• Tavallinen aihe

Aihe T-Valtraan vauhtia..  (Luettu 21832 kertaa)

Greenpwr

  • Vieras
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Eipä kovaa laatikkoa paljo huijailla ainakaan nuonpäin, kovempaa voi saara kulkemaan mikäli ei ota täysiä kierroksia suurimmalla vaihteella.

Ainut on tuohon sun ajatukseen jotta muuttaa rengaskokoja niin jotta mittari alkaa näyttämään esim 60kmh täysillä kierroksilla ja sitte saakkin ajella "pinta kaasulla" mittarin näyttämää 53kmh, todellisuudes vauhti vieläkin vähemmän, eli pelkkää ittensä huijaamista tuo ;D

Portaattomien kans voiki olla enemmän vippaskonstia, esim jd menee 1900rpm 54kmh ja sen kun sais ottamaan täydet kierrokset "samalla välityksellä".. Olikin outoa kun ajellu jontikalla ja nyt olin T170 valtralla matkas ja sitä saa vinguttaa 2300rinkiä taulus ja 53kmh vauhtia.
Onko kukaan keksiny miten nostetaan JD:n  40km/h AP laatikon nopeus 50 km/h. Ilmeisen vaativa operaatio?

 Käy hakemassa agrista viidenkympin-burkin ja toivoo, että huoltomiestä kiinnostaa etsiä jostain vastaavalla kokoonpanolla olevan laitteen runkonumero ja ohjelmoi sen uuden boksin.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: T-Valtraan vauhtia..
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...

Liekö noin tehty kun Valtra joskus -95 ajeli moottoritiellä hitaammista ohi 80 km/h-alueella. Oli Suolahti-Tourulan protoja käytössä jollain yksityisellä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6909
Vs: T-Valtraan vauhtia..
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.

pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta.  pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...

renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .

muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...

Ainakin T2 vaihdettiin kardaanit jo takuuaikana vahvempiin. Ei ole tarkotus nopeutta kasvattaa vaan saada kiertämään huiput pienemmillä kierroksilla. Eikös alkupään T-sarjaa tilattu 50km/h perällä 38" rattailla ja heti vaihdettiin 42" ja kulki taas nätistä.
Meinaako männä liikaa soppaa tie ajossa kum tommosia mietit??

Ei varmaan mikään salaisuus oo että menee.. Vanhemmassa lastu, ja tuoreemmassa uus ohjelma boxissa. Vetäävät kuitenkin molemmat niin hyvin että ei oo juuri tehonpuutetta ollu. Siirtoajo kuormalla tai ilman vetää nykyään eniten löpöö, ainakin mulle tää on ihan yritystoimintaa niin jos kuluja saa pienemmäks niin aina jää tulokseen enempi voittoo..  ;D
En usko, että perän palikoiden vaihto tienaa koskaan hintaansa polttoainesäästöllä. Liikkeelle lähdöt vaikeutuu ja väännöt kasvaa vaihteistossa :o
Itte teetin omaan teekkariin ohjelman jossa soppaa annetaan nuukanpuoleisesti 2000 kierroksen ylittyessä ja paras vääntö asettuu ulosottokierrosten käyttöalueelle toisinsanoen jos siirtoajossa vähän kierrokset putoo, niin sitten kone vastaa ja antaa soppaa lisää. Ulosottokierroksilla esim paaleja pyöritellessä kone ei anna yhtään periksi 8)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27245
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Nii se on...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin  tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt.  Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :(    Pirun hankala paikka  :-\

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin  tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt.  Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :(    Pirun hankala paikka  :-\

Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
Nii se on...

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Tulipa kokeiltua N163Deetä Valtran lelupäivillä. Siinähän se nyt sitten oli, kunnollisen tuntuinen liikennevälitys. 50 tuntui irtoavan 'voimanupin' löysällä asennolla oikeinkin kehräten. Näemmä konfiguraattorikin antaa vaihteistolle vaihtoehdon "50kmh ecospeed" ännäläiseen direktiin.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin  tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt.  Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :(    Pirun hankala paikka  :-\

Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
Nelosen rataskehä ja sivuakseliin rataskehä maksaa karkaistuna 500€ pari, edellyttää useamman parin teettämistä :-\   On kyllä niin työläs vaihtaa että pitäisi olla jokin muukin syy laatikon ottamiseen pöydälle...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 529
Vs: T-Valtraan vauhtia..
  Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän  :-\

itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin  tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt.  Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :(    Pirun hankala paikka  :-\

Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
Nelosen rataskehä ja sivuakseliin rataskehä maksaa karkaistuna 500€ pari, edellyttää useamman parin teettämistä :-\   On kyllä niin työläs vaihtaa että pitäisi olla jokin muukin syy laatikon ottamiseen pöydälle...

Jaa että nelosen hammaspyörä pääakselille ja sivuakseli yhteensä 500 €... eppäillä soppii.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: T-Valtraan vauhtia..
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.

olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------

mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä  ;)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3675
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.?Siis kilometrille,ei tunnille.
Kuitenkin kokonaispainon säilyessä samana,kulkuvastus on sama,näinollen tehontarve ei muutu.Ainakin oman kokemuksen mukaan meikäläisissä mäkisissä maastoissa ainakin nopeuden pudotus 50stä 40n aiheutta monin paikoin melkoisen kepityksen ja nopeuden romahduksen kun alkuvauhti mäen alla on vain 40.
Nopeuteulla välityksellä tietysti mentäis 50 mäkeen mutta ilmeisesti keppiin on käytävä rivakasti kiinni...

Ihan tasamaalla asia varmaan eri kuin täällä.

myllymäki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Se on tää Lievosen valtra linnavuori-nokia suunnalta nopein traktori, mitä olen tavannut tien päällä.
Kulkee heittämällä ainakin 80 km/h .
Ei ole tien tukkona, kuten jussien vehkeet yleensä !

ekia99

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.

Ehkä joku 10-15%.