Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hydrauliliittimistä  (Luettu 23643 kertaa)

mah

  • Vieras
Vs: hydrauliliittimistä
Uuden t-sarjan hydrauliliitinvalmistajaksi mainitaan Bucher. Onkohan noita saatavina irtotavarana?

Mistä muuten löytyy osat nk. öljynkeräysjuttuihin pikaliitinten ympärille jottei kaikki menisi kankaalle?

IKH:lla näkyi olevan faster-liittimien "kerääviä läppiä", ainakin niitä vanhempia valtra-mallisia. :-X

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: hydrauliliittimistä
Lainaus
No ne putsataan jos niihin menee likaa. Kuten muutkin liittimet. Ja voihan ne suojata, ja pitääkin.
Kiitos, tämä sisältää kaiken tarpeellisen ja reilusti ylikin ;D ;D ;D

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: hydrauliliittimistä
Minä olen ratkaissut etukuormaajan pikaliitin ongelman kun olen vaihtanut toisen liittimen uros puoleiseksi.
Kun irroitan rehuleikkurin painan paineen vapautus painiketta, irroitan letkut ja panen vastakkain rehukouran letkut (pysyvät puhtaana, ja mahdollinen paineen pousu purkautuu sylinterin pidennyksenä) Etukuormaajan puolelle pikaliittimen suojukset paikoilleen. Suojuksetkin ovat puhtaat koska ne ovat olleet vastakkain, uros ja naaras.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: hydrauliliittimistä
ja tuossa on parasta että virtaukset on aina oikein.                noi reijälliset nipat oli kyllä sairaan hintaisia joten olkoon, mutta kokeiluksi otin yhen paineen poistovälinipan, jonnekin värkkiin.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: hydrauliliittimistä
Minäkin olen tehnyt tämän uros ja naaras eri letkuissa -systeemin.  Eniten se auttaa siinä, että letkut menevät aina samoin päin, eli pihti tottelee tikkua aina samoin päin. Ja puhtaanapysymisessä tietenkin.

Mutta paineasiaa se ei ratkaise, helpottaa kylläkin.   Lämpölaajeneminen tapahtuu koko nestemäärässä, siis molemmissa letkuissa.   Tämä siis silloin, kun letkut laittaa yhteen pakkasella ja koettaa kytkeä helteellä.  Toinen vastaava tilanne on silloin, kun (lomittaja) puristaa pihdin kiinni tai auki ja sitten repäisee letkut irti. 

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: hydrauliliittimistä
Kyllä se auttaa paineongelmaankin, kun jättää sylinterin sillä lailla ettei ole pisimmässä asennossa.
Kun oljy lämmetessä laajenee sylinteri pitenee. Öljytilavuus on männänvarren verran isompi työntöpuolella.
Toinen konsti on käyttää uivaa asentoa terän laskussa, silloin ei täyty sylinterin toinen puoli.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: hydrauliliittimistä
Kyllä se helpottaa, muttei ratkaise.

Ajattelutapa:
Sinulla on yhtenäinen letku täynnä öljyä.  Onko sen letkun puolivälissä  sama paine kuin vaikkapa puoli metriä jompaan kumpaan suuntaan? On.
Kytketään letkujen päät sylinteriin, männän eri puolille.  Onko letkun keskellä sama paine, kuin sylinterin nipoissa? On
Viedään sylinteri-letku -hässäkkä kuumaan.  Nouseeko öljynpaine? Nousee.
Laitetaan letkun keskelle liitinpari.  Toistetaan kaikki edelliset.  Toimiiko fysiikan laki vielä? Toimii.

Eli kyseessä on kaksi asiaa, jotka saattavat mennä helposti sekaisin:
Letkujen, eli liitinten, välinen paine-ero ja niiden paine ympäröivään ilmanpaineeseen verrattuna.

Viimeksi muokattu: 18.11.14 - klo:09:45 kirjoittanut {o|o}

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: hydrauliliittimistä
Kyllä se helpottaa, muttei ratkaise.

Ajattelutapa:
Sinulla on yhtenäinen letku täynnä öljyä.  Onko sen letkun puolivälissä  sama paine kuin vaikkapa puoli metriä jompaan kumpaan suuntaan? On.
Kytketään letkujen päät sylinteriin, männän eri puolille.  Onko letkun keskellä sama paine, kuin sylinterin nipoissa? On
Viedään sylinteri-letku -hässäkkä kuumaan.  Nouseeko öljynpaine? Nousee.
Laitetaan letkun keskelle liitinpari.  Toistetaan kaikki edelliset.  Toimiiko fysiikan laki vielä? Toimii.

Eli kyseessä on kaksi asiaa, jotka saattavat mennä helposti sekaisin:
Letkujen, eli liitinten, välinen paine-ero ja niiden paine ympäröivään ilmanpaineeseen verrattuna.

ja lisätään vielä että varren puolella on pienempi tilavuus kuin männän puolella...
Nii se on...

