Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:11:21

Otsikko: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:11:21
Niin. Meniskö 3130 jd:llä 15m3 sekon käyttö? Tyyppivikoja?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Rockmaple - 01.10.14 - klo:11:55
Appeen sekoittamisesta en tiedä mitään, mutta tuollaisessa Jontikassa on tehoa ja vääntöä suurinpiirtein saman verran kuin nykyaikaisessa kolmepyttyisessä Valmetissa. Ittelläni on vähän uudempi 3040 Jontikka, missä on puoli litraa isompi moottori ja himpun verran enemmän tehoa. Juuri mitään ei tapahdu siinäkään alle 2000 kierroksella.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 01.10.14 - klo:12:31
Riippuu ihan siitä kuinka täyteen apevaunu pitää saada.  Tällä hetkellä pyöritän 18 motin Jeantilin vaunua patalaiskalla 675 ferkulla  kun toinen kone on kytkin rempassa. Kahden paalin satsi menee ihan hyvin mutta kolmea en ole uskaltanut kokeilla. Siilorehulla veisi vähemmän voimaa kuin paalirehu.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:15:01
+4tn seosta
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 01.10.14 - klo:16:13
No jos ei onnistu, niin jumita Deeren akseli paikoilleen ja pyöritä apevaunua  ;D

15 mottinen on pieni vaunu. 20 mottisia pystiksiä käytetään 80 heppaisilla vanhuksilla lämä tiskissä kun kukko laulaa.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Täpinäreiska - 01.10.14 - klo:16:18
Se riippuu välityksistä. Mulla 14m3 vaakaruuvi pyöri hyvin 80 heppasella, 16m3 pystyruuvi ei edes huonosti. Kaveri pyörittää 10m3 pystyruuvia ja 60-heppaisella veteraanilla ja toimii, mutta vaunussa on 2 nopeuksinen vaihteisto joista tarvitsee vain hidasta puolta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 01.10.14 - klo:16:30
Yksi asia mikä vaikuttaa huimasti tehontarpeeseen on terien lukumäärä ja asento pystyruuvisessa vaunussa. Jeantilissa oli kaikki terät tehtaan jäljiltä keskimmäisessä asennossa ja lähdin muuttamaan niitä ottavampaan asentoon. Kolme ylimmäistä terää muutin ja neljäs oli jo liikaa isolla (yli 4 tn satsilla) kun traktoria piti jo huudattaa tosissaan. Normaalisti pyörittelen 4255 fergulla mikä on mun mielestä oikeasti riski kone kokoluokassaan ja kolmen paalin satsia saa pyöritellä tonnin perällä. Satsi valmistuu tuolla tavalla tosi nopeasti. Joskus saattaa voima loppua kesken jos paalista sattuu klimppi pahasti kohdilleen. Moottorissa kierroksia noin 1500.

Eli tuommoinen 15 mottinen vaunu menee varmasti suht pienelläkin koneella kunhan ei tule ongelmia talvella liikkumisen kanssa.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 01.10.14 - klo:17:42
Kyllä nyt pitää lähteä siitä että se on imagokysymys millä sitä Sekoansa pyörittää.

Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: +200 - 01.10.14 - klo:18:04
Kyllä nyt pitää lähteä siitä että se on imagokysymys millä sitä Sekoansa pyörittää.
Kyänäio 8) Tepseliseinään ja seko sekoittaa,siinä mitää traktoria tarvi 8) ;D ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 01.10.14 - klo:18:17
Kyllä nyt pitää lähteä siitä että se on imagokysymys millä sitä Sekoansa pyörittää.
Kyänäio 8) Tepseliseinään ja seko sekoittaa,siinä mitää traktoria tarvi 8) ;D ;D

Kyl mää oon kattonu et joku jatko siinä vaunun edessä tarvii olla, mut se olikin jatkojohto. ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:18:51
Löytyneekö osia lie vielä em. peuraan? Ja muutenkin kiinnostaa ko laitteen "ominaisuudet"..
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 01.10.14 - klo:18:57
Löytyneekö osia lie vielä em. peuraan? Ja muutenkin kiinnostaa ko laitteen "ominaisuudet"..
Suomesta löytyy kaikki osat hyllystä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:19:01
Sehän kuulostaa hyvältä, miten lienee hinnoiteltu?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 01.10.14 - klo:19:04
Sehän kuulostaa hyvältä, miten lienee hinnoiteltu?
Eivät ole kalliita. Enkä nyt edes tiedä mikä vanhassa Deeressä voisi hajota. Tai siitä ei hajoa ehkä mitään lisää.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:19:19
Saa toki ehdottaa jotain muutakin, <13000t€ mielellään alle 10
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 01.10.14 - klo:20:02
Oonko ymmärtänyt oikein että vanhemmissa zetkoissa saa voimanulosoton jotenkin vaihteiston kautta.  Eli nopeuksia olisi vaikka kuinka paljon…  tuommoinen kutoskoneinen zetka oli varmasti hyvä apevaunun eteen.  Ajovoimanotto löytyy ainakin jos sattuu saamaan vaunuun kunnon jumin.  Samoin casen vanhemmat kutoskoneiset on ikiliikkujia. Eipä vaan taida helposti löytyä hyviä tai edes kohtuullisia.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: PigBoss - 01.10.14 - klo:20:05
http://www.nettikone.com/fiat/180-90-dt/1340668

Toi on tottunu oleen apevaunun edessä....Äkästä voimaa... tyhjälle apevaunulle ku näyttää ulosottoa ni pyöräyttää katolleen ;D

