Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liete ja viljan kylvö samalla kertaa  (Luettu 17471 kertaa)

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Vaan se siemenen kostutus ja kuorrutus ravinteilla lienee kuitenkin ihan toivottavaa. Sen ja ajokertojen vähenemisen takia tuota lörtsyyn sekottamista itse pohdin.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Sama se meillä on. Vanha isäntä vanhenee ja on siinä toukoaikana muutakin tekemistä. Sen takia tuota olen miettinyt että onnistuisiko hommien yhdistäminen.

Itse kyllä ajattelen edelleen, että siementen tulisi liikkua etusäiliöstä ilman avustuksella lietevaunun multain/kylvöyksikölle. En oikein usko että orastuminen olisi varmaa, jos siemenet levitellään pintaan josta sitten vedetään multaimella vain yli.

Jos nyt sitten pähkäillään tota multain/kylvöyksikköä niin se kai tuli jo ratkaistua, että siemenet ja liete eri vakoihin. Siemen varmaan vaatisi tuollaisen kaksoiskiekko vantaan, että menisi kovaankin savimaahan. Riittäisiköhän lietteen jakaminen joka toisen siemenrivin väliin, samaan tyyliin kuin perinteisissä kylvölannoittimissa on apulantojen vantaat? Paljon tuollaiset kaksoiskiekolliset lietemultaimet tarvitsevat vetotehoa?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Mikä ihmeen järki on siemen laittaa eri vakoon ja liete toiseen :o

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
En oikein usko että orastuminen olisi varmaa, jos siemenet levitellään pintaan josta sitten vedetään multaimella vain yli.

No mulla on suojaviljaksi kylvetty vehnä mönkkärin huiskalla ja pelkästään jyrätty päältä. Täydessä kasvussa porskuttaa. Aioin kyllä äestää ja sitten jyrätä, jota pidin aivan varmana konstina, mutta ei näemmä ole tarvis.

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Itekkin levittelen siemenet apulannanlevittimellä ja sitten vain jyrällä päältä, jos ei ehdi mullata lapiorullaäkeellä. Hyvin onnistuu.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Mikä ihmeen järki on siemen laittaa eri vakoon ja liete toiseen :o

Meinattiin, että liete nostaisi siemeniä pintaan...

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Liete ja viljan kylvö samalla kertaa
Nyt keksin miten tuo vannas pitää toteuttaa, mutta valitettavasti en voi julkistaa ennen patenttihakemuksen jättämistä.