Moottoripuolelle on Euroopassa kai vähän pakko tunkea jo anturia ja elektroniikkaa jos meinaa täyttää päästömääräykset.
eikös jotain zetoria tarjottu ihan hiljan vielä mekaanisella pumpulla
Onhan niitä ollut myynnissä yksinkertaistettuja perusvehkeitä, mutta ne on sitten samalla tehty joiltain ominaisuuksiltaan niin surkeiksi, ettei sellaisia viitsi edes harkita. Esim. noissa Zetoreissa on edelleen ergonomia aivan pelimanniyhtyeen soittimesta.
Joku Farmtrac on kanssa toteutettu ja viimeistelty niin huonosti, että mieluummin sitä sitten ajaa hyvällä 80-luvun länsitraktorilla.
New Holland on myös tarjonnut erilaisia simppeleitä perustraktoreita, mutta minkälaisia? Mitä järkeä on rakentaa tällainen peli 1960-luvun Fiatin rungolle lattian läpi poljettavine polkimineen, kun 70-luvulla oli jo Hiivatissa riippupolkimet? Mekaaninen nostolaite ja hydrauliikan hallinta ovat tietenkin ok., mutta miksi nostolaitteen käyttö pitää sijoittaa lattialle, kun se oli jo 40 vuotta sitten oli nostettu kyynärpään korkeudelle? Miksi hydrauliikan käyttövivut ovat niin jäykkiä ja epätäsmällisiä, että niiden käyttäminen on hankalampaa kuin vastaavien vipujen kymmeniä vuosia sitten? Miksi koukun laukaisuvivun liikerata on muutaman sentin mittainen, vipu liian hento ja järjettömän jäykkä käyttää jo uutena puhtaana? Jne. Jne.
Miksei voisi tehdä teknisesti yksinkertaista, vaatimattomasti varusteltua ja mekaanisesti toteutettua, mutta hyvin tehtyä traktoria? Onko siinä muutakaan selitystä kuin se, että nämä kilpailisivat liikaa parempikatteisten mallien kanssa?