Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kylmis - 13.04.13 - klo:11:55

Otsikko: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 13.04.13 - klo:11:55
Paljonko etujousituksesta on käytännön hyötyä peltohommissa? Pystyykö sille miettimään jotain tuottoa esim. rengaskuluina tai polttoaineen säästönä. Täytyisi miettiä kokonaisuutta siltä pohjalta, että päällä on etukuormaaja (kevennyksellä), talvikäyttöä aina kun lunta tulee riittävästi. Systeemin pitäisi olla mahdollisimman huoltovapaa, eikä se saisi tuoda mainittavia haittoja. Olen aikaisemmin suhtautunut melko vastenmielisesti Valtran etujousitukseen, koska se on ollut sellainen massiivinen motti. Kävin katsomassa koneita, niin uusissa T-sarjalaisissa on edelleen kyseinen malli käytössä. N:ssä jousitus näyttäisi paljon sulavammalta. Kauankohan tämä uusin versio on ollut markkinoilla? Jossain versiossa oli ongelmia korvakkeiden kanssa, mutta liekö ne jo saatu kuntoon. Vanhempi malli perustui ilman käyttöön, mutta tämä on hydraulinen. Tätä ei kai sen kummemmin tarvitse ohjata, vaan se on käytössä aina.

Hyttijousitus kiinnostaa jonkun verran, mutta se tuo mukanaan vetokoukun laukaisun omalla sylinterillä. Semmoinen pieni nysväsylinteri jota ohjataan pikkusormen vahvuisella hydrauliikkaletkulla. Pienten pajojen vehkeitä. Kuinka huoltovapaa tuollainen hyttijousitus on? Jossain esitteessä katselin, että oli olemassa aktiivinen jousitus, jota ohjattiin anturitietojen kanssa jne. Nyt viimeisimmillään lienee kai ihan iskunvaimennin tyyppinen ratkaisu.

Täytyisi olla aina mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja, koska pitkässä juoksussa niistä tulee vähiten ongelmia. Meikäläinen kun vaan ostaa koneita, eikä osaa luopua niistä, niin ongelmatkin pysyy tontilla pitkään:D
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: SKN - 13.04.13 - klo:11:57
Kylmis is back..... :D
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:11:59
Sun täytyy ostaa tuommonen kaikilla herkuilla ja kertoa miten on toiminut sitten 20-30 vuoden päästä...
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 13.04.13 - klo:12:09
Kylmis is back..... :D
Porukkaa kuulemma *****iltu saitilta pois oikein urakalla.

Tarvitaan siis *****ilun kestäviä masokisteja..

Yritetään...
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Peurajussi - 13.04.13 - klo:12:20

Mulla ei valitettavasti kummempaa kokemusta ole Valtrasta, mutta oma kone on nyt ensimmäinen jossa on etuakselin sekä hytin hydraulinen jousitus sekä hyvä ilmaistuin enkä aiemmin ymmärtänyt että traktorilla ajaminen voi olla jopa mukavaa ja selkää säästävää.  :-[ Sen verran kuitenkin muutamilla uusilla ajelin, että eri tavalla niissä jouset toimii. Mutta hytin jousista en enää luovu..
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Savotoija - 13.04.13 - klo:12:32
Vm. 2007 N121 etuakselin ja hytin jousilla.  Pois en jousituksia antais  :)  Eri mukava verrattuna jousittamattomaan 8000 sarjalaiseen.  Ei kylläkään ole juurikaan kokemuksia muitten merkkien jousituksista.

Etuakselin jousituksessa 4 rasvattavaa nippaa, rasvailee samalla kun muutkin nipat.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: SKN - 13.04.13 - klo:12:52
Kylmis is back..... :D
Porukkaa kuulemma *****iltu saitilta pois oikein urakalla.

Tarvitaan siis *****ilun kestäviä masokisteja..

Yritetään...

Notta raiviolle se yks meni kun maa suli. Eikös se sellaaaaasta höpissy ja ei täältä muita ole poistunut? Jos joku töhnämuna itsensa mustaa on se omaa syytä.

Mutta hyvä että kylmis is back. ;D
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: AgriAllah - 13.04.13 - klo:12:56
Jos nyt Valtran hankinta olisi ajankohtainen niin ehdottomasti etu- ja ohjaamonjousitus sekä matalataajuus istuin. Nykyisessä -06 121:ssä niitä ei ole. Tosin hyttijouset saisi kun hitsaa korvakkeet niille runkoon kiinni. Taitaapa noita vietereitä olla vielä kahta eri jäykkyyttä. Tutulla vaihtavat huollossa etujousitusen kiinnitys pultteja uusiin ja parempi laatuisiin, liekkö ollut sitten ongelmia siellä. Tuo Ännän etujousitus on muistaakseni Fendtin peruja.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Pasi - 13.04.13 - klo:13:28
Paljonko etujousituksesta on käytännön hyötyä peltohommissa? Pystyykö sille miettimään jotain tuottoa esim. rengaskuluina tai polttoaineen säästönä.

Kaikkea pystyy laskemaan ja fundeeraamaan. Tuloskin tässä laskelmassa aika usein se toivottu. Kysy vaikka jousitettua ja sitten jousittamatonta traktoria myyvältä myyntitykiltä. He ovat tässä tapauskessa tietysti eri henkilöitä eivätkä tiedä toistensa vastauksista ::)

Taitaa jousituksesta tuleva hyöty olla suurelta osin ajo- ja istumamukavuutta ja siitä tulevaa hyötyä, jolle kukin saa laskea sen verran arvoa kuin haluaa. Hyötä tulee myös turvallisuuden ja koneiden kestävyyden parantumisena. Varsinkin jos kuskina on torvelo, joka ei viitsi tai ymmärrä hidastaa nähdessään suuren töyssyn tai kuopan. Jos peltotyössä mahdolliset säästöt tulevat esim. kevätmuokkauksessa pidon parantumisena, niin se on kyllä hiustenhalkomista. Siirto- ja kuljetusajossa aikaa voi hieman huonolla tiellä säästyä ja turvallisuus hieman parantua.

Ei kai traktorin etujousilla ole edes tarkoituskaan korvata työkoneiden, esim. etukuormaajan, jousituksia ja vaimentia.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Peurajussi - 13.04.13 - klo:13:58

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: piki1 - 13.04.13 - klo:14:01

Ei kai traktorin etujousilla ole edes tarkoituskaan korvata työkoneiden, esim. etukuormaajan, jousituksia ja vaimentia.

Ei kai.
Etujouset on aivan turha, jopa haitallinen varuste yhdessä etukuormaajan kanssa.
Kuormaajan softi maksaa murto-osan etujousituksesta.

Tuollainen etujousitettu traktori on sitten mielenkiintoinen ajettava jousitus poiskytkettynä. Ainakin tuo (marginaali)merkki mikä minullakin aikansa oli.

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.
etujousille en isoa arvoa laske,kuski istuu takaakselin päällä etupäästä sinne ei isoja heittoja tule.hytinjouset ovat eriasia mutta niihin joutuu totuttelemaan just huojuvamman kyydin takia pääasia on kunnon istuin.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:14:06

Ei kai traktorin etujousilla ole edes tarkoituskaan korvata työkoneiden, esim. etukuormaajan, jousituksia ja vaimentia.

Ei kai.
Etujouset on aivan turha, jopa haitallinen varuste yhdessä etukuormaajan kanssa.
Kuormaajan softi maksaa murto-osan etujousituksesta.

Tuollainen etujousitettu traktori on sitten mielenkiintoinen ajettava jousitus poiskytkettynä. Ainakin tuo (marginaali)merkki mikä minullakin aikansa oli.

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.
Aika legendaa...  Mites tarvitaanko autossa jousitusta?? Tullut ajettua usealla eri merkillä missä on vaihtelevasti jousituksia ja myös sellaisia missä ei ole ja kyllä ne missä on kaikki mahdolliset jousitukset on niitä missä mieluiten sen aikansa viettää varsinkin jos ajaa pitkää päivää...  Pelkästään jo etuakselin jousitukset poistaa sen tiellä hypytyksen jota jäykällä traktorilla ei saa pois kuin vauhtia hiljentämällä ja kiihdyttämällä uudestaa... 
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: ijasja2 - 13.04.13 - klo:14:07
Se on se näppärä ja hyväksi koettu ännäläisen jousitus ventistä peräisin, möhkömalli omaa suunnittelua :)

Kattelin tuossa lehdestä 6330 jontikan tarjousta, ainoa mutta ettei ole jousitusta. 9000 tuntia alkaa olla taputeltuna etukuormaaja keulalla jontikassa ja jousitukseen vaihdettu panhard- tanko takuuseen. Pois en antaisi missään nimessä, toimii loistavasti ja huomaamattomasti. Deutsissa vastaavan tyyppinen jousitus, eikä toimi läheskään yhtä hyvin vaikka tasaa toki kyytiä hienosti. Tuo jontikan toimii aina yhtä hyvin, on kuormaa perässä tai ei, deutsissa tarttee olla enemmän vedettävää/nostolaitteissa että pelittää.

Sen verran hyvät kokemukset, että ruiskutukset Valtralla tuntuu tuskalta ilman jousitusta, tai paremminkin se runsas tieajo. Jousitus hävittäisi sen saakelin pompotuksen >:( Tuo ännäläisen jousitus sen verran pätevä paketti, että en kyllä epäröisi yhtään ottaako vai ei. Köyhän pitää katella käytettyjä, ja niistä valittava sellainen joissa em. varuste löytyy ;)
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 13.04.13 - klo:14:26
Quicken käyttöohje käskee kytkemään traktorin jousituksen pois päältä, koska etukuormaaja lisää traktorin jousituksen kulumista.

