Traktori... JD 2040 vm. ehkä 84 tai jotain... kantaa mukanaan samanikäistä etukuormaajaa... Käytetään n. 400 h vuodessa..
Vikoja.
1. Mikään sähkölaite ei toimi. Paitsi startti, puhallin ja vasen takavilkku kun painaa jarrua
2. Tehoista 20-30 % kadoksissa
3. Hydrauliikkapumppu "tikittää", tuotto ehkä 60% alkuperäisestä
4. Ulkopuolinen hydrauliikka ei toimi
5. Vuotaa kaikkia nesteitään ulos, mutta nesteet eivät kuitenkaan sekoa koneen sisällä toisiinsa. Paitsi etuakseli ei vuoda
6. Etukuormaaja nousee itsekseen yläasentoonsa noin minuutissa ja laskee kahdessa.
7. Etupään murroksissa ei ole enää laakereita, itse kardaani on täydellisessä kunnossa
8. Vaihteisto on ihan asiallisessa kunnossa. Tähän on tehty se prikkaremontti
9. Kannentiiviste vuotaa vähän
10. Kaikki hytin muovit ja pehmusteet ovat kadonneet maailman tuuliin ja koneen lattialle murskaksi
11. Nostovarret on hitsattu "klimpiksi". Nostolaite kuitenkin toimii ja nostaa ihan kunnolla
12. Hyvät renkaat
Eli tuollaisia pikkuvikoja on kertynyt, tai kaikki nuo olivat kun kone tuli joskus 2500 työtuntia sitten. Mikään näistä ominaisuuksista ei ole varsinaisesti haitannut työsuoritetta joten vikoja on vaan sietänyt. Maantiellä tuo ei ole käynyt enää pariin vuoteen...
Mutta nyt tuli ihan uusi ja häiritsevä vika. Hammaskehältä lensi muutama ( ) hammas irti eikä kone lähde starttaamaan ellei sitä vähän keikuta ensin esim. kaivinkoneella tai Massikalla Hyvin ärsyttävää.. Varsinkin kun tuo etukuormaaja tosiaan nousee itsekseen (-> eli kippaa kauhasta esim. paskaa pakoputkeen yläkuolonkohdan saavutettuaan) ja kone meinaa ylikuumentua pitkään käydessään, joten laitteen sammuttaminen on usein jopa koettu järkeväksi.
Ihan ensiksi ihmetyttää, miten ihmeessä tuollainen kone on saatu tuohon kuntoon! Nuohan ovat miltei ikuisia vekottimia. Itselläni on 1988- ja 1989-malliset Deeret (13 000 ja 6 000 h.) ja jos nyt oikein alan ponnistella vikoja, joita laitteissa on nyt, niin toisesta katkesi ilmastoinnin kompuran remmi vanhuuttaan tänä keväänä ja toisessa on pari vuotta ollut pitkät valot kateissa. Ja kun historiaa kelataan, niin isompia remontteja on ollut yksi kytkinremontti ja that´s it. Ohjaamon verhoilut saa pysymään ehjinä, kun ei tee sisällä hytissä räjäytystöitä.
Toiseksi ihmetyttää, mitä töitä voi tehdä tuolla, jos kolmannes tehoista on kateissa, yli puolet hydrauliikan tuotosta, ulkopuolinen hydrauliikka ei toimi lainkaan, kuormaaja elää omaa elämäänsä, laakereita puuttuu ja nostovarret on hitsattu klimpiksi (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
Eli sulla on siellä 50 hv:n tehoinen traktori, jolla ei pysty käyttämään hydrauliikkaa, johon ei pysty kytkemään koneita, jossa ei ole valoja eikä vilkkuja, jonka etuakseli ei vedä, joka ei lähde omin avuin käymään, jonka kuormaaja nousee ja laskee irrationaalisesti ja jonka hytissä oli Hizbollahin tukikohta, kunnen Israel teki sinne ilmaiskun. Mitä ihmettä tuolla voi tehdä 400 h / v.
!!!!!!!!!!??!