Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Viiamäkä - 15.05.08 - klo:21:56

Otsikko: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 15.05.08 - klo:21:56
Ilmeisesti tuo otsikon laite kytkee jarrutettaessa nelivedon päälle. Saako toimintoa pois jostain? Paukahtelee ikävästi välillä, mistäköhän on kulunut? Itsellä ei koneeseen löydy ohjekirjaa joten myöskin tuo etujousituksen toiminta hiukan epäselvä.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: jd78 - 15.05.08 - klo:22:19
Ota jarruvalo katkaisijalta piuhat irti ni eipä mene enää nelikko päälle jarrutettaessa, eipä kyllä toimi enää ne jarruvalotkaan! Tosin kyllä kannattas selvittää se paukkeen alkuperä ennen ku tulee vakavempia vaurioita. Itte veikkaisin kardaanin poori holkkia ku kyse on casesta ;D
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 15.05.08 - klo:22:30
Joo niin oli tarkoituskin selvittää vika, mutta nyt ei oikeen kerkee kun täytyy ajaa kovaa ajoa  ;D Mites mä tuon pooriholkin parhaiten testaisin?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Makee - 15.05.08 - klo:22:43
Mikähän mahtaa olla eturenkaiden koko, onko välitykset ihan kohdallaan?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: jd78 - 15.05.08 - klo:22:48
No se poori holkki lienee syytä tuossa tapauksessa ottaa irti ja katsoa ne poorit, vaatii kyllä samalla kardaanin irrotuksen! Mutta yleensä jos siitä holkista on ne poorit menny ni paukahtelee myös kovassa rasituksessa kun etu pyörillä on vaan kunnolla pitoja!
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 15.05.08 - klo:23:00
No itse asiassa se paukahtaa vasta kun veto kytkeytyy pois eli jarrutuksen jälkeen niinkuin laukeaa.

Niin ja renkaat on:  480/70 R28 ja 560/70 R38
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: jd78 - 15.05.08 - klo:23:10
Jos siinä on lukko siellä etuperässä ni onhan varmasti oikeat öljyt! Jos lukko etuperässä ni tunnistat ja tiedät sen siitä että siihen peräkoteloon menee hydrauli letku!
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: bdr-529 - 15.05.08 - klo:23:39
Voi johtua kuluneista etupyöristä. Tulee nimittäin nopeuseroa takapään kanssa joka sitte punoo voimansiirtoa ja kytkennän vapautuessa aiheuttaa ikävän tuntuisen kolahduksen ja tuntemuksen takapuolessa 
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Ebrahim - 16.05.08 - klo:09:38
Case MXU 110 on tehnyt samoin uudesta lähtien, ei ilmeisesti vika vaan ominaisuus.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Rick - 16.05.08 - klo:20:29
Itsellä samanlainen 135 ja jo edellisestä 5130 mallista tuttu ilmiö. Kuuluu asiaan, erityisesti korostuu jos renkaat edessä ja takana eriparia taikka edessä kulumisaste erilainen kuin takapäässä. Etupuoli kuluu kovemmin kuin takarenkaat.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: maraani - 16.05.08 - klo:21:36
Itsellä samanlainen 135 ja jo edellisestä 5130 mallista tuttu ilmiö. Kuuluu asiaan, erityisesti korostuu jos renkaat edessä ja takana eriparia taikka edessä kulumisaste erilainen kuin takapäässä. Etupuoli kuluu kovemmin kuin takarenkaat.

No mulla tekee 5130 ainakin samaa...eikä tilannetta helpota se, että toinen jarrupoljin jää alas (=molemmat, jos ovat yhteen kytkettyinä). Ja sitten paukkuu ku neliveto on kytkettynä. Nyt kun olen opetellut oikealla jalalla nostamaan sekä kaasupoljinta että jarrupoljinta, niin mitäs sitten tapahtuu, jos joskus tulee moiset takkuamiset korjattua... :)

Onkoos siä joku purse pääsylinterissä vai mikä sitä poljinta vois jumittaa? En oo kyl sen vertaa viä kattonu, jos vaikka olis joku jousi poikki.

