Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suosituksia koneen kohtaloksi  (Luettu 14370 kertaa)

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Suosituksia koneen kohtaloksi
kuntoonhan se kannattaisi laittaa jos taitoa/aikaa/viitsimistä löytyy. Jos pajalle vietävä niin silloin suosittelisin vaihtamaan "parempaan".

Onko sinulla käsitystä paljonko hammashoito pajalla tässä tapauksessa tulisi maksamaan  :'( :( :'( Teoriassa minulla on henkinen ja fyysinen valmius sepittää tuota itse, ja aikaakin hommalle on taas "koko kesä". Kesällä tuota konetta ei ole käytetty mihinkään, ei ole paalien/paskojen nostelua  8)

No ei kai se nyt kauheita luulisi maksavan jos kone poikki käytetään ja pelkkä hammasratas vaihdetaan. Päivän homma ammattimiehelle...  ::) Se on vaan tuo kesä vaarallista aikaa tuommosille remonteille kun silloin tahtoo olla "kivempaakin" tekemistä...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Suosituksia koneen kohtaloksi
Traktori... JD 2040 vm. ehkä 84 tai jotain... kantaa mukanaan samanikäistä etukuormaajaa... Käytetään n. 400 h vuodessa..

Vikoja.
1. Mikään sähkölaite ei toimi. Paitsi startti, puhallin ja vasen takavilkku kun painaa jarrua
2. Tehoista 20-30 % kadoksissa
3. Hydrauliikkapumppu "tikittää", tuotto ehkä 60% alkuperäisestä
4. Ulkopuolinen hydrauliikka ei toimi
5. Vuotaa kaikkia nesteitään ulos, mutta nesteet eivät kuitenkaan sekoa koneen sisällä toisiinsa. Paitsi etuakseli ei vuoda  8)
6. Etukuormaaja nousee itsekseen yläasentoonsa noin minuutissa ja laskee kahdessa.
7. Etupään murroksissa ei ole enää laakereita, itse kardaani on täydellisessä kunnossa  8)
8. Vaihteisto on ihan asiallisessa kunnossa. Tähän on tehty se prikkaremontti  8)
9. Kannentiiviste vuotaa vähän
10. Kaikki hytin muovit ja pehmusteet ovat kadonneet maailman tuuliin ja koneen lattialle murskaksi
11. Nostovarret on hitsattu "klimpiksi". Nostolaite kuitenkin toimii ja nostaa ihan kunnolla  8)
12. Hyvät renkaat  8)

Eli tuollaisia pikkuvikoja on kertynyt, tai kaikki nuo olivat kun kone tuli joskus 2500 työtuntia sitten. Mikään näistä ominaisuuksista ei ole varsinaisesti haitannut työsuoritetta joten vikoja on vaan sietänyt. Maantiellä tuo ei ole käynyt enää pariin vuoteen...

Mutta nyt tuli ihan uusi ja häiritsevä vika. Hammaskehältä lensi muutama ( ;D) hammas irti eikä kone lähde starttaamaan ellei sitä vähän keikuta ensin esim. kaivinkoneella tai Massikalla  ;D Hyvin ärsyttävää.. Varsinkin kun tuo etukuormaaja tosiaan nousee itsekseen (-> eli kippaa kauhasta esim. paskaa pakoputkeen yläkuolonkohdan saavutettuaan) ja kone meinaa ylikuumentua pitkään käydessään, joten laitteen sammuttaminen on usein jopa koettu järkeväksi.

Ihan ensiksi ihmetyttää, miten ihmeessä tuollainen kone on saatu tuohon kuntoon! Nuohan ovat miltei ikuisia vekottimia. Itselläni on 1988- ja 1989-malliset Deeret (13 000 ja 6 000 h.) ja jos nyt oikein alan ponnistella vikoja, joita laitteissa on nyt, niin toisesta katkesi ilmastoinnin kompuran remmi vanhuuttaan tänä keväänä ja toisessa on pari vuotta ollut pitkät valot kateissa. Ja kun historiaa kelataan, niin isompia remontteja on ollut yksi kytkinremontti ja that´s it. Ohjaamon verhoilut saa pysymään ehjinä, kun ei tee sisällä hytissä räjäytystöitä.