Sopii sun budjettiinki..ainahan ne hiukan paukkuu
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:20:07
Ois hieno vaan ei pauku budjetti. Ja tolla rahalla mä ottasin megan.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Tuumaaja - 01.10.14 - klo:20:31
Appeen sekoittamisesta en tiedä mitään, mutta tuollaisessa Jontikassa on tehoa ja vääntöä suurinpiirtein saman verran kuin nykyaikaisessa kolmepyttyisessä Valmetissa. Ittelläni on vähän uudempi 3040 Jontikka, missä on puoli litraa isompi moottori ja himpun verran enemmän tehoa. Juuri mitään ei tapahdu siinäkään alle 2000 kierroksella.
Joo mutta se jontikan kutonen on musiikkia korville. ;D
Kolmipyttystä valmettia ei viitti kuunnella lehmätkää ;)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 01.10.14 - klo:20:32
Appeen sekoittamisesta en tiedä mitään, mutta tuollaisessa Jontikassa on tehoa ja vääntöä suurinpiirtein saman verran kuin nykyaikaisessa kolmepyttyisessä Valmetissa. Ittelläni on vähän uudempi 3040 Jontikka, missä on puoli litraa isompi moottori ja himpun verran enemmän tehoa. Juuri mitään ei tapahdu siinäkään alle 2000 kierroksella.
Joo mutta se jontikan kutonen on musiikkia korville. ;D
Kolmipyttystä valmettia ei viitti kuunnella lehmätkää ;)
Joo... lehmätkin alkavat käymään kolmella vetimellä Vallun kolinasta
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: nissan - 01.10.14 - klo:20:56
Kiertäkää kaukaa Zetorit ,jos jolka päiväseen ajoon on tarkotus laittaa
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 01.10.14 - klo:20:57
Saa toki ehdottaa jotain muutakin, <13000t€ mielellään alle 10

Voortti, 7000... SS-malli.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Tuumaaja - 01.10.14 - klo:21:11
Vaununeteen pitää olla niin kamala kone ettei sitä kukaan halua mihinkään oikeisiin töihin.
Ääni siis 3000 sarjan massikalle, niin ei tarvitte irroitella vaununedestä kun pajalle viennin ajaksi ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 01.10.14 - klo:21:21
Apetraktori:

(http://www.nazigassings.com/images/HolzgasTractor2.jpg)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 01.10.14 - klo:22:29
Vaununeteen pitää olla niin kamala kone ettei sitä kukaan halua mihinkään oikeisiin töihin.
Ääni siis 3000 sarjan massikalle, niin ei tarvitte irroitella vaununedestä kun pajalle viennin ajaksi ;D
Nyt tuumaaja ei tiiä mistä puhuu…  tai ainakin e-mallit on luotettavampia.  Meillä ei ole 3070 ole ollut korjaamolla muun vian takia kun suht uutena meni vaihteensiirtäjä ja jotain muuta mikä niissä oli tyyppivikana. Kytkin on rempattu pariin otteeseen, laturi ja startti. Siinä isoimmat mitä tulee mieleen vuodesta -91. Onhan sitä jotain pientä sähövikaa ollut matkan varrella, mutta hyvin vähäisillä vioilla mun mielestä kokonaisuutena.  Moottorihan tuossa on ihan paska suoraan sanottuna.  Laiska ja lähtee huonosti kylmällä käyntiin.  Muihin aikalaisiin verrattuna hyvä hytti. En kyllä apevaunun eteen näkis parhaana vaihtoehtona kuitenkaan. En tosiaankaan ole massikkamies vaikka kaikki traktorit onkin talossa kyseistä  merkkiä. Perintökaluja…  kaikissa koneissa on omat murheensa ja hajoaa varmasti jostain joskus.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 01.10.14 - klo:22:33
Siksi se sais olla <10 että joutas olemaan pelkkä apetraktori. No ehkä aggrea pyörittää tuvalle eipä muuta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 02.10.14 - klo:00:44
Mf 590 turbo?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: icefarmer - 02.10.14 - klo:01:47
Mf 590 turbo?
:o :o :o :o
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 02.10.14 - klo:06:19
IH 1046 TURJA OHJAAMOLLA se pakoputken ujellus pelottaa solut pois navetasta.ih 1046 on samalla vaiteistolla kuin 1455 eli yksi ulosoton tumppi ja kaks nopeuksinen.1046 on kuivilla jarruhihnoilla joten 956 tai sen malliset xl ovat lähes kaikki jarruvikaisia.

Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 02.10.14 - klo:07:22
Mf 590 turbo?
Noita näkee ko. hommassa. Jos turbosta työntyvä käryävän rasvan lemu ei haittaa, niin rehu saa kyl tarpeeksi pyöritystä tuollakin.

Missä tuo sun koneesi tulee viettämään vapaa-aikansa  ??? Jos se on yöt navetassa, niin valuva palopommi (=esim MF) ei ole ihan turvallisin. Ja lehmät eivät syö apetta jossa on mausteena polttoöljyä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Paalari - 02.10.14 - klo:07:22
IH 1046 TURJA OHJAAMOLLA se pakoputken ujellus pelottaa solut pois navetasta.ih 1046 on samalla vaiteistolla kuin 1455 eli yksi ulosoton tumppi ja kaks nopeuksinen.1046 on kuivilla jarruhihnoilla joten 956 tai sen malliset xl ovat lähes kaikki jarruvikaisia.

Meillä on sitten poikkeus. v. 1982 955XL, eikä jarruissa mitään sanomista.
Muutenkaan ei 30 vuoden aikana ole joutunut mitään paikkoja aukelemaan.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 02.10.14 - klo:10:31
Ruokinta käytävällä, tottakai varustetaan päävirta katkaisimella. Mutta joo kone sais olla "vuotamaton".
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: MFV8 - 02.10.14 - klo:11:48
Mf 590 turbo?

