Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöaurat  (Luettu 58954 kertaa)

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Kyntöaurat
mulla on ollut kvernelantin auroja useita, hyvä aura vaikka kaikki on ostettu käytettyinä. kestää todella kivisiä maita ja toimii hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. parina syksynä on tullut ajettua tuolla käytettynä ostetulla lemken variopalilla. hyvä aura, tukipyörän varassa hyvä kuljettaa tiellä säästää nostolaitetta. toimii hyvin koko säätöalueella multaa oljen hyvin. voi oikoa melkoisia kiiloja pellolla 12- 22 tuumaa toimii vaikka työsyvyyttä sängellä 16 senttiä nurmella 20. ainut miinus on reilu paino pehmeillä keleillä ja mailla pitää ajaa kevyemmällä kvernellä sarkaauralla pahimmat paikat. lemken on tehokas ja hyvä aura kevyt vetää säästää muutaman litran hehtaarille polttoainetta kvernelandiin verrattuna. kestävät kärkilaput ei tartte joka syksy uusia. maapuoliin on joutunut joitakin pultteja uusimaan kun kivet vääntelevät. ajonopeutena vaihtelee 5-10 kilometriin pellon kivisyyden mukaan.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Onko Samppaj76 SamPari77:n isoveli????
Kui mää ain olen paras?

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Kyntöaurat
eikun pikkuveli. onhan se selvästi vuoden nuorempi

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Kyntöaurat
lemken on tehokas ja hyvä aura kevyt vetää säästää muutaman litran hehtaarille polttoainetta kvernelandiin verrattuna.

Joku koeajokones se oli... Nelisiipinen Lemkeni oli rautasiivillä. Ajonopeuden tuplaaminen 6,5km/h:sta 13 km/h:iin nosti kulutuksen kolminkertaiseksi eli 11 => 33 l/h. Olis tehny mieli testata ilmiötä mullakin auramerkeillä, mutta ei just sillä kerralla ollu mahdollista...
tethering holes to their concave windings

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Kyntöaurat
tai kulutuksen nousu johtua tehon puutteesta

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Kyntöaurat

jos tosi hyvän haluat niin lemken, on pikkusen kalliimpi kun muut jos siiven määrillä lasketaan.  työteholla laskettuna halvin aura, lemken säätyy ja on parhaimmillaan 22tuumalla ja ajonopeus voi olla 11-12 kmh ,
muut kokeilemani aurat agrolux ja överi (lähes samoja) ja kverne  ovat parhaillaan mahdollisimman pienellä työleveydellä max 16tuumaa ja ajonopeus max 8-9kmh. lisäksi lemken ei tuki niin herkästi , laukausu painetta voi säätää ajon aikana ja kaikki nivelet voideltavissa.

[/quote]


onkohan jokin hyvä syy kyntää 22" ? jos suhtees 1/3 syvyyttä niin liki 15" syväätte ?? itte oon kyntäny 14" ja mieli tekis vieläkin pienempää kiivua mutta vaatiis vaihtaa toiset aurat...
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Kyntöaurat
Aurojen paremmuudesta en uskalla sanoa, mutta vanhoihin 4-siipisiin Agroluksin kääntöauroihin vaihdin harakiri muovisiivet. Oli erinomainen investointi vanhoihinkin. Aurat kevenivät huomattavasti ja nostolaitteet pääsevät vähemmällä. Veto on kevyttä. Ja mikä parasta, multamaillakin nykyään aurataan eikä sahrata.

