Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niittomurskain  (Luettu 13084 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Niittomurskain


Aika samat ajatukset mulle tuli. Toisaalta, aika paljon pitää niittoa olla jos oikeasti tarve perhoselle, tuollaisella veturilla etu+takanostolaitekone menis jotenkin, ja silläkin ehtii jo melkoisesti.

Perhosella tuli viime kesänä reilu 1100ha niitettyä
Ihan komee saavutus, kun Weijolla tuntuu muitakin rautojan olevan tulessa.  ;)
Itse olen niittokaluston karkeana mitoituksena pitänyt 100 ha/m/vuosi.
Mystinen kesälaatumies

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niittomurskain
. Kahden erillisen koneen etuna näkisin sen, että jos toinen kone hajoaa ei ajoa tarvitse lopetta. Tosin työ teho puolittuu, mutta silti heinää kaattuu. toisin kun yhdellä leveällä konella.

 Minusta tuntuu ettei työteho(yhdyssana) puolitu, vaikka toinen yksikkö lähtisi pois, koska niittonopeus kasvaa kuitenkin siinä vaiheessa. Eli väittäisin että 6 metrin työleveydellä ja 8 km/h keskinopeudella ei niitä kahta kertaa enempää tunnissa kuin yhdellä 3 metrin koneella ja keskinopudella 14 km/h. Toki enemmän, mutta ei suorassa suhteessa työleveyteen.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Niittomurskain


Aika samat ajatukset mulle tuli. Toisaalta, aika paljon pitää niittoa olla jos oikeasti tarve perhoselle, tuollaisella veturilla etu+takanostolaitekone menis jotenkin, ja silläkin ehtii jo melkoisesti.

Perhosella tuli viime kesänä reilu 1100ha niitettyä
Ihan komee saavutus, kun Weijolla tuntuu muitakin rautojan olevan tulessa.  ;)
Itse olen niittokaluston karkeana mitoituksena pitänyt 100 ha/m/vuosi.

Missähän se ukin vanha viitake olikaan ... :'(
Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

trakpa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Niittomurskain
. Kahden erillisen koneen etuna näkisin sen, että jos toinen kone hajoaa ei ajoa tarvitse lopetta. Tosin työ teho puolittuu, mutta silti heinää kaattuu. toisin kun yhdellä leveällä konella.

 Minusta tuntuu ettei työteho(yhdyssana) puolitu, vaikka toinen yksikkö lähtisi pois, koska niittonopeus kasvaa kuitenkin siinä vaiheessa. Eli väittäisin että 6 metrin työleveydellä ja 8 km/h keskinopeudella ei niitä kahta kertaa enempää tunnissa kuin yhdellä 3 metrin koneella ja keskinopudella 14 km/h. Toki enemmän, mutta ei suorassa suhteessa työleveyteen.


Miks ei voi ajaa 6m myös 14km/h, Vai eiks jollai voima riitä siihe?

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Niittomurskain
Minä laittaisin etuniittokoneen ja molemmin puolin niittävän hinattavan perään ja ajelisin eteenpäin. 6m työleveydellä saa aikaan paljon karhetta. Nuo taakseajolaitteet on yleensä ergonomialtaan sen verran huonoja että saattaa pitkän päälle lyhentää työpäivän mittaa. Nyykkärin koppiin ei kunnollisia saa virittämälläkään jos olet yli 150cm pitkä. :o

Etukoneen ja molemmin puolin niittävän takakoneen saa suht edullisesti. Ja tuo molemmin puolin niittävä on tosi ketterä käänteissään kun puomilla voi ohjata. Ei voi verrata toiselta puolelta niittävään. Jos takakoneen laittaa nostolaitteeseen niin se pitää sitten olla perhonen. Ykspuolinen painottaa traktoria vinoon ja on huonoissa olosuhteissa tosi huono liikkumaan.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Niittomurskain
Nyt minä suosittelen kilpailevaa yritystä: Agrimarket Nivalassa on minun uutena ostama lely 320fc + taakse jf gx 9005 perhonen, ei ole hinnan kiroissa. Tosi hyvä kone joka tuli köyhyyksissä annettua kylvökoneen vaihdossa, toinen syy oli ettei kuskit oikein onnistu kun on takana koneita kummallakin puolella.
Ei taida olla netissä myytävänä vielä? en ainakaan ite löytänyt.

Tuota takanostolaite kiinnitteistä kokoleveää konetta puoltas myös se jotta mahdolliseen lisäkoneeseen on jokatapauksessa (ehkä) tulossa taakseajolaitteet metsäajoa ja lumenkuormausta lingolla varten.

Olen ajatuksissani miettinyt esim. Nh tm 120 joka on varustettu pohjapanssarein/muilla suojilla ja venäläisillä "pikkumammuteilla", taakseajolaitteitahan/jalkatiloja valmiina näihin ei vissiin ole saatavissa mutta melko hyvät ohjeet sain yhdeltä urakoitsijalta joka oli itse rakennellut vermeet.

