Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe CASE MX 135 jarrutus nelivedolla  (Luettu 9959 kertaa)

MF 4000

  • Vieras
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
No itse asiassa se paukahtaa vasta kun veto kytkeytyy pois eli jarrutuksen jälkeen niinkuin laukeaa.

Niin ja renkaat on:  480/70 R28 ja 560/70 R38
Fergussa samanmoinen systeemi että jarruttaessa kytkee nelivedon päälle ja taitaapi se tasauspyörastön lukkokin kytkeytyä koska kaikki pyörät jarruttaa,mutt ei siitä mitään kolauksia kuulu.Eli jossain on löysää esim juuri tuo Kardaanin booriholkki,ja katsokin nimenomaan etumurikan boorit pikimmiten ettei tule kallista remonttia.Etuakselin keskitapin helat myös kuluvat ovat vain pronssihelat ja jarruttaessa pidon ollessa erilainen  pyörillä akseli kyllä liikahtaa.Testaa se nostamalla etupäätä ylös niin paljon että pyörät ottavat juuri alustaan kiinni ja edestakaisin pyörästä liikuttelemalla selviää onko väljää.Keskitappin rasvaus jää usein vähälle huomiolle ja sitten se kuluu.

Rick

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.

Viiamäkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.

Selittääkö tämä sama asia siis paukahduksen kytkeytyessä? Minulla paukahtaa silloin kun irroittaa jarrusta niin että etupyörät nytkähtää, ei tosin aina.

Rick

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Juuri näin asia on. Lovet hakee paikkansa ja kun so*****vat kohdilleen niin pyörien vierintä tasoittuu samalla hetkellä. Päälle mennessään ei juuri ääntelehdi mutta irroitettaessa aina pitääkin nytkähtää ja ääni tulee kaikkien voimansiirrossa olevien rattaiden ja välityksien löysistä. Niitä on linjastossa useita ja ilman löysiä ei voi mitään konetta rakentaa.
Jarrupoljin ohjaa nelivedon kytkeytymistä ja irrotusta, kun painat jarrua järjestelmä laskee paineen nelivetopakalta pois ja veto kytkeytyy, nostaessasi jalan jarrupolkimelta paine palaa ja veto lähtee hetkessä pois päältä. Sama ilmiö tulee kytkiessäsi nelivedon päälle napista vauhdissa ja kun kytket sen pois vauhdissa sama nytkähdys ilmenee silloin. Paikallaan ollessakin jos kytket nelivedon pois pitäisi näkyä nytkähdys etuakselilla samoin jos käynnistät koneen pitemmän seisokin jälkeen neliveto kytkettynä. Koskaan ei saa samaa vierintämatkaa etu ja taka-akselin välille. Helpotusta ilmiöön tuo se että ennakoi jarrutuksia ja kytkee napista nelivedon ennen tai jarrutuksen aikana ja tilanteen mennessä ohi kytkee nelivedon pois. Silloin levyt ei paukuta edestakaisin.
 

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
jaa, ajattelin että kyseessä on jokin helvetinmoinen pauke jarrutuksen lopussa. meillä tuntuu semmonen nytkähdys kun kääntyy ja lopettaa jarrutuksen.  eli taitaa olla normi juttu. :)
tä?!?!

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
tulee mieleen että vika voi olla renkaissa onko välitys oikea etu ja takarenkaiden välillä eri rengasmerkeissä on eroja. kun jarrutuksen jälkeen neliveto lähtee pois päältä, asfaltilla voi äännellä kokeileppa soratiellä ja neliveto päällä sekä pois päältä  miten käyttääntyy ennen koneen purkamista. nytkäykset kuuluu asiaan mutta kova kolina tai pauke ei ;D. ja oikeat öljyt etuakselille kannattaa tarkistaa.

Viiamäkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
No niin nyt kun päästiin sivuttamaan tätä öljy asiaa... Mitäs öljyjä tälläiseen kuuluu laittaa? Toisin sanoen onko joku paikka mihin ei saisi monitraa laittaa? Tarviko jotain omaa hy-tran öljyä. Jos jollain olis ohjekirja tälläiseen voisin pari kymppiä maksaa jos saisin kopioida.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
No niin nyt kun päästiin sivuttamaan tätä öljy asiaa... Mitäs öljyjä tälläiseen kuuluu laittaa? Toisin sanoen onko joku paikka mihin ei saisi monitraa laittaa? Tarviko jotain omaa hy-tran öljyä. Jos jollain olis ohjekirja tälläiseen voisin pari kymppiä maksaa jos saisin kopioida.

Yleensä ottaen jos etuakselin tasauspyörästön lukko on automaattinen kitkalukko(limited slip) -tyyppiä, niin sille pitäisi olla oma GL-5 luokan öljy, missä on LS-lisäaineistus. Tuon tiedät yleensä siitä, meneekö etuakseliin hydrauliletku. Jos ei mene niin lukon on oltava automaattinen, jos sitä ylipäätään on. 

sirkussonni

  • Vieras
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että kyllä renkaissa todennäköisesti on syy, eli etupyörien suhde takapyöriin ei ole oikea. Voin ihan omasta kokemuksesta kertoa, vaikka verkusta kylläkin, että kun vaihdoin ruiskutusrenkaat alle, korkeusero oli jotain puolitoista senttiä, alkoi juurikin tuollainen paukahtelu jarrutuksien jälkeen poljinta nostettaessa. Saattaahan myös olla, kuten meillä aiemmin natikassa oli, että renkaat eivät ole aivan sitä kokoa, mitä piirustuslaudalla on piirretty ja siitä johtuen jompikumpi pää,tod näk etupää kuluu, ja sitten alkaa entistä enemmän nämä kyseiset oireet. Huomaako ajossa nelivetoa kytkettäessä ja pois ottaessa jonkinlaista vedon keventymistä? Eli jarruttaako nelivedon ollessa päällä paljonkin?
Itselläni on kaksi samanlaista traktoria, toisessa pykälää isommat renkaat, ihan alkuperäiset kummassakin. Toinen kulkee todella kevyesti, oli neliveto päällä tai ei. Eli ei kyllä yhtään tiedä ilman nappia katsomatta kummassa asennossa on, ei ulista ei mitään. Ja sitten se toinen, ei yhtää viitsi maanteillä ajella neliveto päällä, varmasti huomaa eron. Molemmissa renkaat samankuntoiset, että ei siitä ole kiinni. Kumma juttu se vaan on, että rengassuhteet pitäis mennä oikein, mutta kun ei vaan taida mennä.

Rick

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Välityssuhde 1:32