkin traktorilla.


Tää on sitä kun ei ole kuin moukari vaikka pitäis käyttää saksia.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Vankkurit on nyt siis kyllä utopiaa koska lainsäädäntö on hanurista. Kuitenkin aika maksimaalinen kuljetusmuoto kun yksilökärryyn saisi lastattua sen vaikka 20 tonnia josta 3 tulisi aisan kautta raktoriin ja sitten juna muodostelmana sama koukkukuorma tulisi vaikka kokonaispaino lähentelisi 40 tonnia. Mtk: n tai jonkun pitäisi vaan ajaa lakimuutos läpi niin kuin kuorma-autopuolella tehtiin metsäteollisuuden osalta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Zetor

  • Vieras
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Vankkurit on nyt siis kyllä utopiaa koska lainsäädäntö on hanurista. Kuitenkin aika maksimaalinen kuljetusmuoto kun yksilökärryyn saisi lastattua sen vaikka 20 tonnia josta 3 tulisi aisan kautta raktoriin ja sitten juna muodostelmana sama koukkukuorma tulisi vaikka kokonaispaino lähentelisi 40 tonnia. Mtk: n tai jonkun pitäisi vaan ajaa lakimuutos läpi niin kuin kuorma-autopuolella tehtiin metsäteollisuuden osalta.

Juu tuo olis kyllä hyvä. Tosin siinä sitten taas veturin hinta voi pompsahtaa eikä käytännössä kuitenkaan pysty pelaamaan vauhdilla jossei saa ajaa 65 tai enemmän

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nämäkin siis aina tapauskohtaisia.


Niin, mutta kuinkas sitten talvella, eihän nuo vankkurit kekkosen teillä tottele.

Niin mutta jos keli on sellainen että vankkurit ei tule kotia tai mene työmaalle niin ei myöskään kulje se tuplakokoinen kärry mihinkään. Silloin voi toki ajaa yhdellä pikkukärryllä kuitenkin.


Siis mikä pakko änkeä sitä isoa kärryä täyteen, sopivasti vaan aisapainoa niin menee pienemmälläkin traktorilla.


Tää on sitä kun ei ole kuin moukari vaikka pitäis käyttää saksia.

Sopiva aisapaino on 2-3000 kiloa, ei yhtään yli, jos liukkaalla haluaa päästä mäet ylös  ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Vankkurit on nyt siis kyllä utopiaa koska lainsäädäntö on hanurista. Kuitenkin aika maksimaalinen kuljetusmuoto kun yksilökärryyn saisi lastattua sen vaikka 20 tonnia josta 3 tulisi aisan kautta raktoriin ja sitten juna muodostelmana sama koukkukuorma tulisi vaikka kokonaispaino lähentelisi 40 tonnia. Mtk: n tai jonkun pitäisi vaan ajaa lakimuutos läpi niin kuin kuorma-autopuolella tehtiin metsäteollisuuden osalta.

Ajatuksessa olisi puolensa. Telikärri traktorin perään ja sen kärrin perään kaksiakselinen vankkuri jossa on kääntyvä vetokehä edssä.
Ainut että vaatii peltoteiltä jo suunittelua tai ollaan herkästi ojassa kun on kahdesta kohtaa niveltyvä yhdistelmä. Voi nimittäin viimeinen vankkurin akseli vähän oikaista.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Zetor

  • Vieras
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Vankkurit on nyt siis kyllä utopiaa koska lainsäädäntö on hanurista. Kuitenkin aika maksimaalinen kuljetusmuoto kun yksilökärryyn saisi lastattua sen vaikka 20 tonnia josta 3 tulisi aisan kautta raktoriin ja sitten juna muodostelmana sama koukkukuorma tulisi vaikka kokonaispaino lähentelisi 40 tonnia. Mtk: n tai jonkun pitäisi vaan ajaa lakimuutos läpi niin kuin kuorma-autopuolella tehtiin metsäteollisuuden osalta.

Ajatuksessa olisi puolensa. Telikärri traktorin perään ja sen kärrin perään kaksiakselinen vankkuri jossa on kääntyvä vetokehä edssä.
Ainut että vaatii peltoteiltä jo suunittelua tai ollaan herkästi ojassa kun on kahdesta kohtaa niveltyvä yhdistelmä. Voi nimittäin viimeinen vankkurin akseli vähän oikaista.

Vähän, tai enemmän, siitä vetokoukun etäisyydestä riippuen,.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Vankkurit on nyt siis kyllä utopiaa koska lainsäädäntö on hanurista. Kuitenkin aika maksimaalinen kuljetusmuoto kun yksilökärryyn saisi lastattua sen vaikka 20 tonnia josta 3 tulisi aisan kautta raktoriin ja sitten juna muodostelmana sama koukkukuorma tulisi vaikka kokonaispaino lähentelisi 40 tonnia. Mtk: n tai jonkun pitäisi vaan ajaa lakimuutos läpi niin kuin kuorma-autopuolella tehtiin metsäteollisuuden osalta.

Ajatuksessa olisi puolensa. Telikärri traktorin perään ja sen kärrin perään kaksiakselinen vankkuri jossa on kääntyvä vetokehä edssä.
Ainut että vaatii peltoteiltä jo suunittelua tai ollaan herkästi ojassa kun on kahdesta kohtaa niveltyvä yhdistelmä. Voi nimittäin viimeinen vankkurin akseli vähän oikaista.

Ei mitään vankkureita maatalouskäyttöön. Vähän isompina kun niitä ei kuitenkaan saa liikeelle kun raktoriin ei tule painoa. Käytännössä siis kaksi ihan normaalia kärryä mistä taaimmainen kytketään etummaisen taakse. Etummaisen akselipainoksi tulee tietenkin taaimmaisen aisapaino mutta pitäisi jättää etummainen sitten sen verran vajaaksi että akselipainot ei ylittyisi. Lainsäädännöllisesti yhdistelmän pitäisi kuitenkin olla laillinen eli aisapainot ja akselimassat ei saisi ylittyä. Sitten näitä kärryjä pystyisi lähiliikenteessä vetää normaalisti kahdella raktorilla erikseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Etummaiseen kärryyn vaan silppureista tutut koukkuratkaisut ja koukun jopa näkisi hyvin kun kippaisi kipin ylös kun peruttaa etummaisen kärryn kiinni taaimmaiseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Niin siis luettuani omaa tekstiä täytyy viellä todeta että ei vankkureita sanan oikeassa muodossa vaan siten että kahta perinteistä kärryä vedettäisi peräkkäin kuten vankkuri.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

leku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
muistan joskus opiskeluajoilta lukeneeni farmers weeklistä, että 40 perällä 100% pa kulutus, 50 perällä 90% ja 65 perällä 75%.
koe oli tehty englannissa suht tasaisilla mailla, tietyllä tienpätkällä. kaikkia muuttujia en muista mutta sitä olen itsekin pitänyt suht hyvänä arviona, ja voisin perstuntumalla allekirjoittaakin.
vielä tuohon traktorilla rahtaamiseen yleisesti: itse ainakin mietin millä moottorin kierroksilla kone kulkee sen 50 km/h, onko se 2300, 1900 vai 1400..... itse ajelen mäkisillä teillä, etua paljon jos saa mäkiin reilusti vauhtia, vaikka laittomasti, menee pikku mäet vauhdilla yli...