Ijasjalassa on tietysti jo kaikki urea ännäläisten versiot. Mitäs sinä ja muut olette niistä tykänneet?
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:14:29
Quicken käyttöohje käskee kytkemään traktorin jousituksen pois päältä, koska etukuormaaja lisää traktorin jousituksen kulumista.

Tuommosilla ohjeilla voi pyyhkiä perseensä...
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: ijasja2 - 13.04.13 - klo:14:31
Quicken käyttöohje käskee kytkemään traktorin jousituksen pois päältä, koska etukuormaaja lisää traktorin jousituksen kulumista.

Ijasjalassa on tietysti jo kaikki urea ännäläisten versiot. Mitäs sinä ja muut olette niistä tykänneet?

Ei mulla ännää oo, mutta olisi varmasti ihan mieluisa peli hitekkinä. Ei tarttis tehä sitä remppaa, niinkuin näkyy nuihin teknisimpiin versioihin olevan tarjolla :-X :-X Kai se jotain kertoo kun kaveri vaihtoi ännän etukuormaajan tarpeessa tuoreempaan ja portaattomaan, uuden karheaa uudenkarheaan,  hulluna piti Valtran leiriläiset :)

Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: btwft - 13.04.13 - klo:15:23
Omassa n121 on etujousitus ja etunostolaite jossa myös vaimennukset. Tuntuu siltä että alueaura ei lähde pomppimaan niin helposti kuin jäykkäakselisella. Alueaura / linko yhdistelmä ylhäällä saa aika surutta painella huonollakin tiellä kun on etu-ja takanostolaitteen vaimennukset, etujousitus ja ilmapenkki.  Yksi parhaita lisävarusteita kuten myös cruise.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:15:25
Omassa n121 on etujousitus ja etunostolaite jossa myös vaimennukset. Tuntuu siltä että alueaura ei lähde pomppimaan niin helposti kuin jäykkäakselisella. Alueaura / linko yhdistelmä ylhäällä saa aika surutta painella huonollakin tiellä kun on etu-ja takanostolaitteen vaimennukset, etujousitus ja ilmapenkki.  Yksi parhaita lisävarusteita kuten myös cruise.
Mikäs hitto se tuo cruise on jota kaikki valmettimiehet pippeli tanassa kehuu?? Vakionopeudensäädinkö?? 
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: btwft - 13.04.13 - klo:15:35
Lainaus Valtran sivuilta:
Cruise Control -toiminnolla kuljettaja pystyy säätämään halutun ajonopeuden tai voimanoton nopeuden. Esiasetettua nopeutta ylläpidetään automaattisesti riippumatta kuormituksessa tapahtuvista muutoksista.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Hiippailija - 13.04.13 - klo:16:13
Kannattanee käydä liikkeessä kokeilemassa eri variaatioita jousituksen suhteen, ja ottaa se mikä tuntuu itsestä mieluisalta..

Parilla uudehkolla täysjousitetulla suolahtelaisella parin viikon sisään ajaneena ei voi muuta kun ihmetellä miten voi olla kone olla järkyttävä ajaa. Ännässä hytin jouset pohjaa, teekkarit vaappuu ja heiluu ja kunnon routaheiton osuessa jouset vaan pahentaa tilannetta ja heiluntaa kopissa. Kauha keulassa vain pahensi tilannetta. Ihan sama minne päin autocomforttirullaa ruuvas..
Myös moni saksalaisen traktorin kyytiin tottunut ihmetteli ja naureskeli suolahtelaiselle insinööritaidolle tässäkin asiassa..

Wanha kasitonninen aireksella on tiekäytökseltään paljon vakaampi ja helpompi ajaa.
Eurooppalaiset ratkasut jousituksen suhteen pelaa MUN mielestä paljon paremmin.

Laittasin silti koppijousituksesta säästyneet rahat merkistä riippumatta kunnon istuimeen (ei grammeriin).
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Von Göpel - 13.04.13 - klo:16:29
Kannattanee käydä liikkeessä kokeilemassa eri variaatioita jousituksen suhteen, ja ottaa se mikä tuntuu itsestä mieluisalta..

Parilla uudehkolla täysjousitetulla suolahtelaisella parin viikon sisään ajaneena ei voi muuta kun ihmetellä miten voi olla kone olla järkyttävä ajaa. Ännässä hytin jouset pohjaa, teekkarit vaappuu ja heiluu ja kunnon routaheiton osuessa jouset vaan pahentaa tilannetta ja heiluntaa kopissa. Kauha keulassa vain pahensi tilannetta. Ihan sama minne päin autocomforttirullaa ruuvas..
Myös moni saksalaisen traktorin kyytiin tottunut ihmetteli ja naureskeli suolahtelaiselle insinööritaidolle tässäkin asiassa..

Wanha kasitonninen aireksella on tiekäytökseltään paljon vakaampi ja helpompi ajaa.
Eurooppalaiset ratkasut jousituksen suhteen pelaa MUN mielestä paljon paremmin.

Laittasin silti koppijousituksesta säästyneet rahat merkistä riippumatta kunnon istuimeen (ei grammeriin).
N-sarjan jousituksen tekee ventti ja sen mukaan laatu ja ominaisuudet  ;D, ei vain kyllä se nykyään hyvin toimii.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: jjj - 13.04.13 - klo:16:34
Mulla N 141 -2007, jossa fendtiläinen etujousitus. Tien päällä kulku tosi tasaista, samoin kynnöksellä. Etuakselin kallistus lienee jousittamatonta vähäisempi, koska etukuormaajakäytössä ajettaessa etupyörä möykyn päälle vaatii herkemmin tasauspyörästön lukon käyttöä. En pois vaihtaisi.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:16:38
Kannattanee käydä liikkeessä kokeilemassa eri variaatioita jousituksen suhteen, ja ottaa se mikä tuntuu itsestä mieluisalta..

Parilla uudehkolla täysjousitetulla suolahtelaisella parin viikon sisään ajaneena ei voi muuta kun ihmetellä miten voi olla kone olla järkyttävä ajaa. Ännässä hytin jouset pohjaa, teekkarit vaappuu ja heiluu ja kunnon routaheiton osuessa jouset vaan pahentaa tilannetta ja heiluntaa kopissa. Kauha keulassa vain pahensi tilannetta. Ihan sama minne päin autocomforttirullaa ruuvas..
Myös moni saksalaisen traktorin kyytiin tottunut ihmetteli ja naureskeli suolahtelaiselle insinööritaidolle tässäkin asiassa..

Wanha kasitonninen aireksella on tiekäytökseltään paljon vakaampi ja helpompi ajaa.
Eurooppalaiset ratkasut jousituksen suhteen pelaa MUN mielestä paljon paremmin.

Laittasin silti koppijousituksesta säästyneet rahat merkistä riippumatta kunnon istuimeen (ei grammeriin).
N-sarjan jousituksen tekee ventti ja sen mukaan laatu ja ominaisuudet  ;D, ei vain kyllä se nykyään hyvin toimii.
Joku sanos että suomalaisten kiinnitykset olis aiheuttanut ongelmia eniten??
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Make - 13.04.13 - klo:17:09
11 vuotias Case on etujousilla ja jokasuuntaan joustavalla istuimella. N111 Valtra on hytinjousilla ja Evolution istuimella. Nuukuuksissa jäi etujousitus jätettyä pois kun ajattelin noiden jousten riittävän. Ei riitä. Case menee pompuista hienosti. Kynnöksellä äestäessä luisto kasvaa jos ottaa etujousituksen pois päältä. Etukuormainta ei kummassakaan ole, Casessa on etunostolaite jousituksella.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: retku - 13.04.13 - klo:19:44

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:19:55

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.
Ilmajousitettu deutsin koppi on huomattavasti parempi kuin tuo mekaaninen deutsin tekele..
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Wejjo - 13.04.13 - klo:20:00
En edes jaksanu lukea muita vastauksia, mulla on vain yksi vastaus kysymykseen.

Kaikki mahdolliset jousitukset koneeseen. Et kadu. Se on sitten *****maista elää kun kroppa valittaa.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: SKN - 13.04.13 - klo:20:06
11 vuotias Case on etujousilla ja jokasuuntaan joustavalla istuimella. N111 Valtra on hytinjousilla ja Evolution istuimella. Nuukuuksissa jäi etujousitus jätettyä pois kun ajattelin noiden jousten riittävän. Ei riitä. Case menee pompuista hienosti. Kynnöksellä äestäessä luisto kasvaa jos ottaa etujousituksen pois päältä. Etukuormainta ei kummassakaan ole, Casessa on etunostolaite jousituksella.

