Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rakkorit vaihtoon?  (Luettu 12353 kertaa)

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Rakkorit vaihtoon?
Olen tuossa nyt toista vuotta peräkkäin siunaillut noiden vanhempien koneiden kuluja remonteista ja polttoaineesta ja tullut siihen tulokseen, että seuraavan päivityksen yhteydessä laitan useamman vanhan nippuun ja vaihdan uuteen. Tällä hetkellä tunteja tulee vuodessa keskimäärin 2300, joista ykköskoneeseen noin 1000 mutta se ei mene (kai) vielä ensimmäisenä vaihtoon, siinä taulussa alkaa olla 7 tuhatta tuntia. Nuo muut on ajettu väliin 5-15 tuhatta tuntia.

Kuinka traktoreiden vaihto kannattaisi integroida muuhun kaluston päivitykseen, jos on sellainen tilanne että on aikaa suunnitella eikä tarvitse tehdä hätäratkaisuja? Omaa kalustoa joutuu pitämään urakoitsijoiden puutteessa ja myös niitä joutuu joskus päivittämään, lantavaunut ja murskaimet alkavat olla nekin ehtoopuolella. Kannattaisko hävittää "ylimääräisiä" pikku hiljaa esim. työkoneiden vaihdon yhteydessä? Olen joskus kuullut aika huimista suoran kaupan tarjouksista, siinä valossa vanhuksia ei kannattaisi ainakaan väkisin työntää vaihdossa uuteen traktoriin..?

Mitä traktoreita voi ostaa uutena tehtaalta? Eikö usein ole niin että jos on maassa maahantuonti niin silloin ei voi suoraan ostaa? Esimerkiksi Claasin siten vois mutta se ei isommin muuten herätä kiinnostusta.

Joskus ajattelin että ajan noilla nykyisillä niin kauan kuin ne suinkin laulaa mutta hommasta karkaa kuitenkin jossakin vaiheessa jatkuvuuden fiilis ja toisaalta ei huvita uusia koko arsenaalia kerralla sitten kun kaikki porsii..  :-[

p.s. 313 Fendt vaikuttais aika namilta, mutta hydepuoli on viime vuosituhannelta?  :o Olis tehoa mulle riittävästi ja painoa kuitenkin aikas vähän.  :D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rakkorit vaihtoon?
Pyydä koneista tarjoukset suoralla kaupalla ja vaihtokonehyvityksen kanssa. Siitä sitten vertailet mitä kannattaa tehdä, eikä tarvitse pelata olettamusten kanssa. Kaupan hinnat on mitä sattuu ja luulo ei ole tiedon väärtti. Nettikone on vanhoille romuille ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pyydä koneista tarjoukset suoralla kaupalla ja vaihtokonehyvityksen kanssa. Siitä sitten vertailet mitä kannattaa tehdä, eikä tarvitse pelata olettamusten kanssa. Kaupan hinnat on mitä sattuu ja luulo ei ole tiedon väärtti. Nettikone on vanhoille romuille ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Tottakai. Olen vaan joskus miettinyt tuota konekauppaa, joskus työkoneesta olen pyytänyt tarjousta sekä suoraan että vaihdokin kanssa niin siinä vaiheessa alkaa myyjällä olla huulet mutrulla. Eli käsitin että joutuvat tekemään hieman kompromissia molempiin tarjouksiin silloin kun kysyy kahdella tapaa - ainakin joissan tapauksissa, joissa asiakas saattaisi muutoin kysyä että mitäs v*tun hinnoittelua se tällainen on.. Siltikin en varmaan jätä tarjoamatta noita vaihdossa, jos myyjä katsoo että se olis sopiva diili niin siinä samalla vaivalla niistä pääsee eroon.

Klapikauppias

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kun ei sulla mitään kiirettä olen, niin ota ensin suorankaupan tarjoukset, sitten voit vaikka kaupitella välis vanhoja pois ja jos ei kauppa tunnu käyvän, niin sitten vaihtotarjous ;) Ite ainakin huomasin tuon vanhan asian vuosi sitten, kun hävitin casen vaihdos uuteen valluun, tehtiin ensin kauppaa uudesta ja kesken kaupanteon tuli niille 400 tuntia ajettu vuodenvanha juuri samanlainen, mistä tein kauppaa sanoin, että tuokin käy, laskeppa tarjous ja sen kyllä sainkin, mutta väliraha oli sama, kuin uuteen vaikka vaihtokone oli kakskyt tonnia halvempi lähdöltään uuteen verrattuna ihmettelinkin, että mites tää mun koneen arvo putoaa samas suhtees teidän koneeseen, myyjä vastas hymyssä suin, että "no me pystytään hyvittämään uuteen vähä paremmin" ::) Pakkohan se oli uus sitten laittaa.

aurajokilaivuri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tehtaalta voi olla kyllä aika nihkeää onnistua ostamaan mitään ainakaan kovin halvalla, mutta vaikkapa enklantilaiselta myyjältä pitäisi kyllä voida ostaa uusiakin traktoreita suoralla kaupalla.

