Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?  (Luettu 13505 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
eikös portaaton saada hyrräämään matalilla kierroksilla maantellä ja vielä fentin portaaton, onko jossain nyt kämmätty :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
eikös portaaton saada hyrräämään matalilla kierroksilla maantellä ja vielä fentin portaaton, onko jossain nyt kämmätty :-\ :-\ :-\ :-\
Varioshan on kaikkein huonoin hyötysuhde portaattomista 8)

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
eikös portaaton saada hyrräämään matalilla kierroksilla maantellä ja vielä fentin portaaton, onko jossain nyt kämmätty :-\ :-\ :-\ :-\

Aina kun voima siirtyy vähänkin nesteen välityksellä se ei ole tehokasta.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Noin 250-300 hp portaaton joka tyhjänä kuleksii mahollisimman matalilla kierroksilla. Sillon tehdään säästöt,tahtovat kaikki ottaa siivunsa täyteen lastattuna kun teho ei tule tyhjästä... Uusissa koneissahan näköjään on menty aika lailla taaksepäin kulutuksen suhteen... Kun pitää polttaa pö sitä saastetta, liekkö sitten niin egologista..
Kyl mää vaan kallistuisin vaurioon.. siis varioon :D

Nii se on...

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
180 heppanen Dyna 6 massikka 15 toniin kuormalla tasasella 54km/h ajettaessa vei sen 21 litraa tunnissa. Sit kun oli se 30 tonnia, oli kulutus 28 litraa tunnissa. Lukemat ajotietokonetta seuratessa. Lukemahan heiluu jatkuvasti 15-30litran välillä pikku notkelmistakin. Tuokin kulkis sillä 1900 kierroksella sen 50km/h mutta harvoin sitä malttaa. Millä kierroksella 200 heppanen vari tai vt jaksaa kulkea 50 km/h jonkunlainen kuorma perässä? 

serge

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
4.12.1992/1257
Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä
Luku 4
30 §
Tienpitoon ja maatalouteen käytettävät ajoneuvot ja laitteet

1. Tienpitoon tai maatalouteen käytettäviin työkoneisiin, työvälineisiin ja hinattaviin laitteisiin ei sovelleta 24 § eikä 25 §:n päämittoja koskevia säännöksiä. Niitä saa kuitenkin kuljettaa yli 4,00 metriä leveänä vain, jos tielaitteet eivät rajoita liikkumista. Työkone tai laite ei myöskään saa ilmeisesti vaarantaa muuta liikennettä, ja kaikki kohtuudella vaadittavat toimenpiteet ylileveyden poistamiseksi on suoritettava. (19.12.2002/1243)

(24 § (6.6.2013/407)
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus)


Eli pituus ei ainakaan ole ongelma yhdistelmän mitassa, ei yhden eikä kahden tuhdin kanssa, kun ajo on maatalouden ajoa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
4.12.1992/1257
Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä
Luku 4
30 §
Tienpitoon ja maatalouteen käytettävät ajoneuvot ja laitteet

1. Tienpitoon tai maatalouteen käytettäviin työkoneisiin, työvälineisiin ja hinattaviin laitteisiin ei sovelleta 24 § eikä 25 §:n päämittoja koskevia säännöksiä. Niitä saa kuitenkin kuljettaa yli 4,00 metriä leveänä vain, jos tielaitteet eivät rajoita liikkumista. Työkone tai laite ei myöskään saa ilmeisesti vaarantaa muuta liikennettä, ja kaikki kohtuudella vaadittavat toimenpiteet ylileveyden poistamiseksi on suoritettava. (19.12.2002/1243)

(24 § (6.6.2013/407)
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus)


Eli pituus ei ainakaan ole ongelma yhdistelmän mitassa, ei yhden eikä kahden tuhdin kanssa, kun ajo on maatalouden ajoa.

Perävaunu ei ole työkone joten siihen ei päde nää maatalouskoneiden vapaudet.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

serge

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Sen voi tehdä itettelleen ihan kuinka vaikeeks vaan haluaa, sitä tällä nyt kuitenkin on tarkoitettu.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Sen voi tehdä itettelleen ihan kuinka vaikeeks vaan haluaa, sitä tällä nyt kuitenkin on tarkoitettu.

Niin voihan asiat tehdä miten haluaa mutta ei noissa oikeasti ole kyllä peräkärryjä tarkoitettu vaan työmaalta toiselle siirtyviä koneita. Siellä jossain on erikseen peräkärrylle ohjeet. Muutenhan ei olisi vaikka tätä virallista episodia lietevaunun leveydestä. Eli kärrylle on asetettu sekä leveys (260) että yhdistelmän pituus että telimassojen maksimit. Näitä täytyy noudattaa jos meinaa lain mukaan liikkua. Ja kun liikutaan kuitenkin aika pääteitä niin ne tarttee olla kunnossa jos jotain sattuu että on edes jotain puolustusta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
eikös portaaton saada hyrräämään matalilla kierroksilla maantellä ja vielä fentin portaaton, onko jossain nyt kämmätty :-\ :-\ :-\ :-\

Sä voit kysyä DLG:stä onko ne kämmänny jossakin, mutta kyse on monenlaisia työvaiheita simuloivista mittauksista ja tieajokin simuloidaan jarrvaunulla. Eli ei siellä pelkästään terveisiä ajella. Sitä mä en tiedä (koska artikkelissa ei mainittu), onko moottorit ensin testattu ja viritetty irrallaan traktorista identtisiksi.

Käytännön olosuhteissa vastaavia mittauksia/vertailua olisi erittäin vaikea järjestää luotettavasti, koska kaikki muu pitää vakioida paitsi vertailtava/tutkittava kohde, esim. ajoreitti, kitka/vastus, renkaat, kuormitus, ilman lämpötila ja ominaisuudet, polttoaineen lämpötila jne jne.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Nykyajan moottoritekniikka on keskivertoa vaikeampaa polttoainekulutuksen kannalta. Ainakin valtra voi viedä saman määrän ainetta 1500 kierroksella kuin 2500 kin. Polttoaineen kulutus on siis rasitettaessa sama ja kyse onkin siitä että tuleeko sama voima koneesta. Ainakin koneen luonne muuttuu kun kierrokset nousee 2000. Ei tule sitä stumppausta niin herkästi jos tulee joku voimaa vaativa piikki.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
180 heppanen Dyna 6 massikka 15 toniin kuormalla tasasella 54km/h ajettaessa vei sen 21 litraa tunnissa. Sit kun oli se 30 tonnia, oli kulutus 28 litraa tunnissa. Lukemat ajotietokonetta seuratessa. Lukemahan heiluu jatkuvasti 15-30litran välillä pikku notkelmistakin. Tuokin kulkis sillä 1900 kierroksella sen 50km/h mutta harvoin sitä malttaa. Millä kierroksella 200 heppanen vari tai vt jaksaa kulkea 50 km/h jonkunlainen kuorma perässä?

Vähä isompi vario, 3 aks noukkari (100m3 sullottua rehua) ja asfaltti paanaa tasasella 1580-1800rpm...
Käytännössä yhdistelmän massa tällöin rehusta riippuen vajaa 40t
Nii se on...

roadman

  • Vieras
Vs: (Energia)tehokkuutta traktorilla rahtaamiseen?
Eikös ne rehujannut testannu jossain mersun kuorkkia rehuna ajossa ja verrokkina oli 936 fentti. kuormat ajoivat vaakan läpi ja laskivat kulutuksen kuljetettua tonnia kohti. Huomattavaa eroa ei syntynyt kuorkkiin verrattuna muussa kuin että aumalla kulki paljon paremmin kuin traktori yhdistelmä. Kuorma kootkin tais olla likipitäen yhtäsuuret molemmissa.