Laita nyt hyvä mies kiinni se jakkara. Satutat ittes vielä. :o
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Von Göpel - 13.04.13 - klo:21:53
Istuminen on pahinta mitä ihminen voi tehdä saattaakseen kroppansa rappioon.Katsokaapa kurillaan ikänsä kuormaautoa ajaneita he ovat lyhentyneet vähintään 10 senttiä armeija ajoista.
Traktori on vielä pahempi vaikka olisi kaikki jousitukset on tuho varma.
Silläpä kannattaa traktorilla ajella vain hyvin harvoin. ;) :D
Telaalustainen kaivuri on kaikkein pahin.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: ktm87 - 13.04.13 - klo:21:56
Komppaan tuosta deutz mekaanisesta jousituksesta, kerrassaan surkea joka montussa pohjaa.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: ajjv - 13.04.13 - klo:22:02
Massikassa on toimiva etujousitus ja myös hytinjousitus, jos jälkimmäinen on mallia ilmajousitettu.  Jostain syystä (nokkapainoinen?) 6-koneiset MF:t ilman etujousia ovat kauheita paukkurautoja, joten kovasti suuri ero etujousilla ja ilman.
6480 ei ainakaan tarvinnut 6000 tuntiin mennessä etulinkuille muutakuin rasvausta. Jos jotain sen jälkeen, niin se on seuraavan omistajan päänsärky. Painavilla auroilla siirtoajossa ja routaheitoissa suurin ero, ilman jousia vaatisi apupyörät aurojen alle mutta jousilla ei tarvi edes hidastaa.
Jos on tarvetta pitkiin siirtoajoihin keväisillä sorateillä, jossa mukavasti ojarompuja ylitettävänä niin on mukavuuden lisäksi turvallisuustekijä. Ikävä keulia vastaantulijan nokkaan aurojen kanssa.
4-koneinen 6400:n hytinjousilla ja vaimennetulla kuormaajalla pääsee lähes samaan muualla, paitsi noissa keväsissä routaheittojen sukelluksissa. Normi siirtoajon nypytys on aisoissa mutta syvemmät sukellukset koettelee kuskia ja konetta.
Iso ero CNH:n tuotteisiin, jotka lähinnä aiheuttaa merisairautta jatkuvaa tarvetta tarkistaa onko vikaa aurauskulmissa vai ihan jousituksen suunnittelussa. Jälkimmäiseen on päädytty.
Valttereita ei viitsi edes kommentoida, jos N-sarjalaisen hinnoittelulle on yleensäkin jotain muuta katetta kun isänmaallisuus (amerikkalaisille ?) niin olisi mukava kuulla. Käytettyina saa puoleen hintaa joka suhteessa parempia. Hydrauliikkakin ihan vitsi sen hintaiseen koneeseen. Ellei sitten Advance, joiden hinta vielä huonompi vitsi.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: icefarmer - 14.04.13 - klo:02:25

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.
makuasia, jos vertaa esim.  kuorma-autopuoleen niin yleinen mielipide on se että teli ilmajousilla ja etupää rautajousilla takaa parhaan ajotuntuman, toisalta on niitä joille täysilmajousitus hyttiä myöten on ainut oikea mut se vaatii sen rauhallisen luonteen ett pitää vaan ratin rauhas vaikka auto tuntuu hyllyvän ja kääntyvän alla,,,, moni taas sanoo että jos alusta on täysilmajousilla pitää hytti olla rautajousilla... valtran mek. jousitus on hyvä.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: roadman - 14.04.13 - klo:07:44

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.

Toimiva on valtran jousituskin kuten monella muullakin merkillä. Edellä luettelluista ja mf lisäyksenä vielä paremman ajotuntuman ja jousituksen olen omasta mielestäni löytänyt JD, fendt ja Fast Track. Samaa kertoi yllättäen viimetalven koeajolenkki yhden valtra miehen kanssa. Tuumas että per...le tämähän JD r 210 on parempi ajaa kuin minun T152. Saman tuntuman olen myös itse saanut.
Muutenkin uuden ärrä JD,n ohjaamon uudistus on mielestäni onnistunut paremmin kuin muilla merkeillä. Takalähi ja sivunäkyyvyys ei ole kärsinyt niin kuin monella muulla merkillä.

Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: nuffieldmaster - 14.04.13 - klo:08:11
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Von Göpel - 14.04.13 - klo:14:31
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: JD6630 - 14.04.13 - klo:14:52
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Herranketku - 14.04.13 - klo:15:03
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?


Nyt kyllä kirjoitat omiasi. Mittaapa kuume, taitaa olla Valtran keltakuumetta? Oletkohan avannut näitä pissavehkeitten luukkuja ollenkaan? Meinaan jos huoltomiehen pitää jotakin sieltä alta kaivaa, niin pakettiautollinen on muuta härpäkettä ensin päältä purettava. Ja tämä koskee kaikkia merkkejä takuuvarmasti, pakokaasujentuhoamisjärjestelmän luonteesta riippumatta.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: ijasja2 - 14.04.13 - klo:15:32

Eikä noilla etu/hytinjousilla mitään selkää säästä. Voipi olla päinvastoin. On meinaan jonkin verran kokemusta selkävaivoista sekä jousien kanssa että ilman.