Renkaat on ny uudet, kun vanhat lahosivat - olivat toki jo aikas loppu. Continental AC65 tuli eteen uudet ja taakse vähän käytetyt - noit on varmaan ikuiset mun käytössä :)
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 16.05.08 - klo:22:29
Eturenkaat on tollaset 60-70% Takarenkaat sen sijaan on aika loppu, ehkä sentin rengasta jäljellä.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: natikka - 16.05.08 - klo:23:58
meidän 5150 case ei kyllä pauku jarrutukses ja sen jälkeen millään tavalla ::) teidän konehis o vikaa ;).
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: mike - 17.05.08 - klo:00:07
Te ja teidän korminkit,ei päivääkään etteikö jotakin.



Siirtykää nykyaikaan ja hankkikaa itsellenne Massey Ferguson 8)
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: keskomies - 17.05.08 - klo:08:18
Juu u. Noista on surullisen kuuluisia esimerkkejä jotka puoltaa verkun jättämistä ostamatta: jotkut katos haluaa koneen olevan yhessä pätkässä viel talavenki jlk, sitte synkroja ei kunnon koneisiin vaiheta tehtaalta tullesa, laakeriremppaa ei tarvi tehä 500 tunnin jälkeen, ei tarvi miettiä lähteekö betonin tasosekoittimet tai perkiisselit savuttamaan aamulla. Tässä mun mielestä hyviä perusteluita. Mutta onko se OIKEESTI niin vaiettu homma noi uusien koneiden laatikkorempat kun kukaan ei tiiä niistä?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: MF 4000 - 17.05.08 - klo:09:21
No itse asiassa se paukahtaa vasta kun veto kytkeytyy pois eli jarrutuksen jälkeen niinkuin laukeaa.

Niin ja renkaat on:  480/70 R28 ja 560/70 R38
Fergussa samanmoinen systeemi että jarruttaessa kytkee nelivedon päälle ja taitaapi se tasauspyörastön lukkokin kytkeytyä koska kaikki pyörät jarruttaa,mutt ei siitä mitään kolauksia kuulu.Eli jossain on löysää esim juuri tuo Kardaanin booriholkki,ja katsokin nimenomaan etumurikan boorit pikimmiten ettei tule kallista remonttia.Etuakselin keskitapin helat myös kuluvat ovat vain pronssihelat ja jarruttaessa pidon ollessa erilainen  pyörillä akseli kyllä liikahtaa.Testaa se nostamalla etupäätä ylös niin paljon että pyörät ottavat juuri alustaan kiinni ja edestakaisin pyörästä liikuttelemalla selviää onko väljää.Keskitappin rasvaus jää usein vähälle huomiolle ja sitten se kuluu.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Rick - 17.05.08 - klo:16:51
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 17.05.08 - klo:22:07
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.

Selittääkö tämä sama asia siis paukahduksen kytkeytyessä? Minulla paukahtaa silloin kun irroittaa jarrusta niin että etupyörät nytkähtää, ei tosin aina.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Rick - 18.05.08 - klo:10:25
Juuri näin asia on. Lovet hakee paikkansa ja kun so*****vat kohdilleen niin pyörien vierintä tasoittuu samalla hetkellä. Päälle mennessään ei juuri ääntelehdi mutta irroitettaessa aina pitääkin nytkähtää ja ääni tulee kaikkien voimansiirrossa olevien rattaiden ja välityksien löysistä. Niitä on linjastossa useita ja ilman löysiä ei voi mitään konetta rakentaa.
Jarrupoljin ohjaa nelivedon kytkeytymistä ja irrotusta, kun painat jarrua järjestelmä laskee paineen nelivetopakalta pois ja veto kytkeytyy, nostaessasi jalan jarrupolkimelta paine palaa ja veto lähtee hetkessä pois päältä. Sama ilmiö tulee kytkiessäsi nelivedon päälle napista vauhdissa ja kun kytket sen pois vauhdissa sama nytkähdys ilmenee silloin. Paikallaan ollessakin jos kytket nelivedon pois pitäisi näkyä nytkähdys etuakselilla samoin jos käynnistät koneen pitemmän seisokin jälkeen neliveto kytkettynä. Koskaan ei saa samaa vierintämatkaa etu ja taka-akselin välille. Helpotusta ilmiöön tuo se että ennakoi jarrutuksia ja kytkee napista nelivedon ennen tai jarrutuksen aikana ja tilanteen mennessä ohi kytkee nelivedon pois. Silloin levyt ei paukuta edestakaisin.
 
