Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apetraktori  (Luettu 28019 kertaa)

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: apetraktori
okei olin vääräs ne 955 jotka olen nähnyt ovat olleet comfort hytillä, näytti olevan jo -79 mallinenkin jo xl.

Xl hytti on esitelty -81... Sitä ennen comfort2000.
Mulla on apekoneena mf 2680-2, todella pieniruokainen ja luotettava kone. Mutta pahana vikana huono talvikäynnistyvyys, -10c startti vaatii lämmitystä todella kauan.

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: apetraktori
agriaffaressa 955 -79 xl hytillä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: apetraktori
Hygienisyyt voisivat olla yksi tekijä ::)

Itse henk.koht en kyllä käyttäisi muuta sen ruuvin pyörittelyyn kuin sähköä.

Viimeksi muokattu: 04.10.14 - klo:16:51 kirjoittanut JD6630

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apetraktori
Ja sitten pitäis kuskata jollain kauhalla apetta jos/kun on eläimiä eri paikoissa. Minäkin joudun käytännössä viedä kolmeen paikkaa apetta. Ei se sähkö ole kaikille tiloille sopiva vaihtoehto. Mulla on kanssa kaksi traktoria missä on etukuormain (+isän oma alle 70 heppainen etukuormainkone jolla kävi just harrastamassa kyntämistä) joista toinen on käytännössä apevaunun edessä koko ajan. Sitten kun on sesonkiaikoja niin otetaan vaunun edestä pois. Eipä siinä irrotuksessa kauaa mene. Nivelakseli, sähköpistoke ja hydrauliikkaletkut. Vaikka ape työllistääkin jonkin verran (eilen tein 1,5 päivän satsin lypsäville puolessa tunnissa) niin toisaalta se on hyvin joustavakin. Jos tiedän että ape voi olla aamulla hyvin vähillä niin heitän paalit valmiiksi vaunuun jo illalla ja pyöritän aamulla samalla kun lopettelee navettahommia. Suurin työllistävä vaikutus on meillä ainakin appeen teossa paalien hakeminen läjästä ja muovien + verkkojen aukaisu ja lastaaminen.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: apetraktori
Harkintaa, helpotusta toisi muitten koneitten käyttöasteen nostoon vaikka nouseehan se paremmin kun viitsii vatkata irti apevaunusta.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apetraktori
Mulla on apevaunun edessä 3650 160 heppaisena, avoimiin oviin kyllä ajattelin laittaa uuden vaunun eteen 400 heppaisen 3040:n ihan vain piruuttani.  :P
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: apetraktori
Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.

Niin sitähän voi tehdä vaikka noin, mutta onko kuitenkaan fiksua.
Uuden koneen tunnit kalliinpuoleisia sen verran tuottamattomaan työhön, turvallisuus kun aina on vanhingon riski irrottaessa ja kiinnittäessä, hygienia kun koneilla jotka muussa hommassa ryvetään myös tunkioilla, olosuhteet kun apekone on monesti kosteassa niin uusien sähköt ei mahda parantua, polttoainetalous vanhoissa ainakin meillä parempi.
Olen laskenut mf2680:n tunnin apevaunun edessä 1/3 hintaiseksi mf 7485:stä.

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: apetraktori
Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.
Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: apetraktori
Ruuvilla tulee muut toistaiseksi. Ja jatkossa jos vilja menee murskan läpi siiloon/tuubiin niin kyllä sillon pitää joku combikauhan riittää.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: apetraktori
---------
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.-
-----------
Tätä perustelua käyttää myös tuttuni, joka näin perustelee vanhaa takapotku-Belarusta apevaunun edessä. Sanoo saavansa joka päivä aika hyvän tuntipalka 'kärsimyksilleen'

antti-x

  • Vieras
Vs: apetraktori

Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o

http://www.bromach.nl/Machines/Redrock/Kuilhappers/toonitem/769/32564/Redrock+Telegator.html

Telegator 200 on meillä etukuormaajakäytössä ja sisäkauhalla varustettuna eli hoitaa myös väkkärit. Paalimuoveja se ei osaa poistaa mutta paalit saa kuitenkin halki jolloin rasittaa apemyllyä vähemmän ja voi myös käyttää vain puolikkaita paaleja tarvittaessa. Rehu tulee pääosin siilosta josta tuolla saisi  1,5 tonnia kerralla (ka 35%) jos traktorilla uskaltaisi niin paljon ottaa, nyt otan vain tonnin verran.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: apetraktori
Thx antti-x. Paljon maksoi tuo 200nen?

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: apetraktori
Mutta pahana vikana huono talvikäynnistyvyys, -10c startti vaatii lämmitystä todella kauan.

Minkälainen lohkolämmitin sulla siinä on? Joku 1500-2000W letkulämmitin niin riittää puolen tunnin roikassa pito. Tuollainen on mulla 699:s ja hyvin lämpee, teho ihan jotain muuta ku noilla tavallisilla vastuksilla.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: apetraktori
Huomattavasti käyttövarmempi on se kone, jolla tehdään muutakin kuin vaivataan apetta. Hygieniasyistä voi perustella, mutta toisaalta apetraktori on pestävä muutenkin vähintään kerran viikossa, jossei varusteisiin kuulu tutkaa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apetraktori
Niin... No kuinka paljon arvelette että sitä likaa oikeasti tippuu traktorista ruokintapöydälle? Mun mielestä sillä ei ole kauheasti merkitystä kun katselee miten paljon sitä paskaa lentää pitkin seiniä ja ruokintapöytää lantakäytävältä. Kattoon asti parhaimmillaan on paskaroiskeita lentänyt. Eri asia jos traktorilla on käyty tekemässä muokkaushommissa tms. ja on yltä päältä ravassa ja paskassa. Silloinhan se pitää muutenkin pestä pahimmat pois että näkyväisyys säilyy. Paloletku on sitten todella kätevä pikaiseen pesuun. Vaahtopesua ensin pintaan ja sitten huuhtelu niin on aika lailla puhdas traktori. Kätevä kun ottaa vaan navetan ovenpielestä. Ei tarvi vetää erikseen sähköroikkaa tms. Paljon matalampi kynnys tehdä nykyään pikainen pesu.

Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.
Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o
Ei tarvi kun on väkirehut pystysiiloissa. Logistisesti älyttömän paljon yksinkertaisempaa kun ajaa vaunun vaan siilon alle ja pudottaa tarvittavan määrän vaunuun. Ei tarvi kuskata kauhalla edes takaisin tavaraa jos sattuu olemaan ylimääräistä :-X  Murskeviljaa tietenkin vähän hankalampi laittaa pystysiiloon ::)