Tähän haluaisin kuulla vähän perusteita. Niitä löytynee, koska vaikutat olevan asiassa varma? Sen verran olen itsekin kokenut että jousissa on oikeasti eroja, myös uusissa.

Peruste lukee siinä yläpuolella. ;D

Ei vaan kokemusperäisesti voin sanoa että kun yläruppi heijjaa päivän siinä jousien päällä lelluvassa kopissa niin sen lisäksi että päätä huippaa niin fileet on hiukan jäykähköt tahattomasta jännittämisestä.
Jousittamattomassa kopissa ja samalla matalammalla olevalla istuimella ei jännitä tarpeettomasti niin paljon.

Jousittamatonta koppia en pois antaisi. ;D

***et vaan oo ajanu hyvällä jousitetulla kopilla. deutsin koppi on just semmonen että pohjaa tosi helposti ja rankasti. valtran koppijousitus on paljon parempi, tänään ajoin peräjälkeen 3 eri koneella samaa baanaa. t152,ttv ja 8550. t 152 paras routaheitoissa. t152 sillä mekaanisella jousituksella.

valtran autocomfortti mun ielestä huono, paljon huonompi kuin se mekaaninen.

Totta. En ole ajanut.
Deutsin lasisaunassa saa kyllä selkänsä paskaksi jos ei ennestään ole.

Lie säädöissä eroja, ei tuo oma deutsin koppi pohjaa kuin hyvin harvoin, en edes muista milloin viimeksi.  Mutta kyllähän se puistelee, istutaan niin korkealla. Penkin sivuttaisjousto oli paras jousitusvaruste, pehmensi kyytiä uskomattoman paljon. Se kannattaa laittaa ihan jokaisen, loppuu selkäkivut kun penkin jousitus ottaa vastaan ne pahimmat sivusuuntaiset täräykset.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kyntaja - 14.04.13 - klo:15:34
On kyllä suuri ero miten traktori tehdään.Jontikan alla on jos jotakin painepalloa tosi herkissä paikoissa ,siihen äkkiä räppää risu esim maanajossa ja kytömaiden kynnöissä kannot.Etupää on kuin 50 luvulta ,hassut pitkät korvakkeet akselin keskitapin pitäjinä ja pienen pieni läpimittainen keskitappi pienillä laakereilla ei takaa tiiviyttä kovin kaunaa.
Kardaani on aina vaan paljaana traktorin alla vailla mitään suojaa.
Sama rakenne myös nyykkäreissä ja nh 90 on huippu koko vaihteiston sivu on täynnä sikin sokin putkia ja kaikenlaista värkkiä ripoteltu aivan mitään järjestystä.Etuakselin ripustus on pienillä tapilla ja laakereilla kuin puutarha traktorissa ,hydrauliletkut ovat kuin käärmeitä sylinterin päässä vailla mitään suojaa .Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä Valtrassa on vielä jotenkin hallinnassa noiden apulaitteiden sijoittelu ja yleensäkkin komponenttien istustus runkoon.
Ventti on jo aivan oma kaaosmainen ilmestys ,palloa ja putkea on pilvin pimein ripoteltu joka paikkaan.
Kiinnitätekö yleensä traktoria valitessanne edellä kerrottuihin seikkoihin huomiota?

Meinaatko että valtran ilmapussit kölillään ei ole herkässä paikkaa.
+ et jd jousitettussa akselissa kardaani kulkee valukuoren sisällä kuten Nh ssakin. Saappa se kappaleis.
Ja tietenkin valtra ravistaa jo kartaanit kappaleiks tiellä...saatikka jos erehtyy jarruttamaan.
Ja mielestäni valtran komponenetti sijoittelu on jotain aika sekalaista. Muut koneet suunnitelllaan hiukka jokainen osa yhteneväiseksi muuhun linjaan. Mut valtrasta paistaa vanha runko johon ympätty vaan uusia asioita... esim megaan kun ympätty hitec niin sen käyttö lohko oli kyl pistetty niinkuin heittämällä kotelon päälle......(muissa lohkot integroitu esim koteloihin.)
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 14.04.13 - klo:20:04
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Von Göpel - 14.04.13 - klo:21:02
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.
Ventin laatu on sitä mitä se on eli ei mitään ihmeellistä,mutta sieltä päämies määrää ne otettavaksi.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kyntaja - 14.04.13 - klo:21:05
Nuo jouset taitaa olla enemmän niille isännille tarkoitettu, jotka viljelee seitsemässä pitäjässä vuokramaita ja on niin kiire ja kova tohotus päällä, että aina ei edes muista mihin päin on menossa. Tämmöiselle omien peltojen viljelijälle riittänee ihan peruskone ja maalaisjärki, hidastaa ennen kuoppaa. Jouset pois niin siinä on heti kaksi vikapistettä vähemmän. Kyllähän ne varmasti hyvät on sellaisessa koneessa, johon ne on alunperin suunniteltu, mutta kun suolahtelaiset ostaa kaikenlaisia jäännöskomponenttieriä maailmalta ja lätkii niitä sitten koneisiin, niin siinä on aika iso riski, että pelaako ne lainkaan. Valmetti on erittäin hyvä perustraktori, mutta mitään teknisesti kovin ihmeellistä niihin ei parane lisätä, sitten alkaa ongelmat.