Miksei, mutta mä laittaisin tälläisen: http://www.nettikone.com/massey-ferguson/699-super/1341146
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Tuumaaja - 02.10.14 - klo:13:41
Vaununeteen pitää olla niin kamala kone ettei sitä kukaan halua mihinkään oikeisiin töihin.
Ääni siis 3000 sarjan massikalle, niin ei tarvitte irroitella vaununedestä kun pajalle viennin ajaksi ;D
Nyt tuumaaja ei tiiä mistä puhuu…  tai ainakin e-mallit on luotettavampia.  Meillä ei ole 3070 ole ollut korjaamolla muun vian takia kun suht uutena meni vaihteensiirtäjä ja jotain muuta mikä niissä oli tyyppivikana. Kytkin on rempattu pariin otteeseen, laturi ja startti. Siinä isoimmat mitä tulee mieleen vuodesta -91. Onhan sitä jotain pientä sähövikaa ollut matkan varrella, mutta hyvin vähäisillä vioilla mun mielestä kokonaisuutena.  Moottorihan tuossa on ihan paska suoraan sanottuna.  Laiska ja lähtee huonosti kylmällä käyntiin.  Muihin aikalaisiin verrattuna hyvä hytti. En kyllä apevaunun eteen näkis parhaana vaihtoehtona kuitenkaan. En tosiaankaan ole massikkamies vaikka kaikki traktorit onkin talossa kyseistä  merkkiä. Perintökaluja…  kaikissa koneissa on omat murheensa ja hajoaa varmasti jostain joskus.
Kyllä mä tiän mistä puhun.
Varmaan 5vuotta 3080 vaununedessä.
Mutta se lähtee kyllä ilman riokkaa -15 pakkasesta.
Päävirtakytkin olisi pakollinen jos vähänkään rakennuksessa säilyttelee, onsitten meinaan hanurista noitten sähköt.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Ojala - 02.10.14 - klo:16:37
Mopoauto on Hyvä siihen hommaan  8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 02.10.14 - klo:18:31
955 ei ollut xl hytillä vaan comfort 2000.no ne jarrut oli kuitenkin jo märät.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: hiluhi - 02.10.14 - klo:18:43
No tuossa mun -90 956XL:ssä ei oo ollut mitään jarru ongelmia ja mittarissa reilu 8000h. Pysähtyy kuin seinään jos äkkinäisesti polkasee.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Paalari - 02.10.14 - klo:18:57
955 ei ollut xl hytillä vaan comfort 2000.no ne jarrut oli kuitenkin jo märät.

Kyllä ainakin tuo v. 1982 955 on XL-kopilla.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Red Bull - 02.10.14 - klo:20:50
Sininen 7#00. Noilla kaikilla pyörittää vielä muutaman apekärryn loppuun, tai oikeastaan maailma loppuu ensin. Ja taitaa isäntäkin päästä eläkkeelle samalla koneella.  8) http://www.nettikone.com/ford/7000-dualpower/1338527 http://www.nettikone.com/ford/7600/1340512 http://www.nettikone.com/ford/7700-turbo-dp/1336334
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: welger - 02.10.14 - klo:21:01
Ainakin 4 lähimmällä tilalla jossa apevaunu on Fiat pyörittäjänä, kait siihen joku syy on ::)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 02.10.14 - klo:21:32
Ainakin 4 lähimmällä tilalla jossa apevaunu on Fiat pyörittäjänä, kait siihen joku syy on ::)
Ei niillä voi ajaa muuallakaan etteivät vetarit katkea  ???
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 03.10.14 - klo:15:26
Niin, tuossa yks tuttu suositteli fiiat 980:aa... mikäs se näistä ois paras?  Osat/toimintavarmuus/käynnistyvyys/helppokäyttöisyys/riittävän hidas vauhti?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Viljelijä - 03.10.14 - klo:17:27
Taitaa olla yks tekijä sakemannin vanhoisa Natikoissa toi jarruhomma, että oikeat öljyt pitää olla. Muuten niissä merkeissä, joissa öljyssä jarrut, ja viellä sama öljy perä/vaihteisto, niin finalissa ne jarrut pilaa koko voimansiirron.  Saku natikoissa on jarruissa omat öljyt.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: welger - 03.10.14 - klo:19:59
Ainakin 4 lähimmällä tilalla jossa apevaunu on Fiat pyörittäjänä, kait siihen joku syy on ::)
Ei niillä voi ajaa muuallakaan etteivät vetarit katkea  ???
33 vuoteen ei ainuttakaan vetaria edes metsäajossa ???
Niin, tuossa yks tuttu suositteli fiiat 980:aa... mikäs se näistä ois paras?  Osat/toimintavarmuus/käynnistyvyys/helppokäyttöisyys/riittävän hidas vauhti?
Osia olen saanut kaikkea tarvittavaa,helppokäyttöisiä, käynnistyvyys riippuu hieman mallista-vitos koneella olevia ei kannata hankkia. Hitautta läytyy varmasti apevaunun eteen.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 03.10.14 - klo:20:45
okei olin vääräs ne 955 jotka olen nähnyt ovat olleet comfort hytillä, näytti olevan jo -79 mallinenkin jo xl.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 04.10.14 - klo:12:03
okei olin vääräs ne 955 jotka olen nähnyt ovat olleet comfort hytillä, näytti olevan jo -79 mallinenkin jo xl.

Xl hytti on esitelty -81... Sitä ennen comfort2000.
Mulla on apekoneena mf 2680-2, todella pieniruokainen ja luotettava kone. Mutta pahana vikana huono talvikäynnistyvyys, -10c startti vaatii lämmitystä todella kauan.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 04.10.14 - klo:12:21
agriaffaressa 955 -79 xl hytillä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: JD6630 - 04.10.14 - klo:13:04
Hygienisyyt voisivat olla yksi tekijä ::)

