Variolla 4000 tuntia ilman murheita ja hillitön
meno jatkuu !
Uusi 818 oli vkl koeajossa ja lievä pettymys, oma 714
uupumaton palvelija on edelleen teknisesti iskussa
vielä monen malliuudistuksen jälkeen, käyttöominaisuudet ja
taloudellisuus ihan ylivoimasia !
Aloin jo innostua Fendtistä, kun Valtra myyjän kanssa käytiin kone (415) läpi teoriassa. Innostus hiipui, kun sain koeajoon 818:an. Ensinnäkin kuljettajaympäristö, eli koppi hallintalaitteineen tökkäsi aika pahasti. Ratti oli suunnaton maailmanpyörä ja onneton suunnanvaihdinlirpukka jäykkätoimisen ohjauspyörän säätökahvan päässä. Toki ajokahvallakin suuntaa voi vaihtaa, mutta etukuormain käytössä se ei oikein toimi. Lisäksi käsijarru perinteisesti lattialla ja vapaa erillisessä napissa - näistäkin olemassa parempia toteutuksia saman konsernin toisessa merkissä. Muutenkin viimeistely ja materiaalit halvan oloisia, vaikka kyseessä kallis kone. Ohjaamoon kulku myöskin ahdasta ja hankalahkoa.
Voimansiirto kyllä ihan mukava, kun ei tarvitse pykältää. Suunnanvaihtotilanteessa jos yritti kiirehtiä, niin ylimääräisiä tykytyksiä tuli, kun kone vauhdin jo hiljennyttyä vielä hyppäsi eteenpäin, vaikka suunta oli valittu jo taakse! Sama myös toisinpäin. Samoja oireita oli viime syksynä ajamassani VT:ssä. Suunnanvaihdon nopea toiminta on tärkeää minulle, koska suurin osa töistäni on etukuormainhommia.
Peltotöihin ulosottokäyttöisten koneiden kanssa sopiva kone. Silloin saa myös hyödynnettyä päisteautomatiikan kunnolla.