Totta... Jos tietyillä kuvioilla pyörii ja tunteja ei vuosittain mahottomasti kerry niin pärjää vallan ilmankin. Itte en luovu jousista koskaan enää. 2004 tuli eka koppijousitettu ja sen jälkeen jousitukset lisääntyneet.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: koivumaki - 14.04.13 - klo:21:52
Mulla on nyt molemmat Valtran etujousitukset käytössä.N ja T.
N:n Fendtistä periytynyt etujousitus toimii ainakin tieajossa T:n ilmajositusta paremmin.N on todella vakaa laite tieajossa,meillä on siinä kourakuormaaja niskassa.
N:ssä ei hyttijousia ole,T:ssä on.
Kyllä ainakin näissä töissä mitä meillä noilla traktoreilla tehdään en jousituksia pois antaisi.
T:n hyttijousituksen liikevara saisi olla isompi,Casen MXMn hyttijousitus parempi.
Aiemmin mulla oli NHn TSA jossa oli etu/hyttijouset.Etujousitus oli mielestäni hyvä N:n kanssa samaa tasoa.
TSAn hyttijousitus olisi saanut olla hiukan jäykempi,varsinkin sivusuunnassa.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: - 15.04.13 - klo:12:12
Jousituksis on tasan yks vika. Kun ostaa yhden kaikilla jousilla varustetun koneen niin joutuu pian vaihtamaan muutkin koneet... Ei enää ikinä tule konetta ilman jousia!

Mulla kans N ja T etu- ja koppijousilla. Ehkä se N on jonkun verran vakaampi ajettava. Toisaalta teen ilmajouset pelaa hyvin -30C pakkasella heti startista lähtien.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: nuori viljelijä - 15.04.13 - klo:14:25
mitähän mahtaa maksaa n valtraan koppijouset jälkiasenteisena? joutuu varmaan laittamaan koukunlaukaisun kans hydrauliseksi
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 15.04.13 - klo:14:54
Koppijouset on varmaan ihan tehtävissä, mutta vetokoukun laukaisun rakentaminen voi vaatia enemmän hommia. Juuri puhuttiin kollegan kanssa, että ihme homma, kun ei ole tehty vaijerivälitteiseksi. Olisi kaikenlaisilla kopin kiinnitystekniikoilla ihan toimiva(???)
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: nuffieldmaster - 15.04.13 - klo:15:04
Entäs minkälaisia ne on nämä Zetor, Ursus, Belarus -linjalta tulleet etujousitukset käytössä?  Steyrissäkin olen nähnyt etuakselina jousipakan...  oliko nuo keskeneräisiä vai eikö niitä tunnuttu tarvitsevan, kun väliin ei näyttänyt kukaan tarjoavan jousia etupäähän ja nyt taas joka merkillä on jonkinlaiset jouset keulassa?
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: koivumaki - 15.04.13 - klo:15:58
Entäs minkälaisia ne on nämä Zetor, Ursus, Belarus -linjalta tulleet etujousitukset käytössä?  Steyrissäkin olen nähnyt etuakselina jousipakan...  oliko nuo keskeneräisiä vai eikö niitä tunnuttu tarvitsevan, kun väliin ei näyttänyt kukaan tarjoavan jousia etupäähän ja nyt taas joka merkillä on jonkinlaiset jouset keulassa?

--Noista itämerkkien jousituksista puuttuu yksi olennainen osa.Iskunvaimennus.No,lehtijousessahan semmoista on kitkan takia 'sisäänrakennettuna',mutta en usko noiden toimivan 30+ nopeuksissa.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: AgriAllah - 15.04.13 - klo:16:27
mitähän mahtaa maksaa n valtraan koppijouset jälkiasenteisena? joutuu varmaan laittamaan koukunlaukaisun kans hydrauliseksi

Olisko vajaa 2000 € koko paketti jos sitäkään, en muista ihan tarkalleen. Kannattaa kysyä paikalliselta diileriltä tarkemmin.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: jari - 15.04.13 - klo:18:11
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.
Minun mielestä parempi näkyvyys kuin valtrassa
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kyntaja - 15.04.13 - klo:18:48
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.
Minun mielestä parempi näkyvyys kuin valtrassa

