Muihin vastaavan kokoluokan koneisiin verrattuna Sampo on kevyempi ja halvempi.
Ei välttämättä ainakaan kevyempi jos puhutaan uusista puimureista ja konedata tietoihin on uskomista. Vanhat Sammot ovat keveitä, mutta osa keveydestä on tosiaan kestävyyden kustannuksella. Jos verrantaan aloittajan NH 8000 sarjaa ja Kylmiksen hehkuttamaa hydrovetoista Sampoa, niin 2035 on kyllä noin tonnin kevyempi, mutta 2045 painaa käytännössä konedatan mukaan yhtä paljon. Jos noihin painoihin on uskomista....
Itse hankkisin mieluummin käytetyn 8000-sarjan NH kuin käytetyn Sammon.
Taitaa mennä niin että mitä enemmän tunteja, sitä vähemmän Sampo houkuttelee. NH:n 8000-sarjan pienempiin verrattuna 2045 on tehokkaampi, ergonomisempi, näppärämpi, puhdistettavampi ja miellyttävämpi ajaa. Vanhemmissa vaan tahtoo sitten olla perin tiheään kaikenlaista harmia. Itselläni nyt siis 24-vuotias käytettynä ostamani NH ja kaverilla oli paljon tuoreempi 2045 uutena - samoihin käyttötunteihin remonttisuhde oli ainakin 1 : 5, vikojen hankaluuteen suhteutettuna varmaan 1:10. Akselistaan irronnutta olkikelaa ym muita päivän projekteja, jotka olivat varsin työläitä korjailla. Kumpikin kuski on huolellinen ja asiallinen. En tiedä oliko tuo sitten maanantaipäivän yksilö? Olen kuullut kestävistäkin Sampoista, mutta omaan tuttavapiiriini niitä ei ole vaan osunut.
Olen tullut siihen tulokseen, että jos NH:n viitsii rauhassa kuluvilta osiltaan peruskorjata, niin sillä ajanee melkoisen pitkään taas pienin murhein. Eli kola- ja elevaattoriketjut, joitakin nipattomia laakereita, pa:n siirtopumppu, vesipumppu ja tiivisteitä ym tulee ekana mieleen.
Yksi kysymys on sitten jatkossa osien saanti, tälläkään hetkellä kaikkia osia ei taida vanhaan Kleissoniin enää ainakaan nopeasti saada? Vetoakseleita kai tekee joku täällä kotimaassa?
Minkään merkkistä konetta ei kannata hankkia loppuunajettuna ja huonosti pidettynä.