Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämpökamera koneiden ennakoivaa huoltotarvetta kartoittamaan?  (Luettu 19767 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mulla on muuten nykyään lämpökamera, maksoi suunnilleen saman kuin 2-4 vanhaa mutta katsastettua Opelia.

Tutuille voin halvalla käydä mittailemassa oletteko hottiksia vaiko nottiksia.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Latvala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12

Lämpökameralla on tietysti muutakin käyttöä kuin huonojen sähköliitosten etsintä, kuten esim tuo laakeripuoli. Sielläkin saattaa käydä niinkin että voiteluaineensa menettänyt laakeri käy kuivana ja on jo väljä mutta ei välttämättä erityisesti lämpene. Laakeri saattaa silti heittää pyyhkeen kehään hyvinkin yllättäen. Mitä olen vanhoja moottoreita joskus kuunnellut niin laakerista voi kuulua melkoinen kilinä ja helinä mutta ei se juurikaan kummemmin lämpene. Näin erityisesti jos moottorilla ei ole ulkoista säteen suuntaista akselikuormaa vaan esim kytkyveto toiselle akselille.


Kerran tarkastelin lämpökameralla puimuria. Oikeastaan epäilyttäviä ovat sekä kuumat että täysin kylmät laakerit (juuri nuo kuivat, mistä sanoit). Viallisia löytyi juuri silloin noista täysin kylmistä laakereista. Terveet laakerit olivat hieman lämmenneitä.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Infrapuna lämpömittarillahan tuollaiset laakerit, sähköjohdot, yms paikat pystyy tutkimaan.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Koneviestissä oli aikoinaan juttu ultraääni-ilmaisimesta joka oli juuri tarkoitettu ennakoivaan laakerin kunnon valvontaan.

Lisää aiheesta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106526/piippo_petri.pdf?sequence=1

” 5.2 Ultraäänimittaus Viallisessa laakerissa olevat kulumat tai epämuodostumat aiheuttavat kitkaa laakerin liikkuvien osien välille laakerin pyöriessä. Kitkasta tai mahdollisista iskuista laakerin osien välillä syntyy ultraääntä.

Viallinen laakeri synnyttää ehjää laakeria karkeamman ja voimakkaamman äänen, joka voidaan havaita mittauksessa. (17, s. 4.) Ultraääni on ihmisen kuuloalueen yläpuolella olevaa mekaanista värähtelyä, joka tarvitsee liikkuakseen väliaineen.

Ultraäänimittauksen etuna on mahdollisuus mitata ääntä ilmasta, jolloin mittausanturin ei tarvitse olla kiinteässä yhteydessä mitattavan kohteen kanssa. Ilmassa ultraäänen vaimenemiskerroin on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin kiinteässä aineessa, joten se ei kulje pitkiä matkoja äänenlähteestä. ”

https://www.trotec24.fi/mittauslaitteet/vuodonetsinta/ultraaani/ultraaani-ilmaisin-sl3000.html
Vähän kallis, mutta halvempiakin löytyy

”SL3000 sopii erinomaisesti ennalta ehkäisevään tarkastuksiin esim. näkyvissä olevista paineilmaverkostoista ja putkista, armatuureista, mekaanisista laakereista tai sähköisistä komponenteista.
Erikseen tilattavan ultraäänilähettimen avulla voidaan myös suorittaa tiiviystarkastuksia paineettomista paikoista kuten ikkuna- ja ovikarmeista.

Käyttöalueita:
Vuodonetsintää paineilmaverkostoissa sekä höyry-, kaasu- ja vakuumijärjestelmistä
Kulumatarkistusta esim. kuula-, vierintä- tai neulalaakereista
Voidaan todeta sähköisiä osapurkauksia eristevaurioissa
Lauhteenpoistimien ja venttiilien toimintatarkistus
Paineettomien järjestelmien tiiviystarkistus ”

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
pelkkä puutikkukin ajaa saman asian.   kuka sit moisia alkaa ihan oikeesti tutkimaan?   ja kuka tietää millasta ääntä KUNNOSSA oleva laakeri pitää?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
pelkkä puutikkukin ajaa saman asian.   kuka sit moisia alkaa ihan oikeesti tutkimaan?   ja kuka tietää millasta ääntä KUNNOSSA oleva laakeri pitää?

