Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suarakylvöö??  (Luettu 13276 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suarakylvöö??
Joo, jouluaattona en viitti kyntää.

***Sää hihkut joulukuusen alla kännipäissäs silloin.


Hyvin menee mutta menköön.

***Älä aina matki minua.
Kui mää ain olen paras?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Suarakylvöö??
Tulisko tuollaisella suorakylvöä? http://www.trimble.com/agriculture/ez-steer.aspx?dtID=overview Sinikantinen Juko vaan perään.  ;D  Naapuri vetelee käsivaraltakin tosi suoraan.

Viimeksi muokattu: 31.10.08 - klo:21:57 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Suarakylvöö??

Tehoaa kyllä mutta muista heinistä voi tulla ongelmaa,lisäksi ainakin näillä seuduilla turve(ct) hitaasti vettä läpäisevää.
 Hyvä esimerkki; kuusi vuotta peräkkäin nurmella nurmea suorakylvämällä jatkaen ja nyt vuosi rypsillä. Kasvusto hukkui lähes kaikkialla,vesi ei vain painunut pinnan läpi vaikka pelto takuulla hyvässä kunnossa nurmen jäljiltä. Heti turvekerroksen alla karkea hieta. Kyntäessä oli jälleen lammikoita ja pelto kantavaa,pinnan alla "kuivaa". Normaalissa viljelyssä täysin outo ilmiö,toki yleisesti tiedostettua turpeen heikko veden imukyky ja sen luovuttaminen. Kuitenkin tähän voi vaikuttaa muokkaamalla maata,vesi painuu maan sisään ja imeytyy hiljalleen eikä jää makaamaan maan pinnalle kuten tänä kesänä.

Kokeilemalla selviää,mulla samantyyppisiä maita mutta pieniä eroja esim. maatumisasteessa,hyvinkin suuria eroja juuri veden läpäisyssä.

Eihän vaan oo päässy käymään niin, että toi helposti tiivistyvä karkea hieta olis siinä turpeen alla tiivistynyt muutaman takapyörillä suoritetun yliajon jälkeen?? Mulla on tämmösiä maita jonkin verran, eikä niihin sovi lautasmuokkaus tai yleensäkään mikään muu kuin kyntö.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Suarakylvöö??

Tehoaa kyllä mutta muista heinistä voi tulla ongelmaa,lisäksi ainakin näillä seuduilla turve(ct) hitaasti vettä läpäisevää.
 Hyvä esimerkki; kuusi vuotta peräkkäin nurmella nurmea suorakylvämällä jatkaen ja nyt vuosi rypsillä. Kasvusto hukkui lähes kaikkialla,vesi ei vain painunut pinnan läpi vaikka pelto takuulla hyvässä kunnossa nurmen jäljiltä. Heti turvekerroksen alla karkea hieta. Kyntäessä oli jälleen lammikoita ja pelto kantavaa,pinnan alla "kuivaa". Normaalissa viljelyssä täysin outo ilmiö,toki yleisesti tiedostettua turpeen heikko veden imukyky ja sen luovuttaminen. Kuitenkin tähän voi vaikuttaa muokkaamalla maata,vesi painuu maan sisään ja imeytyy hiljalleen eikä jää makaamaan maan pinnalle kuten tänä kesänä.

Kokeilemalla selviää,mulla samantyyppisiä maita mutta pieniä eroja esim. maatumisasteessa,hyvinkin suuria eroja juuri veden läpäisyssä.

Eihän vaan oo päässy käymään niin, että toi helposti tiivistyvä karkea hieta olis siinä turpeen alla tiivistynyt muutaman takapyörillä suoritetun yliajon jälkeen?? Mulla on tämmösiä maita jonkin verran, eikä niihin sovi lautasmuokkaus tai yleensäkään mikään muu kuin kyntö.

Kyllä jossain on näin käynyt,totta. Kostea kohta suurella lohkolla alavassa lantossa pysyy kosteana pitkään,käytännössä kuivu koskaan kun vesi liikkuu nopeasti hietaa pitkin pinnan alla. Pinta kuivaa kylvökuntoon raapaisemalla pintaa rikki tai kyntämällä. Kyntämällä ei mitään ongelmaa,tietoakaan tiivistyneestä pohjamaasta koko kesänä.
  Puhtailla turvemailla syynä turpeen rakenne,vastikään järjestetyillä prorahastuksen pellon tiivistyspäivillä asiasta mainitisi myös salaojateknikko,turpeiden erot suuria ja erot selviää käytännön viljelyssä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Suarakylvöö??
Joo, jouluaattona en viitti kyntää.

***Sää hihkut joulukuusen alla kännipäissäs silloin.


Hyvin menee mutta menköön.

***Älä aina matki minua.
Toivottavasti kuusi on silloin jo tuotu sisälle.

Kaikki mene mutta menköön.
Onk toi paree?

carlos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Suarakylvöö??
Mites oikeesti toi tautihomma, onko joku kylväny suaraan vaikka vehnää monta vuotta, loppuuko kasvu kokonaan?

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Suarakylvöö??
Mites oikeesti toi tautihomma, onko joku kylväny suaraan vaikka vehnää monta vuotta, loppuuko kasvu kokonaan?
Mä olen kylvnyt vehnää suorakylvönä joka vuosi.
Kannattaa vaan vaihtaa lohkoa joka kevät.

huhu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Suarakylvöö??
Mutulla kevytmuokkauksessa pö-kulutus jää melkein puoleen kynnöstä.Hyvillä lohkoilla 4 ha/h kynnön tehotarpeella.Yksi äestyskerta jää pois,vakojen tasaukset jää pois,lataa ei tarvitse eikä voi pitää alhaalla=keventää kummasti äestystä.

Peltopiika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Suarakylvöö??
Mites oikeesti toi tautihomma, onko joku kylväny suaraan vaikka vehnää monta vuotta, loppuuko kasvu kokonaan?

Olisikohan niin, että kun tarpeeksi kauan kylvää samaa lajia samalle lohkolle riippumatta siitä, miten kylvää, kasvu loppuu aikanaan.  Ja muistaa aina käyttää sitä vuonna 1980 hankittua Otra-ohraa ;D
Mutta parasta ottaa päivä tultuansa, sallia sen mennä mentyänsä, käyköön sitten puuhun tai mäntyyn.  Täällä ollaan vaan.
"Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä"