Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olkikelan laakerin vaihto  (Luettu 16469 kertaa)

Untamo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti.

Millä taktiikalla  ???

580 laakeri on kyllä pellin ulkopuolella olevassa valurautapesässä. Remmipyörä pois ja pesä lähtee laakereineen akselilta, jos ei ole jurpannut aksilaan kiinni.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Ja ulosvetäjä syntyy kahdesta 16 mm jenkatangosta ja pätkästä 60 mm u-palkkia.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D
Purin joskus sampo kympin ja siinnäkin akseli oli läpi vedettävä.Porilaisen mekaaninen versioko?

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan

Oli kuin olikin hitsattu  .Sampolla on näköjään erilaisia variaatioita eri vuosimallien koneissa  joten lienee aina parasta tutkia oma kone ennenkuin alkaa tekemään korjauksia eri vuosimallin ja virheellisen ohjeen perusteella  :(

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan

Oli kuin olikin hitsattu  .Sampolla on näköjään erilaisia variaatioita eri vuosimallien koneissa  joten lienee aina parasta tutkia oma kone ennenkuin alkaa tekemään korjauksia eri vuosimallin ja virheellisen ohjeen perusteella  :(


Kerpele. Mitäpä jos syksyn näyttelyyn, Tampereelle tai J.kylään ajetaan itsekukin omalla tappurilla, ja aamutunneilla, kapakoiden sulkeuduttua, puretaan ne osiks ja kehutaan sitten toisiamme ;D
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Jos olet tilannut tuon käsikirjan käänteistodellisuudesta  ???

Olisi kyllä ihme jos joku insinööri olisi suunnitellut laakerien asentamisen tehtäväksi koneen sisältä  ??? Siis miksi ihmeessä.. Miksi vaikka jossain tehtaassa konetta viitsittäisiin rakentaa sisäpuolelta, jos se ulkopuolelta onnistuisi 20 kertaa helpommin  ;D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20993
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Jos olet tilannut tuon käsikirjan käänteistodellisuudesta  ???

Olisi kyllä ihme jos joku insinööri olisi suunnitellut laakerien asentamisen tehtäväksi koneen sisältä  ??? Siis miksi ihmeessä.. Miksi vaikka jossain tehtaassa konetta viitsittäisiin rakentaa sisäpuolelta, jos se ulkopuolelta onnistuisi 20 kertaa helpommin  ;D

Siis helposti kokoonpantava kun ei olekaan aina helposti korjattava. Aika usein idea on hyvä kun kone kasataan uusista osista; esim. kaikki Claasin neliölukituksella olevat kupukantaiset pultit peltiosissa. Kun ne ovat hiukan ruosteessa ja maali kiusaa jenkassa, ei niitä saa kuin rälläköimällä pois, kanta on matala kupu, jossa erittäin kapea ruuvariura kiinnipitämistä varten. Toimii teoriassa, mutta ei toimi käytännössä. Olenkin ajatellut, että kutsuisi Claasin insinöörin tänne, pulttaisi sen pää alaspäin peltiseinään niillä kupukantapulteilla, raapisi kierteen hiukan "oikeammaksi" ja antaisi käteen jakarin ja taltan. Nälkäänhän se siinä kuolis.

Toinen laajasti harrastettu asia on kuusiopulttien käyttö niin, ettei niitä ole lukittu hitsaamalla sijaansa. Silloin tarvitsemme jonkun 50 cm pitkän kääpiön kömpimään jonnekin ahtaaseen rakoseen pitämään kiinni kun se pultti halutaan avata.

Tällaiset läpimenevät akselit kiilaliitoksilla siellä jossakin keskellä matalassa kotelossa ovat toivottomia, milläs siellä prässäilet ja lämmität kiinnijuuttunutta ratasta, auki vaan sivuista, paketti ulos ja 2 m työvälin sadan tonnin prässiin kiinni, ja holkitkin on oltava metrejä pitkiä. Mutta lähtee eikä tee tiukkaakaan.

