Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe T-Valtraan vauhtia..  (Luettu 28510 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: T-Valtraan vauhtia..
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla?  ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: T-Valtraan vauhtia..
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla?  ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???

Eläkkeelle.  8) Löpön säästöstä vaan kysymys jos matalemmilla kierroksilla sais sen 50km/h tauluun..
Tästä tähän.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Ei kaikkien traktoreiden tarvii olla Loikkari-Nuffeja  8)
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: T-Valtraan vauhtia..
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla?  ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???

Eläkkeelle.  8) Löpön säästöstä vaan kysymys jos matalemmilla kierroksilla sais sen 50km/h tauluun..

jos et välityksiä ala muuttamaan niin kyseisillä malleilla ainoa tapa säästää pöötä on ajella max 40km/h ja ennakoivasti sittenkin. Eläke tulee luultavasti yhtä myöhään tälläkin nopeudella...
allekirjoittanut

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Saman havainnon olen itsekin tehnyt. Omat kärrit kun ei ole rakennettu liikennenopeuksille, niin siinä säästyy paljon muutakin kuin pöötä kun malttaa ajella 40 lasissa kohtuukierroksilla. Toki edellinen ei päde kaikille konekuskeille, mutta lyhyillä matkoilla on aivan sama onko se huippunopeus kympin suurempi.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: T-Valtraan vauhtia..
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa.  ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)
Varmasti tuleekin mutta jaksaako se sitten kulkea muutakun tyhjänä? Meinaan vaan kun tuo oma rotisko on jo lujilla että menee edes sen 50kmh kuormankanssa. ;D Tietysti voimaa saa lisää mutta vääntö alkanee hiljalleen tuhota paikkoja. ::)

***tosi hyvin jaksaa. tietty ViriRivipummpu auttaa asiaan  ;) kuorman kanssa voi ajaa 4 vaihteella ja pikavaihe kakkosella, tai kolmosvaihteella pikavaihe kolmosella kulkee silloin saman kuin normaali 50km/h perällä.

liikkeelle lähtö on ihan helppoa, ei se välitys pienillä vauheilla niin hirveesti vaikuta. peräöljynlämmöt pysyy hyvin kurissa kun 50km/h vauhissa on vähän kierroksia (ympäripumppaava hydepumppu pääsee helpomalla)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: T-Valtraan vauhtia..
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.

olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------

mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä  ;)
Nuo on pelkät osat.  Vaatii sorvausta ja hitsausta.  Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa.  Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8)   Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
  Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki.   Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
 Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi.  Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta.  M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.

***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------

mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----

oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.
:o  Näyttää sille että jos vaikka 8400 malliin laittaa vanhemman koneen lonkat akseleineen kaikkineen planeettapyörästöineen niin nopeutta tulisi lisää...   Planeettapyörästöjen välitys 6,8 > 5,2 :-\