Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe N-sarjan jousitu(k)s(et)  (Luettu 19224 kertaa)

ajjv

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Massikassa on toimiva etujousitus ja myös hytinjousitus, jos jälkimmäinen on mallia ilmajousitettu.  Jostain syystä (nokkapainoinen?) 6-koneiset MF:t ilman etujousia ovat kauheita paukkurautoja, joten kovasti suuri ero etujousilla ja ilman.
6480 ei ainakaan tarvinnut 6000 tuntiin mennessä etulinkuille muutakuin rasvausta. Jos jotain sen jälkeen, niin se on seuraavan omistajan päänsärky. Painavilla auroilla siirtoajossa ja routaheitoissa suurin ero, ilman jousia vaatisi apupyörät aurojen alle mutta jousilla ei tarvi edes hidastaa.
Jos on tarvetta pitkiin siirtoajoihin keväisillä sorateillä, jossa mukavasti ojarompuja ylitettävänä niin on mukavuuden lisäksi turvallisuustekijä. Ikävä keulia vastaantulijan nokkaan aurojen kanssa.
4-koneinen 6400:n hytinjousilla ja vaimennetulla kuormaajalla pääsee lähes samaan muualla, paitsi noissa keväsissä routaheittojen sukelluksissa. Normi siirtoajon nypytys on aisoissa mutta syvemmät sukellukset koettelee kuskia ja konetta.
Iso ero CNH:n tuotteisiin, jotka lähinnä aiheuttaa merisairautta jatkuvaa tarvetta tarkistaa onko vikaa aurauskulmissa vai ihan jousituksen suunnittelussa. Jälkimmäiseen on päädytty.
Valttereita ei viitsi edes kommentoida, jos N-sarjalaisen hinnoittelulle on yleensäkin jotain muuta katetta kun isänmaallisuus (amerikkalaisille ?) niin olisi mukava kuulla. Käytettyina saa puoleen hintaa joka suhteessa parempia. Hydrauliikkakin ihan vitsi sen hintaiseen koneeseen. Ellei sitten Advance, joiden hinta vielä huonompi vitsi.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26078
  • vastustan
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.
makuasia, jos vertaa esim.  kuorma-autopuoleen niin yleinen mielipide on se että teli ilmajousilla ja etupää rautajousilla takaa parhaan ajotuntuman, toisalta on niitä joille täysilmajousitus hyttiä myöten on ainut oikea mut se vaatii sen rauhallisen luonteen ett pitää vaan ratin rauhas vaikka auto tuntuu hyllyvän ja kääntyvän alla,,,, moni taas sanoo että jos alusta on täysilmajousilla pitää hytti olla rautajousilla... valtran mek. jousitus on hyvä.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

roadman

  • Vieras
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.

Toimiva on valtran jousituskin kuten monella muullakin merkillä. Edellä luettelluista ja mf lisäyksenä vielä paremman ajotuntuman ja jousituksen olen omasta mielestäni löytänyt JD, fendt ja Fast Track. Samaa kertoi yllättäen viimetalven koeajolenkki yhden valtra miehen kanssa. Tuumas että per...le tämähän JD r 210 on parempi ajaa kuin minun T152. Saman tuntuman olen myös itse saanut.
Muutenkin uuden ärrä JD,n ohjaamon uudistus on mielestäni onnistunut paremmin kuin muilla merkeillä. Takalähi ja sivunäkyyvyys ei ole kärsinyt niin kuin monella muulla merkillä.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.

Viimeksi muokattu: 14.04.13 - klo:15:38 kirjoittanut JD6630

Herranketku

  • Vieras
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?


Nyt kyllä kirjoitat omiasi. Mittaapa kuume, taitaa olla Valtran keltakuumetta? Oletkohan avannut näitä pissavehkeitten luukkuja ollenkaan? Meinaan jos huoltomiehen pitää jotakin sieltä alta kaivaa, niin pakettiautollinen on muuta härpäkettä ensin päältä purettava. Ja tämä koskee kaikkia merkkejä takuuvarmasti, pakokaasujentuhoamisjärjestelmän luonteesta riippumatta.

Viimeksi muokattu: 14.04.13 - klo:15:13 kirjoittanut Herranketku

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.

Totta. En ole ajanut.
Deutsin lasisaunassa saa kyllä selkänsä paskaksi jos ei ennestään ole.


Lie säädöissä eroja, ei tuo oma deutsin koppi pohjaa kuin hyvin harvoin, en edes muista milloin viimeksi.  Mutta kyllähän se puistelee, istutaan niin korkealla. Penkin sivuttaisjousto oli paras jousitusvaruste, pehmensi kyytiä uskomattoman paljon. Se kannattaa laittaa ihan jokaisen, loppuu selkäkivut kun penkin jousitus ottaa vastaan ne pahimmat sivusuuntaiset täräykset.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?

Meinaatko että valtran ilmapussit kölillään ei ole herkässä paikkaa.
+ et jd jousitettussa akselissa kardaani kulkee valukuoren sisällä kuten Nh ssakin. Saappa se kappaleis.
Ja tietenkin valtra ravistaa jo kartaanit kappaleiks tiellä...saatikka jos erehtyy jarruttamaan.
Ja mielestäni valtran komponenetti sijoittelu on jotain aika sekalaista. Muut koneet suunnitelllaan hiukka jokainen osa yhteneväiseksi muuhun linjaan. Mut valtrasta paistaa vanha runko johon ympätty vaan uusia asioita... esim megaan kun ympätty hitec niin sen käyttö lohko oli kyl pistetty niinkuin heittämällä kotelon päälle......(muissa lohkot integroitu esim koteloihin.)
Nii se on...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.
Ventin laatu on sitä mitä se on eli ei mitään ihmeellistä,mutta sieltä päämies määrää ne otettavaksi.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.

Totta... Jos tietyillä kuvioilla pyörii ja tunteja ei vuosittain mahottomasti kerry niin pärjää vallan ilmankin. Itte en luovu jousista koskaan enää. 2004 tuli eka koppijousitettu ja sen jälkeen jousitukset lisääntyneet.
Nii se on...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Mulla on nyt molemmat Valtran etujousitukset käytössä.N ja T.
N:n Fendtistä periytynyt etujousitus toimii ainakin tieajossa T:n ilmajositusta paremmin.N on todella vakaa laite tieajossa,meillä on siinä kourakuormaaja niskassa.
N:ssä ei hyttijousia ole,T:ssä on.
Kyllä ainakin näissä töissä mitä meillä noilla traktoreilla tehdään en jousituksia pois antaisi.
T:n hyttijousituksen liikevara saisi olla isompi,Casen MXMn hyttijousitus parempi.
Aiemmin mulla oli NHn TSA jossa oli etu/hyttijouset.Etujousitus oli mielestäni hyvä N:n kanssa samaa tasoa.
TSAn hyttijousitus olisi saanut olla hiukan jäykempi,varsinkin sivusuunnassa.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Jousituksis on tasan yks vika. Kun ostaa yhden kaikilla jousilla varustetun koneen niin joutuu pian vaihtamaan muutkin koneet... Ei enää ikinä tule konetta ilman jousia!

Mulla kans N ja T etu- ja koppijousilla. Ehkä se N on jonkun verran vakaampi ajettava. Toisaalta teen ilmajouset pelaa hyvin -30C pakkasella heti startista lähtien.

nuori viljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
mitähän mahtaa maksaa n valtraan koppijouset jälkiasenteisena? joutuu varmaan laittamaan koukunlaukaisun kans hydrauliseksi