Itse henk.koht en kyllä käyttäisi muuta sen ruuvin pyörittelyyn kuin sähköä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 04.10.14 - klo:13:20
Ja sitten pitäis kuskata jollain kauhalla apetta jos/kun on eläimiä eri paikoissa. Minäkin joudun käytännössä viedä kolmeen paikkaa apetta. Ei se sähkö ole kaikille tiloille sopiva vaihtoehto. Mulla on kanssa kaksi traktoria missä on etukuormain (+isän oma alle 70 heppainen etukuormainkone jolla kävi just harrastamassa kyntämistä) joista toinen on käytännössä apevaunun edessä koko ajan. Sitten kun on sesonkiaikoja niin otetaan vaunun edestä pois. Eipä siinä irrotuksessa kauaa mene. Nivelakseli, sähköpistoke ja hydrauliikkaletkut. Vaikka ape työllistääkin jonkin verran (eilen tein 1,5 päivän satsin lypsäville puolessa tunnissa) niin toisaalta se on hyvin joustavakin. Jos tiedän että ape voi olla aamulla hyvin vähillä niin heitän paalit valmiiksi vaunuun jo illalla ja pyöritän aamulla samalla kun lopettelee navettahommia. Suurin työllistävä vaikutus on meillä ainakin appeen teossa paalien hakeminen läjästä ja muovien + verkkojen aukaisu ja lastaaminen.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 04.10.14 - klo:13:32
Harkintaa, helpotusta toisi muitten koneitten käyttöasteen nostoon vaikka nouseehan se paremmin kun viitsii vatkata irti apevaunusta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Maalaispoika - 04.10.14 - klo:15:04
Mulla on apevaunun edessä 3650 160 heppaisena, avoimiin oviin kyllä ajattelin laittaa uuden vaunun eteen 400 heppaisen 3040:n ihan vain piruuttani.  :P
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 04.10.14 - klo:15:16
Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.

Niin sitähän voi tehdä vaikka noin, mutta onko kuitenkaan fiksua.
Uuden koneen tunnit kalliinpuoleisia sen verran tuottamattomaan työhön, turvallisuus kun aina on vanhingon riski irrottaessa ja kiinnittäessä, hygienia kun koneilla jotka muussa hommassa ryvetään myös tunkioilla, olosuhteet kun apekone on monesti kosteassa niin uusien sähköt ei mahda parantua, polttoainetalous vanhoissa ainakin meillä parempi.
Olen laskenut mf2680:n tunnin apevaunun edessä 1/3 hintaiseksi mf 7485:stä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Tuumaaja - 04.10.14 - klo:17:03
Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.
Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 04.10.14 - klo:17:07
Ruuvilla tulee muut toistaiseksi. Ja jatkossa jos vilja menee murskan läpi siiloon/tuubiin niin kyllä sillon pitää joku combikauhan riittää.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Petri - 04.10.14 - klo:17:12
---------
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.-
-----------
Tätä perustelua käyttää myös tuttuni, joka näin perustelee vanhaa takapotku-Belarusta apevaunun edessä. Sanoo saavansa joka päivä aika hyvän tuntipalka 'kärsimyksilleen'
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: antti-x - 04.10.14 - klo:17:14

Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o

http://www.bromach.nl/Machines/Redrock/Kuilhappers/toonitem/769/32564/Redrock+Telegator.html

Telegator 200 on meillä etukuormaajakäytössä ja sisäkauhalla varustettuna eli hoitaa myös väkkärit. Paalimuoveja se ei osaa poistaa mutta paalit saa kuitenkin halki jolloin rasittaa apemyllyä vähemmän ja voi myös käyttää vain puolikkaita paaleja tarvittaessa. Rehu tulee pääosin siilosta josta tuolla saisi  1,5 tonnia kerralla (ka 35%) jos traktorilla uskaltaisi niin paljon ottaa, nyt otan vain tonnin verran.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 04.10.14 - klo:17:41
Thx antti-x. Paljon maksoi tuo 200nen?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: MFV8 - 04.10.14 - klo:18:45
Mutta pahana vikana huono talvikäynnistyvyys, -10c startti vaatii lämmitystä todella kauan.

Minkälainen lohkolämmitin sulla siinä on? Joku 1500-2000W letkulämmitin niin riittää puolen tunnin roikassa pito. Tuollainen on mulla 699:s ja hyvin lämpee, teho ihan jotain muuta ku noilla tavallisilla vastuksilla.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Adam Smith - 04.10.14 - klo:18:59
Huomattavasti käyttövarmempi on se kone, jolla tehdään muutakin kuin vaivataan apetta. Hygieniasyistä voi perustella, mutta toisaalta apetraktori on pestävä muutenkin vähintään kerran viikossa, jossei varusteisiin kuulu tutkaa.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 04.10.14 - klo:19:29
Niin... No kuinka paljon arvelette että sitä likaa oikeasti tippuu traktorista ruokintapöydälle? Mun mielestä sillä ei ole kauheasti merkitystä kun katselee miten paljon sitä paskaa lentää pitkin seiniä ja ruokintapöytää lantakäytävältä. Kattoon asti parhaimmillaan on paskaroiskeita lentänyt. Eri asia jos traktorilla on käyty tekemässä muokkaushommissa tms. ja on yltä päältä ravassa ja paskassa. Silloinhan se pitää muutenkin pestä pahimmat pois että näkyväisyys säilyy. Paloletku on sitten todella kätevä pikaiseen pesuun. Vaahtopesua ensin pintaan ja sitten huuhtelu niin on aika lailla puhdas traktori. Kätevä kun ottaa vaan navetan ovenpielestä. Ei tarvi vetää erikseen sähköroikkaa tms. Paljon matalampi kynnys tehdä nykyään pikainen pesu.

Onko syöttöpossuilla koneen vaihto vaikeaa vai miksi pitää hommata joku riepu apevaunun eteen?

Mulla on kaksi etukuormaaja traktoria ja jompi kumpi on sitten apevaunun edessä ja toinen kuormaa.
Jos molempia koneita tarvitaan sitten muualla niin kärry irti appeen teon jälkeen ja menoksi.
Kannattaako käyttää aikaa niin turhaan kun koneiden vaihtelu esim 2 tai 3 vaunullista päivässä niin niitä vaihteluja tulee jokunen vuoden aikana.
Kaksi kuormainkonetta tarvitaan jokatapauksessa vaununlastaukseen kun toisella paalit ja kauhalla väkirehut vai pitääskö sitä vielä vaihdella pihtiä ja kauhaakin. :o :o
Ei tarvi kun on väkirehut pystysiiloissa. Logistisesti älyttömän paljon yksinkertaisempaa kun ajaa vaunun vaan siilon alle ja pudottaa tarvittavan määrän vaunuun. Ei tarvi kuskata kauhalla edes takaisin tavaraa jos sattuu olemaan ylimääräistä :-X  Murskeviljaa tietenkin vähän hankalampi laittaa pystysiiloon ::)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 04.10.14 - klo:19:31
Jos ostais pikkuisen Kubotan ja laittaisi sen perään kelajyrsimen. Nostaisi sitten tämän yhdistelmän apevaunuun ja jyrsisi appeen sitten sillä sopivaksi. Ei tarvitsisi miettiä, että mikä traktori on nivelakselissa kiinni  ???
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Täpinäreiska - 04.10.14 - klo:21:01
Huomattavasti käyttövarmempi on se kone, jolla tehdään muutakin kuin vaivataan apetta. Hygieniasyistä voi perustella, mutta toisaalta apetraktori on pestävä muutenkin vähintään kerran viikossa, jossei varusteisiin kuulu tutkaa.

