Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe T-Valtraan vauhtia..  (Luettu 28413 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.

olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------

mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä  ;)
Nuo on pelkät osat.  Vaatii sorvausta ja hitsausta.  Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa.  Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8)   Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
  Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki.   Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
 Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi.  Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta.  M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.

Viimeksi muokattu: 22.03.13 - klo:21:28 kirjoittanut rene

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.

Ehkä joku 10-15%.

Siis samalla keskinopeudella,muuten vaikka sama traktori.?

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: T-Valtraan vauhtia..
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.

olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------

mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä  ;)
Nuo on pelkät osat.  Vaatii sorvausta ja hitsausta.  Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa.  Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8)   Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
  Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki.   Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
 Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi.  Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta.  M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.

***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------

mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----

oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.

olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------

mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä  ;)
Nuo on pelkät osat.  Vaatii sorvausta ja hitsausta.  Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa.  Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8)   Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
  Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki.   Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
 Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi.  Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta.  M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.

***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------
mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----
oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.
Vaiva on valtava ja riski ruma :(  Ei kyllä kannata ryhtyä jos ei muutenkin ole laatikon sisälle postia...
 Valmista osaa on toki vaikka minkä laista, eikös lentokentillä ole ollut pikavaihteettomia viidenkympin traktoreita pienillä pyörillä?  Matalakierrosmalliakin on ymmärtääkseni saanut viidenkympin vauhdille ilman pikavaihteita... Sellaisen palikat jo auttaisi jotakin mutta ei niitä kovin moni ainakaan omalla rahalla Valtran tiskiltä osta :(
  Minä en tekniikasta tuossa oikein paljoa tiedä ja omat kokemukset ei ulotu mega sarjaa pidemmälle vaikka jotain 650 osaa onkin sovellettu.   Jotain osviittaa saisi varmaan siitä jos tietäisi lonkkien sopivan tai ei sopivan.

  Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Se on tää Lievosen valtra linnavuori-nokia suunnalta nopein traktori, mitä olen tavannut tien päällä.
Kulkee heittämällä ainakin 80 km/h .
Ei ole tien tukkona, kuten jussien vehkeet yleensä !
Itte en kyllä kehtais sanoo ääneen, ettei pääse jostain 40-50 kulkevasta härpäkkeestä ohi ::)

Bruce Willys

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: T-Valtraan vauhtia..

Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Vetävä eiku työntövä kärry

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..

Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä.   Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :)   Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
  Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
   Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D

Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:18:47 kirjoittanut rene

Bruce Willys

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: T-Valtraan vauhtia..

Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä.   Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :)   Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
  Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
   Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D

Kuulostaa tosi kätevältä  ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..

Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä.   Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :)   Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
  Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
   Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D

Kuulostaa tosi kätevältä  ;D
Pirun hankala yhtäkkiä keksiä miten se planeettapyörästön välityssuhde lasketaan >:(  Tai sitten niin yksinkertainen että ei hoksaa.  Vanhemman mallin planeetan välitys on melko tarkalleen 5,2 enkä nyt vaan ymmärrä miten päätyisi lähtöarvoilla tuohon lukuun.  Sitten olisi jo helppo samaa kaavaa soveltaa eri hammasluvuille :(

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa.  ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa.  ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 850
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Kaikkiin noihin hammasvälityspulmiin saa apua Lehtolan konepajalta, Tampereella pirkkahallia vastapäätä.

En suosittele itse ropailemaan sivuakseleita ym!

Esimerkiksi itsellä maksoi Case 1594HS nelikon nopeutus n. 4700€ sis alv. Banjoihin uudet rattaat sekä etuvedon pudotuslaatikkoon uudet rattaat myöskin. Kulkee nyt 42kmh.

Vaikkei valtraan liity tää mutta polttoaineensäästö on huomattava kun kone kulkee nykyajan vauhtia. Vakiona nuo taavetit matelee 26kmh.
Ruiskutushommiin ym kevyeen ajoon on vielä Case 1490-4, kulkee 50kmh.

Vielä kerran, antakaa Ammattilaisten laskea välitykset ym muutokset. Tää lehtolan ukko laski paperilla välitykset jne. :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Kaikkiin noihin hammasvälityspulmiin saa apua Lehtolan konepajalta, Tampereella pirkkahallia vastapäätä.

En suosittele itse ropailemaan sivuakseleita ym!

Esimerkiksi itsellä maksoi Case 1594HS nelikon nopeutus n. 4700€ sis alv. Banjoihin uudet rattaat sekä etuvedon pudotuslaatikkoon uudet rattaat myöskin. Kulkee nyt 42kmh.

Vaikkei valtraan liity tää mutta polttoaineensäästö on huomattava kun kone kulkee nykyajan vauhtia. Vakiona nuo taavetit matelee 26kmh.
Ruiskutushommiin ym kevyeen ajoon on vielä Case 1490-4, kulkee 50kmh.

Vielä kerran, antakaa Ammattilaisten laskea välitykset ym muutokset. Tää lehtolan ukko laski paperilla välitykset jne. :D
Mietin tuossa planeettarempassa juuri sitä että rattaiden laatu ei ole kovin korostunut. Etelä-suomesta taannoin jostain firmasta ostin joitakin hammaspyöriä, neljä pyörää maksoi muistaakseni aika tasan satasen verolla kotona.  Varastopyörät on tietenkin aina suoria ja on automaattikonein tehty suurina sarjoina eikä tietenkään varsinaiseen vaihdelaatikkoon sovi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..

Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D

Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä.   Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :)   Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
  Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
   Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D

Kuulostaa tosi kätevältä  ;D
Paitti jotta ei :'(   Sain juuri kuulla luotettavasta lähteestä  että aurinkopyörän ja kehäpyörän hampaiden summa jaettuna planeettapyörien määrällä pitää olla parillinen luku, en heti ymmärrä kyllä että minkä v...n takia :o  >:(  Eli kaikki hammaspyörät uusiksi jos tuollaista aikoo laittaa...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa.  ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)
Varmasti tuleekin mutta jaksaako se sitten kulkea muutakun tyhjänä? Meinaan vaan kun tuo oma rotisko on jo lujilla että menee edes sen 50kmh kuormankanssa. ;D Tietysti voimaa saa lisää mutta vääntö alkanee hiljalleen tuhota paikkoja. ::)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!