Jotenkin merkkiin ja malliin katsomatta tuntuu, että nykyäänkin ensimmäiset 500-1000 tuntia on semmoista aikaa että koneen mahdolliset lapsentaudit tulevat esille. Seuraavat muutamat tuhannet tunnit näyttävät että kestääkö valittu kone työssä johon se on ostettu. Edellinen sillä olettamalla että konetta huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti.
Renkaat, ulkoinen kunto ja mittaritunnit määrittelevät pitkälti koneen hinnan siinävaiheessa kun mittarissa on 4000-7000 tuntia. Itse en näkis ongelmaksi ostaa kymppitonninkaan ajettua konetta, jos edellinen omistaja on sisäistänyt huolellisen huollon merkityksen. Sitten jos koneella on ajettu muutama tuhat tuntia "vaihto mielessä" ja huollettu tyyliin että pelkät moottoriöljyt vaihtoon 1000 h välein, niin ongelmia on tiedossa jossain vaiheessa.
Nykyisen traktorini ostin 6800 tuntia ajettuna ja ulkonäöltään rähjäisenä. Lonkalta heitettynä veroton hinta oli n. 5000 euroa alle yleisen tason. Fiksaaminen ei ole minulle mikään este ja lopullisesti hankinnan ratkaisi, että konetta oli huollatettu merkkihuollossa säännöllisesti. Moottoriöljyt oli vaihdettu tilalla.
Olen koneella ajanut kohta 5 vuotta ja keskeytymätöntä työskentelyä on takana 2300 tuntia.
Edit: Ja tietysti kun nyt menin kehumaan, niin kohta hajoaa jotain kallista