No niin, vajaa parisataa tuntia vm 2010 otsikossa mainitulla traktorilla takana, raportin paikka:
Taustaksi, traktori tuli Valtra T191A tilalle, pääasialliset työt niittomurskaus pöttinger perhosella, kesantomurskaus agrimaster 320etu+240taka, kultivointi 470 heva siipiteräkultivaattori
* ketterä, kääntöympyrä n. 11 metriä isoilla renkailla, riittää niittohommassa helposti kääntöön kahdella päistekierroksella. Runko muotoiltu reilusti eturenkaille tilaa antavaksi, ei tarvitse levittää raideväliä kääntyvyyden saamiseksi.
* hiljainen, Sisun koneella käynti sivistynyt ja äänitaso 2dbi alhaisempi kuin pienempien mallien perkinseillä
* polttoaineenkulutuksesta vielä aikaista sanoa mitään, mutta keskikulutus tähän mennessä noin 13,5 l/h, joka noin litran vähemmän kuin Valtralla, tosin Valtran lukemissa 7m äkeen vedot kevättöissä raskaalla ladankäytöllä pellontasauksen vuoksi. MF oman esitemateriaalin mukaan Sisun koneella kulutus pitäisi olla kuitenkin pienempi kuin perkinsillä.
* portaaton vaihteisto toimii noissa töissä hienosti, vastaa hienosti odotuksiini sen eduista, etenkin niitto- ja varsinkin kesantomurkaustöissä. Ulosoton kierrokset saa olla koko ajan vakiot, ja päisteajo helppoa laajan nopeusalueen ansioista. Ainoa oppimisen paikka on kytkinpolkimen painaminen tai suunnanvaihtaja ylösveto mikäli joutuu yhtäkkiä pysäyttämään isommasta nopeudesta, poljinajollakin vetää hetken jarruja vasten jos yrittää vain ajopolkimen nostolla ja jarrulla pysäyttää. Neliportainen moottorijarrutuksen säätö on mainio ominaisuus, tieajossa 1-2 asennossa ei nosta turhaan moottorikierroksia hidastuksissa ja pellolla useimmissa töissä 4 asennossa pitää traktorin nopeuden hyvin hallinnassa, pysähtymiseen riittää ajopolkimen nosto.
* Vetovastustunnustelun säätö vaatii kultivaattorin kanssa harjoittelua, työsyvyyden + tunnustelun saaminen kohdalleen ensin hankalaa, säätö millinosatarkkaa. Mutta kun saa kohdalleen, meno vaivatonta
* käyttöliittymä suomalaiseen ajattelumalliin jotenkin selkeämpi kuin vastaavien fendtien. Muistipaikkoja 6, saa asetukset valmiiksi talteen, jolloin kuskien ei tarvitse säätöihin perehtyä, kunhan valitsevat oikean muistipaikan. Ensin ihmetytti, kuinka asetetut arvot tallennetaan, mutta sehän olikin yksinkertainen, ne on tallessa silloin kun ne on säädetty haluttu muistipaikka valittuna, ei ole erikseen mitään "save" -nappia. Muistipaikkaan tallentuu myös statistiikkaa, eli kulutus, matka ja työkoneen leveyden mukaisesti pinta-alat jne. Ja ne saisi muistikortillekin ja erilliseen pc-ohjelmaan sieltä.
* Käyttö em. kohdan ansiosta kuskeillekin suht. yksinkertaista, jontikkaan verrattuna kuitenkin pari muistettavaa "kuittausta" koneen käynnistyksen jälkeen, käytännössä noissa töissä aina poljinajon valinta, hydrauliikat päälle ja ajastuksien lukitus pois päältä. Tosin jontikassahan ei em. ominaisuuksia edes ollut....
* hydrauliikka toimii hienosti ja säädöt monipuoliset. Opeteltavaakin vielä, en ole keksinyt mistä valitaan käytetäänkö joystikilla etu- vai takapään lohkoja... etukuormaajavarustuksella ohjekirjan mukaan pitäisi olla katkaisija tuota varten, mutta tässä etunostolaite ja vastaava valintakytkintä en ole vielä keksinyt. Ohjekirjasta en toistaiseksi ole tuohon löytänyt vastausta.
* Keulan avautuu mukavasti jäähdytyspatterin osalta, helppo puhdistaa, samoin ilmanputsari helposti käsillä
* näkyvyys isoksi traktoriksi kohtuullinen, keula toki massiivinen, mutta siihenhän on jo tottunut. Takasivunäkyvyys leveiden lokasuojien ja kopin sijainnin vuoksi rajoittunut, tosin oppinut ennestäänkin käyttämään peilejä takakoneiden seuraamiseen.
* Ajoasento kohtuullisen sopiva, ratti tietty omaan tottumukseen vähän iso, mutta onneksi kevyt käyttää. Ajopoljin hieman turhan lähellä jarrupolkimia mielestäni. Hallintalaitteet ja katkaisimet MF tyyliin hyvin sijoiteltu, käden luontaisia liikesuuntia mukaillen. Ainoa ihmetyttävä ratkaisu on hydr. vipujen taakse laitetet nelivedon, lukon ja kierroslukucruiserien katkaisimet, niitä saattaa tahattomasti painaa mikäli tukee kättä konsoliin hydr. käytettäessä. Jokin tukikaari vipujen taakse auttaisi asiaa.
* tieajossa etupään jousitus ja kaksiasentoinen kopin jousto pelaa hienosti, eipä tämä juuri autolle häpeä
* häiriöitä toistaiseksi ollut jo ostaessa tiedossa ollut yhden anturin antama vikakoodi, joka kymmenkunta kertaa on vaatinut uudelleenkäynnistyksen. Vika anturissa, vaihto seuraavassa huollossa. Yhden kerran kuskilla katosi kierroslukucruiserista kierroksen, puhelimella neuvomalla asetukset takaisin - vielä ei tietoa hävittääkö omia aikojaan vai säheltikö kuski. Paineilmakompressorin flex-hihnasta petti jousto, nyt löysällä ja kitisee - tuossa ei ole kiristintä vaan hihna on joustava, onneksi paineilmavarustusta ei tarvita traktorin omiin toimintoihin, joten ei haittaa työtä, menee seuraavaan huoltoon.
Vähän ajatuksenvirtana tuossa, sekavaa selostusta.
klippejä:
http://www.youtube.com/watch?v=HWT-QEyce64&list=UU8v9wryG11CSMgebZu7pD-Q&index=6&feature=plcphttp://www.youtube.com/watch?v=BVfmq4EOZbU&list=UU8v9wryG11CSMgebZu7pD-Q&index=9&feature=plcphttp://www.youtube.com/watch?v=_CaWeh1cu9E&list=UU8v9wryG11CSMgebZu7pD-Q&index=10&feature=plcphttp://www.youtube.com/watch?v=r--O7NdKdcA&list=UU8v9wryG11CSMgebZu7pD-Q&index=11&feature=plcpkuvia:
https://picasaweb.google.com/101553479013691095642/Koneita?authuser=0&feat=directlink