Isohan se on jos nuhviinaan ja aakkoseen vertaa. Eikä se nyt varmaan niin vedäkkään 3t hiekka kuormaa kuin nuhvi mut on se luxsusta ja mukavuutta.... ;D ;D Siis R
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: zetor8045 - 15.04.13 - klo:19:04
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.
Minun mielestä parempi näkyvyys kuin valtrassa

Isohan se on jos nuhviinaan ja aakkoseen vertaa. Eikä se nyt varmaan niin vedäkkään 3t hiekka kuormaa kuin nuhvi mut on se luxsusta ja mukavuutta.... ;D ;D Siis R
Mutta siittä R:n nokkapellistä sais nuhville tallin...    8)
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: jari - 16.04.13 - klo:11:12
Mutta se Ärrän konepeitto, voe herrajestas, se on iso ja kolho :o
Vois jösses, mitä sitten? Ootko ajanut kyseisellä laitteella tai edes istunut kyydissä?
Sieltä on kuules aika hyvä näkyvyys sieltä 210:nkin ohjaamosta ihan joka suuntaan.
Minun mielestä parempi näkyvyys kuin valtrassa

Isohan se on jos nuhviinaan ja aakkoseen vertaa. Eikä se nyt varmaan niin vedäkkään 3t hiekka kuormaa kuin nuhvi mut on se luxsusta ja mukavuutta.... ;D ;D Siis R
Mutta siittä R:n nokkapellistä sais nuhville tallin...    8)
;D ;D
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: koivumaki - 16.04.13 - klo:12:16
Jousituksis on tasan yks vika. Kun ostaa yhden kaikilla jousilla varustetun koneen niin joutuu pian vaihtamaan muutkin koneet... Ei enää ikinä tule konetta ilman jousia!

Mulla kans N ja T etu- ja koppijousilla. Ehkä se N on jonkun verran vakaampi ajettava. Toisaalta teen ilmajouset pelaa hyvin -30C pakkasella heti startista lähtien.

--Mulla T:n etujousituksesta on semmoinen havainto,että jos EK raskaan kauhan kanssa ei ole puskutuissa kiinni alkaa joissan heitoissa ilmajousitus ja EK 'resonoimaan'.Täytyisköhän iskunvaimentimia vaihtaa uusiin?Siis Aireksen.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: versu213 - 16.04.13 - klo:18:24
N163 etu/hytin jousituksella ja tosi mieluisat kyytit. kuten 213:kin.. 8) täytyy sanoa,että iliman jousia olevalla rattorilla en lähde ees ajamaan.. ;)
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: JD6630 - 16.04.13 - klo:18:51
Entäs minkälaisia ne on nämä Zetor, Ursus, Belarus -linjalta tulleet etujousitukset käytössä?  Steyrissäkin olen nähnyt etuakselina jousipakan...  oliko nuo keskeneräisiä vai eikö niitä tunnuttu tarvitsevan, kun väliin ei näyttänyt kukaan tarjoavan jousia etupäähän ja nyt taas joka merkillä on jonkinlaiset jouset keulassa?
Mutta kerroppas nyt: paljonko on tullut 210R hytissä istuttua vai eikö hankkijan myyjä päästänyt edes katsomaan konetta :'(
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Flavor - 27.04.13 - klo:17:17
mitähän mahtaa maksaa n valtraan koppijouset jälkiasenteisena? joutuu varmaan laittamaan koukunlaukaisun kans hydrauliseksi

Jousen korvakkeet ja jouset on ihan simppeli asentaa mutta isotöisin varmaan vaihtaa välirunkoon kopin etukiinnikkeet mitkä on korkeammat jousitetussa mökissä. Hydr koukun laukasu ei ole mikään ihme homma. Sylinteri, muutama letku ja laatta/solenoidi paketti ja yksi keinukytkin. RIIPPUEN koneen vuosimallista, ns uudemmissa on johtosarja valmiina mutta vanhempiin joutuu lisätä koukun laukasun piuhan.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 27.04.13 - klo:21:24
Miksei tuota voi toteuttaa vaijerilla?
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.04.13 - klo:21:29
Miksei tuota voi toteuttaa vaijerilla?
Onhan se jontikan seiväs aikamoinen, toki siitä näkee on lukitus kiinni vai ei. Tai oikeastaan tuntee.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: piki1 - 27.04.13 - klo:21:37
Miksei tuota voi toteuttaa vaijerilla?
moni on jättänyt alkuperäisenkin laukaisun  ja pelaa, mutta läpivientikumi kuluu enemmän.
Otsikko: Vs: N-sarjan jousitu(k)s(et)
Kirjoitti: kylmis - 27.04.13 - klo:21:41
Miksei tuota voi toteuttaa vaijerilla?
moni on jättänyt alkuperäisenkin laukaisun  ja pelaa, mutta läpivientikumi kuluu enemmän.
Ihan hyvä tietää.