Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?  (Luettu 11052 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
No nyt minun kait on vastattava tähän jo ihan puhtaan kokemuksen vuoksi. Olemme äit-poika taloudessa eli poika omistaa tämän tilan ja minä olen hänen työntekijänsä, virallisesti. Epävirallisesti tässä kuitenkin mennään ihan tasavertaisina tekijöinä. Rahapuoli hoituu, kun poikani maksaa minulle palkkaakin jonkin verran, mutta ei taida aivan siellä palkkataulukon ylärajassa olla, mutta tilannettahan voi aina korjailla, kun tilanne sallii.

Meillä oli lappalaisia ja kyyttöjäkin aikoinaan, mutta niistä antaisin hyvän neuvon ja tämä on sitten kokemuksen kirkkaalla rintaäänellä. Jos ne kyytöt lypsää yli kuustonnia vuodessa ja sinulla on paikka, missä pidät niitä umpikauden, että sinulla on koko ajan tuessa 30 päätä rotupuhtaita elukoita ja ne ummessa olevat ovat varantoa  sattumien varalle. Niin niillä pärjää, mutta jos eivät lypsä, mikä on enemmän kuin todennäköistä, niin silloin kannattaa hankkia se 50 kipaleen rotupuhtaiden lauma ja antaa olla emoina. Tähän vaihtoehtoon taitaa tuota pinta-alaa olla hiukan niukasti.
Mutta tämä vaihtoehto perustuu sille epäterveelle oletukselle, että yhteiskunta suostuu jatkossakin maksamaan tuottamattoman harrastelun.

Mä en laskisi tulevaisuuttani tuon varaan.

Lasket silti aina elämäsi ooppelin jarrujen varaan :'( :-X
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
No nyt minun kait on vastattava tähän jo ihan puhtaan kokemuksen vuoksi. Olemme äit-poika taloudessa eli poika omistaa tämän tilan ja minä olen hänen työntekijänsä, virallisesti. Epävirallisesti tässä kuitenkin mennään ihan tasavertaisina tekijöinä. Rahapuoli hoituu, kun poikani maksaa minulle palkkaakin jonkin verran, mutta ei taida aivan siellä palkkataulukon ylärajassa olla, mutta tilannettahan voi aina korjailla, kun tilanne sallii.

Meillä oli lappalaisia ja kyyttöjäkin aikoinaan, mutta niistä antaisin hyvän neuvon ja tämä on sitten kokemuksen kirkkaalla rintaäänellä. Jos ne kyytöt lypsää yli kuustonnia vuodessa ja sinulla on paikka, missä pidät niitä umpikauden, että sinulla on koko ajan tuessa 30 päätä rotupuhtaita elukoita ja ne ummessa olevat ovat varantoa  sattumien varalle. Niin niillä pärjää, mutta jos eivät lypsä, mikä on enemmän kuin todennäköistä, niin silloin kannattaa hankkia se 50 kipaleen rotupuhtaiden lauma ja antaa olla emoina. Tähän vaihtoehtoon taitaa tuota pinta-alaa olla hiukan niukasti.
Mutta tämä vaihtoehto perustuu sille epäterveelle oletukselle, että yhteiskunta suostuu jatkossakin maksamaan tuottamattoman harrastelun.

Mä en laskisi tulevaisuuttani tuon varaan.

