Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve  (Luettu 37354 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
4*16 sarka kvernet menee hienosti 120 hv Jonnulla, vitossiipi ehkä jo ensi syksyksi. Maalajit hiesusta hienoon hiekkaan. Eihän nuo paluuaurat vaadi muuta kuin keulapainoa, mut sen ei luulisi olevan ongelma etukuormaimen kanssa. Alle nelisiipisillä ongelmaksi tulee usein koneen kapeus, pientareet yllättäen levenevät.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
kattelin konedatasta tuon massikan nostotehoa. 5000 kg pitäisi riittää, vauhti tulee sitten veturin tehon, maan mäkisyyden, maalajin ja kyntösyvyyden mukaan. hieman piristetty jos on pitäisi kulkea. jos pikavaihteessa enemmän portaita kun kaksi aina parempi. kyllä se vaan neljällä terällä kääntyy eri mukavasti kolmiteräiseen verrattuna. ilman viilunleveyden säätöä olevat aurat ovat kevyempiä, halvempia. hydraulisäätöisillä on helpompaa oikaista lohkojen mutkia, kiiloja yms, ennakolta nopeuttaa jonkin verran, ei tartte polkea kynnetyllä. muuten 600 leveät renkaat on kyntötraktorissa tosi hyvät varsinkin kosteissa olosuhteissa kuten viime syksynä. ilman matalia rengaspaineita ja leveitä renkaita ei painavilla auroilla ajamisesta olisi tullut mitään. kuljetuspyörä on myös painavalla auralla hyvä säästää paljon traktoria tieajossa.

realisti

  • Vieras
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
onhan tuota tullut mietittyä ittekin noita aura-hommia, kylläkin hieman isompaa vaunu-auraa. Kaikenlaista kevytmuokkausta on tullut kokeiltua, mutta kunnon oloissa ei kyntöä voita mikään. Nevoille meillä on sitten 3m cultitiller terillä varustettu jyrsin. Vogel&noot tai kuhn 7-8 siipistä vaunuauraa olisi tarkoitus etsiä, jättää vanhan 3-siipisen sarka-auran päistekoneeksi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Kaikki välivaiheet on turhaa. Joko kyntö/äestys tai suorakylvö.
Kui mää ain olen paras?

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 689
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Joskus oli isompi rattori huilissa ja tälläsin 4 siipiset Kwenen kääntöfältit NH-L75 perään.
Kaikki tontilta löytyneet raudat ja rojut sai pinota fiatin nokalle, että sai etupyörät pysymään maassa.
Sanomattakin on selvää, että maankääntö oli yhtä juhlaa.. ;D

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Kaikenlaista kevytmuokkausta on tullut kokeiltua, mutta kunnon oloissa ei kyntöä voita mikään.
Jos olosuhteet on oikeasti hyvät, niin silloinhan maa ei vaadi muuta kuin kevytmuokkauksen ja suorakylvön ::) Vai tuleeko suorakylvöllä oikeasti niin paljon huonommat sadot viljasta, ettei kannata? Kokemusta ei ole kuin kyntö-äestys-kylvö hommasta ja vähän kevytmuokkaus ja ja kylvö, mutta viljoja ei ole ikinä puitu, joten satotasosta ei ole tarkempaa tietoa.

5445 on kyllä aika mopo viritettynäkin, mutta jos ei kovin kovat savimaat ole, niin kai ne neljä siipeä vielä menee.

Viimeksi muokattu: 09.04.12 - klo:14:45 kirjoittanut JD6630

realisti

  • Vieras
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Kyllähän meilläkin suorakylvetään, mutta lähinnä poutivia maita. Meillä on ruiskutukset urakoitsijalla, ja kyllä se satokin hiukka kärsii suorakylvössä. Kultivaattori on myös naapurin kanssa porukassa mutta sillä saadaan kelvollinen kasvu vain hyvissä oloissa. Kun saa hyvällä kelillä kyntää on keväällä helpot muokkaukset ja sato melkein taattu. 6 siipinen nostolaiteaura olisi mahdollisimman keveillä rakenneratkaisuilla myös kiintoisa vaihtoehto.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mutamailla menee vaikka 6 siipinen edellä mainitulla traktorilla mutta savella se tulee vastaan. Kynsin vuosia 5 siipisillä sarkaauroilla 100hv 6 syl. Naapuri kynsi välillä nh ts100? kun isomat veturit oli muissa (paska)töissä kverne es 4 siipisiä. Harjoitelutilalla kynsin 6750 hatitaavan tekniikan valtulla kvernen es 4 ja se oli hidasta menoa savipelloilla. Oliko se hydepumppu joka imi ne viimeiset hvt kun varsinkin vetovastus säädöllä se ei halunut jaksaa? nykyään kynnän överum cvl 4 hinattavilla ja paluu nostolaite auroihin ei ole. ei ne ole kömpelöitä, ja veturi pääsee helpomalla.

Rupean kohta uskomaan etei välimaastoa ole. Mutamaat ja ruismaat kynnän. nurmen lopetuket glfo keväällä ja suorakylö, kulivointi vähenee vuosi vuodelta.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Lainaus
Kaikenlaista kevytmuokkausta on tullut kokeiltua, mutta kunnon oloissa ei kyntöä voita mikään. Nevoille meillä on sitten 3m cultitiller terillä varustettu jyrsin.

Miten tuo jyrsin toimii mullassa? Siis kuivuuko hyvin ajon jälkeen, vesi menee läpi muutamankin vuoden jälkeen jne? Kuinka hyvin se päättää nurmen? Onko jyrsintyypillä (kela, taso) väliä? Tasoittaako se uria mitenkään?