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: hydrauliliittimistä
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)

Kun kirjoitin, että letkujen yhteenkytkeminen "helpottaa", tarkoitin, että liittimiä toisistaan irroitettaessa, päätynappien ollessa vielä raollaan, saattaa O-renkaiden välistä päästä purkautumaan painetta.  Tai sitten ei.

Viimeksi muokattu: 18.11.14 - klo:16:21 kirjoittanut {o|o}

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydrauliliittimistä
Helpotus perustuu varmaan siihen että paineen ollessa kohtuullisen pieni, liittimien rauhallinen irrottaminen päästää jo tirskahtamaan liiat paineet pois. Irrottaminen on kuitenkin helpompaa kuin kytkeminen jos painetta on vain vähän.

Jos painetta on niin paljon että irrottaminenkaan ei onnistu, sitten on hankalampi paikka...

Olen huomannut sen, että jos paineletkussa on sulkuhana heti liittimen jälkeen (kuten vaikka Multivan lautasmuokkarissa) niin tuon hanan sulkeminen ennen irrotusta auttaa huomattavasti myöhempää kiinnittämistä. Kun tämän letkun saa kiinni, hana auki ja hydrauliikasta paineet pois; tämän jälkeen sen toisenkin letkun saa kiinni leikiten.

Tbs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: hydrauliliittimistä
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)

Kun kirjoitin, että letkujen yhteenkytkeminen "helpottaa", tarkoitin, että liittimiä toisistaan irroitettaessa, päätynappien ollessa vielä raollaan, saattaa O-renkaiden välistä päästä purkautumaan painetta.  Tai sitten ei.

Miksei sylinterin tilavuudella männän eri puolilla ole merkitystä? Jos letkut kytkee yhteen silloin kun mäntä on sisällä. Tämän jälkeen, jos vedät männän ulos, jolloin varren puolen öljy siirtää männän puolelle suurempaan tilaan, niin eikö tällöin paine laske letkuissa?

jussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: hydrauliliittimistä
Juuri noin tapahtuu. Tämä sillä olettamalla että sylinteri voi liikkua pitempään suuntaan. näin yleensä on etukuormaajaan kytkettävissä leikkureissa. Vastaavasti päinvastaisessa tapauksessa jos sylinteri pyrkii lyhenemään yhteenkytkettyjen letkujen paine nousee.
Lämpölaajeneminen on sen verran iso että minulla on VM:n perälevyssä letku posahtanut kun kevätaurinko lämmitti sylinteriä. Tämän voi estää kun ennen irroitusta panee venttiilin vapaa-asentoon ja peruuttamalla kääntää terää. Vanhemmuuten ongelma poistuu kun männän tiiviste päästää läpi, ja levyn terä kääntyy sen verran ettei letku rikkoonnu.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydrauliliittimistä
Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)


Huonosti nukutun yön jälkeen on kivaa jankata :-|

Kyllä se yhteenkytkeminen auttaa lämpölaajenemiseen - silloin kun se sylinteri voi pidentyä ilman suurempaa kuormaa. Ajatteluun auttanee se, että tuohon piiriin voit lisätä sitä enemmän öljyä mitä ulommas männänvartta vedät. Sinne isomman tilavuuden puolelle tulee liikkeen mukana enemmän lisää tilaa kuin mitä pienemmältä tulee öljyä tilalle. Laajentuva öljy liikuttaa mäntää niin että tasapaino hiukan isommalle tilavuudelle löytyy.

Usein vaan se tunkki kohtaa pidentyessään koneessa jotakin vastusta joten painetta sitten kertyy sitä vastaavasti. Ja jos sylinteri on jo valmiiksi maksimipituudessaan niin eipä se sitten enää voi pidetä.

1-toimisellakin ongelma löytyy, esim helmikuussa irroitettu kippiletku saattaa olla ikävä saada heinäkuussa kiinni, tyhjäkin lava tekee sen verran vastusta että painetta löytyy.

Kaveri lainasi kerran kesällä kärryäni jonka jarruletku oli ollut viimeksi talvella kiinni , eikä laittanut sitä letkua (traktorista kun puuttui jarruliitäntä). Jarrut laahasivat niin että savu nousi...

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: hydrauliliittimistä
Kyllä myönnän virheeni :-[
Jos mäntä pääsee liikkumaan, paine ei nouse.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydrauliliittimistä
Kyllä myönnän virheeni :-[
Jos mäntä pääsee liikkumaan, paine ei nouse.

Näitä virheitä sattuu itse kullekin, ei sillä väliä.

Välillä huomaan itsekin ajatelleeni jonkin jutun päin mäntyä, ja sitten olen vielä tehnyt kuten ajatellut :-(
Nuorena virheistään vielä oppi jotakin, vanhempana... no joo...