Lasket silti aina elämäsi ooppelin jarrujen varaan :'( :-X
Vajaa tunti sitten hakkasin yhden Opelin jumittuneen kytkimen auki toisesta Opelista puretulla pakoputkenpätkällä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
eli ei ollut juuri olleskaan ruostunna, kun ei ton kummenpaa tarvinna...                               navettapiikaa komppaan kun aattelee kuin äkkiä täällä yleensä se vähintään fentti pitää heti tilan aloitukseen hankkia ja sitten aloittaa se veetimäinen nillitys kuin ei tuukkaan kuin kymmpitonni rahaa kun aattelin että viiskyt....
                   rauhallisesti edeten ja kuunnellen pääsee aika helpolla ja saattaapi sitä onni potkasta ja löytyy joku hyvä nakki jolla menee reippaasti eteenpäin.   yleensä noita isäntien juttuja kuunnellessa tulee mieleen että ensin välähtää ja sitten jyrähtää ja sen jälkeen katotaan vahingot joitten kanssa sitten nillitetään.    hetken ja parin yön yli nukkuen olis ehkä jäänyt moni homma tekemättä liian riskialttiina.     mutta ei kun pitää painaa heti kun välähtää...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
eli ei ollut juuri olleskaan ruostunna, kun ei ton kummenpaa tarvinna...                               navettapiikaa komppaan kun aattelee kuin äkkiä täällä yleensä se vähintään fentti pitää heti tilan aloitukseen hankkia ja sitten aloittaa se veetimäinen nillitys kuin ei tuukkaan kuin kymmpitonni rahaa kun aattelin että viiskyt....
                   rauhallisesti edeten ja kuunnellen pääsee aika helpolla ja saattaapi sitä onni potkasta ja löytyy joku hyvä nakki jolla menee reippaasti eteenpäin.   yleensä noita isäntien juttuja kuunnellessa tulee mieleen että ensin välähtää ja sitten jyrähtää ja sen jälkeen katotaan vahingot joitten kanssa sitten nillitetään.    hetken ja parin yön yli nukkuen olis ehkä jäänyt moni homma tekemättä liian riskialttiina.     mutta ei kun pitää painaa heti kun välähtää...
Nestevälitteinen kytkin ja 2-litraisen pakoputki  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Isäukko kuoli yllättäen toukokuussa ja ajatuksena olisi minun jatkaa tuota maatilaa.

Mitä sitten teetkin, huolehdi nyt ensimmäisenä siitä, että sukupolvenvaihdos tai perintöasia on selvä ja lainvoimainen, ja että valtuus tilan päätöksentekoon on yksin sillä joka kantaa vastuut viranomaisen ja velkojien suuntaan. Ettei käy niin, että sinä olet korviasi myöten veloissa, sitoutunut oikealle ja vasemmalle erilaisiin sopimuksiin, ympäristötukiehtoihin ja vastaaviin, ja sen jälkeen yhtymän tai kuolinpesän muut osakkaat sanovat kaikkeen "ei".

Kun tuon lähtökohdan saa kuntoon kannattaa pysähtyä, miettiä mitä haluaa (ottaen huomioon mitä se haluaminen maksaa esim. rahassa, ihmissuhteissa ja työssä), ja lähteä järjen kanssa yrittämään omien unelmiensa toteuttamista. Onnea matkaan.

Kattivaara

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tmi yrittäjänä olen toiminut 4v. rakennus ja metalli alalla ja epäilen, että tehdas työhön ei minusta enää ole, sitä kun lähdin aikanaan karkuun. Yksin olisi tarkoitus selvitä nuista tilan töistä. Vaimolla hyvä työpaikka ja tykkää tehdä sitä. Niin ja kyyttöja on navetassa 10kpl, olisko niihin siirtymisessä ajatusta? Äitini ajatus.
Laita ne kyytöt korkealaitaiseen ihan ensin
Millä tavalla alkuperäiskarjaa pitäisi säilyttää, jollei yksityisillä tiloilla?

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tmi yrittäjänä olen toiminut 4v. rakennus ja metalli alalla ja epäilen, että tehdas työhön ei minusta enää ole, sitä kun lähdin aikanaan karkuun. Yksin olisi tarkoitus selvitä nuista tilan töistä. Vaimolla hyvä työpaikka ja tykkää tehdä sitä. Niin ja kyyttöja on navetassa 10kpl, olisko niihin siirtymisessä ajatusta? Äitini ajatus.
Laita ne kyytöt korkealaitaiseen ihan ensin
Millä tavalla alkuperäiskarjaa pitäisi säilyttää, jollei yksityisillä tiloilla?