Kyllä mä ainakin yritän ennakoida sellaisia kohteita jotka ovat käytössä kriittisiä ja hankalia vaihtaa. Tai seurannaistuhot vaivat olla merkittäviä, esim palovaara.
Hitaasti pyörivät ovat vaikempia diagnosoida kuin vaikkapa sähkömoottorin laakerit. Jos jossain pyöröpaalaajassa viitsii ottaa ketjun pois niin käsin teloja pyörittelemällä pitäisi lähellä finaalia olevat laakerit kyllä tunnistaa. Aivan alkuvaiheessa olevia ei. Yleensä kai terveeltä tuntuva kestää ainakin yhden kauden vaikka ei ihan priima enää olisikaan.

Hihnanvaihto tms on oivallinen hetki vähän käsin pyöritellä ja kuulostella. Yleensä koneen runko tai pellit kaiuttavat laakerin ääntelyn hyvin kun vaan muuten on ympärillä hiljaista. Ylimääräinen jäykkyys kertoo myös viasta. Vakavat väljyydet huomaa tietysti akselia vaikka kangella vääntämällä ja samalla kädellä koettamalla, näin lähinnä raskaat ja hitaasti pyörivät jutut. Kymmenesosamilin liikkeen tuntee vaikka sitä ei näkisi...

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
pelkkä puutikkukin ajaa saman asian.   kuka sit moisia alkaa ihan oikeesti tutkimaan?   ja kuka tietää millasta ääntä KUNNOSSA oleva laakeri pitää?
Juurikin näin, onhan sitä kuunneltu akselin pätkillä tai ruuvimenuselillä ja jyrinää ja jos minkälaista ääntä kuuluu vaan mikä on sitten sairaan merkki – menkääs muuten kuuntelemaan käymissä olevaa moottoria – mensseli korvalle ja kärki metalliin niin johan kuuluu.   
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Halvempi mittauslaite
https://www.trotec24.fi/mittauslaitteet/ultraaani/ultraaani-mittauslaite-sl800.html
Käyttöohje
https://fi.trotec.com/fileadmin/downloads/Leckageortung/SL800-SET/TRT-BA-SL800-SET-TC-001-FI.pdf
"Tällä ammattimaisella ultraääni-paikannussetillä voidaan paikantaa vuotoja paineilmaverkostossa, ilmastointijärjestelmissä ja piilossa olevista putkistoista jopa useamman metrin etäisyydeltä.

Pienimmätkin vuodot ilmapaineputkistoissa, kun kaasua työntyy ulos, aiheuttaa ihmiskorvalle kuulematonta ääntä ultraäänifrekvensissä.

Samaten kulumat liikkuvissa koneenosissa voidaan "kuulla" etukäteen ultraäänellä.

SL800R-laitteen anturi määrittää äänivärähtelyt kuulo- ja ultraäänialueella, jotka aiheutuvat virtaushankauksesta. Signaaleja voidaan seurata akustisesti kuulokkeiden kautta tai visuaalisesti indikaatoriarvona LED-palkkisingnaalien kautta.

Yhdistetty näkö- ja kuulotarkistus säädettävällä kuulokeäänenvoimakkuudella mahdollistaa keskittyneen työskentelyn myös huonossa valaistuksessa ja taustahälyssä.

Tiiviystarkistukset paineettomissa järjestelmissä kuten tankeissa, konteissa tai ilmastointijärjestelmissä tehdään ultraäänellä sekä toimitukseen sisältyvällä lähettimellä SL800T. "

Kaksi laitetta tällä yhdistelmällä voi mitata vaikka ikkunan vuotokohdan – tai vain toisella laakerin kunnon

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Palataanpas aiheeseen. Onko Petri edennyt laakerien lämpötilojen tutkailemisessa sormikopeloa pidemmälle?