Olen monta kertaa miettinyt olisiko tuossa työtapa noille muutamille kytöille jotka ovat pääasiassa nurmella, saisi tasoitettua niitä paremmin vähemmällä ajamisella. Käytettyjä kapeita jyrsimiä saa niin edullisesti ettei häviäisi paljonkaan kokeilemalla.

realisti

  • Vieras
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Lainaus
Kaikenlaista kevytmuokkausta on tullut kokeiltua, mutta kunnon oloissa ei kyntöä voita mikään. Nevoille meillä on sitten 3m cultitiller terillä varustettu jyrsin.

Miten tuo jyrsin toimii mullassa? Siis kuivuuko hyvin ajon jälkeen, vesi menee läpi muutamankin vuoden jälkeen jne? Kuinka hyvin se päättää nurmen? Onko jyrsintyypillä (kela, taso) väliä? Tasoittaako se uria mitenkään?

Olen monta kertaa miettinyt olisiko tuossa työtapa noille muutamille kytöille jotka ovat pääasiassa nurmella, saisi tasoitettua niitä paremmin vähemmällä ajamisella. Käytettyjä kapeita jyrsimiä saa niin edullisesti ettei häviäisi paljonkaan kokeilemalla.

Muuten hieno ajatus, mutta alkoi mennä pieleen siinä kun sanoit käytetty ja kapea. Eli nuo vanhemmat koneet ovat niillä L-mallisilla terillä joilla ei tee tavallisessa muokkauksessa mitään, kone pitää olla nimenomaan suorahkolla "cultitiller" mallin terällä. Meilläkin oli tuollainen L-terä maschio ja sillä muokatuista heinikoista tuli vain höttöistä turpashelvettiä, toista se on tuolla cultitiller teräisellä Kuhnilla. Nyt ajetaan kaikki nevamaat niin nurmesta kuin sängestä sillä ja hyvin pelittää, ajonopeus nurmilla ~4km/h ja sängellä ~6-7km/h. Nyt tosin on alkanut himottamaan että laittaisi 4m koneen että saisi vielä lisää muokkaustehoa tuohon hommaan, eli tuossa olisi tarjolla uudenkarhea 3m kuhni.

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mä vedän 4-siipisiä kvernelandeja 6400 valmetilla(98hv). Etukuormaajassa kauha täynnä hiekkaa niin pysyy keula maassa. Tunkit piti vaihtaa suurempiin kun ei vakioilla noussu aurat maasta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5884
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mä vedän 4-siipisiä kvernelandeja 6400 valmetilla(98hv). Etukuormaajassa kauha täynnä hiekkaa niin pysyy keula maassa. Tunkit piti vaihtaa suurempiin kun ei vakioilla noussu aurat maasta.
Naapurissa kyntäneet kiinteärunkoisilla 4x16" Kvernelandeilla pikavaihteettomalla 6300 valmetilla.
Ei etukuormaajaa. Painoja kylläkin täysi rivi.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mä vedän 4-siipisiä kvernelandeja 6400 valmetilla(98hv). Etukuormaajassa kauha täynnä hiekkaa niin pysyy keula maassa. Tunkit piti vaihtaa suurempiin kun ei vakioilla noussu aurat maasta.
Naapurissa kyntäneet kiinteärunkoisilla 4x16" Kvernelandeilla pikavaihteettomalla 6300 valmetilla.
Ei etukuormaajaa. Painoja kylläkin täysi rivi.

Tuollaisia vedettiin 90-90 fiiatilla aikoinaan. Nyt kynnetään pääasias 4x12-20 automaatti kverneillä(muovisiivet) veturina 6320SE jontikka. Naapuri kynti 6410 jontikalla ja 5-siipisillä kiinteärunkoisilla kääntö agroluxeilla!

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
6 siipinen nostolaiteaura olisi mahdollisimman keveillä rakenneratkaisuilla myös kiintoisa vaihtoehto.

Jeps, itse asensin vanhoihin agrolukseihin metallisiipien tilalle IKH:n mustat muoviset. En odottanut niiltä mahdottomia, mutta ei ole sen koomin tehnyt mieli metallisiivillä kynnellä. Aurat kevenivät huomattavasti, mullan tarttumattomuus myös kevensi rasittavaa painoa, nostolaitteet rasittuvat vähemmän ja vetovastus pieneni huomattavasti. Multa- ja mutamaiden kyntö ei enää ole sahraamista. Niin myös hiekkamaat kuin tiukat savetkin kääntyvät kevyesti.  Kyntö näillä auroilla on käynyt hyvin sataheppaisella verku 699:lla säädöllä 14''.

Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:12:58 kirjoittanut landehande

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: 4-siipisen paluuauran vetotehon tarve
Mä vedän 4-siipisiä kvernelandeja 6400 valmetilla(98hv). Etukuormaajassa kauha täynnä hiekkaa niin pysyy keula maassa. Tunkit piti vaihtaa suurempiin kun ei vakioilla noussu aurat maasta.
Naapurissa kyntäneet kiinteärunkoisilla 4x16" Kvernelandeilla pikavaihteettomalla 6300 valmetilla.
Ei etukuormaajaa. Painoja kylläkin täysi rivi.
Onhan sitä vakiolla 6200 (84hv) jonnikallakin kynnetty 4x16 kääntö kverneillä muttei se savella oikeen kunnolla jaksanut  ;D