Tosin nuo esim Elhon ja Kuhnin koneet on minulle liian tyyriitä, lähinnä mielessä ulkomailta tuonti. Jotenkin vaan vieläkin kiehtosi tuo murskaimeton niitto ja vielä enemmän kiehtoo nuo kaksi Kronen 280:piä joista on puotettu murkaimet pois (helpi hommia varten) ;) Olisi vailla käyttötarkoitusta...ehkä niistä yhdistämällä :o
http://www.youtube.com/watch?v=6ERMH-KR1Y8

 Ronen pajalla on yhdistelty kaks piste nelosia ja kolme piste kakkosia toisiinsa... tee sää sitten semmonen väli-malli....

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Niittomurskain
Minä laittaisin etuniittokoneen ja molemmin puolin niittävän hinattavan perään ja ajelisin eteenpäin. 6m työleveydellä saa aikaan paljon karhetta. Nuo taakseajolaitteet on yleensä ergonomialtaan sen verran huonoja että saattaa pitkän päälle lyhentää työpäivän mittaa. Nyykkärin koppiin ei kunnollisia saa virittämälläkään jos olet yli 150cm pitkä. :o

Etukoneen ja molemmin puolin niittävän takakoneen saa suht edullisesti. Ja tuo molemmin puolin niittävä on tosi ketterä käänteissään kun puomilla voi ohjata. Ei voi verrata toiselta puolelta niittävään. Jos takakoneen laittaa nostolaitteeseen niin se pitää sitten olla perhonen. Ykspuolinen painottaa traktoria vinoon ja on huonoissa olosuhteissa tosi huono liikkumaan.
ookko ajanu ykspuoleisen kanssa hyvissäkään olosuhteissa.ei vielä semmosia olosuhteita ole ollu missä olis ollu ongelmia ja itellä on märkiäkin palasia,eikä semmosille pelloille varmaan sais mennä millään koneella missä alkaa painumaan,

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Niittomurskain
Minä laittaisin etuniittokoneen ja molemmin puolin niittävän hinattavan perään ja ajelisin eteenpäin. 6m työleveydellä saa aikaan paljon karhetta. Nuo taakseajolaitteet on yleensä ergonomialtaan sen verran huonoja että saattaa pitkän päälle lyhentää työpäivän mittaa. Nyykkärin koppiin ei kunnollisia saa virittämälläkään jos olet yli 150cm pitkä. :o

Etukoneen ja molemmin puolin niittävän takakoneen saa suht edullisesti. Ja tuo molemmin puolin niittävä on tosi ketterä käänteissään kun puomilla voi ohjata. Ei voi verrata toiselta puolelta niittävään. Jos takakoneen laittaa nostolaitteeseen niin se pitää sitten olla perhonen. Ykspuolinen painottaa traktoria vinoon ja on huonoissa olosuhteissa tosi huono liikkumaan.
ookko ajanu ykspuoleisen kanssa hyvissäkään olosuhteissa.ei vielä semmosia olosuhteita ole ollu missä olis ollu ongelmia ja itellä on märkiäkin palasia,eikä semmosille pelloille varmaan sais mennä millään koneella missä alkaa painumaan,

Onhan tuota tullut ajettua aivan riittävästi. Tuo liikkuminen oli pääsyy siirtyä hinattava, toinen oli kevennyksen toimiminen. Nevamaalla ei päässyt ilman paripyöriä liikkumaan ollenkaan 280 niittokoneella. Pieni töyssy vasemman pyörän alla niin kevennys ei enää toiminut ja terä haukkas maata ja sitten oltiin kiinni. Sitten kun laittoi paripyörät niin työleveys kaventui puoli metriä. Hinattavalla menee kun tyhjää vaan.

Ei tuo ykspuolinen oikeilla peltomailla mikään ongelma ole kun traktori on riittävän suuri.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Niittomurskain
Noin 1000 hehtaarin urakoista on kyse, toki eihän noita kaikkia ole pakko ottaa kontolleen mutta olisihan tuossa valmiit hommat. Tottahan se on jotta vielä melko alkeellisia taakseajolaitteet vielä on.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Niittomurskain
Noin 1000 hehtaarin urakoista on kyse, toki eihän noita kaikkia ole pakko ottaa kontolleen mutta olisihan tuossa valmiit hommat. Tottahan se on jotta vielä melko alkeellisia taakseajolaitteet vielä on.

Sitten perhonen. Ja voimaa min.180 hv.