Kyä säilyy!
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tärkeintähän tässä kuviossa on se,että sopu säilyy sen äiteen kanssa. Joten antaisin niiden lypsylehmien nyt kaikessa rauhassa olla  ja katsoisi, miten siinä homma kehittyy. Nyt vielä, kun on vasta leskeksi jäänyt niin niistä lehmistä luopuminen voi olla tosi tuskallista, sitten siinä on pohja pois siltä yhteistyöltä.
Sehän on selvä, ettei äiti siinä yksin niiden elukoitten kanssa pärjää, mutta vähällä avulla ja peltotöiden tekemisellä kuitenkin kyllä. Kannattaa ensin hiukka laskeskella ja suunnitella, ennenkuin suinpäin ryntää tekemään suunnan muutoksia. :)

Näin minäkin vähän ajattelin

Navettapiialla oli hyvä huomio. Tuli itsekkin vaan mietiskeltyä tuota taloudellista puolta, joskin "luotan" kyllä siihen toimeentuloon , mutta tärkein taitaa tässä vaiheessa olla niiden  lehmien "terapeuttinen" vaikutus. Kyllä itselläkin on elämässä ollut sen verta niitä normaaleja käänteitä, että rutiinin omainen työ navetassa elävien olentojen seassa on sitä terapiaa. Siellä on aina ne rutiinit ja silti joka päivä jotain erilaista, välillä voi silmäkulmat vaikka kastua mutta samalla näkee kuinka se elämä kuitenkin etenee ja velvollisuudet on hoidettava  :-\

versu213

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 516
  • Tuottajan asialla...
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Morjens kaikille tasapuolisesti!

Isäukko kuoli yllättäen toukokuussa ja ajatuksena olisi minun jatkaa tuota maatilaa. Tila on tällähetkellä n.15 lehmän lypsytila, peltoa n.30ha ja metsää saman verran.
Navetta on parsinavetta, paikkoja 30 ja vasikan karsinat päälle. Kalusto mielestäni ihan ok. Nykyinen muoto tuskin kannattaa. Kysymys kuuluukin, mitkä ovat vaihtoehdot tämän kokoisella tilalla tänäpäivänä? Lypsyelukoita ei laiteta vielä ainakaan pois, koska äiti haluaa ne vielä pitää (59v.) Rikastua ei työnteolla voi, mutta jos tuosta elannon voisi hankkia.
Itsellä ikää 37v.


muutat sen karjan heti emolehmiksi.
sitten haalit kaikki maholliset tukikelpoiset pellot
vuokralle.pelto määrästä riippuen n.20-50 emoa.
jos isä-ukolla jäi jonkin moinen pallittelu vehjes,ni eiku urakoimaan vaan!
Ne emot on helppo hoitoisia kun otat ne kunnon karjasta(niitä on käsitelty ja ota vähintään kerran poikineita lehmiä)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tmi yrittäjänä olen toiminut 4v. rakennus ja metalli alalla ja epäilen, että tehdas työhön ei minusta enää ole, sitä kun lähdin aikanaan karkuun. Yksin olisi tarkoitus selvitä nuista tilan töistä. Vaimolla hyvä työpaikka ja tykkää tehdä sitä. Niin ja kyyttöja on navetassa 10kpl, olisko niihin siirtymisessä ajatusta? Äitini ajatus.
Laita ne kyytöt korkealaitaiseen ihan ensin
Millä tavalla alkuperäiskarjaa pitäisi säilyttää, jollei yksityisillä tiloilla?
Isoilla tiloilla, joilla on taloudellista kapasiteettia pitää 5% tuottamattomia eläimiä...
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tmi yrittäjänä olen toiminut 4v. rakennus ja metalli alalla ja epäilen, että tehdas työhön ei minusta enää ole, sitä kun lähdin aikanaan karkuun. Yksin olisi tarkoitus selvitä nuista tilan töistä. Vaimolla hyvä työpaikka ja tykkää tehdä sitä. Niin ja kyyttöja on navetassa 10kpl, olisko niihin siirtymisessä ajatusta? Äitini ajatus.
Laita ne kyytöt korkealaitaiseen ihan ensin
Millä tavalla alkuperäiskarjaa pitäisi säilyttää, jollei yksityisillä tiloilla?
Isoilla tiloilla, joilla on taloudellista kapasiteettia pitää 5% tuottamattomia eläimiä...
Ei aina näinkään, mutta ilman ylimääräistä työtä niistä ei kyllä rahaa saa. Elikkä pitää olla sitä jalostusta ja suoramyyntiä niistä elukoista myös. Maito-ja teurastileillä niillä ei kyllä elä. :(

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Meil oli joskus ennen noita suomenkarjalaisia, olivat kyllä oikein viimeisen päälle *****maisia elukoita ;D

Niitä oli aina 1-3 lehmien seassa, varmaan reilu 10 niitä kerkesi kokeilla lypsyä ja ehkä yksi niistä kykeni edes jotenkin vastaamaan tavallisen ay:n kannattavuustasoa kun lasketaan tuki mukaan ::)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Tmi yrittäjänä olen toiminut 4v. rakennus ja metalli alalla ja epäilen, että tehdas työhön ei minusta enää ole, sitä kun lähdin aikanaan karkuun. Yksin olisi tarkoitus selvitä nuista tilan töistä. Vaimolla hyvä työpaikka ja tykkää tehdä sitä. Niin ja kyyttöja on navetassa 10kpl, olisko niihin siirtymisessä ajatusta? Äitini ajatus.
Laita ne kyytöt korkealaitaiseen ihan ensin
Millä tavalla alkuperäiskarjaa pitäisi säilyttää, jollei yksityisillä tiloilla?
Isoilla tiloilla, joilla on taloudellista kapasiteettia pitää 5% tuottamattomia eläimiä...
Ei aina näinkään, mutta ilman ylimääräistä työtä niistä ei kyllä rahaa saa. Elikkä pitää olla sitä jalostusta ja suoramyyntiä niistä elukoista myös. Maito-ja teurastileillä niillä ei kyllä elä. :(
Eli just mainitsemistasi syistä on turha kuvitella elävänsä pelkällä kyyttökarjalla. Ellei siis laske kaikkea yhteiskunnan varaan..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
kyllä kannattaa vaan jatkaa lehmillä. niillä tulee perustoimeentulo jos navetta muuten kunnossa, kannattaa sitten laittaa niitä työtä helpottavia laitteita heti alussa eikä sitten kun paikat jo renaa. itse aloitin vähän samankaltaisessa tilanteessa 11 vuotta sitten. vanhalla parsinavetalla joka on 2000 vuonna remontoitu mennään vieläkin, muutaman vuoden vielä. sitten alkaakin olla itellä 40 vuotta ikää jos sitä sitten jo tietäisi mitä tekee isona. velkaa on saman verran mitä lähdossä mutta tilan pinta-ala on kasvanut paljon. peltoja ja metsiä on kunnostettu koko ajan. äitee on mullekkin ollut iso apu varsinkin kiire aikoina. lehmien hoito antaa eläkkeellä olevalle omaishoitajalle vähän vaihtelua arkeen. teillä onkin asumisjärjestelyt jo kunnossa. oma koti kohtuu lähellä navettaa saa elää omaa elämää, se on tärkeää. välit pysyvät kunnossa paremmin kun samaan keittiöön ei tahdo mahtua kahta emäntää. aika näyttää miten elämä menee kun tätä ei aina voi suunnitella. kohtuullisella työmäärällä ja riskeillä on jotenkin helpompaa elää.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Mitkä ovat nykypäivän vaihtoehdot?
Kiitos edelleenkin keskusteluun osallistuneille.
Kyllä jonkinlainen vaihtoehto varmasti löytyy ja mukava kuulla, että enimmäkseen positiivisia ajatuksia maataloudesta vielä löytyy.