Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-Opastin  (Luettu 82364 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajo-Opastin
Nää jotka suunittelee opastimen hankintaa ja miettii tarkkuksia niin kokemuksesta voin sanoa että tarkkuksista paasataan ihan liikaa. AjouraOPASTIN kin jo sanoo että se ei ole absoluuttinen vaan opastava ja tarkkuus riittää halvoillakin mennen tullen kun tarkoitus on vaan pystyä ajamaan edellisen ajokerran vierestä vähän sinnepäin. Kukaan ei kuitenkaan pysty ajamaan senttipelinä opastimen mukaan. Siksi esim lehtien opastinneuvot on hieman hymyilyttänyt koska käytännön tarkkuus ei ole ihan samaa luokkaa. Eli kun hankitte opastimen niin se antenni ja tarkkuus riittää aivan varmasti. Eri asia on sitten kun mennään riviviljelyyn ja automaattiohjauksiin niin sitten tarvitaan senttitarkkuutta. Käytännössä siis opastimesta katsotaan että ollaan metrin tarkkuudella oikeassa linjassa ja sitten maamerkeistä kuten esim kylvökoneen merkkarista että keula kulkee sentilleen siitä mistä pitää. Jossain vasta-auringossa voi hetkenmatkaa ajaa opastimen mukaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2528
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-Opastin
Mojominillä olen tehnyt 20 cm limityksen, en oikeastaan epäile laitteen tarkkuutta vaan omaa ajamista. Pientä heittoa tuppaa olemaan kun vielä pellot on mitä on.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Ajo-Opastin
ja saa noilla kuulema ihan suoria rivejä halvoillakin.       joku potun istutus kun kyrsii kun kattoo sitten sitä jälkeä joka kiertää pellon kulmaan vaikka matkaa on vain lyhyt luikaus.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9780
Vs: Ajo-Opastin
Oli niin hyviä vastauksia tässä ketjussa, että kuume vei voiton ::) Tilattu on , ittelle lelu ;D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Ajo-Opastin
Mojominillä olen tehnyt 20 cm limityksen, en oikeastaan epäile laitteen tarkkuutta vaan omaa ajamista. Pientä heittoa tuppaa olemaan kun vielä pellot on mitä on.
Mä ajoin viime kesän 10cm limityksellä. Käytännössä riittää tarkkuus siihenkin, missään en huomannut kakkosruiskutuksessa tai muuten pahoja haukia.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9780
Vs: Ajo-Opastin
Mojominillä olen tehnyt 20 cm limityksen, en oikeastaan epäile laitteen tarkkuutta vaan omaa ajamista. Pientä heittoa tuppaa olemaan kun vielä pellot on mitä on.
Mä ajoin viime kesän 10cm limityksellä. Käytännössä riittää tarkkuus siihenkin, missään en huomannut kakkosruiskutuksessa tai muuten pahoja haukia.

Kyllähän ruiskukin antaa jotain anteeksi, ei se mikään veitsellä vedetty viiva kumminkaan ole. Joskus naapurilta kuoli ruis ainakin 20m päästä, kun sen rajanaapuri oli glyfoa ajellut. Pajut oli paikoin vähän suojannut ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9780
Vs: Ajo-Opastin
Oli niin hyviä vastauksia tässä ketjussa, että kuume vei voiton ::) Tilattu on , ittelle lelu ;D

Tänään se sitten viimein tuli. Helppo oli laittaa jonkun laiseen alkuun ja tulihan tuota testattua ruiskutuksessa. Mutta  on se ajolinjojen haku aika vaikeaa. Siksi piti ruvéta ajelemaan joka lohkolla pelkästään maalauksella lopuksi. Ajolinjat oli jotenkin sivus :D

Ruiskunkin piti pistää vanhan romelon perään, jossa ei toimi kierroslukumittari, saati sitten että nopeudet olis ollut tiedos. Niin näkihän tosta edes sen nopeuden ja vaahtomerkkarikin pyöri silloin kun sitä huvitti :(

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Ajo-Opastin
Oli niin hyviä vastauksia tässä ketjussa, että kuume vei voiton ::) Tilattu on , ittelle lelu ;D

Tänään se sitten viimein tuli. Helppo oli laittaa jonkun laiseen alkuun ja tulihan tuota testattua ruiskutuksessa. Mutta  on se ajolinjojen haku aika vaikeaa. Siksi piti ruvéta ajelemaan joka lohkolla pelkästään maalauksella lopuksi. Ajolinjat oli jotenkin sivus :D

Ruiskunkin piti pistää vanhan romelon perään, jossa ei toimi kierroslukumittari, saati sitten että nopeudet olis ollut tiedos. Niin näkihän tosta edes sen nopeuden ja vaahtomerkkarikin pyöri silloin kun sitä huvitti :(

