Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyörät vai ei  (Luettu 21576 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Paripyörät vai ei
Nykyaikaset koneet on paisunu kun Läski-Linssi CandyKingin karkkihyllyn koemaistajana.

Yhdistelmien kokonaispainot lähentelee kuormallista täysperävaunurekkaa. Ei ihme että keskisato laskee suomenmaassa suuressa ja kastemadot ongessa on katoavaa kansanperinnettä. Rehukärryt on ku valtamerialuksia ja veturit muistuttaa etukuormaajineen mekaanista Godzillaa.

Mutta kun on paljon alaa ja vähän aikaa niin tarviihan sen kaiken olla suurta että ehtii säädyllisessä ajassa.  :P :P

Eikä auta päistetiet ei.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Paripyörät vai ei
Mutta kun on paljon alaa ja vähän aikaa niin tarviihan sen kaiken olla suurta että ehtii säädyllisessä ajassa:P :P
Hyvin tiivistetty maatalouden kustannuskriisin perimmäinen syy. Lisäksi vielä annos kokemattomuutta maatalouden ulkopuolisesta maailmasta ja  reilu annos verottajan pelkoa niin soppa on valmis.
Nothing is Something Worth Doing

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Paripyörät vai ei
Kun tutkin käsitteitä Akselipaino ja Pintapaine, niin saan seuraavanlaisen käsityksen. Jos menet pienellä kalustolla ja hyvin kapeilla renkailla pellolle, niin saat jotain akuuttia aikaan, eli ei nouse oraat, jää vesipainaumia, tai jäät perräti kiinni pehmeään peltoon. Kuitenkaan mitään pitkäaikaista ja peruuttamatonta tuskin tapahtuu. Kun taas menet jättikoneella ja kahden metrin levyisillä renkailla, voit välttää akuutit seuraukset, mutta pitkäaikaisvaikutukset jäävät peltoon. "Suo siellä vetelä täällä".

Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo:20:21 kirjoittanut Hevi

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paripyörät vai ei
Mitä leveämpi rengas, sen syvemmältä se tiivistää, se on sitä painon häviämättömyyden lakia. Olen tässä kynnellyt nurmea, jolta pariin kertaan kerättäiin rehut Strautmannin noukinvaunulla, jossa mielestäni oli aika muhkeat renkaat. maa on paikoitellen helvetin kovaa. Toiselta pellolta rehut koottiin enemmän perheviljelmäkoon koneilla, siis paalaimeella ja käärimellä, on huomattavasti helpompaa kyntää.
Jos kone keväällä uppoaa peltoon, niin on toukomies kylllä viikon etuajassa.  8)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Paripyörät vai ei
Mitä leveämpi rengas, sen syvemmältä se tiivistää, se on sitä painon häviämättömyyden lakia. Olen tässä kynnellyt nurmea, jolta pariin kertaan kerättäiin rehut Strautmannin noukinvaunulla, jossa mielestäni oli aika muhkeat renkaat. maa on paikoitellen helvetin kovaa. Toiselta pellolta rehut koottiin enemmän perheviljelmäkoon koneilla, siis paalaimeella ja käärimellä, on huomattavasti helpompaa kyntää.
Jos kone keväällä uppoaa peltoon, niin on toukomies kylllä viikon etuajassa.  8)
Hetkonen jos leveämpi rengas tiivistää aina vaan syvemmältä niin tiivistääkö telakoneet sitten maata syvältä ihan helvetisti sieltä syvältä kun pintapaine on pieni??   ;D   

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Paripyörät vai ei
Hetkonen jos leveämpi rengas tiivistää aina vaan syvemmältä niin tiivistääkö telakoneet sitten maata syvältä ihan helvetisti sieltä syvältä kun pintapaine on pieni??   ;D

Kyllä. Tiger -panssarivaunujen tiivistymäjälkiä kai näkyy ranskalaisilla pelloilla edelleen.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Paripyörät vai ei
Hetkonen jos leveämpi rengas tiivistää aina vaan syvemmältä niin tiivistääkö telakoneet sitten maata syvältä ihan helvetisti sieltä syvältä kun pintapaine on pieni??   ;D

Kyllä. Tiger -panssarivaunujen tiivistymäjälkiä kai näkyy ranskalaisilla pelloilla edelleen.
No niissä ei olekkaan ollut otettu pintapainetta huomioon painoon nähden...  Kaivurilla kun tahtoo olla hyvin vaikea saada mitään kaivantoakaan painettua piukkaan...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paripyörät vai ei
On sellainen muistikuva, että tiivistymissyvyys = 0,6 kertaa renkaan leveys, siis metrin levyinen rengas tiivistää noin 60 senttimetrin syvyydeltä. Hieman siis ollaan hakoteillä, kun ensin pistetään jumalaton kokonaispaino(itsekylkevat lietteenlevityskoneet, suuret itsekulkevat perunapoimurit) ja alle tuollaiset suuret renkaat. Ne tekevät hieman kosteassa maassa aika ikävää jälkeä(vaikka eivät uppoakaan) maan syvempiin kerroksiin.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Paripyörät vai ei
On sellainen muistikuva, että tiivistymissyvyys = 0,6 kertaa renkaan leveys, siis metrin levyinen rengas tiivistää noin 60 senttimetrin syvyydeltä. Hieman siis ollaan hakoteillä, kun ensin pistetään jumalaton kokonaispaino(itsekylkevat lietteenlevityskoneet, suuret itsekulkevat perunapoimurit) ja alle tuollaiset suuret renkaat. Ne tekevät hieman kosteassa maassa aika ikävää jälkeä(vaikka eivät uppoakaan) maan syvempiin kerroksiin.
Edelleenkin oletko sitä mieltä että leveä ja pitkä telasto painaisi sitten vielä syvemmältä?? Kyllähän renkaiden runkoa on kokoajan kehitetty siihen suuntaan että rengas olisi myös pituus suunnassa enemmän maata vasten kuin telat... Toki suuri massa itsessään sitä maata painaa mutta mitä suurempi kantopinta niin sitä vähemmän se painaa syvältä mitä pienilllä ja soukilla renkailla vai täh??  Toki onhan noi painot päässyt karkuun jo aikoja sitten joissain itsekulkevissa varsinkin kun ei ole välttämättä kuin kaksiakselia joiden päällä se 40tn on...   

