5130 pro -98 juonittelee kans. Teki aiemmin tuota samaa, nyt ollu pari viikkoa jo kolmonen hukassa. Tai siis kolmonen lyö tyhjää ja sytyttää vaihteiston merkkivalon. Kytkimellä kuittaantuu muttei anna kolmosta sittenkään päälle. Tänään sitte oli vanhalla isännällä tiputtanu itekseen pikavaihteen suoraan neloselta ykköselle. Tietty jyväkuorman kans täydestä vauhdista.... Ei vissiin särkeny mitään, hain äsken paalikuorman ja tuntus pelaavan. Paitsi sitä kolmosta hylkii yhä. Viime kesänä merkkihuolto tutki pikavaihdesekoilujen takia koko koneen muttei oo kuulemma mitään vikaa.
Mistäs alottas?
Kirjotiinkohan mää tästä jo? Mullahan kans vm. 1995 "ei_Pro -malli mutta suunnanvaihtajan keskiasento on" -koneessa puuttuu kolmas pikavaihde. Alkoi oireilla joskus vaihtotilanteessa kyntäessä tms. Vaihdoin kokeeksi siihen paineanturin, mutta ei korjannut vikaa (menee vikatilaan, jos paine pakalla ei noude tarpeeksi nopeasti). No siitä kakkoselta neloselle pääsee kytkimen kanssa eikä oo kuin joka toinen homma sellainen, jossa tarttis ton kolmosen.
Korjaus on suunnitelmissa, kunhan mahtuu budjettiin. Ja on juteltu merkkihuollon kanssa, epäiltiin, että pakka olisi "halki" ja vuotaisi. MUTTA ihmeellistä on se, että kuumana se toimii! Tunnin kun äestelee tms. semmoista lämmittävää homma tekee, niin jo vain toimii kolmaskin pykälä. Tosin en oo sitä käyttäny kun ihan kauttakulkuun, kun vähän on niinku luistaisi...
Muuten on ihan pari kertaa tehny sen, että ei oo mitään pakka aktiivisena. Mut viimeistään koneen sammuttamisella on selvinny. Itsekseen en muista vaihteiden vaihtuneen. Mutta Prossa onkin napit aluevaihdevivun kyljessä, kun tässä on erillinen vipu?
Ykköspikavaihde menee kans varsin usein vikatilaan, joten ei tuu sitäkään käytettyä. Pitäis varmaan siihen vaihtaa kokeeksi se kolmosesta joutilaaksi jäänyt paineanturi. Kahdeksalla vaihteellakin on pärjänny, kun onneksi se nopeinkin toimii.