Mojonko ostit?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Farm navikaattoria olen käyttänyt ja hyvin riittää ruiskutuksiin. Antennina on jontikan potta.
Näissä on käännös se tarkin paikka . Käännöksen aikana ei oiken tahdo  löytää linjan aloituskohtaa. Sitten vielä se tekee käännöksen vaikeaksi, jos pitää seurata ettei puomi osu puskiinn tms paikkoihin. Suoralla ei kannata korjata ihan pieniä heittoja nopeasti, vaan vähitellen, jos virhettä alkaa tulla yli 30cm.
Kokeilin ajaa muutamasta lohkosta reunat kaksi kierrosta ympäri, ja se auttaa paljon. Ei tule kiire käännöksen kanssa, ja reunaesteet ei haittaa.
Mielestäni kannattaa ajaa kaksi kierrosta ympyrää, ainakin niillä lohkoilla jotka rajoittuu tiehen, tai reunoissa on esteitä. helpottaa hommaa kummasti.
Reunoja olen ajanut ihan maalaamalla, eikä haittaa jos menee vähän päällekkäinkin. Ajolinjan voi merkitä lohkon suoralta sivulta jo heti reunaa ajettaessa, tai ajamalla reunakierrosten jälkeen kylvörivin mukaan maalaten eka suoraa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9780
Vs: Ajo-Opastin
Oli niin hyviä vastauksia tässä ketjussa, että kuume vei voiton ::) Tilattu on , ittelle lelu ;D

Tänään se sitten viimein tuli. Helppo oli laittaa jonkun laiseen alkuun ja tulihan tuota testattua ruiskutuksessa. Mutta  on se ajolinjojen haku aika vaikeaa. Siksi piti ruvéta ajelemaan joka lohkolla pelkästään maalauksella lopuksi. Ajolinjat oli jotenkin sivus :D

Ruiskunkin piti pistää vanhan romelon perään, jossa ei toimi kierroslukumittari, saati sitten että nopeudet olis ollut tiedos. Niin näkihän tosta edes sen nopeuden ja vaahtomerkkarikin pyöri silloin kun sitä huvitti :(

Mojonko ostit?

Ei kun tuon farmnavigaattorin siis halpis version (g6) normi antennilla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9780
Vs: Ajo-Opastin
Farm navikaattoria olen käyttänyt ja hyvin riittää ruiskutuksiin. Antennina on jontikan potta.
Näissä on käännös se tarkin paikka . Käännöksen aikana ei oiken tahdo  löytää linjan aloituskohtaa. Sitten vielä se tekee käännöksen vaikeaksi, jos pitää seurata ettei puomi osu puskiinn tms paikkoihin. Suoralla ei kannata korjata ihan pieniä heittoja nopeasti, vaan vähitellen, jos virhettä alkaa tulla yli 30cm.
Kokeilin ajaa muutamasta lohkosta reunat kaksi kierrosta ympäri, ja se auttaa paljon. Ei tule kiire käännöksen kanssa, ja reunaesteet ei haittaa.
Mielestäni kannattaa ajaa kaksi kierrosta ympyrää, ainakin niillä lohkoilla jotka rajoittuu tiehen, tai reunoissa on esteitä. helpottaa hommaa kummasti.
Reunoja olen ajanut ihan maalaamalla, eikä haittaa jos menee vähän päällekkäinkin. Ajolinjan voi merkitä lohkon suoralta sivulta jo heti reunaa ajettaessa, tai ajamalla reunakierrosten jälkeen kylvörivin mukaan maalaten eka suoraa.

Mä kun olen kylvänyt kiertämällä, niin niiden kylvörivien tuoma apu katoaa aika äkkiä. Ehkäpä juuri siksi ajo menikin maalailuksi, koska käännöksissä jo tipahti junnulta. Ja tuota ei viittinyt edes yrittää äkisti korjata, vaan ajella jotenkin säntillisen näköisesti, joten maalailuhommia ;D

