Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olkikelan laakerin vaihto  (Luettu 16457 kertaa)

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Olkikelan laakerin vaihto
MF 330;n olkikelan laakeri antoi periksi (vasen puoli) puinnin ollessaan loppusuoralla  >:( >:( >:(
Onkohan miten horriipeli homma? En yhtään tutkinut sen enempää kun huomasin remmisiivan vähän pomppivan, tietysti piti vähän meteliä myös, vitutti sen verran että kone suoraan talliin......kauanko huoltomiehellä menee tähän?

/Jack
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Lienisikö laakeri lätkässä kiinni ulkopuolelta ?

kujala

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
En tiedä Samposta, mutta kai ne samantapaisia ovat.
Jos meni pelkkä laakeri, ei kovin iso homma, pellissähän se on laipalla.
Jos sitten sisäkooli pyörähti ja akseli on kulahtanut selvästi, onkin eri juttu.

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kyllä se laippalaakeri on sisäpuolella, akseli tulee pikkureiästä ulos kyljestä, muistaakseni. Kyllä se maallikolle näyttää aika pahalta hommalta. Miten edes pääsee sinne käsiksi  :o
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1230
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
90-luvulla tuota olkikelan laakeria vaihdeltiin MF 506:een muutaman vuoden välein. En enää muista remontin yksityiskohtia mutta ei se nyt ihan älytön työmaa ollut, jollei joku osa ollut poikkeuksellisen tiukassa. Joskus taidettiin vetää remmipyörää akselilta niin että paikallisen kokeneen MF-huoltomiehen (r.i.p.) koko konstiarsenaali oli käytössä kaikella voimallaan.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20989
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52080
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!

Plasma on helkkarin kätevä, ei tee kuin pienen railon, joka sitten helpompi hitsata kiinni "huollon" jälkeen...
Tietysti helkkarin kätevää olisi polttaa se koko höskä!

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Oliskos siellä vastakkaisella puolella, siis oikealla "luukku", josta se olkikela on sinne koneeseen asennettu. Siitähän sen pitäisi kelan lähteä kaikkine laakereineen karvoineen mäjelle.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!

Plasma on helkkarin kätevä, ei tee kuin pienen railon, joka sitten helpompi hitsata kiinni "huollon" jälkeen...
Tietysti helkkarin kätevää olisi polttaa se koko höskä!
taivahan palokunta paikalla,ellei meinaa katon alla poltella. ;)
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\

Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo:21:37 kirjoittanut Kamikatze

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\

Kiitos vastauksista
En ole nyt ihan varma että olen ymmärtänyt oikein mutta....jos kela lukitaan kiilalla paikalleen ennen vasemman laakerin laittoa niin eiköhän tämä tarkoittaa että kela liikkuu sivuttain sen verran että akselin pää tulee sisäpuolelle ja laakeri pujotetaan sen jälkeen akseliin ja sen jälkeen kiinni kylkeen? Jos näin niin miksi sitä kelaa tarvii irrottaa? Jos näin niin rälläkällä huoltoluukku akselin viereen olis aika simppeli homma ???
Eihän se varmaan näin helposti mene mutta tyhmän täytyy kysyä  ;D
Tai sitten niin kun SS kirjoitti, niin ison reiän että koko paska mahtuu ulos?

Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo:22:42 kirjoittanut JackSparrow

The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

Untamo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti. 

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\

Kiitos vastauksista
En ole nyt ihan varma että olen ymmärtänyt oikein mutta....jos kela lukitaan kiilalla paikalleen ennen vasemman laakerin laittoa niin eiköhän tämä tarkoittaa että kela liikkuu sivuttain sen verran että akselin pää tulee sisäpuolelle ja laakeri pujotetaan sen jälkeen akseliin ja sen jälkeen kiinni kylkeen? Jos näin niin miksi sitä kelaa tarvii irrottaa? Jos näin niin rälläkällä huoltoluukku akselin viereen olis aika simppeli homma ???
Eihän se varmaan näin helposti mene mutta tyhmän täytyy kysyä  ;D
Tai sitten niin kun SS kirjoitti, niin ison reiän että koko paska mahtuu ulos?

No niin,kun selittää niin voi osittain kompastuakin selityksiin  ;D kyllä sitä akselia voi  vetää tai  lyödä sinne oikeallepäin  kelan ollessa paikoillaan sisällä kun on ensin irroittanut laakerilaipat .Nappaa ne pultit kiinni nippusiteellä ettei tule ongelmia kadonneiden pulttien kanssa. Toisen puolen laakeri jää tällöin  vaihtamatta .Kelan mentävää aukkoa ei kyllä kannata ryhtyä tekemään 
 Katso puimurin räjäytyskuvaa niin näkee kelan ja akselin rakenteen. En osaa sanoa voisiko akseli olla kovinkaan jumissa kelan sisällä koska esim  11,5 ja 12  jalan koneissa olkikelan ja akselin kiilaurat ovat usein löystyneet ja lopulta kiila on kadonnut ja olkikela lakannut pyörimästä.

Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo:23:19 kirjoittanut Kamikatze

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti.

Millä taktiikalla  ???

Viimeksi muokattu: 18.09.12 - klo:11:16 kirjoittanut JackSparrow

The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow