Päivitin agrineuvoksen ja pohdin uuden ympäristökorvauksen suomaa lannoitusta.
Oletus satotaso on rukiille 3000 kg ja typpeä saa antaa syksyllä 30 ja keväällä 90
Jos nyt olen sitä mieltä että enemmän tulee ja säädän satotasoksi 5000 kg niin saanko ehtojen mukaan pistää typpeä 40kg enemmän?
Toinen askarruttava pulma on että syksyllä meni typpeä 3kg sallittua enemmän ja kirjasin sen rehellisesti. Jos sian syöttökaukalotkin mitataan millin takkuudella niin tästähän se sama tarkastaja vasta riemastuisi?
2014 oli ensimmäinen vuosi ja tiedän oikeat satotasot vasta heinäkuun tienoilla kun kaikki on myyty jolloin voisi säätää satokorjausta.
MielipIde ei käy, eikä haave tulevasta sadosta ! Pitää näyttää toteutunut sato.
Hl-paino ja mitta siilosta, ei ole mennyt kovin paljon kaupan punnituksessa pieleen. Tähän uudenmalliseen satotasokorjaukseen on täytynyt kirjata 5 aikaisempana vuonna saadut sadot lohkoittain. Niin se korjaus tehdään niiden perusteella, ehdoissa olevan taulukon perusteella. Nyt
ei satotavoitteella ole merkitystä lannoituslupaan. Nurmi- , LHP- ja riista ja kesantojen vaikutus tuleekin olemaan jälkijättöinen, jos tätä satotasokorjaus-tapaa käytetään jatkossakin; useimmat lohkot putoavat sillä tavalla 3 tonnin ruis- ja 4 tonni viljalohkoiksi.
Olen suunnitellut lannoitusmääriä ympkorvausehtojen mukaan, koska on tässä vielä aikaa päättää. Työlästä se kuitenkin on, työlästä. Viime kesänä olisi pitänyt varata aivan toiset lannoitustarvikkeet; PK-lannosta ja salpietaria pelkästään. Ei muuta. PK lannos erikseen rivilannoittimella. Salpeetari sijoituskylvössä. Olen käyttänyt kyseistä tapaa aikaisemminkin. Jos apuväkeä löytyy, lannoittaa rivilannoittimella huomattavasti nopeammin kuin laahavannas-kylvinkoneella, niin nopiaan kuin traktori jaksaa kulkea, ja vastaa huonoa äestyskertaa. Pintalannoitus on useamman kerran epäonnistunut. En yritä enää. Ei ole Sisä-Suomen sateisia keväitä täällä päin.
Koska ostin tuon Peltotukipron vasta keväällä 2014, piti samaan aikaan kirjata 2010 .. 2013 vuodet satotietojen ja lannoitusten osalta käsin paikalleen. 2011 alken tehtiin jo viime vuodelle, mutta huomasin, että 2010 on tarpeen tallettaa, juurikin hybridiruisvuoden takia. Siitä sai maksimeja tauluun melko reippaasti. Ravinnetaseen viimeinen vuosi tuli hoidetuksi, samalla ohjelmalle tarjoiltiin "ruokaa" laskea niitä satotasokorjauksia vuodelle 2015. Nähtävästi satotasokorjauksen voi hoitaa usean kasvulohkon osalta niin, että käyttää uuden kasvulohkon osalta "pienintä suurimmista" vanhojen vuosien kasvulohkokohtaista satoa, joka osuu kokonaan sille uudelle alalle.
Jotta olisin turvallisella alueella, olin kirjannut kasvikohtaisia keskisatoja menneille vuosille, enkä ajatellut ylittää edes niillä laskettua määrää. Kikkailemalla tulee vain valvontariski.
-SS-