Jos älykäs puhelin jo löytyy niin tuollainen suht. kohtuuhintainen FLIR ONE voisi olla jo ihan pätevä palikka sen kaveriksi? Yksi kuva voisi kertoa enemmän kuin tuhat kirosanaa sen isomman vahingon jälkeen.

http://www.flir.eu/home/
taulukkoja on kerätty pari kesää. Vielä pitäisi sen verran, että piirtäisi automaattisesti käyrää; silmä erottaa käppyrästä muuttuvan trendin aivan eri helposti kuin jostain numerotaulukosta.

En tietä, paljonko tästä on muuta hyötyä kuin mielenrauha, mutta onhan sekin jo jotain. Toissa kesänä juurikin yksi "kylmä" ongelmatapaus jätti itsestään kertomatta. Muuten, ei mittausten perusteella (tosin ei olisi tullut katsottua ilman sitä mittausta) tuli epäilevät olo ko. laakerin kanssa. Ruuvimeisselillä sen muovisen suojakupin pullautin ulos ja kuulat tulivat syliin. Se heinän sisäänmenoa estävä kaulus oli kyllä hiutunut jo melkein puhki "liukulaakerina" toimiessaan, mutta laakeri itsessään oli ihan kylmä...

Hommaa jatketaan, talvella vielä parantelen tätä seurantataulukkoa.

Petri

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Kyllä mä ainakin yritän ennakoida sellaisia kohteita jotka ovat käytössä kriittisiä ja hankalia vaihtaa. Tai seurannaistuhot vaivat olla merkittäviä, esim palovaara.
Hitaasti pyörivät ovat vaikempia diagnosoida kuin vaikkapa sähkömoottorin laakerit. Jos jossain pyöröpaalaajassa viitsii ottaa ketjun pois niin käsin teloja pyörittelemällä pitäisi lähellä finaalia olevat laakerit kyllä tunnistaa. Aivan alkuvaiheessa olevia ei. Yleensä kai terveeltä tuntuva kestää ainakin yhden kauden vaikka ei ihan priima enää olisikaan.

Hihnanvaihto tms on oivallinen hetki vähän käsin pyöritellä ja kuulostella. Yleensä koneen runko tai pellit kaiuttavat laakerin ääntelyn hyvin kun vaan muuten on ympärillä hiljaista. Ylimääräinen jäykkyys kertoo myös viasta. Vakavat väljyydet huomaa tietysti akselia vaikka kangella vääntämällä ja samalla kädellä koettamalla, näin lähinnä raskaat ja hitaasti pyörivät jutut. Kymmenesosamilin liikkeen tuntee vaikka sitä ei näkisi...

Tarkastatko usein auton pyörän laakerit? Katsastuksessakaan viallisia auton pyöränlaakereita useinkaan huomata.
Viimeksi pari vuotta sitten oli takapyörän laakerin ulommassa laakerikehässä pahasti syöpymiä, ja takanapa pyöri vähän "nykimällä". Ulina jota pidin rengasmeluna loppui kun vaihdoin uudet laakerit. Tuotakaan ei huomannut kokonaista takapyörää pyörittämällä, vaan pelkkää pyörän napaa, jarrurempan yhteydessä.
Olen nähnyt senkin kun vanhasta Foorttista lähti etupyörä omille teilleen jarrurumpuineen kaikkineen, sadan vauhdista. Jarrupoljin meni lattiaan ja auto sinne sun tänne, ennenkuin pysähtyi.  :D

Silloin kun vielä oli yksi Ford talossa niin melkein joka vuosi sai vaihtaa jonkun pyöränlaakerin, yleensä edestä. Epäilin jo asennustaitojani välyksen suhteen, mutta ei se ammattilaisen laittamana kestänyt yhtään sen paremmin.
En mä niitä sen kummemmin ennakoinut, sitten kun alkoi käännöksissä jollottaa niin siitä tiesi että kypsä on :-| Remonttia merkissä riitti muutenkin.
250 tkm Carinalla ja 350 tkm Anjoviksella ei ole riittänyt kypsyttämään yhtään laakeria eikä reippaat 100 tonnia Yaris Versostakaan joten ei osaa enää edes asennoitua että niitä pitäisi jotenkin kytätä... GTI Golf menee tällä hetkellä parinsadan tonnin päälle originaaleilla. Koputetaan laakeria.

miemsl

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 128

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Kyllä mä ainakin yritän ennakoida sellaisia kohteita jotka ovat käytössä kriittisiä ja hankalia vaihtaa. Tai seurannaistuhot vaivat olla merkittäviä, esim palovaara.
Hitaasti pyörivät ovat vaikempia diagnosoida kuin vaikkapa sähkömoottorin laakerit. Jos jossain pyöröpaalaajassa viitsii ottaa ketjun pois niin käsin teloja pyörittelemällä pitäisi lähellä finaalia olevat laakerit kyllä tunnistaa. Aivan alkuvaiheessa olevia ei. Yleensä kai terveeltä tuntuva kestää ainakin yhden kauden vaikka ei ihan priima enää olisikaan.

Hihnanvaihto tms on oivallinen hetki vähän käsin pyöritellä ja kuulostella. Yleensä koneen runko tai pellit kaiuttavat laakerin ääntelyn hyvin kun vaan muuten on ympärillä hiljaista. Ylimääräinen jäykkyys kertoo myös viasta. Vakavat väljyydet huomaa tietysti akselia vaikka kangella vääntämällä ja samalla kädellä koettamalla, näin lähinnä raskaat ja hitaasti pyörivät jutut. Kymmenesosamilin liikkeen tuntee vaikka sitä ei näkisi...

Tarkastatko usein auton pyörän laakerit? Katsastuksessakaan viallisia auton pyöränlaakereita useinkaan huomata.
Viimeksi pari vuotta sitten oli takapyörän laakerin ulommassa laakerikehässä pahasti syöpymiä, ja takanapa pyöri vähän "nykimällä". Ulina jota pidin rengasmeluna loppui kun vaihdoin uudet laakerit. Tuotakaan ei huomannut kokonaista takapyörää pyörittämällä, vaan pelkkää pyörän napaa, jarrurempan yhteydessä.
Olen nähnyt senkin kun vanhasta Foorttista lähti etupyörä omille teilleen jarrurumpuineen kaikkineen, sadan vauhdista. Jarrupoljin meni lattiaan ja auto sinne sun tänne, ennenkuin pysähtyi.  :D

Silloin kun vielä oli yksi Ford talossa niin melkein joka vuosi sai vaihtaa jonkun pyöränlaakerin, yleensä edestä. Epäilin jo asennustaitojani välyksen suhteen, mutta ei se ammattilaisen laittamana kestänyt yhtään sen paremmin.
En mä niitä sen kummemmin ennakoinut, sitten kun alkoi käännöksissä jollottaa niin siitä tiesi että kypsä on :-| Remonttia merkissä riitti muutenkin.
250 tkm Carinalla ja 350 tkm Anjoviksella ei ole riittänyt kypsyttämään yhtään laakeria eikä reippaat 100 tonnia Yaris Versostakaan joten ei osaa enää edes asennoitua että niitä pitäisi jotenkin kytätä... GTI Golf menee tällä hetkellä parinsadan tonnin päälle originaaleilla. Koputetaan laakeria.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106526/piippo_petri.pdf?sequence=1
PYÖRÄNLAAKERIVIKOJEN TODENTAMISMENETELMÄT
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
   cría cuervos y te sacarán los ojos

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
SL800R maapohjaäänisondilla
 Havaitsee ajoissa kulumat kuula-, rulla- tai liukulaakereissa       

Eli tarvii sen kosketuksen kun haetaan laakereista vikaa.


Bilteman stetoskooppi halvempi laakerivaurion paikallistamiseen. Taikka sopiva oksa.

Viimeksi muokattu: 22.02.18 - klo:21:49 kirjoittanut ilkka

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Lämpökameran idea....

On siis ottaa kuva toimivasta koneesta ja jättää se kuva sinne kameran muistiin. Ja sitten kuvata konetta säännöllisesti jotta näkee miten lämmöt muuttuvat...
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.