Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköinen voimansiirto  (Luettu 18449 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Sähköinen voimansiirto
Lainaus
Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla.

Ei kai se dieselmoottori siellä generaattorin edessä edelleenkään tuota sen kummampaa hyötysuhdetta kuin tänäänkään. Se saisi toki pyöriä vakionopeudella jolloin parhaat dieselit lupaavat tänään ehkä 43%:n hyötysuhteen.

Ydinreaktoritraktori olisi kova sana. 10 vuotta tankkaamatta... 8)

Tuossa varmaan tarkoitetaan generaattori-sähkömoottori -yhdistelmää.

Luulisin että diesel+generaattori pitäisi korvata polttokennolla. Niiden sähköntuoton hyötysuhde on parempi kuin yhdenkään polttomoottorikäyttöisen generaattorin. Muuta kehitystyötä niiden suhteen kyllä vielä tarvitaan.
mites se on tuo maakaasu, onko sen etu vain puhtaus, kaupunkibussithan sitä jossain määrin syö ja wärtsilän ruokottoman isot dieselit...vai onko ne tankit ja varastointi se ongelma :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Lainaus
Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla.

Ei kai se dieselmoottori siellä generaattorin edessä edelleenkään tuota sen kummampaa hyötysuhdetta kuin tänäänkään. Se saisi toki pyöriä vakionopeudella jolloin parhaat dieselit lupaavat tänään ehkä 43%:n hyötysuhteen.

Ydinreaktoritraktori olisi kova sana. 10 vuotta tankkaamatta... 8)
Muuten juu ei hassumpi idea ;D ;D Neet pienemmät reaktorit on noin saunan kiukaan kokoisia ja tehoahan lähttee! Sellaiset pienen kaupungin tarpeen verran. ::)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköinen voimansiirto
Lainaus
Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla.

Ei kai se dieselmoottori siellä generaattorin edessä edelleenkään tuota sen kummampaa hyötysuhdetta kuin tänäänkään. Se saisi toki pyöriä vakionopeudella jolloin parhaat dieselit lupaavat tänään ehkä 43%:n hyötysuhteen.

Ydinreaktoritraktori olisi kova sana. 10 vuotta tankkaamatta... 8)

Tuossa varmaan tarkoitetaan generaattori-sähkömoottori -yhdistelmää.

Luulisin että diesel+generaattori pitäisi korvata polttokennolla. Niiden sähköntuoton hyötysuhde on parempi kuin yhdenkään polttomoottorikäyttöisen generaattorin. Muuta kehitystyötä niiden suhteen kyllä vielä tarvitaan.


Pst.... Tuo 43% on se mikä hyöty saadaan diesel moottorista tehona ulos. Loppu 57% on hukattua energiaa kuten lämpöä.

Pitäisi puhua siitä voimansiiron hyötysuhteesta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Sähköinen voimansiirto
Pitäisi puhua siitä voimansiiron hyötysuhteesta.
Kyllä sähkögeneraattorin ja -moottorin hyötysuhde on aika kohtuullinen, nehän ovat periaatteesa samanlaisia, toinen vaan luo energiaa ja toinen sitä käyttää. kummankin hyötysuhde lähentelee 90 %, siis kokonaishyötysuhde teoriassa on 0,9 kertaa 0,9 eli 0,8 eli 80%. Jos vertaa näihin nykysiin portaattomiin vaihteistoihin kyllä niihinkin hukkuu yllättävän paljon tehoa,  hyötysuhde   samaiset noin 80 %. Jo nuo pikavaihdesysteemit eli powersiftit hukkaavat energiaa melkoisesti verrattuna vanhoihin keppivaihteellisiin. Täyspwersiftvaihteiston hyötysuhde on alle 85%. Vanhan keppivaihteelisen hyötysuhde on 90-95%.
Että ei tuo sähköinen voimansiirto häviä yhtään nykyiselle portaattomalle. Ja saattaapa olla jopa kestävämpi, kun voima siirtyy sähkökaapeleita pitkin, ei pitkiä mekaanisia voimansiirtolinjoita. Generaattori  mootorin jatkeena ja sähkömoottorit pyörän navoissa.

Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:22:39 kirjoittanut nestori2