Kyl pellossa on putkesta puute, jos sinne kiinni jää. Tai sitten keväällä on pariviikkoa liian aikaisin liikkeellä.
Taitaa olla parikymmentävuotta aikaa, kun viimeksi on joku kone normipellolle kiinnni jäänyt. Johonkin just kiinni laitettuun ojankohtaan jäi parikertaa viimesyksynäkin
On myös isojakin peltoalueita joissa ei aina oikein ojat tahdo auttaa. Tai auttaisi kun perkausyhtiö saisi ensin perattua jonkun 15 km hieman isompaa ojaa :-/
Pohojanmaalla (vai pitääkö täällä käyttää ainoastaan 'moommalandia' nimeä? :-)) taitaa myös välillä olla yllättäviä rantatontin myyntimahdollisuuksia, ainakin keväällä ja toisinaan myös syksyllä?
Pehmeiden maiden äestäminen matalaan ilman, että äestetyssä näkyy pyöränjäljet ei onnistu ilman levikkeitä.
Edellinen äkeen veturi noin 5tn painava, 800 renkailla. Nykyinen 6.6tn, 650mm+20.8 rinnalla, ei tartte enää niinpaljoa omia jälkiä peitellä. Tuo 800mm ei vain riittänyt, aina oli uraa pellossa ellei jyrännyt koko peltoa traktorilla läpi ts. vieri vierestä äestänyt. Nyt riittää kerta äestys useimmilla mailla, niillä millä ei riitä, pyöränjälkien peittäminen ainoa syy toiseen äestykseen
Eli maalajista kiinni, kovalla maalajilla ts. hienolla hiedallakin
voi riittää leveät ykköspyörät, pehmeillä maalajeilla ei mikäli haluaa tasaista peltoa pienillä ajomäärillä. Kiinni jääistä varten paripyöriä ei tarvi, tai sitten väärään aikaan liikkeellä tai liian märkä pelto. Tänä keväänä piti kuivatusäestellä kun helteet alkoi välittömästi sateiden jälkeen, oli kiire saada isompia lohkoja kuivahtamaan tasaisesti eli tietyt nurkat äkeellä puhaltumaan. Osa toimi, osa ei. Siellä missä rakenteessa vikaa, homma toimi teoriassa mutta käytännössä kasvu hyytyi kesällä hyvistä oraista huolimatta. Näissä ei auta renkaat eikä mikään muu, kuin lisäojat ettei tartte kosteaan maahan hätiköidä.