Toiseksi ihmetyttää, mitä töitä voi tehdä tuolla, jos kolmannes tehoista on kateissa, yli puolet hydrauliikan tuotosta, ulkopuolinen hydrauliikka ei toimi lainkaan, kuormaaja elää omaa elämäänsä, laakereita puuttuu ja nostovarret on hitsattu klimpiksi (mitä se ikinä tarkoittaakaan).

Eli sulla on siellä 50 hv:n tehoinen traktori, jolla ei pysty käyttämään hydrauliikkaa, johon ei pysty kytkemään koneita, jossa ei ole valoja eikä vilkkuja, jonka etuakseli ei vedä, joka ei lähde omin avuin käymään, jonka kuormaaja nousee ja laskee irrationaalisesti ja jonka hytissä oli Hizbollahin tukikohta, kunnen Israel teki sinne ilmaiskun. Mitä ihmettä tuolla voi tehdä 400 h / v. ?????????!!!!!!!!!!??! :o

Tuo oli lapsena "moommalassa" karjatilalla ja mm. paalikoneen vedossa. Nyt sillä ei ole tehty muuta kuin nosteltu paaleja ja paskaa, johon työhön se se on ketteränä sopinut oikein hyvin. Paitsi että neliveto ei voi olla päällä jos pyöriä on käännetty yli 15 astetta  ;D Uskon että murrosten pito vielä tuon kestää... Nostolaitteita on hitsailtu, siis vetovarret on käytännössä tehty itse, samoin nostotangot.. Perässä kulkee paalipiikki, ja paali kyllä nousee. Nostolaitteet ovat sisältä hyvässä kunnossa.

Tuo on siis ostettu "rikkeimenä" ja hyvin halvalla, ilman ajatustakaan että nämä viat korjattaisiin. Ja vikoja on siedetty nyt sellaiset 2700 tuntia  ;D Nyt on mittarissa (joka toimii) jotain 14500 h.

Kai tuo täytyy itse katkaista.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Suosituksia koneen kohtaloksi

Maataloudessa menee kuulemma huonosti. Ostetaan jontikka jolla ei voi töitä tehdä kun menee pian kakkaseksi. Onko tässä joku dilemma?

Laitahan isukki ostamaan uudet patterit laskimeen...
Olenko jossain tosissani valittanut kustannuskriisistä?

Ja meidän jontikan työmäärä nyt ei oikeastaan ole sinun murheesi, kyllä siihen reilu 1000h kuitenkin vuoteen tuppaa tulemaan.
Ja olen jontikallakin muutaman kuorman jo ajanutkin, nyt on vaan niin onnellinen tilanne että Kaivurikuskin valmetti joutaa olemaan paskakärryn edessä ja jontikka muissa hommissa.

Ei kannata persettä repiä mun jutuista, varsinkaan jos ne on suunnattu pöndelle ;D
Eihän se oikeastaan olekaan minun murhe, mutta kun asioita ruoditaan tällätappaa valtakunnan meediassa niin niistä tahtoo tulla kaikkien yhteisiä ongelmia. Sitäpaitsi onhan se mukava tarttua toisten kirjoituksiin.... ;D


Olenko jossain tosissani valittanut kustannuskriisistä?
Katoppa tästäkin me nyt päästään käsitykseen että ei teillä rahan takia sitä paskaa uudella kärryllä ja uudella sontareellä ajeta. Ihan vaan omaksi iloksi...  8)

Mitenkään nyt tosiaan henkilökohtaisesti ei tarvi ottaa näitä munkaan juttuja.... :P

mah

  • Vieras
Vs: Suosituksia koneen kohtaloksi
On noita traktoripommeja kyllä muuallakin. Lähikylien isäntä omisti vastaavat ominaisúudet casessansa. Hän toki ajoi sillä myös yleisillä teillä. Kerran paikalllispoliisi oli hänet pysäyttänyt. Valot olivat pimeinä ja koeajossa poliisi havaitsi myös toisen jarrun olevan toimimaton. Isäntä oli sanonut, että kyllä siihen on tottunut, kun ei ole vuosiin toiminut. Poliisit olivat kirjoittamaisillaan sakkolappua, kun vanhempi koppalakki oli todennut, että jos edes yksi valo toimisi, voisi sakkomaksulta välttyä.  Kuorma oli kuitenkin esimerkillisesti sidottu. Isäntä oli traktorin puujakkaralta todennut (oli näet grammeri posahtanut aikoja sitten), että palaa täällä tuo laturin merkkivalo. Olivat poliisit repeytyneet nauruun ja jatkaneet sakottamatta matkojaan. :(