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: natikka - 18.05.08 - klo:17:09
jaa, ajattelin että kyseessä on jokin helvetinmoinen pauke jarrutuksen lopussa. meillä tuntuu semmonen nytkähdys kun kääntyy ja lopettaa jarrutuksen.  eli taitaa olla normi juttu. :)
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: samppaj76 - 18.05.08 - klo:18:15
tulee mieleen että vika voi olla renkaissa onko välitys oikea etu ja takarenkaiden välillä eri rengasmerkeissä on eroja. kun jarrutuksen jälkeen neliveto lähtee pois päältä, asfaltilla voi äännellä kokeileppa soratiellä ja neliveto päällä sekä pois päältä  miten käyttääntyy ennen koneen purkamista. nytkäykset kuuluu asiaan mutta kova kolina tai pauke ei ;D. ja oikeat öljyt etuakselille kannattaa tarkistaa.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Viiamäkä - 18.05.08 - klo:18:28
No niin nyt kun päästiin sivuttamaan tätä öljy asiaa... Mitäs öljyjä tälläiseen kuuluu laittaa? Toisin sanoen onko joku paikka mihin ei saisi monitraa laittaa? Tarviko jotain omaa hy-tran öljyä. Jos jollain olis ohjekirja tälläiseen voisin pari kymppiä maksaa jos saisin kopioida.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: oltsik - 18.05.08 - klo:18:59
No niin nyt kun päästiin sivuttamaan tätä öljy asiaa... Mitäs öljyjä tälläiseen kuuluu laittaa? Toisin sanoen onko joku paikka mihin ei saisi monitraa laittaa? Tarviko jotain omaa hy-tran öljyä. Jos jollain olis ohjekirja tälläiseen voisin pari kymppiä maksaa jos saisin kopioida.

Yleensä ottaen jos etuakselin tasauspyörästön lukko on automaattinen kitkalukko(limited slip) -tyyppiä, niin sille pitäisi olla oma GL-5 luokan öljy, missä on LS-lisäaineistus. Tuon tiedät yleensä siitä, meneekö etuakseliin hydrauliletku. Jos ei mene niin lukon on oltava automaattinen, jos sitä ylipäätään on. 
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: sirkussonni - 18.05.08 - klo:21:26
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että kyllä renkaissa todennäköisesti on syy, eli etupyörien suhde takapyöriin ei ole oikea. Voin ihan omasta kokemuksesta kertoa, vaikka verkusta kylläkin, että kun vaihdoin ruiskutusrenkaat alle, korkeusero oli jotain puolitoista senttiä, alkoi juurikin tuollainen paukahtelu jarrutuksien jälkeen poljinta nostettaessa. Saattaahan myös olla, kuten meillä aiemmin natikassa oli, että renkaat eivät ole aivan sitä kokoa, mitä piirustuslaudalla on piirretty ja siitä johtuen jompikumpi pää,tod näk etupää kuluu, ja sitten alkaa entistä enemmän nämä kyseiset oireet. Huomaako ajossa nelivetoa kytkettäessä ja pois ottaessa jonkinlaista vedon keventymistä? Eli jarruttaako nelivedon ollessa päällä paljonkin?
Itselläni on kaksi samanlaista traktoria, toisessa pykälää isommat renkaat, ihan alkuperäiset kummassakin. Toinen kulkee todella kevyesti, oli neliveto päällä tai ei. Eli ei kyllä yhtään tiedä ilman nappia katsomatta kummassa asennossa on, ei ulista ei mitään. Ja sitten se toinen, ei yhtää viitsi maanteillä ajella neliveto päällä, varmasti huomaa eron. Molemmissa renkaat samankuntoiset, että ei siitä ole kiinni. Kumma juttu se vaan on, että rengassuhteet pitäis mennä oikein, mutta kun ei vaan taida mennä.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 jarrutus nelivedolla
Kirjoitti: Rick - 19.05.08 - klo:08:16
Välityssuhde 1:32