Voi hyvinkin olla jotain tuollaista.. mutta mitatkaa nyt ihmeessä - hommassa menee alle 5 minuuttia kun tietää mitä tekee ja vika löytyy ilman sen suurempaa ähinää..
Ei tarvitse korjata kerralla kaikkia huonoja paikkoja :-))
Jos potilas olisi Lahden lähellä niin tulisin näyttämään vian paikan... eihän tuollaisen takia nyt tarvitse hermoja repiä :-|
Vanha viisarimittari on paras tuollaiseen jos sellaisen jostain löytää, se keskiarvoistaa automaagisesti nopeat muutokset. Digillä on hankalampi seurata vilistäviä numeroita ja saattaa vaikka hajota induktiivisesta piikistä... ne jännitteet kuitenkin heittelevät terveessäkin systeemissä 1-2 voltin sisällä rajusti startin ottaman virran vaihdellessa koneen puristustenkin tahdissa.
Mittarin ei tarvitse olla Avo-8, jollaisella meikä aikanaan sähköopinnot aloitti...
DC- jännitealueelle, plussa akun +-napaan (ei kenkään) ja toinen sinne startin/solenodin päänapaan. Startatessa ei 2-3 volttia enempää saisi tuolle välille jäädä. Jos enemmän tulee, ketjussa akku-startti on huono liitos tms. Mahdollinen vika löytyy mittailemalla sen startin navan sijaan sopivia välipisteitä, arvausten perusteella...
Samoin voi mitata startatessa jännitteen startin rungon ja akun miinusnavan (taas navan, ei kengän...) väiltä - siihenkään ei saa paljoa jännitettä ilmestyä tai maadoituksissa on mätää. Jos vikaa löytyy niin muutoskohta löytyy taas mittailemalla reitiltä sopivia välietappeja.
Jos ruuvitalttastartti toimii (pitää sitten ne vaihteet vapaalla!!) mutta avaimesta ei, sitten kannattaa perehtyä siihen ohjauspuoleen.
Ohjauspuolen voi mitata aluksi rungon ja solenoidin ohjauskarvan välistä, akkujännite ei kovin paljoa saisi jäädä puuttumaan solenoidin vetäessä ja startin pyöriessä. Putoaa enintään saman verran kuin startin päänavassa. Mutta ennnen ohjauspuoleen uppoutumista pitää olla varma että siellä pääpuolella ei ole vikaa - esim vialllinen akkukaapeli saa kaikki mitatut jännitteet hyppimään kun se pätkii kuorman alla.
Jos startti saa ihan asialliset jännitteet mutta ei silti pyöri kunnolla, niin se on sitten rikki (edellyttäen että itse diesel on ehjä..). Todella harvinaista olisi kyllä että uudessakin startissa olisi juuri sama vika kuin edellisessä.
Oliko akku jo todettu terveeksi? Joskus niissäkin on sisäinen katkos kennojen yhdyskiskossa ja tekee juuri tuollaista pätkimistä. Se selviää taas mittaamalla suoraan akun navoista, ei paljoa saisi notkua.