Ja kokemuksesta, monenlaisen niittosysteemin kokemuksesta voin sanoa, että mitä tahansa lasketkin tai kuvitteletkin työsaavutukseksi, jaa se kahdella. Hyvällä tuurilla voit päästä siihen.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niittomurskain
. Kahden erillisen koneen etuna näkisin sen, että jos toinen kone hajoaa ei ajoa tarvitse lopetta. Tosin työ teho puolittuu, mutta silti heinää kaattuu. toisin kun yhdellä leveällä konella.

 Minusta tuntuu ettei työteho(yhdyssana) puolitu, vaikka toinen yksikkö lähtisi pois, koska niittonopeus kasvaa kuitenkin siinä vaiheessa. Eli väittäisin että 6 metrin työleveydellä ja 8 km/h keskinopeudella ei niitä kahta kertaa enempää tunnissa kuin yhdellä 3 metrin koneella ja keskinopudella 14 km/h. Toki enemmän, mutta ei suorassa suhteessa työleveyteen.


Miks ei voi ajaa 6m myös 14km/h, Vai eiks jollai voima riitä siihe?

 No, ne oli vaan esimerkkejä mahdollisista nopeuksista. Luulen että ymmärsit pointtini?  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Niittomurskain
Noin 1000 hehtaarin urakoista on kyse, toki eihän noita kaikkia ole pakko ottaa kontolleen mutta olisihan tuossa valmiit hommat. Tottahan se on jotta vielä melko alkeellisia taakseajolaitteet vielä on.

Sitten perhonen. Ja voimaa min.180 hv.

Ja kokemuksesta, monenlaisen niittosysteemin kokemuksesta voin sanoa, että mitä tahansa lasketkin tai kuvitteletkin työsaavutukseksi, jaa se kahdella. Hyvällä tuurilla voit päästä siihen.
Näin on :(    Perhosessa on se huono puoli että sillä ei kovin paljon mukitella.   Jos joka tapauksessa karhotetaan niin sitten ei tietysti sillä ole mitään väliä miten ne karheet on kunhan on heinä poikki.    Etukoneella ja hinattavalla isolla takakoneella pitäisi kyllä tuhanteen hehtaariin päästä siinä missä perhosellakin :-\

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Niittomurskain
Etukoneella ja hinattavalla isolla takakoneella pitäisi kyllä tuhanteen hehtaariin päästä siinä missä perhosellakin :-\
Empä jaksa uskoa, että täälläpäin tuo olisi kovin helposti saavutettavissa. Lohkorakenne sen verran huono, että menee puolet ajasta sarkojen päässä kiertelyyn :-[
Eikä passaa täpistellä mitään muutakaan hommaa.

Paljonko tuosta 1000Ha:sta tienaakaan? 40k€(?) - kaikki kulut joita urakoinnissa varmasti riittää. Muutama kesä menee, että saa koneet tienaamaankin.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Niittomurskain
Etukoneella ja hinattavalla isolla takakoneella pitäisi kyllä tuhanteen hehtaariin päästä siinä missä perhosellakin :-\
Empä jaksa uskoa, että täälläpäin tuo olisi kovin helposti saavutettavissa. Lohkorakenne sen verran huono, että menee puolet ajasta sarkojen päässä kiertelyyn :-[
Eikä passaa täpistellä mitään muutakaan hommaa.

Paljonko tuosta 1000Ha:sta tienaakaan? 40k€(?) - kaikki kulut joita urakoinnissa varmasti riittää. Muutama kesä menee, että saa koneet tienaamaankin.
Tottahan se oman ajan aina vie kun kone rupeaa oikeasti tienaamaan, harvassa on ne koneet jotka työntää heti rahaa tilille ;)

Perhonen olis mulle hyvä koska lohkoja on hyviä ja on myös niitä huonoja joissa ei hinattavalla pärjää.
Tässä pitäs vaan pyrkiä tekemään kokonaistaloudellisesti järkevä ratkaisu, tietysti edullisesti pitäis päästä mutta taas hehtaareita jos vuodessa tulee esim. tuo tuhat niin eipä ihan risallakaan tuota niitetä.

Mikä on yleensä perhoselle sellainen max. hehtaari määrä jolloin ei vielä isompia remontteja tarvitse tehdä? Yhden 7000 ha niitetyn elhon perhosen olen nähnyt ja ihan suhkot kunnossa vielä oli.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Niittomurskain
Mikä on yleensä perhoselle sellainen max. hehtaari määrä jolloin ei vielä isompia remontteja tarvitse tehdä? Yhden 7000 ha niitetyn elhon perhosen olen nähnyt ja ihan suhkot kunnossa vielä oli.
Riippu varmaa siitä montako kiveä ja varstaa sattuu vastaan tulemaan noissa urakkahommissa ::)
Kai nyt jos ilman haavereita selviää niin 10 000Ha pitäis mennä?

Eihän se 1000Ha ookkaan kun vähän päälle 100 tunnin homma perhosella, unohtu tosiaan ;D