Useissa kohteissa on erikoistyökalu asennusta varten, sellainen on itsellä oltava, jos meinaa ylettyä jonnekin hankalaan paikkaan. Koneensuunnittelu on liian useasti sellaista perustaviksen arkijärkeilyä eikä mitään ammattilaisen järjestelmällistä laskentaa. Joku teline tai ripustin tai tuki laitetaan jälkikäteen siihen mihin se nyt soppii, ei mietitä, mitä se oikeastaan haittaa, ei ainakaan mietitä, miten se haittaa jotakin huolto- tai korjaustyötä !

Viimeiseksi, ainoa ala, jossa osien suuresta painosta ylpeillään, on maatalouskoneteknologia. Samalla ajattelulla ikinä ei olisi päästy koneellisesti maasta ilmaan, samalla ajattelulla meillä ajaisivat 30 tonnin kuorma-autot jotakin alle kymmenen tonnin hyötykuormia, laivat uppoisivat tyhjänäkin kuin kivi, ja tavallinen kerrostalo romahtaisi, jos muutamallakin olisi tämmöinen lyijystä valettu piano kotona.

Ja sitten niskanosturia peliin, kun haluaa rasvata yhden vaikeammassa paikassa olevan laakerin koneessa ?

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Erinomaisen samaa mieltä.

Vogel&Nootin kesantomurskain oli yllättävän positiivinen, mm kaikki 4 isoa hihnapyörää kiinni ruuveilla kiristetyillä kartioholkeilla. Saa vanhanakin helposti irti mitään rikkomatta. Ilman kaasupilliä ja 20 tonnin ulosvetäjää.

Päinvastainen oli aikanaan yksi JF:n keksintö: kaikki hihnakäytöt alimitoitettuja, lähes kaikki hihnapyörät peltiä, samalla akselilla pyöriä 5 perättäin ja laakeri siellä välissä... pyörät joko ruostuivat akselille toivottomasti tai sitten väljistyivät ja pilasivat napansa ja akselin. Laakerit kestovoideltuja, vanhemmiten niitä hajosi repullinen. Koneen runko alimittainen, heikko ja periksi antava, isotkin osat laakeroitu peltiin, laakereiden ja jopa hihnojen vaihto aina jonkinlainen henkien taisto.
Kevyt se kyllä oli...

Welgerin pikkupaalain jäi aikanaan myös mieleen vankkana ja helposti korjattavana koneena. Eipä tuollainen muutenkaan koe samaa mitä joku paskakärry tai apulannanlevitin joissa kaikki ruostuu ja juuttuu.

Minusta painosta ei ole tavallisesti ole mitään muuta haittaa kuin 'traktoosi' ja mahdollinen polttoaineen kulutuksen kasvu. Kaikessa muussa, työn jäljessä, suorituskyvyssä ja  kestävyydessä yleensä reilusti oikeanlaista rautaa oikeassa paikassa on minusta osoittautunut hyväksi periaatteeksi.
Mieluumin vähän varman päälle kuin periaatteella 'kyllä se saattaa takuuajan kestää pikkutilallla kun pari päivää varovasti käyttelee'. En diggaa Kellfri-tyyliä, enkä kaipaa vehkeitä joita saa joka vuosi hitsailla ja vahvistella milloin mistäkin. Kevyet rimpulavehkeet kestivät vielä takapotkuaikana, nykyään kun tempaistaan 10 t 200 hv nelikolla niin rungoillekin tulee aivan erilaisia rasituksia, varsinkin poikkeustilanteissa.

Käyttämällä eksoottisempia materiaaleja, alumiinia,  hienorae- ja suurlujuusteräksiä (ehkä ei kuitenkaan vielä titaania, heh) saa varmasti painoa laskettua, mutta hintaa korotettua.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Tähän yksiä perkeleitä listaan voitaneen lisätä Tumen takapyöräkylvimen renkaan vaihto sinne pölkyn puolivälin paikkeille. :o
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Tähän yksiä perkeleitä listaan voitaneen lisätä Tumen takapyöräkylvimen renkaan vaihto sinne pölkyn puolivälin paikkeille. :o

  En kehuis Simultassakaan tuota hommaa..