 Mun apevaununpyörittäjä muuttui suht toimintavarmaksi vasta kun päätyi vaunun eteen.  8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: antti-x - 06.10.14 - klo:15:05
Thx antti-x. Paljon maksoi tuo 200nen?

Olihan se jäätävän kallis, varmaan lähempänä kymmentä kuin viittä tonnia.  :'(
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 06.10.14 - klo:15:14
Hyi stana :/
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Maanviljelyssexpertti - 01.04.15 - klo:23:17
Onko tullu uusia kokemuksia? Jos ajattelis että traktorilla vois tarvittaessa tehdä jotain muutakin kuin pyörittää vaunua ja budjekti olis n. 20 ke. Minkä koneen ottaisitte? Vaunu on 20 m3 ja rehu paalissa. Traktorilla pitäis päästä tarpeeksi hiljaa purettaessa rehua (ryömintä) ja korkeutta sais olla korkeintaan 3,0 m. Missä koneissa vahvimmat ulosotot?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: JD6630 - 01.04.15 - klo:23:19
Osta joku vanha 4000-sarjan jontikka.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 02.04.15 - klo:07:43
Meillä jos olisi ape niin olisi ehdottomasti oltava aperaktori. Noi kaksi muuta kun ovat aina jonkin koneen vetäjinä ja usein kaukana kotoa niin ei olisi mitenkään mahdollista niitä käyttää. Eli kyllä omasta mielestä pitää olla eri raktori tuota apemyllyä varten.

Tuolla paljon aijemmin joku totesi että joutuu pesemään usein. Onko totta että appeen teko pölyää niin että raktorikin sotkuu vai missävaiheessa se pölyttyy.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Oksa - 02.04.15 - klo:07:48
kiva asenne tuolla kollosella.   ei varmasti ole ikinä töitä tehnyt kuin vain puuhastellu jotain kevyttä...         jo pelkästään karjatilalla noitten töitten vaihtelevuuden takia on usein ihan hyvä olla muutama traktori.        eihän niitä kaikkein kalleimpia koneita joka paikkaan tarvita...  kun nykyään alkaa saada jo aika edullisia koneita.         
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 02.04.15 - klo:09:24
tota noista traktorien hinnoista, pääkone -00 mallinen, valtulla pyynti samanlaisessa 30 alv0,apetr agriaffares 2600 e alv0 ja apu tr jd 2140 arvo noin3000.eli 35600e.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 02.04.15 - klo:10:26
Eipä ole vielä apetraktoria. Yksi pointti, en muista oliko jo mainittu. Kumpaan kannattaa ne appeen pyöritys tunnit ajaa sisään: -07 vuoden traktoriin jonka arvo on +45t € vai ostaa <10t € traktori vuodelta nakki ja keppi... arvonlasku vähän eri luokkaa.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Mopomies - 02.04.15 - klo:11:46
Onko Apella tarvetta raktorille?  ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: yö linjalla - 02.04.15 - klo:17:14
http://tyngankone.fi/vaihtokoneet.php?tid=1363&knimi=Ford 7810 Turbo -91

Valmiiksi opetettu apevaunun eteen
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 02.04.15 - klo:18:36
+5000 liian kallis ape traktoriksi :0
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 02.04.15 - klo:21:07
hytti pois ja silleen.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: TDK - 02.04.15 - klo:21:34
http://tyngankone.fi/vaihtokoneet.php?tid=1363&knimi=Ford 7810 Turbo -91

Valmiiksi opetettu apevaunun eteen

Joo. Nätiltä käytöltä ja ei oo ruuvattu...  ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Make - 02.04.15 - klo:22:05
VEM:llä pyörii apesekoitin.  ;)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: massikka_mies - 02.04.15 - klo:22:17
Wanha 300 sarjan kutosta fendtti vois olla kova kone apevaunun eteen, on ryömintävaihteisto,  ulosotossa useampi nopeus, vahva moottori ja hyvä käyntiin lähtijä pakkasesta. Olis sitä kuuluisaa ylivoimaa 8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 02.04.15 - klo:22:49
Arvashan sen, että KOneshomppelit alkaa selittelee, kun on traktoreilla NIIN paljon työtä.  ;D

Aina ne on jossain muualla "kiinni". Oikeaa MTK-tilakohtainen selitys ja tekosyy.

Ja pellet älkää alko mulle kertoilemaan mitään työnteosta.  ;D ;D ;D ;D

Kannatta miettiä miten suoraviivaistaa toimintaa kustannustehokkassti ilman että alkaa TAAs kuljeskella firmojen "konekentillä"!

Mutta ei siinä mitään jos maidon hinnassa on yhä vieläkin löysää, että voi seisottaa ns ilmaisia koneita niiden edessä ja irrotustyö itse tehtynä maksaa yhä liian paljon.