Suorankaupan/vaihdon kannattavuus voi olla ihan tapauskohtaista, kauppiaalla voi olla muutenkin piha täynnä vaihtokoneita tai toinen vastaava joka on jo seissyt jonkun aikaa tai sitten toisessa pääässä mahdollinen ostaja suoraan tiedossa vaihtokoneelle,

Pelimies tutkii pihan ennenkuin lähtee tekemään kauppaa..

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI
Kun ei sulla mitään kiirettä olen, niin ota ensin suorankaupan tarjoukset, sitten voit vaikka kaupitella välis vanhoja pois ja jos ei kauppa tunnu käyvän, niin sitten vaihtotarjous ;) Ite ainakin huomasin tuon vanhan asian vuosi sitten, kun hävitin casen vaihdos uuteen valluun, tehtiin ensin kauppaa uudesta ja kesken kaupanteon tuli niille 400 tuntia ajettu vuodenvanha juuri samanlainen, mistä tein kauppaa sanoin, että tuokin käy, laskeppa tarjous ja sen kyllä sainkin, mutta väliraha oli sama, kuin uuteen vaikka vaihtokone oli kakskyt tonnia halvempi lähdöltään uuteen verrattuna ihmettelinkin, että mites tää mun koneen arvo putoaa samas suhtees teidän koneeseen, myyjä vastas hymyssä suin, että "no me pystytään hyvittämään uuteen vähä paremmin" ::) Pakkohan se oli uus sitten laittaa.

uuden hinnassa on vähintään 20-30% ilmaa!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

realisti

• Vieras
Et sinä kyllä claasiakaan onnistu suoraan pajalta ostamaan, tai siis ei onnistunut ainakaan multa. Sensijaan landini, mccormic, same, lamborghini, lindner, Ursus, hattat, tym. Yms. Ovat sellaisia että niitä saa varsin sopuhintaan. Tuota vanhaan maxxumiin pohjautuvaa landinia olen joskus kysynytkin, eikä hinta ole edes samassa maailmassa muiden samantehoisten länsikoneiden kanssa.
Eli jos haluat ostaa uuden Suomessakin myytävän koneen -> suunta Hollantiin tai britteihin.

malanko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Mitkä ovat suurimpia suoran kaupan alennuksia, mitä olette saaneet/ kuulleet saadun?

uuden hinnassa on vähintään 20-30% ilmaa!

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Mulla on se käsitys ettei ainakaan peurasta tarvi odottaa tuollaisia 30% alennuksia. Suurin epävirallisesti pyydetty alennus oli vuosi sitten 15 pinnan luokkaa..

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Mun mielestä uudessa valtrassa oli 30 pinna ylihintaa. Senvertaa käypää arvoa enemmin maksoivat vanhasta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Merkkiuskollisten alennukset ovat aina pienempiä.
Mystinen kesälaatumies

JD6630

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Epäviralliset on epävirallisia. Traktorikaupassa kuten konekaupassa on muutenkin sellainen meininki että sitä kauppaa tulee vääntää kuukausia ja odottaa että kauppiaat nokittaa toisensa. Tarjouksia tulee siis vielä monta sen ensimmäisen jälkeenkin, kauppiaat koittavat kyseisellä tavalla saada kiireisimmiltä rahat pois.

Tai tietenkin jos se massikka/jontikka/valmetti kauppias tietää että se on taas tullu päivittään teekkarinsa uuteen niin paska tarjoushan sieltä tulee mutta ei parempaakaan tarvitse tehdä.
Jos taas sulla on ollut pelkkiä peuria viimeiset 20v niin mielellään massikkakauppias (ja muutkin) tekee hyvä tarjouksen.

Klapikauppias

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuo uskollisuus kysymys pitää mun mielestä paikkansa, aletaan vain pitämään varmana asiakkaana, eli tekee hyvää välillä vähän hypätä naapurikaupan koneenkin sarviin ;) Kyllä mulle ainakin jäi se käsitys tuosta vallunkaupasta, että 30% ei liene suorassa kaupassa kovin kaukana totuudesta, varsinkin, kun vielä vertas sitä mitä sitten pyysivät siitä casesta, kun se tuli niiden riviin. Toki varmaan alkupyynnöt saattaa olla jotain muuta, mutta riippuen markkina osuuden tilanteesta ja siitä miten myyjä huomaa sielä kulkevan muun merkin kauppiata voi hinnasta löytyä "neuvotteluvaraa", mutta jos isäntä vain kuumeisesti miettii mitä varusteita haluaa ja malttaisko vielä tuon, niin ollaan apteekin hinnois :o

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.

Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)

Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.

Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P

Viimeksi muokattu: 27.12.12 - klo:14:09 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Köyhä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.

Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)

Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.

Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
Mä en saanut vuos sitten edes tarjousta, 5820 meinasin päivittää tuoreenpaan  . Massikan myyjä soitti sentään muutaman kerran
Helppo se on eilinen sää ennustaa, mutta ennustappa huominen