Itsellä samanlainen 135 ja jo edellisestä 5130 mallista tuttu ilmiö. Kuuluu asiaan, erityisesti korostuu jos renkaat edessä ja takana eriparia taikka edessä kulumisaste erilainen kuin takapäässä. Etupuoli kuluu kovemmin kuin takarenkaat.
No itse asiassa se paukahtaa vasta kun veto kytkeytyy pois eli jarrutuksen jälkeen niinkuin laukeaa.Fergussa samanmoinen systeemi että jarruttaessa kytkee nelivedon päälle ja taitaapi se tasauspyörastön lukkokin kytkeytyä koska kaikki pyörät jarruttaa,mutt ei siitä mitään kolauksia kuulu.Eli jossain on löysää esim juuri tuo Kardaanin booriholkki,ja katsokin nimenomaan etumurikan boorit pikimmiten ettei tule kallista remonttia.Etuakselin keskitapin helat myös kuluvat ovat vain pronssihelat ja jarruttaessa pidon ollessa erilainen pyörillä akseli kyllä liikahtaa.Testaa se nostamalla etupäätä ylös niin paljon että pyörät ottavat juuri alustaan kiinni ja edestakaisin pyörästä liikuttelemalla selviää onko väljää.Keskitappin rasvaus jää usein vähälle huomiolle ja sitten se kuluu.
Niin ja renkaat on: 480/70 R28 ja 560/70 R38
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.
No niin nyt kun päästiin sivuttamaan tätä öljy asiaa... Mitäs öljyjä tälläiseen kuuluu laittaa? Toisin sanoen onko joku paikka mihin ei saisi monitraa laittaa? Tarviko jotain omaa hy-tran öljyä. Jos jollain olis ohjekirja tälläiseen voisin pari kymppiä maksaa jos saisin kopioida.