 ;D ;D ;D ;D

Kovia POIKIA tekemään.... niska punaisena.  ;D

Jos todellinen ongelma on, että pihalla ei seiso ainuttakaan ylimäärästä raktoria ja ne kaksi mitkä meilläkin on ovat aina työkoneissa kiinni ja paljon myös ajossa. Siksi ainut vaihtoehto on että apevaunun eteen hommaa sen kolmannen raktorin jos sellaisen hommaa. Kyse ei ole paljoa viitsimisestä vaan siitä että on sula mahdottomuus että yksi raktori olisi joka päivä kotona tekemässä apetta nykykalustosta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 03.04.15 - klo:09:27
Tarpeita on erilaisia, mutta meillä ainakin tilanne on kesällä se että kaikki kolme pääkonetta on menossa, ja kaksi kertaa päivässä appeen jako edellyttää myös kaksi kertaa vaunun kytkemistä jos tekis jollain muussa hommassa olevalla koneella.
Ei olis oikein häävi lähteä kesken rehunteon naapurikunnasta käymään kotona appeen purun takia... Veikkaisin että kustannuksia sais ainakin tuolla keinolla lisättyä vähentämisen sijaan.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 03.04.15 - klo:10:00
Aina menossa kesällä! Herran jestas mitä soopaa perheviljelmällä!

Ei se kone ole vielä missään menossa jos seisoo paalaaja perässä koneladossa!

Kesseli ei vaan jaksa vedellä piuhoja poes!

Aina menossa tarkoittaa 24/7 poislukien tankkaus/huolto!

Jos useampaa traktoria kuskaa ja kesselimahaa penkillä vaalii sekä Isäntä että poika, niin ei siinä mitkään "aina menossa" kriteerit täyty!

Ai niin voihan siellä vielä vetää kovintä päivää se 70+ ikäinen VANHA KÖRILÄSKIN!


Aina menossa koneessa on mittarissa työtunteja 8500/vuosi ja risat päälle!

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Käytännössä se on että max 3-4 viikkoa on aikaa jolloin joutuu hiukan miettimään miten puljaa appeet samoilla koneilla kuin muutkin työt.

Silloinkin sadekuuro usein sopivasti jakaa aikaa muuhunkin kuin traktorin kopissa täpimiseen.

Tukkikaa tissinkoittajat se kustannuskriisi sinne missä ei aurinko paista!

Tosiasioiden tunnustamisella alkaa homman oikea tehostaminen, ei kesselimahan ja sen ISÄN vanhoja mielipiteitä peesaamalla!

Kyllä dä kuule kollonen olet niin kaukana todellisuudesta kuin olla ja voi. Toki tilakohtaisesti on paljon eroja mutta kerro kuinka pikasesti noi meidän raktorit olisi saamatteissa apetouhuun.

Kesällä kun toinen on paalainkäärimen edessä ja työalue noin 40 kilsan säteellä. Konetta ajaa joko minä tai kuski. Sesonki alkaa kesäkuun alussa ja jatkuu pikkujouluihin. Jos tulee pidempää taukoja niin potkitaan koneet irti ja ajellaan paaleja kotia tai kynnetään. Jonkinverran se on myös maata ajelemassa jos kaivuri sattuu olemaan kylilla. Keväisin toi kone on kivikarhun eessä jossa työalue myöskin kymmeniä kilometrejä. Talvella sillä aurataan lunta mikä on kiinni siitä säästä eikä kellosta. Väliajat sillä kelkotaan paaleja kotia.

Toinen raktori taas levittelee apulantoja keväisin ja kesällä vetelee karhotinta sekä pienissä määrissä kaikkia viljanviljelykoneita. Talvella se on riimutettu ja valjastettu energiakouralla tai pöllikärryllä. Kuskeja on noin 1,5 eli usein on molemmat liikeessä.

Appeentekoon olisi kolmas henkilö joka samalla hoitaa navettaa. Kuormaus pienkuormaajalla mutta raktoria ei ole. Kerros kollonen millä matematiikalla saat noista kahdesta sen aperaktorin niin että rengin esim kannattaa rullata kotiin ja vaihtaa koneita. Mun mielestä ainut vaihtoehto olisi kolmas veturi tohon myllyn eteen.
Jotkut kun ovat jo kato optimoineet käytön eli ei ole sitä ylimääräistä kalustoa vaan se on tarpeeseen hankittava.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Ärrpää - 03.04.15 - klo:11:10

 Säähän puhut ohi niiku sepe ja veeti konsanaan... Ammuhan tykkää aivan järkyttävän paljon rutiineista, varsinkin ruokinnan suhteen. Puolen tunnin myöhästyminen loukkaa herkkähelma mansikkia ja sepä turvaa olonsa tukevuuden vähentämälllä maitotuotosta. ...mutta tänhän sää jo oppinut oot...
 Käsi ylös hän, joka jättää kolme ha heinää karhoon sadekuuron takia. Turhan pitkä karholla makuuttaminen ei ainakaan paranna heinän tuotannollista vaikutusta.
 Ammujen ruokinta ja peltopuuhat ei saa olla missään riippuvuussuhteessa koneiden osalta. Menojen minimointi ja tulojen-menojen erotuksen maksimointi on kaksi ihan eri asiaa. Römppä rules...
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Lassukka - 03.04.15 - klo:14:57
Kovasti siellä taloon väki vänkää konehien kanssa pois navetasta!

Olisko parempi tehdä tulosta/keskittyä jossain muualla kuin traktoria kuskaamalla?

Ja oikeastaan aika tehotonta tuo homma.... Isä, isuisä ja pojanpojat ajaa rinkiä minkä kerkiää.

Myy nuo koneet ja laita osaava urakoitsija tekemään nuo hommat alta pois... menee helposti puolet vähemmän tunteja kuin teillä kotomiehillä.

Isäntien ilmoittamat kovat työtunitimäärät on aina löysää puhetta! Eivät pidä faktojen kanssa kutia juuri koskaan.

oon jo oppinut sen.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mutta jos olisi urakoitsia, sillä nuo paalarin vetäjä plus karhottimen vetäjä=2 traktoria. Silti tarvitaan apetraktori. Eli esität kolmea traktoria, vaikka pyydettiin kahden koneen vaihtoehtoa. Sama se kenen nimissä koneet on, rahaa pitää liikkua jonnekkin...
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Johannes Kostaja - 03.04.15 - klo:16:34
En mä tarvitse apevaunun edessä nököttävää traktoria kuin 1-2h/vrk, joten aika pienellä käyttöasteella se on vaan entä sitten? Mullon varaa.  8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: JD6630 - 03.04.15 - klo:16:37
Appeet jauhaa paljon halvemmin sähköllä, eikös tollonen sitä tiennyt?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 03.04.15 - klo:17:56
Levittäminen kärrystä okin haastavampaa jos ei ole mattoja sähköllä.


