Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mattoperä vai karhotin?  (Luettu 12415 kertaa)

Lurppa

  • Vieras
Vs: mattoperä vai karhotin?
Itellä ei ole karhotinta eikä mattoperää. Karhotus ostetaan. Olen mietiskellyt itsekin tätä dilemmaa, jos ja kun joutuu silppuria isontamaan. Nykyinen kone syö hyvin kahta kolmekakkosella niitettyä emolehmien säilörehukarhoa (paksumpia kuin D70 asteella tehty). Karhot on yhdistetty Elhon karhottimella, jolla voidaan ajaa siten, että traktori ei tallaa karhoa, mutta molemmat karhot kääntyvät yhdistyessään. Eli jos ostais isomman silppurin ja liitäisi ketjuun mattoperän, jolla voisi laittaa karhot vierekkäin ja yhdistäis kaksi tuplakarhoa karhottimella, jolloin ne kuivaisivat myös alta. Molempien hyvät puolet voisi yhdistää, eikä tartteis ostaa mitään helvetin isoa karhotinta. Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?

ihan käypä idea ois... tarkotat siis sitä elhon twin-karhotinta?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: mattoperä vai karhotin?
Itellä ei ole karhotinta eikä mattoperää. Karhotus ostetaan. Olen mietiskellyt itsekin tätä dilemmaa, jos ja kun joutuu silppuria isontamaan. Nykyinen kone syö hyvin kahta kolmekakkosella niitettyä emolehmien säilörehukarhoa (paksumpia kuin D70 asteella tehty). Karhot on yhdistetty Elhon karhottimella, jolla voidaan ajaa siten, että traktori ei tallaa karhoa, mutta molemmat karhot kääntyvät yhdistyessään. Eli jos ostais isomman silppurin ja liitäisi ketjuun mattoperän, jolla voisi laittaa karhot vierekkäin ja yhdistäis kaksi tuplakarhoa karhottimella, jolloin ne kuivaisivat myös alta. Molempien hyvät puolet voisi yhdistää, eikä tartteis ostaa mitään helvetin isoa karhotinta. Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?
Mulla on etu-takakoneyhdistelmä. Tuolla kun ajetaan mattoperällä edestakas niin kaksi tuplakarhoa on aina lähekkäin ja sitten on 6 metriä väliä. Viimesyksynä sateen jälkeen liikutettiin yksiroottorisella karhottimella mattoperäkarheita. Noita tuplakarhoja pystyy yhdistämään jo kerta-ajollakin yksiroottorisellakin. Viimesyksyn sadolla ja kosteudella oli 12 metriä vähän liikaa 1355 JF:lle.
Mystinen kesälaatumies

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: mattoperä vai karhotin?
Itellä ei ole karhotinta eikä mattoperää. Karhotus ostetaan. Olen mietiskellyt itsekin tätä dilemmaa, jos ja kun joutuu silppuria isontamaan. Nykyinen kone syö hyvin kahta kolmekakkosella niitettyä emolehmien säilörehukarhoa (paksumpia kuin D70 asteella tehty). Karhot on yhdistetty Elhon karhottimella, jolla voidaan ajaa siten, että traktori ei tallaa karhoa, mutta molemmat karhot kääntyvät yhdistyessään. Eli jos ostais isomman silppurin ja liitäisi ketjuun mattoperän, jolla voisi laittaa karhot vierekkäin ja yhdistäis kaksi tuplakarhoa karhottimella, jolloin ne kuivaisivat myös alta. Molempien hyvät puolet voisi yhdistää, eikä tartteis ostaa mitään helvetin isoa karhotinta. Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?
Mulla on etu-takakoneyhdistelmä. Tuolla kun ajetaan mattoperällä edestakas niin kaksi tuplakarhoa on aina lähekkäin ja sitten on 6 metriä väliä. Viimesyksynä sateen jälkeen liikutettiin yksiroottorisella karhottimella mattoperäkarheita. Noita tuplakarhoja pystyy yhdistämään jo kerta-ajollakin yksiroottorisellakin. Viimesyksyn sadolla ja kosteudella oli 12 metriä vähän liikaa 1355 JF:lle.
Kuulostaa kustannustehokkaalta. niitätkö päisteetkin jotenkin puljaamalla edestaikaisin jotta voi yhdistää 12metriä?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: mattoperä vai karhotin?
Ei tuota ole muutakuin kokeiltu. Viimesyksynä karhot siirrettiin pääosin kauemmas toisistaan.
Normaalisti niitossa ajetaan ensimmäinen kierros 3 metriä reunasta ja myöhemmin reuna ajetaan pelkällä takakoneella jolloin reunakarheeseen tulee kolme yhteen. Tällöin silppurikuski saa äkkiä tilaa pyöriä. Hinattava takakone ei ole yhtä arka reunassa mahdollisesti oleville esteille kuin etukone ja mahdollisia esteitä voi nähdäkin. kolmannen kierroksen jos ajaisi vastasuuntaan pystyisi kolmannen ja neljännen karhon yhdistämään.
Mystinen kesälaatumies

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: mattoperä vai karhotin?
Mikä siinä on että täällä Suomessa noilla urakoitsijoilla on aina aatamin aikuiset koneet.Kuten tuossa edellä niittivät ja hyvin tuli karhot yhteen yhdellä ajokerralla ,yksi kuski ja tarktori vähemmän kuin perinteisessä
aatamin aikuisessa niittotouhussa.Maksaa se kunnollinen karhotinkin vai mitä ?
Siinä on sellainen juttu, että rehunteossa noita muuttujia piisaa hiukan enemmän kuin täptäpajatusmallilla heti aukeaa. Joskus aiemminkin tästä on väännetty, enkä jaksa kirjottaa samoja asioita uudestaan. Sen verran vielä vinkkaan, että aika monet rehulaadusta kiinnostuneet sovittaa jo pöyhintä rehuketjuun heti niittokoneen jälkeen.......
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: mattoperä vai karhotin?
Itellä ei ole karhotinta eikä mattoperää. Karhotus ostetaan. Olen mietiskellyt itsekin tätä dilemmaa, jos ja kun joutuu silppuria isontamaan. Nykyinen kone syö hyvin kahta kolmekakkosella niitettyä emolehmien säilörehukarhoa (paksumpia kuin D70 asteella tehty). Karhot on yhdistetty Elhon karhottimella, jolla voidaan ajaa siten, että traktori ei tallaa karhoa, mutta molemmat karhot kääntyvät yhdistyessään. Eli jos ostais isomman silppurin ja liitäisi ketjuun mattoperän, jolla voisi laittaa karhot vierekkäin ja yhdistäis kaksi tuplakarhoa karhottimella, jolloin ne kuivaisivat myös alta. Molempien hyvät puolet voisi yhdistää, eikä tartteis ostaa mitään helvetin isoa karhotinta. Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?
Mulla on etu-takakoneyhdistelmä. Tuolla kun ajetaan mattoperällä edestakas niin kaksi tuplakarhoa on aina lähekkäin ja sitten on 6 metriä väliä. Viimesyksynä sateen jälkeen liikutettiin yksiroottorisella karhottimella mattoperäkarheita. Noita tuplakarhoja pystyy yhdistämään jo kerta-ajollakin yksiroottorisellakin. Viimesyksyn sadolla ja kosteudella oli 12 metriä vähän liikaa 1355 JF:lle.
Kuulostaa kustannustehokkaalta. niitätkö päisteetkin jotenkin puljaamalla edestaikaisin jotta voi yhdistää 12metriä?

Tästä tulikin mieleen oma jiiähävä, mulla oli asymmetriset karhotinpellit, eli tuplakarhot tuli edestakaisin ajamalla ilman mattoperää. Karhojen väliin jäi hiukan väliä, joten oli nippanappa karhoa 1350 JF:lle. Päistekierrokset kikkailua, kun piti vaihtaa nurkassa suuntaa, karhotinpeltit oli lukittu toiseen laitaan. Kaupallisessa sovelluksessa peltien ohjaukseen hydraulisylinteri, teinitsesäästinmallissa oli vain rosterinen karhotinpellin jatke toisella puolella :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)