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paripyörät vai ei
Ei niissä leveissä renkaissa sinänsä mitään negatiivista tosiaankaan ole, mutta kun niiden varjolla sitten pistetään päälle käytännössä jo rekka-autojen painoja. Renkaiden kanssa tuo ongelma lienee, oikein rakennettu tasisesti painottuva telarakenne on parempi. Kun maa tiivityy sieltä yli puolen metrin syvyydestä, niin se ei enää palaudukkaan niin nopeasti. Syväjuuriset kasvit silloin tällöin tekisivät nannaa, mutta kun tehoviljelyssä näyttää esim. viherlannoitusnurmi olevan lähes kirosana, se viittaa liikaa luomuun 8)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Paripyörät vai ei
Hetkonen jos leveämpi rengas tiivistää aina vaan syvemmältä niin tiivistääkö telakoneet sitten maata syvältä ihan helvetisti sieltä syvältä kun pintapaine on pieni??   ;D

Kyllä. Tiger -panssarivaunujen tiivistymäjälkiä kai näkyy ranskalaisilla pelloilla edelleen.

Telaston ongelma on painon jakautuminen. JOS paino saadaan kaikissa tilanteissa jakautumaan tasan ja pehmeästi koko telan alueelle niin se on hyvä. Käytännössä ei sitten tähän päästä.
Pahin lienee joku Cat Challengerin tapainen ratkaisu, kovat ja jäykät 'takapyörät' jotka sitten tiukassa vedossa kantavat 70% massasta kun kone kulkee telojen takapäillä melkein keulien. Koneen paino on kuitenkin sellainen että koko tela-ala olisi tarpeen.

Hinattavan työkoneen alle on helpompi järjestää tasaisempi kuormitus kun telaa ei käytetä vetovoiman siirtämiseen. Hyvin toimivilla jousitetuilla telarullilla ja 'älykkäällä' rungolla koko matkalla tilanne on paljon parempi.

Näistä on tehty testejä ja mittauksiakin käytännön olosuhteissa, valitettavasti olen unohtanut mistä niitä löytyy. Taisi olla Koneviestissäkin jotain tähän liittyvää joskus.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Paripyörät vai ei
Holmerlla kun ajettiin viimesyksyn märissä oloisssa niin tänävyonna isännät korjaa epäjärjestyksessä olevia viemäriputkituksia.  :o Ropan puhdistuskuormaajan jäljiltä olen itsekin korjannut epäjärjestykseen menneen liittymärummun. Ropalla ei sentään onneksi tarvitse koko peltoa sotkea.
Mystinen kesälaatumies

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Paripyörät vai ei
Telaketjun ja pyörän vertaaminen on hiukan mutkikas juttu. Testeissä on todettu, että kun pannaan mitta-anturit syvälle maahan, ei juurikaan eroa onko 10T kuorma 0,5 neliön tassun päällä vai 1 neliön tassun päällä.
Syvällä vaikuttaa vain kokonaispainon vaikutus, koska maamassa ikäänkuin tasoittaa paineen. On selvää, että jos kuorma jakautuu todella suurelle alalle, tai useaan eri pisteeseen, niin tilanne muuttuu. Mikäli esim paripyörätraktori olisi neljän metrin raidevälillä ja paripyörän välivanne olisi myös 4m , niin tilanne olisi varmaan se että paino aidosti jakautuisi neljään pisteeseen, eikä maa enää tasoittaisi sitä.
 Telakonehan ei uppoa eikä pahasti tiivistä pintaa, mutta sen akselipainot ovat usein varsin suuret, joten kyllä telakoneella ajo vaikuttaa maan rakenteeseen ihan varmasti. Olen itse nähnyt tilanteen, kun telakoneella tehtiin salaojaa ja koneen tärinä näkyi vasta avatun n. metrin syvän salaojan seinämissä syvällä tapahtuvana jaksottaisena mullan varisemisena ja tärinänä, kun kone ajoi läheltä kaivantoa.
Käsittääkseni kumitela harvajakoisilla paininpyörillä voi olla parempi, mutta pyörien etäisyyshän ratkaisee, ja pyöräthän ne telakoneessakin painavat, on vain ketju välissä.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Paripyörät vai ei


Siis juuri niin, että suuri kantopinta auttaa, ettei tiivistä pintaa, mutta syvältä tiivistyy, oli kantopinta suuri tai pieni. Kuvittele että teet kuution laatikon metallista, ja jätät siihen jalan mentävän reijän alas. Pistät jalan sinne reikään ja sitten pannaan laatikko täyteen hienoa hiekkaa. Pannaan nyt 10t paino vaik 30* 30cm lätkälle siihen päälle. Sitten pannaan sama paino vaik 60*60cm lätkälle. Se pienempi lätkä tekee pintaan syvemmän jäljen mutta jalkaan sattuu saman verran.

Viimeksi muokattu: 12.10.13 - klo:20:36 kirjoittanut Hevi

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Paripyörät vai ei
Telakoneessa pienempi pintapaine kun ihmisessä. Järvessä 10cm jäätä, mies menee kyllä yli :o
pessimisti ei pety!