Kuitenkin lienee aika turhaa jorinaa  isossa mittakaavassa kun kun noin 20-30 tonnin raktori on joka ikinen päivä käytössä niin sitä ei sitten saisi olla kun on niin paljon edukkaampaa järkätä se peltoraktori tiluksille. Taitaa olla aika paljon turhempia ostoja maatiloilla. Ehkä hyvin monen pitäisi miettiä että onko niitä peltokäyttöön olevia raktoreita liikaa. Toki Kollonen tai mikälie on ihan oikeassa että jos tiluksilla seisoo aisankannattaja 360 päivää vuodessa niin silloin se kannattaa valjastaa apevaunun eteen.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SAS - 03.04.15 - klo:20:30
Kollosen tollo on taas vauhdissa siinä on mies vaikka mummunsa myisi venäläisille on se niin ystävää putinin kanssa kollonen juu.
Kollonen on niin kaukana kuin uranus maasta maidontuotannon tuntemisessa ja sen konekanta vaatimuksista ei voi kuin nauraa hörönaurua. ;D
Oleppas varovainen tollukka tuon "kesselimaha" nimityksen käytössä,sen olen minä tänne aikoinaan tuonut ja aina pitää olla tarkkana kun sitä käyttää on se niin hyvä sana että ei paremmasta väliä,turhaan sitä ei pidä lausuttaman. 8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: cowboy_ - 03.04.15 - klo:20:38
Tollonen ja sassi sama persooona?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 03.04.15 - klo:21:19
Levittäminen kärrystä okin haastavampaa jos ei ole mattoja sähköllä.


Kuitenkin lienee aika turhaa jorinaa  isossa mittakaavassa kun kun noin 20-30 tonnin raktori on joka ikinen päivä käytössä niin sitä ei sitten saisi olla kun on niin paljon edukkaampaa järkätä se peltoraktori tiluksille. Taitaa olla aika paljon turhempia ostoja maatiloilla. Ehkä hyvin monen pitäisi miettiä että onko niitä peltokäyttöön olevia raktoreita liikaa. Toki Kollonen tai mikälie on ihan oikeassa että jos tiluksilla seisoo aisankannattaja 360 päivää vuodessa niin silloin se kannattaa valjastaa apevaunun eteen.

Aikas varmasti vms:llakin kalusto seisottaa vähintään 330 pv per vuosi täysin tyhjän panttina. Sitten nuo 30 vrk pitää sitten osata junailla vähän "ajojärjestelyjä"

Näin se vaan menee vähänkin maitoon liittyvässä toiminnassa.

No ihan varmasti.   8)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: kolapoika - 03.04.15 - klo:22:10
tervetuloa vanhojen traktorien paratiisiin.valtulla ajettu 14000h,talon paras ja uusin.peltoja viljelyssä 56 tukihakemuksessa ja sopimus peltoj (lue ilman tukia)120 ha.ajotunnit valtu 1400h ape natikka 380h ja apu jonny vm-77 284h.lehmiä parsi helvetis 50.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 03.04.15 - klo:22:13
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 03.04.15 - klo:22:22
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.

Mihis se julkisuutta sqanu Same meni??
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: +200 - 03.04.15 - klo:22:24
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.

Mihis se julkisuutta sqanu Same meni??
Kato,se Same on almost same kuin Sami  :o ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: vms1 - 03.04.15 - klo:22:42
Levittäminen kärrystä okin haastavampaa jos ei ole mattoja sähköllä.


Kuitenkin lienee aika turhaa jorinaa  isossa mittakaavassa kun kun noin 20-30 tonnin raktori on joka ikinen päivä käytössä niin sitä ei sitten saisi olla kun on niin paljon edukkaampaa järkätä se peltoraktori tiluksille. Taitaa olla aika paljon turhempia ostoja maatiloilla. Ehkä hyvin monen pitäisi miettiä että onko niitä peltokäyttöön olevia raktoreita liikaa. Toki Kollonen tai mikälie on ihan oikeassa että jos tiluksilla seisoo aisankannattaja 360 päivää vuodessa niin silloin se kannattaa valjastaa apevaunun eteen.

Aikas varmasti vms:llakin kalusto seisottaa vähintään 330 pv per vuosi täysin tyhjän panttina. Sitten nuo 30 vrk pitää sitten osata junailla vähän "ajojärjestelyjä"

Näin se vaan menee vähänkin maitoon liittyvässä toiminnassa.

No ihan varmasti.   8)

Isäntien ja "sashojen" puheet ja totuus kohtaavat ani harvoin.... tämän todistaa jo maas*****n tuottajaruikutukset.  8)


Tää tais katkaista vms.in paskasangon rivan....   ;D ;D ;D ;D ;D

Mä olen kuullu ja nähnyt yhtä sun toista isäntien puhetta..... En enään usko puoliakaan yhdeltä istumalta.  8)

No mutkin jo tuntee niin moni että ei ehkä ihan katteettomia puheita ole. Mä toki luulen että meidän tila on kyllä koneiden märässä erikoinen kun ei niitä raktoreitakaan ole kuin kaksi + massikka. Massikka on kuitenkin se oikea 165.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: TDK - 03.04.15 - klo:23:03
Just vähensin kalustoa yhellä. Meni juurikin apevaunun pyöritykseen. Rapia 70heppanen italian ori,. kuulemma kysyimmästä päästä rehun sotkijoita.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Maanviljelyssexpertti - 03.04.15 - klo:23:11
Tuskin nuo apetraktorin kustannukset taloa kaada. Eihän siitä tule muuta kulua ylimääräistä kuin n. 100 eur vak.maksui ja korko siihen sidotusta pääomasta 20000eur:sta 2% 400 eur ja poisto 10000 eur/15v 670 eur, muut kulut tulee kuitenkin tehtiin ne tilan ykköskoneella tai apetraktorilla. Tolla reilu tonnilla ei tarvi repiä koneita sesonki aikaa irti kaksikertaa päivässä... ja saa koneet touhuta senkin aikaa pellolla. 3xx fendt ehdotettiin vaikuttais ihan asialliselta tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?

Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: wolfheartscry - 03.04.15 - klo:23:21
Fiiatti/NH ja mega/mezzo Valtra. Voimanotot hyvät ja helpot korjata.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 04.04.15 - klo:09:22
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.

Mihis se julkisuutta sqanu Same meni??

Se löytyy jostain periferiasta nimeltä Laitila nykyään.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: yö linjalla - 04.04.15 - klo:11:59
http://tyngankone.fi/vaihtokoneet.php?tid=1363&knimi=Ford 7810 Turbo -91

Valmiiksi opetettu apevaunun eteen

Joo. Nätiltä käytöltä ja ei oo ruuvattu...  ;D


Ollut sokialla papalla saaressa uudesta asti😊
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 12.04.15 - klo:19:08
Siinä olis tappitehoa ja tunnelmaa miljoonamaneesin loisteputkihelvettiin... ;D

http://www.nettikone.com/international/1246-turbo-6/1347139

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1347101_1347200/traktorit-international-1347139_jt_1b45f3ce7a9a1ea7.jpg)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: 0lli - 12.04.15 - klo:19:53
http://www.nettikone.com/massey-ferguson/2680/1310129

Eikö tossa olisi ikuunen kone apevaunun pyöritykseen!
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Red Bull - 13.04.15 - klo:10:04
http://www.nettikone.com/massey-ferguson/2680/1310129

Eikö tossa olisi ikuunen kone apevaunun pyöritykseen!

Perkinssi ja ikuinen mainittu samassa lauseessa...  ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: metsajussi - 13.04.15 - klo:10:34

Perkinssi ja ikuinen mainittu samassa lauseessa...  ;D

Ei se ole konemiehen kieliopissa kielletty yhdistelmä.  Sehän voi olla vaikka ikuinen harmi tai ikuinen v*****s... :-)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 13.04.15 - klo:10:56
Skn kerrankin elämässään ytimessä. Halpoja hepoja ja takatuuppari häksä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Petri - 13.04.15 - klo:13:13
Skn kerrankin elämässään ytimessä. Halpoja hepoja ja takatuuppari häksä.
Joo, en ole vielä keksinyt, mihin apetraktorissa nelivetoa tarvii. Jos on siis lumityöt tehty pihamaalla. Äkeen, niittomurskaimen tai paalaimen vedossakin on toistaiseksi vielä takaveto riittänyt, nelivetoa sitten muissa töissä.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 13.04.15 - klo:13:31
Ei tarvi nelivetoa apevaunun kanssa jos on tasaiset pihat. Meillä pitää molempiin navetoihin ajaa ylämäkeen (oikea oppisesti rakennettu maan pinnalle) ja apevaunun aisalle ei tule painoa oikeastaan ollenkaan niin ilman nelivetoa ei talvella olisi ruokaa eläimillä ::)
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: SKN - 13.04.15 - klo:13:40
Ei tarvi nelivetoa apevaunun kanssa jos on tasaiset pihat. Meillä pitää molempiin navetoihin ajaa ylämäkeen (oikea oppisesti rakennettu maan pinnalle) ja apevaunun aisalle ei tule painoa oikeastaan ollenkaan niin ilman nelivetoa ei talvella olisi ruokaa eläimillä ::)

Ketjut takapyöriin?

Lattia kärsii?
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 13.04.15 - klo:15:05
Ketjut ja menoks. Satoja metrejä pihassa kumimattoa jos tuntuu pöydän suojaus tarpeelliselta.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.04.15 - klo:15:10
Ketjut ja menoks. Satoja metrejä pihassa kumimattoa jos tuntuu pöydän suojaus tarpeelliselta.
Jotain apulantatehtaan kuljetinmattoako  :o

Jos sulla sitä on ja se on ylimääräistä, niin myy mulle  :o
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: massikka_mies - 13.04.15 - klo:15:30
Nykyinen rehuvarasto tehty yhekskytluvun lopussa ja aina on ollut ketjut rehunottokoneessa talvet eikä se lattia ainakaan sen takia ole kulunut  ??? Taitaa olla paskaa betonia jos ketjujen takia lattia kuluu ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: arzyboy - 13.04.15 - klo:16:21
No meillä oli siinä mielessä hyvä tilanne kun apevaunun eteen ei ole tarvinnut ostaa erikseen traktoria vaan löytyi valmiiksi aisankannattaja...
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: Realisti - 13.04.15 - klo:18:17
Ei tarvi nelivetoa apevaunun kanssa jos on tasaiset pihat. Meillä pitää molempiin navetoihin ajaa ylämäkeen (oikea oppisesti rakennettu maan pinnalle) ja apevaunun aisalle ei tule painoa oikeastaan ollenkaan niin ilman nelivetoa ei talvella olisi ruokaa eläimillä ::)

Aumalla meinaa "hieman" olla parasta aikaa hankaluuksia sekon 13m3 apevaunun ja 2680 fergun kanssa.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.04.15 - klo:19:35
Tos apevaunun kanssa teutaroidessa on sit syytä huomata, että vaaka näyttää väärin jos vaunu on liikaa vinossa. Jos se nyt sitten tämäkään ketään yhtään kiinnostaa  ;D
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: ktm87 - 13.04.15 - klo:23:02
Voin mä myydä :o paljo tarttet? Jtn puu joku tehtaan kuljetin mattoa, myyty parille metsäkone urakoitsijalle hallin lattialle ja teiden ylityksiin.
Otsikko: Vs: apetraktori
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.04.15 - klo:05:54
Voin mä myydä :o paljo tarttet? Jtn puu joku tehtaan kuljetin mattoa, myyty parille metsäkone urakoitsijalle hallin lattialle ja teiden ylityksiin.
Jos se on edullista eikä ihan järkyttävän pusikossa niin tartten sen kaiken  ;D