4 puintipäivää, 3 konerikkoa. Eilinen tosin oli kaverin koneessa etäpellolla, vaan silti alkaa noi vanhat raadot kypsyttämään. Nyt on 310 Sampon kolakuljetin niin solmussa, että saanee siunata koko koneen kuusen alle, ja soittaa urakoitsijalle.
Meniks se kelalle?
Ei ilmeisesti, mutta jotain revenneitä peltejä ja vääntyneitä kolia näkyy huoltoluukusta. Olisikohan tuo lukenut mun ajatukset että tämä syksy on sille jokatapauksessa viimeinen, ja yritti itsaria?
Ei helposti mene kolakuljetin kelalle asti, ja remmi alkaa kumminkin luistaa. Todennäköisesti on käynyt näin: Kolakuljettimen etuakselin kannatinlaatta on semmoisella tapilla kiinni kiristimessä. Se tappi on tulppahitsattu, ja katkeaa hitsin juuresta. Etummainen akseli menee vinoon ja jako menee sekaisin. Kolat menevät ruttuun ja ketju palasiksi.
Sen kasan saa pois varovasti vetelemällä, kivikourun ja luukun kautta kopistelemalla. Kolat on melko helppo takoa suoraksi, ketjut hakee varaosaliikkeestä. Se tappi voidaan rakentaa 10.8 pultista, olisiko 16 mm, poraa laatan läpi ja laittaa siis pultilla sen etukannattimen.
Tämän joutui tekemään omaan Sampoon, kovin paljon ei muuta suoraksi taottavaa ollut kuin ne kolat. Paha olo tuli, kun alkoi purkamaan, ilta kuitenkin vaan meni korjaamisessa.
-SS-