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Kyntöaurat

jos tosi hyvän haluat niin lemken, on pikkusen kalliimpi kun muut jos siiven määrillä lasketaan.  työteholla laskettuna halvin aura, lemken säätyy ja on parhaimmillaan 22tuumalla ja ajonopeus voi olla 11-12 kmh ,
muut kokeilemani aurat agrolux ja överi (lähes samoja) ja kverne  ovat parhaillaan mahdollisimman pienellä työleveydellä max 16tuumaa ja ajonopeus max 8-9kmh. lisäksi lemken ei tuki niin herkästi , laukausu painetta voi säätää ajon aikana ja kaikki nivelet voideltavissa.



onkohan jokin hyvä syy kyntää 22" ? jos suhtees 1/3 syvyyttä niin liki 15" syväätte ?? itte oon kyntäny 14" ja mieli tekis vieläkin pienempää kiivua mutta vaatiis vaihtaa toiset aurat...
[/quote]Tuo on historiallinen laskukaava... Nykyysillä siipimalliilla 22" onnistuu tarvittaes hyvin esimerkiksi 18cm työsyvyytehen, koviskin oloos. Omat aurat menöö 20 tuumahan, ja 15cm ei tuota mitään tuskaa ja jäläki on siistiä.

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Kyntöaurat

jos tosi hyvän haluat niin lemken, on pikkusen kalliimpi kun muut jos siiven määrillä lasketaan.  työteholla laskettuna halvin aura, lemken säätyy ja on parhaimmillaan 22tuumalla ja ajonopeus voi olla 11-12 kmh ,
muut kokeilemani aurat agrolux ja överi (lähes samoja) ja kverne  ovat parhaillaan mahdollisimman pienellä työleveydellä max 16tuumaa ja ajonopeus max 8-9kmh. lisäksi lemken ei tuki niin herkästi , laukausu painetta voi säätää ajon aikana ja kaikki nivelet voideltavissa.



onkohan jokin hyvä syy kyntää 22" ? jos suhtees 1/3 syvyyttä niin liki 15" syväätte ?? itte oon kyntäny 14" ja mieli tekis vieläkin pienempää kiivua mutta vaatiis vaihtaa toiset aurat...
Tuo on historiallinen laskukaava... Nykyysillä siipimalliilla 22" onnistuu tarvittaes hyvin esimerkiksi 18cm työsyvyytehen, koviskin oloos. Omat aurat menöö 20 tuumahan, ja 15cm ei tuota mitään tuskaa ja jäläki on siistiä.
[/quote]



mikä kellekkin on sitä siistiä... ;)
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Kyntöaurat
...ainut miinus on reilu paino pehmeillä keleillä ja mailla pitää ajaa kevyemmällä kvernellä sarkaauralla pahimmat paikat.

Tuli kokeiltua taannoin 4-siipisiä lemmyjä, ja painoivat tosiaan melekein saman verran ku 5 siipiset kvernet (es-80). Nykyset aurat mulla on 5 siipiset es-85, eikä niillä ole ongelmapaikoille asiaa; painoa liikaa, ja turvemailla tukkii meleko herkästi, ainaki hetikohta puinnin jäläkeen. Lisäksi tukipyörä on reilusti alimittanen, tosin taitaa olla krooninen vaiva kaikilla auramerkeillä :/
Alkuperäsen muovisiiven malli on myös mun makuun hieman liian heittävä. Vakioterässiipi, sekä kotimaiset muovisiivet on hieman loivempia.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Kyntöaurat

jos tosi hyvän haluat niin lemken, on pikkusen kalliimpi kun muut jos siiven määrillä lasketaan.  työteholla laskettuna halvin aura, lemken säätyy ja on parhaimmillaan 22tuumalla ja ajonopeus voi olla 11-12 kmh ,
muut kokeilemani aurat agrolux ja överi (lähes samoja) ja kverne  ovat parhaillaan mahdollisimman pienellä työleveydellä max 16tuumaa ja ajonopeus max 8-9kmh. lisäksi lemken ei tuki niin herkästi , laukausu painetta voi säätää ajon aikana ja kaikki nivelet voideltavissa.



onkohan jokin hyvä syy kyntää 22" ? jos suhtees 1/3 syvyyttä niin liki 15" syväätte ?? itte oon kyntäny 14" ja mieli tekis vieläkin pienempää kiivua mutta vaatiis vaihtaa toiset aurat...
Tuo on historiallinen laskukaava... Nykyysillä siipimalliilla 22" onnistuu tarvittaes hyvin esimerkiksi 18cm työsyvyytehen, koviskin oloos. Omat aurat menöö 20 tuumahan, ja 15cm ei tuota mitään tuskaa ja jäläki on siistiä.
mikä kellekkin on sitä siistiä... ;)
[/quote]Täälä kilpakynnön Mekas on tuo kyntäminen aina ollu pyhä asia, sen kans ei parane pelleellä!