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Kun lähtee alkuun kannattaa otaa se lohkon suora sivu ja merkitä alussa piste A ja sitten loppupäässä B. nyt voi ajaa sitten rinkiä maalaamalla kierroksen tai kaksi. Tämän jälkeen voi siirtyä näihin suoriin ajolinjoihin. Mikäli maalatessa on mennyt päällekkäin, voi olla ettei ensimmäinen suora ajolinja onnistu peittävästi. Tällöin voi ajaa hiukan päälekkäin ja siirtää ajolinjan valitsemaasi kohtaan painikkeeta jossa lukee muistaakseni Gps ja ympyränuolet ympärillä. Pienen lohkon voi ajaa pelkästään maalaamallakin, mutta on se epätarkempaa, kuin suorat ajolinjat. Kylvöriveistähän ei sinänsä ole väliä, eikä siitä miten on kylvänyt.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ajo-Opastin
Opettele heti ajamaan opastuksella eikä millään maalailulla. Maalailulla voi hyvällä säkää päästä +-1,5m tarkkuuteen ja opastuksella+-0,5m tarkkuuteen.
 Sen opastuksella ajon kyllä oppii. Lähdössä kattoo opastusta että lähdetään oikealle linjalle ja sitten hakee jonkun kiintopisteen lohkon päästä jota kohti tähtää. Tämän tekniikan kun oppii niin opastinta saa vilkuilla vaan sivusilmällä ja näytös pyörii poikkeamat 10cm sisällä. Jos yrittää vahdata sitä näyttöä kokoajan niin ajolinja vaeltelee puolelta toiselle.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-Opastin
Opettele heti ajamaan opastuksella eikä millään maalailulla. Maalailulla voi hyvällä säkää päästä +-1,5m tarkkuuteen ja opastuksella+-0,5m tarkkuuteen.
 Sen opastuksella ajon kyllä oppii. Lähdössä kattoo opastusta että lähdetään oikealle linjalle ja sitten hakee jonkun kiintopisteen lohkon päästä jota kohti tähtää. Tämän tekniikan kun oppii niin opastinta saa vilkuilla vaan sivusilmällä ja näytös pyörii poikkeamat 10cm sisällä. Jos yrittää vahdata sitä näyttöä kokoajan niin ajolinja vaeltelee puolelta toiselle.

Mikä se perusero on "maalaamisen" ja "opastuksella ajon" välillä ? Näin ulkopuolisena, joka osaa vain Tomtomin käytön, joten kuten. Pitääkö opastuksella ajoa varten olla jotkut digikartat lohkoista ladattuna koneeseen valmiina ? Antaako ajo-opastin jonkin äänimerkin ruiskutuksen käsialoitusta ja -lopetusta varten, jos ei satu olemaan isobusseja sun muita liitäntää ruiskun tm. automatiikkaan.

-SS-

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Siis ei mitään karttoja lohkoista. Useimmiten ajetaan suoria ajolinjoja.Ajolinja annetaan opastimelle painamalla alkupisteeksi A ja loppupisteeksi B. Tämä tapahtuu siten että aloitetaan ajo pellon suoraa reunaa pitkin ja puomi sopivalla etäisyydellä ojasta, ja nyt sitten painetaan A. Kun on päästy lähelle toista päätä painetaan B.Ajolinjat piirtyvät nyt asetetun työleveyden välein. Työleveys on ennalta annettu yleensä hiukan alle ruiskun todellisen työleveyden. Mikäli jatketaan ajoa lohkon ympäri, Piirtyy lohkosta ruiskun levyinen ääriviiva , joka siis on samalla lohkon muoto. Ajolinjat ovat ohuina viivoina tässä kaiken päällä . Ajolinjoja pitkin voidaan sitten ajaa lohko edeten yleensä järjestyksessä toisesta reunasta toiseen.Periaatteessa voi ajaa muussakin järjestyksessä.Työn voi lopettaa lopeta painikkeesta ja jatkaa taas lopetuskohdasta kun ruisku on täytetty. Ruiskupuomi on myös ohjelmoitu opastimeen, samoin suuttimien määrä/ välimatka. Navigaattori näyttää ja antaa äänimerkin esim. kiilaa ajettaessa milloin suuttimia voi ottaa pois pelistä, samoin päässä , milloin puomi tulee ruiskutetulle alueelle. Lisäksi laitteelle annetaan puomin etäisyys antennista, jotta em toiminnot tulevat oikeaan kohtaan. Antenni kannattaa sijoittaa mahd. eteen, jolloin se liikkuu paremmin ohjauksen mukaan.
Silloin jos ajetaan maalaamalla, ei ajolinjoja ole, vaan laite maalaa sanan mukaisesti työleveyden mukaisen alueen. päällekkäinmeno näkyy tummana alueena. Vastaavasti hauki näkyy valkoisena. Reunoja voi ajaa maalaamalla ja joku pieni lohko.Mutta kuten sanottu yleensä ajolinjoja pitkin, koska silloin näyttöön tulee opastusnuolet senteillä.
Opastimeen jää sitten ajettu kuva ja pinta-ala, sekä päivämäärä/aika. lisäksi voi antaa lisätietoja.

Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo:19:53 kirjoittanut Hevi