Tällä hetkellä tunteja tulee vuodessa keskimäärin 2300, joista ykköskoneeseen noin 1000 mutta se ei mene (kai) vielä ensimmäisenä vaihtoon, siinä taulussa alkaa olla 7 tuhatta tuntia. Nuo muut on ajettu väliin 5-15 tuhatta tuntia.
Tietämättä mitään tuotantosuunnasta tai laajuudesta ja työntekijämäärästä itse tekisin niin että jättäisin nykyisen ykköskoneen toistaiseksi pääkoneeksi ja hävittäisin ne muut myymällä erikseen ylihintaan kuten nettikoneessa on tapana. Sitten suoralla kaupalla uusi tai lähes uusi joka täyttää kaikki kakkoskoneen puutteet.
Karjatilalla tekisin pitkällä välillä niin että toinen traktori nostaa/vetää ja toinen kuormaa ja vetää, eli navettaan kuormaava pitäisi olla käyttökelpoinen ympäri vuoden ja sen valitsee niin että tuntihinta on edullinen (malli, tekniikka, pö-kulutus). Toinen traktori olisi sitten vain "puhtaassa" käytössä eli pintalevtys, ruiskutus, kylvö, niitto yms ja ehkä metsä jolloin sen vaatimustaso on alhaisempi tekniikan ja tehon osalta, hinta paljon edullisempi ja jälleenmyyntiarvo hyvä. Tällöin sellaisen voisi hankkia uutena ja pitää 20-25 vuotta. Päätraktoriin sitten kuormaaja, tarpeellinen tekniikka ja teho, jolloin sen käyttää kärryjen vetoon, äestykseen, rehun tekoon yms likaiseen työhön ja siirtää sille mahdollisimman paljon ajoja, ja sen hankinta ja vaihtoväli suhteuttaa käyttöön ja työhön. Esim hankinta ja pito 2000-8000h, tai 0-6000h tai jopa 0-15000h riippuen vähän mitä tarjouksia saa ja mikä mallin vaihtoarvo tapaa olla.
Tuolla periaatteella kuormaaja voisi olla N/6000-sarjan kone johon 1500h/v ja aputraktorina joku peruskinnari, uusi A-Valtra tai joku "5000-sarja" kunhan käyttöikä on pitkä, esim 500h/v x 25 vuotta. Korkotasohan on nyt sellainen että jos uutta meinaa hankkia niin parempia rahoituksia ei tule ihan heti.