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Kyntöaurat

jos tosi hyvän haluat niin lemken, on pikkusen kalliimpi kun muut jos siiven määrillä lasketaan.  työteholla laskettuna halvin aura, lemken säätyy ja on parhaimmillaan 22tuumalla ja ajonopeus voi olla 11-12 kmh ,
muut kokeilemani aurat agrolux ja överi (lähes samoja) ja kverne  ovat parhaillaan mahdollisimman pienellä työleveydellä max 16tuumaa ja ajonopeus max 8-9kmh. lisäksi lemken ei tuki niin herkästi , laukausu painetta voi säätää ajon aikana ja kaikki nivelet voideltavissa.



onkohan jokin hyvä syy kyntää 22" ? jos suhtees 1/3 syvyyttä niin liki 15" syväätte ?? itte oon kyntäny 14" ja mieli tekis vieläkin pienempää kiivua mutta vaatiis vaihtaa toiset aurat...
Tuo on historiallinen laskukaava... Nykyysillä siipimalliilla 22" onnistuu tarvittaes hyvin esimerkiksi 18cm työsyvyytehen, koviskin oloos. Omat aurat menöö 20 tuumahan, ja 15cm ei tuota mitään tuskaa ja jäläki on siistiä.
mikä kellekkin on sitä siistiä... ;)
Täälä kilpakynnön Mekas on tuo kyntäminen aina ollu pyhä asia, sen kans ei parane pelleellä!
[/quote]


siltäpä tua on näyttäny kun ympärilleen katteloo mallia kunhan vaan mustuu niin sillä hyvä! vaikka on laatu hilkun verran parantunu kun sen isoooon kuuuutosen perään on hankittu oikian laaset aurat kun ensialkuun kiikutettiin vanahoja 3 tai 4 siipisiä 165 esi venytettyä kyntökalustua peräs niin kauan kun löytyi kunnon kivi tai rutran kikkara joka rikkoi ne perintö aurat niin joutuivat päivittämään kyntö kalustua. vieläkin voi sanua että yks 20 kyntäjästä voi osata tehrä oikia oppisen alootuksen ja lopetuksen että se siitä pyhyyrestäkin... :o
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Kyntöaurat

siltäpä tua on näyttäny kun ympärilleen katteloo mallia kunhan vaan mustuu niin sillä hyvä! vaikka on laatu hilkun verran parantunu kun sen isoooon kuuuutosen perään on hankittu oikian laaset aurat kun ensialkuun kiikutettiin vanahoja 3 tai 4 siipisiä 165 esi venytettyä kyntökalustua peräs niin kauan kun löytyi kunnon kivi tai rutran kikkara joka rikkoi ne perintö aurat niin joutuivat päivittämään kyntö kalustua. vieläkin voi sanua että yks 20 kyntäjästä voi osata tehrä oikia oppisen alootuksen ja lopetuksen että se siitä pyhyyrestäkin... :o
[/quote]

Joo täytyy sanoa jotta korkeintaan yks 100:sta teköö oikiaoppisen avauksen ja lopetuksen. Normaalistihan sitä lähäretähän pellon toisesta reunasta ja lopetetahan toisehen.

Ei kai sarka-auroolla kynnetä enää ku kilipaaluus?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Kyntöaurat
Kuinkamoni tekee avauksen paluuauroilla? Siis kyntää takaterällä ensin vastaan.
Mystinen kesälaatumies

Maitopoika

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Pnhan tuota tullut harrastettua kunnon avausta nurmella,ylensä kyllä reunasta jne...